Jak to z autobusową linią transgraniczną było... - podhale24.pl
Sobota, 20 kwietnia
Imieniny: Agnieszki, Czesława, Amalii
Czarny Dunajec
Clouds
Wiatr: 9.036 km/h Wilgotność: 76 %
Clouds
Wiatr: 9.684 km/h Wilgotność: 93 %
Clouds
Wiatr: 4.932 km/h Wilgotność: 67 %
Clouds
Wiatr: 6.552 km/h Wilgotność: 65 %
Clouds
Wiatr: 13.32 km/h Wilgotność: 67 %
Clouds
Wiatr: 7.992 km/h Wilgotność: 78 %
Jakość powietrza
52 %
Nowy Targ
2 %
Zakopane
0 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 26 | 52 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 1 | 2 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
12.12.2019, 18:00 | czytano: 3436

Jak to z autobusową linią transgraniczną było...

Po sześciu latach starań aktywistów, w listopadzie ruszyły autobusy transgraniczne z Bukowiny Tatrzańskiej, przez Zakopane, do Dolnego Kubina na Słowacji. Historię uruchomienia linii przypomina Jakub Łoginow, pomysłodawca i koordynator inicjatywy społecznej "Polska - Słowacja - autobusy".

Arch. Podhale24.pl
Arch. Podhale24.pl
Oto artykuł, jaki od niego otrzymaliśmy na ten temat:

"W listopadzie po sześciu latach starań ruszyła pierwsza w Polsce, finansowana przez samorząd Województwa Małopolskiego, transgraniczna linia autobusowa, która połączyła Podhale ze słowacką Orawą. Wielu miłośników górskich wycieczek było przekonanych, że uruchomienie takich połączeń będzie naturalną konsekwencją wejścia Polski i Słowacji do Unii Europejskiej w 2004 roku i że publicznymi autobusami transgranicznymi będziemy się cieszyć przynajmniej od kolejnego sezonu po wejściu do Unii, to jest od 2005 roku. Na spełnienie w praktyce idei „Europy bez granic” w Tatrach przyszło nam jednak czekać aż 15 lat od akcesji, a i to nie byłoby możliwe bez nacisku strony społecznej.

Jesień 2013 roku. Grupa polskich i słowackich aktywistów, poirytowanych brakiem możliwości dotarcia transportem publicznym z polskiej strony gór na słowacką, zakłada inicjatywę społeczną „Polska – Słowacja – autobusy”. W 2016 roku działania inicjatywy przyspieszają, wspierane przez interpelacje posłów PO, PiS, Nowoczesnej i Ruchu Kukiz-15 (najaktywniej interpelują posłowie PO Marek Sowa i Dorota Niedziela). W 2017 roku marszałek Województwa Małopolskiego po kilku latach apeli przyjmuje główny postulat aktywistów i rozpoczyna prace nad transgraniczną komunikacją zbiorową. Prawie się udaje, jednak na ogłoszony w 2018 roku przetarg na obsługę linii nie ma chętnych, co zbiega się z okresem wyborów do Sejmiku. Sceptycy triumfują, tymczasem aktywistom udaje się przekonać do pomysłu nowe władze województwa, wyłonione tym razem przez PiS. 9 listopada 2019 rusza pierwsza transgraniczna linia autobusowa, finansowana przez samorząd wojewódzki, która połączyła Bukowinę Tatrzańską i Zakopane z Oravicami, Zubercem, Zamkami Orawskimi i Dolnym Kubinem, a w planach są kolejne. W dobie regresu transportu zbiorowego taka sytuacja nie ma sobie podobnych, a w jej sukces prawie nikt nie wierzył.

Linia kursuje na trasie Bukowina Tatrzańska – Poronin – Zakopane – Kościelisko – Chochołów – Sucha Hora – Oravice – Zuberec – Spalena Dolina (Rohacze) – Zuberec – Podbiel – Orawskie Podzamcze – Dolny Kubin. Jest całoroczna, funkcjonują dwie pary połączeń poza sezonem i jedna dodatkowa w wakacje. Ze względu na dotację z Województwa Małopolskiego, ceny są niższe, niż za lokalne busy na podobnym odcinku. Za bilet z Zakopanego do Term Chochołowskich zapłacimy 4 złote, do Vitanovej 7 zł, do Oravic i Zuberca 13 złotych. A co najważniejsze – linia nie zniknie bez śladu jak inne podobne, gdyż ma finansowanie samorządowe. A to właśnie pewność kursowania autobusów jest podstawą do odbudowania zaufania do transportu zbiorowego, zwłaszcza na Podhalu, gdzie bywało z tym różnie.

– Historia zmagań o normalność, jaką jest transgraniczny transport zbiorowy w środku Europy to temat, o którym mógłbym napisać książkę. Ostatnio z ogromną satysfakcją przyjąłem pojawienie się hasła „make zbiorkom great again”, w tym liczne selfie polityków w transporcie zbiorowym, zachęcające do korzystania z niego. Dopiero wtedy uświadomiłem sobie, że to nowe hasło opowiada o czymś, co my już zrobiliśmy, wbrew niedowiarkom i przeciwnościom. Czwórka transgranicznych aktywistów, która przekonała polityków z Polski i Słowacji, by nasz projekt zrealizować – mówi Jakub Łoginow, założyciel i koordynator inicjatywy „Polska – Słowacja – autobusy”, a w latach 2017-18 konsultant marszałka województwa Małopolskiego ds. połączeń transgranicznych, który przygotował koncepcję obecnie funkcjonujących połączeń.

Aktywiści inicjatywy „Polska – Słowacja – autobusy” podkreślają fakt, jak bardzo w realizacji pomysłu pomogło skupienie się na sprawach merytorycznych i współpraca ponad podziałami z różnymi opcjami politycznymi. Projekt realizował początkowo członek zarządu województwa małopolskiego Grzegorz Lipiec (PO), obecnie kontynuuje go wicemarszałek Łukasz Smółka (PiS). – Współpraca z oboma politykami w tym temacie to czysta przyjemność. Bardzo się cieszę, że PO i PiS mówią w tej sprawie jednym głosem i że również pozostałe środowiska polityczne popierają nasz projekt – mówi Jakub Łoginow.

Na realizację połączeń transgranicznych od dawna czekali Polacy mieszkający na Słowacji i Słowacy żyjący w Polsce. – Połączenie autobusowe to kluczowy czynnik rozwoju regionu transgranicznego. Dzięki niemu można rozszerzać możliwości turystyczne i zwiększać zatrudnienie po obu stronach granicy. I chociaż mi osobiście bardzo by się przydały przede wszystkim połączenia dalekobieżne, uważam że transgraniczne połączenia lokalne pomogą w rozwoju biznesu w Polsce i na Słowacji – mówi Dávid Nagy, Słowak mieszkający w Warszawie, zaangażowany w powstanie samorządowych połączeń transgranicznych.

Szczegóły dotyczące projektu i dalszych inicjatyw są dostępne na facebookowej stronie „Polska – Słowacja – autobusy”: www.facebook.com/polskaslowacja Aktywiści zapowiadają, że obecnie głównym zadaniem jest wypromowanie samorządowego połączenia Bukowina Tatrzańska – Dolny Kubin, gdyż duża frekwencja może skłonić władze województwa do zwiększenia częstotliwości kursów i uruchomienia nowych połączeń. – Rozmawiamy z Urzędem Marszałkowskim i partnerami słowackimi o połączeniach wokół Babiej Góry na trasie Zawoja – Slana Voda, z Nowego Targu do Popradu, a także o autobusie Zakopane – Podbanske, umożliwiającym lepsze wycieczki górskie przez Rysy, Kasprowy Wierch i na Krywań. Zimą ruszą znów pociągi Muszyna – Poprad. Jest dobra atmosfera dla rozwoju połączeń. To ogromna satysfakcja, że się udało, ale przed nami ogrom pracy, by projekt rozwijać – mówi Jakub Łoginow z inicjatywy „Polska – Słowacja – autobusy”.


Polska – Słowacja - autobusy:

Zaangażowane osoby:

Jakub Łoginow – założyciel i koordynator, specjalista ds. transportu, dziennikarz polskich, słowackich i ukraińskich mediów

Łukasz Lewkowicz – pracownik naukowy Uniwersytetu Marii Curie-Dąbrowskiej, wykładowca akademicki, specjalista ds. Słowacji

Arkadiusz Kugler – Polak mieszkający w Bratysławie, przewodnik po stolicy Słowacji, zaangażowany w działalność Klubu Polskiego w Bratysławie

Dávid Nagy – Słowak mieszkający w Warszawie, pracownik międzynarodowych korporacji, zaangażowany społecznie w sprawy polsko-słowackie

Adres strony: www.facebook.com/polskaslowacja

Start inicjatywy: 2013 rok

Dokładne informacje o połączeniach (rozkład jazdy, cennik): www.eurolinia.pl".

oprac. r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
purchawa19:25, 12 grudnia 2019
Jest też jakiś bus z Nowego Targu na Słowację. Ostatnio go widziałem jak stał na dworcu. Wie ktoś coś na jego temat?
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas