Matematyczne sukcesy uczniów Goszczyńskiego (zdjęcia)

NOWY TARG. Uczniowie I LO - Kacper Błachut oraz jego młodszy kolega Jakub Skalany zdobyli odpowiednio nagrody 1 i 2. stopnia w Małopolskim Konkursie Prac Matematycznych Szkół Ponadpodstawowych.
Małopolski Konkurs Prac Matematycznych zakończony Małopolską Sesją Matematyczną organizowany jest przez Krakowskie Młodzieżowe Towarzystwo Przyjaciół Nauk i Sztuk w Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana oraz Oddział Krakowski Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Co roku konkurs skupia pasjonatów matematyki z całego województwa małopolskiego. Jego celem jest popularyzacja matematyki wśród młodzieży szkolnej, w szczególności zaś umiejętności pisania i wypowiadania się w języku matematyki. Istotną częścią konkursu jest dziesięciominutowa prezentacja, podczas której uczestnicy przedstawiają swoją pracę uczestnikom jury i zgromadzonej publiczności.

Jakub przygotował pracę o konstruowaniu zbiorów liczbowych, w której podjął m.in. próbę odpowiedzi na pytanie, dlaczego 1+1=2, Kacper w swojej pracy podjął problem przeliczania unikalnych przekształceń na zbiorach skończonych.

Kacper pisząc pracę osiągnął swój pierwszy sukces naukowy, gdyż – o czym już informowaliśmy - wyprowadził wzór umożliwiający przeliczanie ilości możliwych unikalnych kolorowań trójwymiarowej kostki podzielonej na n³ sześcianów dwoma kolorami. Ciąg stworzony na podstawie tego wzoru uzyskał akceptację międzynarodowej organizacji OEIS i został opublikowany na stronie Online Encyclopedia of Integer Sequences pod numerem A350891 https://www.oeis.org/A350891 Wzór oraz ciąg są jego autorskim pomysłem, a do wyliczenia pierwszych kilkudziesięciu wyrazów ciągu Kacper opracował własne programy, które są dostępne tu: https://pastebin.com/mWHYXTtZ, https://pastebin.com/mrisyGC4 https://pastebin.com/dApfU9eB.

Zarówno Kacper jak i Jakub są uczniami klas z poszerzonym programem matematyki, a na co dzień pracują pod opieką mgr Joanny Trybuły, która też była opiekunem ich prac.

źródło: szkoła

copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 06.05.2022 14:20