Karta Dużej Rodziny funkcjonuje zarówno w instytucjach publicznych, jak i w prywatnych firmach. Firmy, które przystąpiły do programu mają prawo posługiwać się znakiem „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”.
Co daje nam posiadanie Karty Dużej Rodziny? W związku z tym, iż wiele instytucji publicznych jak i prywatnych przyłączyło się do w/w programu, rodziny które kartę posiadają, mają możliwość tańszego korzystania z oferty różnych podmiotów. Oferta dostępnych zniżek jest pokaźna, m.in. z branży spożywczej, paliwowej, bankowej, czy rekreacyjnej. Co ważne, zniżki dostępne są na terenie całej Polski, zarówno w dużych supermarketach, jak i małych lokalnych sklepach. Lista firm przystępujących do programu stale się powiększa. Ze zniżek można korzystać już w ponad 10 tys. instytucji i przedsiębiorstw z całej Polski.
Co mamy zrobić aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny? Karty przyznawane są przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Wniosek należy złożyć w gminie odpowiadającej miejscu zamieszkania wnioskodawcy. Można też skorzystać z drogi elektronicznej i złożyć go za pośrednictwem Platformy Informacyjno-Usługowej Emp@tia (empatia.mpips.gov.pl). Aby złożyć wniosek elektronicznie, konieczne jest jednak posiadanie podpisu elektronicznego lub bezpłatnego profilu zaufanego. W imieniu rodziny, wniosek złożyć może każdy pełnoletni jej członek.
Karta Dużej Rodziny wydawana jest bezpłatnie każdemu członkowi rodziny, dostępna jest w dwóch formach: tradycyjnej – plastikowej oraz elektronicznej – na urządzeniach mobilnych.
Bardzo dobrą inicjatywą, z którą możemy się coraz częściej spotkać jest to, że poszczególne gminy oferują mieszkańcom „swoją”, lokalną Kartę Dużej Rodziny. Karta taka zapewnia im dodatkowe zniżki i preferencje.
Liczba rodzin, firm oraz instytucji przystępujących do programu stale się powiększa. Dzięki systematycznej pomocy w postaci licznych zniżek (np. na zakupy, paliwo, bilety do kina, basen), które oferują podmioty z wielu branż program Karty Dużej Rodziny wpływa na polepszenie życia polskich rodzin.
Czy zatem warto wyrobić sobie Kartę Dużej Rodziny? Biorąc pod uwagę ww. przywileje - oczywiście, że tak!
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz.U.2020.1348)
Jeśli potrzebujesz bezpłatnej porady prawnej lub mediacji – taką pomoc uzyskasz w Punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego. Z nieodpłatnej pomocy skorzystać może każda osoba fizyczna, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku. Lokalizacja punktów na terenie Powiatu Tatrzańskiego:
I. Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej prowadzone przez Stowarzyszenie Sursum Corda:
KOŚCIELISKO (budynek Ośrodka Pomocy Społecznej, ul. Nędzy Kubińca 140), wtorek i piątek w godz. 11.00 – 15.00.
PORONIN (budynek Ośrodka Pomocy Społecznej, ul. Józefa Piłsudskiego 15), poniedziałek, środa i czwartek w godz. 8:00 – 12:00.
II. Pozostałe punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:
ZAKOPANE (Starostwo Powiatowe, Pawilon C), od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 13.00.
III. Punkty nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadzone przez Stowarzyszenie Sursum Corda:
BUKOWINA TATRZAŃSKA (budynek Urzędu Gminy, ul. Długa 144), poniedziałek w godz. 13.00 – 17.00.
BUKOWINA TATRZAŃSKA (budynek Gminnej Biblioteki Publicznej, ul. Kościuszki 36), wtorek i środa w godz. 13:00 – 17:00.
BIAŁY DUNAJEC (budynek Urzędu Gminy), czwartek i piątek w godz. 8:00 – 12:00.
Harmonogram pracy punktów na terenie Powiatu Tatrzańskiego jest również dostępny na stronie internetowej Starostwa Powiatowego: http://www.powiat.tatry.pl/index.php/urzad/pomoc-prawna
W związku z wprowadzeniem w Polsce stanu epidemii wywołanego koronawirusem, nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie są udzielane wyłącznie za pomocą środków komunikacji na odległość. W przypadku powrotu do trybu stacjonarnej pracy punktów – stosowny komunikat zostanie umieszczony na stronie Starostwa Powiatowego w Zakopanem.
W czasie pracy punktów za pomocą środków komunikacji na odległość – w celu uzyskania pomocy w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego należy jedynie dokonać wcześniejszej rejestracji – podając imię, nazwisko oraz numer telefonu, na który, o ustalonej podczas rejestracji godzinie, oddzwoni prawnik.
Rejestracji można dokonać:
- samodzielnie - online: poprzez stronę internetową www.np.ms.gov.pl
- telefonicznie: 18 20 239 14 (od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 14.30).
W przypadku pytań prosimy o kontakt:
Starostwo Powiatowe w Zakopanem, tel. (18) 20 239 14, od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 14.30.
Stowarzyszenie Sursum Corda, tel. (18) 44 11 994, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00