10 pytań o wycinkę drzew. Nowotarżanin namawia do popisywania się pod petycją - podhale24.pl
Czwartek, 25 kwietnia
Imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry
Czarny Dunajec
Clouds
-2°
Wiatr: 4.608 km/h Wilgotność: 96 %
Clear
-1°
Wiatr: 4.644 km/h Wilgotność: 94 %
Clouds
-1°
Wiatr: 4.644 km/h Wilgotność: 96 %
Clouds
-0°
Wiatr: 6.66 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 4.284 km/h Wilgotność: 94 %
Clouds
-2°
Wiatr: 5.76 km/h Wilgotność: 94 %
Jakość powietrza
106 %
Nowy Targ
28 %
Zakopane
36 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 53 | 106 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 14 | 28 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 18 | 36 %
01.03.2020, 11:24 | czytano: 4936

10 pytań o wycinkę drzew. Nowotarżanin namawia do popisywania się pod petycją

Mieszkaniec Nowego Targu namawia do podpisywania petycji do Nowotarskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w sprawie pielęgnacji drzew. "Jako mieszkańcy jednego z najbardziej zanieczyszczonych miast w Polsce powinniśmy cenić każde, zwłaszcza zdrowe i dorosłe drzewo" - pisze Bartek Missala.

zdj. Szymon Pyzowski
zdj. Szymon Pyzowski
Zimowe prace pielęgnacyjne przeprowadzane na drzewach rosnących na terenie Miasta nie spotkały się z powszechnym zrozumieniem. Pojawiły się protesty i oskarżenia o niewłaściwe przycinanie koron i zbyt łatwo wydawane decyzje o wycince drzew. Jedną z form niezadowolenia jest opracowana przez Bartka Missale petycja do spółdzielni mieszkaniowej.

"Quo Vadis Nowy Targu? Po wielu rozmowach z sąsiadami, ze znajomymi i nieznajomymi (z których niektórzy zajmują się zawodowo wycinką i pielęgnacją), po lekturze wielu opracowań na ten temat postanowiłem jednak poświęcić chwilę po pracy, zarwać część drogocennej nocy młodego rodzica i wylać na papier swoje rozcieńczone mocno naparem z melisy emocje oraz kilka cisnących się na usta pytań" - wyjaśnia nowotarżanin.

W piśmie do spółdzielni, które towarzyszy petycji czytamy: "Jako mieszkańcy Nowotarskiej Spółdzielni Mieszkaniowej jesteśmy wstrząśnięci, zaskoczeni i zbulwersowani skalą działań, które rzekomo miały być ‘pielęgnacją zieleni’ na terenie Spółdzielni. Chodzi głównie o przeprowadzone przycinki dorosłych, zdecydowanie ponad 20letnich drzew (gatunków m.in. Dąb czerwony ‘Quercus rubra’, Brzoza ‘Betula verrucosa’ i Modrzew ‘Larix decidua Mill.’) w dniach 14-18.02.2020 przy blokach nr 14 i 20 przy ul. Podhalańskiej oraz między blokami 3, 5, 7, 11 przy ul Sikorskiego oraz przed blokami nr 17 i 76 oraz w innych lokalizacjach".

I dalej: "Nie negujemy konieczności prowadzenia przycinek jako formy pielęgnacji zieleni czy nawet wycinek drzew gdy jest to uzasadnione np. względami bezpieczeństwa ale żądamy by działania w tym zakresie były prowadzone gdy jest to rzeczywiście uzasadnione, poparte rzetelną analizą, w oparciu o przepisy prawne oraz odpowiednią wiedzę i dbałość o dobro wspólne jakim jest zieleń miejska".

Autor podważa konieczność i sposoby zdecydowanych cięć w obrębie zieleni miejskiej. "Jako mieszkańcy jednego z najbardziej zanieczyszczonych miast w Polsce powinniśmy cenić każde, zwłaszcza zdrowe i dorosłe drzewo, którego wpływ na otoczenie wykracza znacznie poza wymiar estetyki a wpływa korzystnie na cały szereg ważnych dla nas mieszkańców czynników takich jak choćby stan powietrza (produkcja tlenu, pochłanianie CO2, zanieczyszczeń, pyłów, itp.), cień, obniżanie temperatury i zwiększanie wilgotności w upalne dni, bioróżnorodność (siedlisko życia i żerowania wielu pożytecznych gatunków organizmów, ptaków, ssaków, owadów), retencja wody przy gwałtownych i długotrwałych opadach, redukcja hałasu, stresu itp., wartość pobliskich nieruchomości i estetyka otoczenia" - wymienia.

Zapowiada także kroki dyscyplinujące: "Zanim odwołując się do art. 88 Ust. O Ochronie Przyrody z 16 kwietnia 2004r., złożymy wniosek o nałożenie kary za nadmierne przekraczające 30% przycinanie zdrowych drzew na terenie NSM, prosimy o niezwłoczne odniesienie się w formie pisemnej na stronie internetowej Spółdzielni oraz na adresy mieszkańców (wskazane przy podpisach pod niniejszym pismem) do następujących zagadnień:

1. Kto, jakie podmioty wykonały analizę i badanie stanu drzew na terenie Spółdzielni a następnie wspomnianą przycinkę? W jaki sposób i przez kogo z ramienia NSM został on wybrany na wykonawcę tych prac na terenie Spółdzielni?

2. Czy ta firma oraz jej pracownicy/ podwykonawcy posiadają odpowiednie uprawnienia, certyfikaty, szkolenia i przede wszystkim aktualną wiedzę dendrologiczną do wykonywania tego typu prac w zieleni miejskiej?

3. Czy przycięte drzewa zostały zabezpieczone odpowiednimi maściami by przeciwdziałać wnikaniu grzybów, pleśni, drobnoustrojów i innych patogenów mogących wpłynąć na ich zdrowie i żywotność?

4. Czy wykonawca lub zleceniodawca wykonał odpowiednią analizę oraz dokumentację fotograficzną PRZED i po przycince by móc jasno i bez wątpliwości uzasadnić jej potrzebę oraz określić skalę wykonanych prac?

5. W jaki sposób rozliczane są tego typu prace i czy wysokość opłaty jest zależna od ilości roboczogodzin czy ilości/masy/objętości przyciętych gałęzi lub określana w jakiś inny sposób?

6. Czy ktoś ze strony Spółdzielni lub Urzędu Miasta kontrolował na bieżąco działania zleceniobiorcy?

7. Kto jest odpowiedzialny i kto poniesie ewentualne konsekwencje/koszty jeśli w wyniku tej ‘pielęgnacji’ i rozwoju patogenów drzewa nią objęte w kolejnych 2-3 latach będą obumierać?

8. Czy planujecie Państwo jako Spółdzielnia prowadzenie nowych nasadzeń na zarządzanym przez siebie terenie jako kompensację dokonywanych niedawno wycinek i tych ostatnich ‘pielęgnacji’?

9. Czy zaczniecie Państwo jako Spółdzielnia informować mieszkańców o swoich działaniach i zamierzeniach oraz zbierać przed podejmowaniem decyzji ich wiedzę, opinie, sugestie za pośrednictwem powszechnego i bezpłatnego medium wymiany informacji jakim jest choćby strona facebookowa, której Spółdzielnia zrzeszająca tysiące mieszkańców, do tej pory nie ma?

10. Dlaczego radykalne przycinki drzew znajdujących się bezpośrednio przed oknami mieszkańców bloków nr 7 i 76 przy ul. Sikorskiego (które przeprowadzone ponoć na wniosek pojedynczych mieszkańców) nie były w żaden sposób zgłoszone, konsultowane z pozostałymi mieszkańcami?"

List kończy słowami: "Staramy się wierzyć, że zaistniała sytuacja nie jest wynikiem celowych działań mających na celu pozbycie się tych drzew w imię jakichś prywatnych interesów, działania na złość sąsiadom, czy dla krótkowzrocznych zysków bądź oszczędności. Żądamy jednak by sprawa ta została dokładnie zbadana, przeanalizowana i wyjaśniona a na wypadek wykazania nieprawidłowości, żądamy by osoby za nie odpowiedzialne zostały pociągnięte do odpowiedzialności i zadośćuczyniły im wprowadzając np. odpowiednią ilość konsultowanych z mieszkańcami nowych nasadzeń w okolicy. Zależy nam na dobru wspólnym. Pragniemy by cała sprawa została w możliwie jak najszybszym czasie nagłośniona i wyjaśniona tak, by w przyszłości nie dopuścić do kolejnych tego typu sytuacji na terenie Spółdzielni jak i poza nią. Szanujmy zieleń i siebie nawzajem! "

Petycja wraz z pełnym opisem znajduje się tutaj.

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
mardok00:29, 5 marca 2020
Problem w tym, że ktoś nie ma wiedzy na temat przycinania drzew. Przynajmniej aktualnej wiedzy. Bo może za głębokiej komuny pochwalano tak bezmyślne kaleczenie drzew, nie wiem.
Argumenty o tym, jakoby spadające gałęzie miały coś/kogoś uszkodzić, są tylko teoretycznie słuszne, tymczasem w praktyce mamy zamianę mniejszego zła - spadająca gałąź - na większe zło - walące się całe drzewo. Ponieważ przez tak nieumiejętne ogławianie drzewa stają się słabe. Tak że nie zdziwcie się posiadacze samochodów na parkingach w tych miejscach, kiedy przy jakiejś wichurze to nie pojedynczy konar uderzy w wasz samochód, ale cały pień się złamie, albo z korzeniami wyjdzie z ziemi. I niestety straty będą na pewno większe w takim wypadku.
z tąd00:16, 4 marca 2020
@Pinki.Mniej aut w...cych tlen i ich leniwych właścicieli co zapomnieli do czego nogi służą , więcej wypielęgnowanych zdrowych drzew.
beee21:20, 3 marca 2020
@zainteresowana
Watycha Ci wyciął zdrowe drzewo na dróżkach, idź protestuj
niezainteresowany16:48, 3 marca 2020
Ty zainteresowana wez sie od pier papier od sprzatajacych i sprzataj za soba
antypetycja16:43, 3 marca 2020
Niech ten petycjusz wezmie kolo i walnie sie w czolo. Takie drzewa jak on tu wymienia, jak i rowniez czy to klony i lipy zasadza sie w parkach, a nie miedzy blokami. Dosc ze stwarzaja zagrozenia dla zdrowia i mienia to jeszcze zaslaniaja swiatlo dzienne. Jak chce zyc miedzy drzewami to niech wybuduje sobie szalas w lesie.
Nowotarżanin 7713:48, 3 marca 2020
Do szuser :

Tacy ludzie są czego dowodzi ta petycja.
z12:34, 3 marca 2020
Młodzi wyjechali Szwagropolem z Watychanu Smogowego
szuser10:40, 3 marca 2020
Do Nowotarżanin 77
"Młodzi, światli, wykształceni ludzie - idźcie proszę na Walne Zgromadzenie..."
Nie ma już takich!
stan10:00, 3 marca 2020
Na fejsie ludzie podjęli temat sadzenia drzew na własną rękę a urzędnicy milczą. Nikt nawet tam nie zareagował i nie pomógł, nie odniósł się. Dziwne.
Nowotarżanin 7719:15, 2 marca 2020
Petycję podpisałem, w pełni ją popieram. Mam 62 lata i skalę porównawczą. Moje rodzinne miasto staje się tak brzydkie że "aż pękają oczy". :(

Młodzi, światli, wykształceni ludzie - idźcie proszę na Walne Zgromadzenie i .. w końcu tę Radę Nadzorczą Sp-ni Mieszkaniowej która kończy kadencję w czerwcu 2020, wybierzcie nowy Zarząd Sp-ni, nie bądźcie obojętni, połóżcie kres temu "choremu układowi". Szanuję P. Marcina Jagłę ale on chyba nie panuje nad tym bajzlem w naszej Sp-ni.
...17:35, 2 marca 2020
Do ja:)
polecam pustynię lub kamieniołom. Tam drzew brak. A jeszcze jedno - produkuj sam tlen lub ..... .
AVE17:07, 2 marca 2020
Najlepiej wszystko wyciąć. I zostaniemy Betonowo-Smogową stolicą POLSKI
tomek16:47, 2 marca 2020
witam w końcu ktoś pomyślał popieram i podpisuje
mieszkanka16:36, 2 marca 2020
Brawo! Przycięcie nie może równać się Wycince!
Gdzie są nowe nasadzenia w zamian za wycięte drzewo!?
Obserwator16:02, 2 marca 2020
od kiedy jest już zakaz ze względu na lęgowiska ptaków? ohydnie wyglądają kikuty drzew z uciętymi gałęziami przy blokach na Podhalańskiej i w innych miejscach. Nowy Targ traci na urodzie. Wstrętnie. Kto przyjedzie do takiego "gołego miasta"? w rynku paskudne lodowisko i pustynia kamienna. Latem nie tylko cienia brak ale i rozumu niektórym urzędasom
ff11:34, 2 marca 2020
Oczywiście drzewa można przycinać, jeśli zagrażają. Ale na to miejsce trzeba sadzić nowe.
Proponuję na każde obecne duże drzewo, w jego okolicy posadzić przynajmniej trzy młode. Jeśli młode urosną powiedzmy do 7m wysokości, to można stare wyciąć. Tak, żeby już młode mogły go zastąpić. A nie, że najpierw wycinają, apotem dopiero sadzą, albo i nie sadzą.
lhotse11:09, 2 marca 2020
Brawo Bartek, popieram Twoją petycję ! Nie możemy być obojętni.
Palec boszy10:39, 2 marca 2020
Joanna zaraz wyda oświadczenie. Już go pisze
ja08:31, 2 marca 2020
jestem za wycinką , drzewa maja być w lesie !!
Mieszkaniec19:03, 1 marca 2020
Ciekawe czy osoby popierające petycję wezmą na siebie odpowiedzialnośc jak gałęzie spadną komuś na głowę. Przy dzisiejszych zmianach klimatycznych wichury i wiatry zdarzają sie częściej. Po takich wietrznych dniach idąc na spacer mozna zauważyć ile gałęzi złamanch leży na chodnikach.
Mieszkaniec17:48, 1 marca 2020
Popieram przycinkę drzew w całym mieście i ta wykonaną przez NT Spółdzielnie. Porządek musi być. Mieszkamy na Podhalu i w góralskich lasach. Jest gdzie iść na spacer - w stronę drzew lub do pięknego Miejskiego Parku. Najwięcej krzyczą ci co lubią bałagan.
Brawo dla nowotarskich drwali.
A petycje to sobie niech malkonteci piszą.
Wszystko zostało zrobiono wg. prawa.
Mieszkaniec.
Gienek17:25, 1 marca 2020
Czy mieszkaniec NT odpowie za ewentualne wypadki,gdy gałezie lub drzewa spowodują wypadek.
Jędrek D.16:53, 1 marca 2020
Popieram wycinkę.
Pinki15:27, 1 marca 2020
Przed kilkoma tygodniami na ul. Św. Anny dokonano również "cięć pielęgnacyjnych" w wyniku których z około 80-cio letnich lip zostały same kikuty. Trzeba być nieuleczalnie i poważnie chorym na głowę żeby w Nowym Targu zrobić taką rzecz. To nic, że jest zima i lipy nie mają liści, ale przecież w lecie produkują tlen, którego i tak nie mamy zbyt dużo. Organizatora działań w/s drzew na terenie Spółdzielni proszę o rozszerzenie ich również na to barbarzyństwo.
Igor14:54, 1 marca 2020
Jestem za wycinka.
takitam.14:14, 1 marca 2020
po co nam drzewa? kierowcy sie o nie rozbijaja, jakistam tlen wytwarzaja niewiadomo komu i po co potrzebny... rezomy sycko co sie ino dooooo!!! zyciami bedymy oddychowac. powodzenia panowie ...
zainteresowana14:12, 1 marca 2020
Ulga, że coraz więcej ludzi zaczyna doceniać drzewa i ich bronić. Kilka lat temu stoczyłam batalię, aby nie wycinano drzew pod "moim blokiem" i udało się. Wystarczyło zadziałać w wydziale ochrony środowiska. Niestety spółdzielnia w tych kwestiach uprawia samowolkę. Nie mały wpływ na decyzje o wycince i okaleczaniu drzew mają też osoby sprzątające wokół bloków, bo "drzewa im śmiecą". A "pielęgnacją" drzew, z tego co zauważyłam, zajmują się zwykli pracownicy spółdzielni - ludzie w terenie od wszystkiego.
do MOże inaczej - gdyby za głupotę dawali Nobla, już byś go miał.
cyngiel12:41, 1 marca 2020
No to teraz taka sama petycja do jeszcze burmistrza Watychy o niszczenie drzewostanu przy Kopcu Wolności? Ktoś coś?
romek12:31, 1 marca 2020
popieram wycinkę
mario12:22, 1 marca 2020
BEZ DRZEW miasto NIE BEDZIE TAKIE CIEMNE
MOże inaczej12:20, 1 marca 2020
A nikt nie pomyslał że m.in przez przyrost drzew na przestrzeni lat, przewietrzanie miasta ucierpiało?

Zacznijcie myśleć rozsądnie.
klin11:38, 1 marca 2020
Popieram, popieram i jeszcze raz popieram.
Całe szczęście, że jeszcze są myślący ludzie w tym dziwnym mieście.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas