Kia Venga - większa niż myślisz

Po pierwszych jazdach testowych aż ciężko uwierzyć, jak funkcjonalny i przestronny może okazać się mały, miejski samochód . Niespotykana do tej pory w segmencie B ilość miejsca, nowatorskie rozwiązania , europejska jakość na wysokim poziomie oraz nowoczesny i dynamiczny wygląd, to główne atuty Vengi.

VENGA zaprojektowana została wyłącznie w Europie i produkowana jest w Czechach. Konstrukcja na platformie modelu Soul, swoimi rozmiarami i ilością miejsca wewnątrz wykracza poza swój segment, nie mniej jednak ma konkurować z samochodami segmentu B.

Nadwozie Vengi ma 4,07 metra długości jest więc nieznacznie większe od karoserii Skody Fabii czy Renault Clio. Kabina auta jest jednak znacznie bardziej przestronna od wnętrz samochodów, z którymi przyjdzie jej konkurować. Stan rzeczy jest zasługą znacznej wysokości i szerokości, jak również dużego rozstawu osi , który wynosi 2,62m i jest on większy niż np. w VW Golfie VI generacji.

Nowy hatchback oferowany jest w Polsce w czterech wersjach wyposażenia od S do XL i z pięcioma silnikami do wyboru: dwoma benzynowymi oraz trzema wysokoprężnymi - o mocy od 75 do 128 KM. Lista wyposażenia dodatkowego jest bardzo obszerna - od czujników parkowania po panoramiczny elektrycznie sterowany szklany dach.

Venga została wyróżniona jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie wzornictwa przemysłowego. Wyróżnienie „iF product design award” nowa Kia otrzymała jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Choć wśród kryteriów przyznawania tej nagrody dominuje doskonałość wzornicza designu - liczy się również poziom innowacyjności i wykonawstwa oraz poszanowania środowiska naturalnego.

Testowany egzemplarz to model w wersji M z silnikiem 1,4 l wzbogacony o pakiet bezpieczeństwa w promocyjnej cenie 1000zł, w skład którego wchodzą: boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne, system stabilizacji toru jazdy ESC, system kontroli trakcji TCS, system pokonywania podjazdów HAC, aktywne zagłówki foteli przednich oraz automatyczna blokada drzwi podczas jazdy.

Jak już wspominałem wnętrze jest niezwykle przestronne i funkcjonalne. Bez trudu znajdziemy wszystkie przełączniki. Kolumna kierownicy regulowana jest w dwóch płaszczyznach. W wyposażeniu seryjnym wersji M znajdziemy m.in. manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby przednie czy system audio CD oraz MP3 z praktycznym wejściem AUX i USB. Fotele są wystarczająco wygodne do pokonania nawet wielu kilometrów . Za kierownicą mamy świetną widoczność i dużo przestrzeni nad głową. Nawet w najniższej możliwej pozycji fotela i tak siedzi się bardzo wysoko, co może być sporym mankamentem dla kierowców nie lubiących wysoko siedzieć.

Tylne fotele są przesuwane. Przy maksymalnym cofnięciu oparć bagażnik ma pojemność aż 422 litrów. To przynajmniej o 100 litrów więcej niż w samochodach o podobnych gabarytach. Kosztem miejsca na nogi bagażnik można powiększyć do 570 litrów, co jest wynikiem na poziomie kompaktowego kombi. Po złożeniu tylnej kanapy powstaje przestrzeń o objętości 1486 litrów.
Jak zwykle KIA umiejętnie dobrała twardość zawieszenia pomiędzy dobrymi parametrami jezdnymi a komfortem, z delikatnym wskazaniem na to drugie. Układ kierowniczy, mechanizm zmiany biegów i pedały pracują bardzo lekko . To idealne rozwiązanie do miasta, gdzie non stop ruszamy i zatrzymujemy się, natomiast podczas dynamicznej jazdy poza miastem przydałby się zdecydowanie większy opór kierownicy.

Ku naszemu zdziwieniu samochód dobrze radzi sobie w zakrętach i mimo sporej wysokości nie ma tendencji do zbytniego przechylania się. Na śniegu zarówno z systemami stabilizacji i kontroli trakcji (ESC i TCS) jak i bez nich, nie ma większych problemów. Kiedy przyjdzie nam podjechać pod stromy podjazd na śliskiej nawierzchni zdecydowanie polecamy wyłączyć systemy wspomagające, bo z nimi będzie to bardzo ciężkie. Na dużą pochwałę zasługuje skuteczność hamulców. W tym przypadku ABS oraz system wspomagający BAS działają wzorowo.

Silnik w testowanym modelu ma pojemność 1396 ccm3 i dysponuje mocą 90KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 137Nm. Zapewnia on osiągi wystarczające do jazdy po mieście . Jak w każdej jednostce benzynowej tego typu przy dynamicznej jeździe musimy używać wysokich obrotów, co powoduje większy hałas jak również zużycie paliwa. Venga nie należy do najlżejszych samochodów (ponad 1200kg), dlatego szczególnie polecamy sprawdzone nowoczesne silniki diesla dostępne z manualną 6-cio biegową skrzynią. Zapewni to bardzo dobre osiągi i niskie zużycie paliwa.

Największą pojedynczą wadą Kii jest za słabo wyciszone wnętrze - na sporych dziurach słychać pracę elementów zawieszenia. W porównaniu ze stylizacją nadwozia, z przemyślanym i dopracowanym wnętrzem albo z jakością wykonania, można odnieść wrażenie, że praca nad wyciszeniem kabiny została przerwana w połowie. Nie zmienia to faktu, że u konkurencji też nie ma rewelacji pod tym względem.

Podsumowując chciałbym przytoczyć słowa Petera Schreyera, szefa ds. projektowania KIA :

„Samochody segmentu B kupowane są z konieczności, ponieważ mają być funkcjonalne i praktyczne. Ale teraz wszystko się zmienia. Nasza nowa Venga to auto spełniające praktyczne potrzeby Europejczyka, a przy tym mogące się podobać...”

W przypadku Vengi dostajemy za cenę auta klasy B zdecydowanie więcej niż u konkurencji . Przede wszystkim imponującej przestrzeni , dobrego wyposażenia standardowego, ale również gwarancji, do 7 lat. Takich warunków nie oferuje żaden konkurent na polskim rynku.

Dziękujemy dealerowi KIA Wadowski za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst Zbigniew Sieczka, Motoryzacja P24
Zdjęcia: Zbigniew Sieczka, Mariusz Findura

Dane techniczne:

KIA VENGA 1,4 DOHC CVVT
Typ silnika: Benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1396
Moc maksymalna (KM/obr/min): 90/6000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 137/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 12,8
Prędkość maksymalna (km/h): 168
Pojemność bagażnika (dm3): 442/570/1486
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 48
Zużycie paliwa: trasa/miasto/średnie (dm3/100 km): 5,5/7,5/6,2
Długość x szerokość x wysokość (cm): 4068x1765x1600
Rozstaw osi (cm): 2615

Przykładowi konkurenci: Toyota Yaris, VW Polo, Renault Clio

Wyposażenie standardowe wersji M:

15" felgi stalowe wraz z kołpakami oraz oponami 195/65 R15
ABS - system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania
alarm
barwione szyby
BAS (system wspomagający siłę hamowania)
chromowana atrapa chłodnicy
EBD - system rozdziału siły hamowania
elektryczne, progresywne wspomaganie układu kierowniczego
elektrycznie regulowane oraz podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia
elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi z funkcją bezpieczeństwa
funkcja zdalnego sterowania centralnym zamkiem oraz składany kluczyk
funkcja zdalnego sterowania radiem z koła kierownicy, złącze USB
immobilizer, antena dachowa, gniazda 12V w konsoli centralnej oraz w przedziale bagażowym
instalacja radiowa z 4 głośnikami
klamki zewnętrzne lakierowane w kolorze nadwozia
klimatyzacja manualna z filtrem przeciwpyłkowym
lakierowane zderzaki
lampki do czytania w konsoli górnej, wycieraczki wykonane w technologii płaskiego pióra
napinacze pasów bezpieczeństwa dla foteli przednich
pasy bezpieczeństwa z czujnikiem obecności pasażera z przodu
podłokietnik fotela kierowcy, kieszenie w oparciach foteli przednich
podłokietnik tylnej kanapy
poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera z przodu
podwójna podłoga bagażnika ze schowkiem, siatka do mocowania bagażu
radioodtwarzacz CD, MP3, AUX, typu 2 DIN oraz głośniki wysokotonowe
regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach
regulacja podświetlenia zegarów, lampki do podświetlania lusterek w osłonach przeciwsłonecznych
regulacja wysokości fotela kierowcy
regulacja wysokości przednich pasów bezpieczeństwa oraz wszystkich zagłówków
składana, dzielona, przesuwana (przód/tył) tylna kanapa z regulacją kąta pochylenia oparcia
spoiler dachowy wyposażony w dodatkowe światło stop, osłony przeciwbłotne kół
system bezpiecznego mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX
system dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera
system informacyjny: komputer pokładowy, obsługa radia, zegar, termometr
tapicerka View - wnętrze w kolorze brązowym, konsola centralna w kolorze srebrnym
zapasowe koło dojazdowe, wlew paliwa otwierany od wewnątrz kabiny, zestaw dla palących

Wyposażenie dodatkowe:
Pakiet bezpieczeństwa

Cena: 46 400zł


copyright 2007 podhale24.plData publikacji: 04.02.2010 18:21