POLEMIKA. Radny Maciej Tokarz odpowiada na felieton - podhale24.pl
Środa, 8 stycznia
Imieniny: Seweryna, Erharda, Mścisława
Zakopane
Snow
Wiatr: 11.196 km/h Wilgotność: 82 %
Snow
Wiatr: 10.728 km/h Wilgotność: 96 %
Rain
Wiatr: 7.056 km/h Wilgotność: 82 %
Clouds
Wiatr: 3.168 km/h Wilgotność: 82 %
Clouds
Wiatr: 10.836 km/h Wilgotność: 76 %
Snow
-0°
Wiatr: 16.488 km/h Wilgotność: 86 %
Jakość powietrza
56 %
Nowy Targ
18 %
Zakopane
10 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 28 | 56 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 5 | 10 %
07.01.2025, 08:05 | czytano: 6493

POLEMIKA. Radny Maciej Tokarz odpowiada na felieton

- Autor felietonu zapoznał się z odpowiedzią burmistrza na interpelację radnego Jagły, ale chyba nie dość starannie ją przeanalizował, gdyż umknęły mu dość istotne aspekty dotyczące obecnego stanu rzeczy - napisał w liście-polemice do redakcji Maciej Tokarz, Radny rady Miasta Nowego Targu.

Maciej Tokarz. Arch. Podhale24.pl
Maciej Tokarz. Arch. Podhale24.pl
Ciąg dalszy:

- Otóż w tym momencie procedura wygląda tak, że trzeba złożyć wniosek i czekać na wytyczne urzędnicze, nie mając pewności, gdzie nas cała ta procedura doprowadzi, gdyż jest to kwestia całkowicie uznaniowa, a żadne szczegółowe kryteria nie istnieją.? ? Wpada się w biurokratyczną procedurę? a la? Kafka, gdzie proces decyzyjny w konkretnej sprawie jest niezbadaną tajemnicą.? Rozpatrywanie wniosku odbywa się bowiem w sformalizowanej procedurze administracyjnej prowadzonej na podstawie Kodeksu postępowania administracyjnego, kończącej się decyzją administracyjną, w której burmistrz wyraża zgodę, bądź też takiej zgody odmawia, ale nie do końca wiadomo, czym się w konkretnym przypadku będzie kierował. Jak pisze burmistrz w odpowiedzi do radnego, każdy wniosek jest rozpatrywany indywidualnie pod kątem: "zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom pasa drogowego, estetyki i aranżacji wystroju w zakresie wykorzystania materiałów konstrukcyjnych i dekoracyjnych".

Jak należy to rozumieć? Ano tak, że składając wniosek trzeba mieć nadzieję, że wpisze się on w gusta burmistrza, czy też podległego mu urzędnika, gdyż żadnego regulaminu ani nawet wytycznych nie ma. Chyba trzeba polegać na intuicji i zdać się na miłosierdzie gminy.? I jest to jedyne znane mi miasto, które takich wytycznych w ogóle nie posiada, a zgodę wydaje się na podstawie czyjegoś "widzimisię". W praktyce trzeba ją sobie "wychodzić", o czym będzie dodatkowo na końcu mojej polemiki.

Największą pomyłką tego felietonu jest jednak uznanie, że regulamin taki nie byłby przestrzegany. Otóż regulaminy takie, są wewnętrznymi zarządzeniami burmistrza, skierowanymi do podległych mu urzędników, które mają jasno określać kiedy się? taką zgodę wydaje, a kiedy się jej odmawia. WOBEC TEGO, W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI TO URZĘDNICY SĄ OSOBAMI ZOBLIGOWANYMI DO PRZESTRZEGANIA TEGO REGULAMINU.

Sugerowanie zatem, że nie będą oni skłonni przestrzegać wytycznych swojego szefa, jest nawet bardziej katastroficzną wizją funkcjonowania tego urzędu niż panująca rzeczywistość.

Natomiast w przypadku obowiązywania regulaminu, potencjalny wnioskodawca, starający się o ogródek gastronomiczny? na chodniku miejskim, znając treść zarządzenia, wie jak sformułować swój wniosek, aby nie ryzykować konieczności jego poprawiania i modyfikowania. Kryteria są jasne, czytelne, a każdy jest równo traktowany.

ISTNIENIE REGULAMINU OGRANICZA ZATEM ZBĘDNĄ BIUROKRACJĘ, UŁATWIA i PRZYSPIESZA CAŁY PROCES STARANIA SIĘ O TAKIE ZEZWOLENIE, WOBEC CZEGO OGRANICZA RÓWNIEŻ LICZBĘ URZĘDNIKÓW ODDELEGOWANYCH DO ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW.
I tak to działa w dobrze zorganizowanych miastach, które mają jasne procedury i czytelne procesy decyzyjne.

A jak jest u nas?

Najlepiej pokazała to zeszłoroczna kampania wyborcza, kiedy to przedsiębiorcy, którzy wywiesili mój baner wyborczy, otrzymywali sygnały, że mogą mieć problem z uzyskaniem zgody na ogródek gastronomiczny na kolejny sezon. Jeśli ktoś śledził kampanię wyborczą to pamięta,? ? gdyż publicznie mówiłem o tym i pisałem kilkukrotnie (wobec czego nie boję się wspomnieć o tym kolejny raz). Szkoda, że autor felietonu jakoś to przegapił... Ale nie on jeden. I nie tylko to.? ? Nikogo z Państwa Dziennikarzy nie zainteresowała również informacja, że prezes Klubu Hokejowego Podhale był szantażowany przez osobę z otoczenia burmistrza, że jeśli nie nagra filmiku z deklaracją poparcia, to klub może pożegnać się z finansowaniem z miejskiej kasy (vide:? ? wywiad z prezesem Gackiem dla jednego z lokalnych portali). A tak na marginesie, warto zauważyć w jak (nie)ciekawym świetle stawia to osoby, które takie filmiki wtedy nagrywały...

Ale jak ktoś wierzy w mądrość i salomonową sprawiedliwość włodarza Naszego Miasta, to rzeczywiście może wszelkie? regulaminy uznać za zbędne. A jak ktoś jednak nie wierzy, to zawsze może skorzystać z pomocy adwokata i nie trzeba daleko szukać, bo chyba każdy już w mieście wie, do których kancelarii najlepiej się wówczas udać.

Ja natomiast uważam, choć może to zboczenie zawodowe, że mądrze skonstruowane przepisy, stanowione i stosowane w dobrej wierze, mogą ułatwiać życie, a nadto, winny być podstawą funkcjonowania cywilizowanego społeczeństwa, w szczególności w systemie demokratycznym.

Maciej Tokarz

Felieton: "Biurokracja w wersji praktycznej, czyli prawo Parkinsona według radnego Jagły i burmistrza Watychy"
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
19
Andrzejx4820:14, 7 stycznia 2025
Kolejny bełkot Tokarza gada bo gada aby nic z tego nie wyszło no ale najważniejsze że gada
23
Xis16:26, 7 stycznia 2025
Kiedy obwodnica ? Rada do odwołania.
13
nieAI16:07, 7 stycznia 2025
ale belkot^2, a teraz ten sam tekst zredagowany przez AI,ale napisany z lekkim zabarwieniem prawniczym: "Najistotniejszym błędem zawartym w tym felietonie jest założenie, że regulamin taki nie byłby przestrzegany. Regulaminy te stanowią wewnętrzne zarządzenia burmistrza, skierowane do podległych mu urzędników, określające wyraźnie kryteria wydawania oraz odmowy wydania zgody. W związku z tym, w pierwszej kolejności to urzędnicy są zobowiązani do przestrzegania niniejszego regulaminu.

Sugestia, iż urzędnicy mogliby zaniechać przestrzegania wytycznych ustanowionych przez ich zwierzchnika, przedstawia jeszcze bardziej niekorzystny obraz funkcjonowania urzędu niż aktualnie istniejący.

W przypadku obowiązywania regulaminu, wnioskodawca ubiegający się o zgodę na lokalizację ogródka gastronomicznego na chodniku miejskim, zaznajomiony z treścią zarządzenia, jest w stanie złożyć wniosek zgodny z wymaganiami, unikając konieczności jego późniejszych poprawek. Kryteria są klarowne i przejrzyste, a każdy wnioskodawca traktowany jest w sposób równy.

Istnienie regulaminu ogranicza zatem nadmierną biurokrację, ułatwia i przyspiesza cały proces aplikacyjny, co w efekcie redukuje również liczbę urzędników oddelegowanych do rozpatrywania wniosków. Takie procedury funkcjonują w miastach dobrze zorganizowanych, gdzie obowiązują jasne procedury oraz przejrzyste procesy decyzyjne." szczerze, orygnial jest tak napisany, ze powieki od czytania opadaja
3
nieAI16:05, 7 stycznia 2025
ale belkot, wrzucilem czesc tego tekstu do generatora AI i poprosilem o uproszczenie wypowiedzi, wyszlo takie cos: "Największym błędem tego artykułu jest stwierdzenie, że taki regulamin nie byłby przestrzegany. Regulaminy te są wewnętrznymi zasadami ustalonymi przez burmistrza, które muszą być przestrzegane przez urzędników. Określają one, kiedy można wydać zgodę, a kiedy nie. Dlatego to przede wszystkim urzędnicy muszą przestrzegać tych zasad.

Sugestia, że urzędnicy nie będą przestrzegać wytycznych swojego szefa, pokazuje jeszcze gorszy obraz funkcjonowania urzędu niż obecna sytuacja.

Gdy regulamin obowiązuje, osoba ubiegająca się o pozwolenie na ogródek gastronomiczny na chodniku, znając zasady, wie, jak poprawnie złożyć wniosek, aby nie musieć go później poprawiać. Kryteria są jasne i każdy jest traktowany jednakowo.

Dzięki regulaminowi biurokracja jest ograniczona, a proces ubiegania się o zezwolenie jest łatwiejszy i szybszy, co również zmniejsza liczbę urzędników zajmujących się wnioskami. Tak to działa w dobrze zorganizowanych miastach, które mają jasne procedury i przejrzyste decyzje."
10
maria15:12, 7 stycznia 2025
zlikwidować wszystkie lokale , niech będzie jedna knajpka jak dawniej
36
noori15:03, 7 stycznia 2025
Problem postawiony przez Jagłę i Tokarza jest miarą ich oderwania od istotnych spraw miasta. Realnym problemem dla mieszkańców jest konieczność budowy obwodnicy miasta, którą akurat Tokarz skomplikował wszystkim nowotarżanom. Panie Tokarz trochę szacunku dla wyboru mieszkańców Nowego Targu. Traktowanie Watychy, który w bezpośrednich wyborach pana pokonał, pokazuje pana brak szacunku dla decyzji nowotarżan. Został wybrany i dostał mandat zaufania w przeciwieństwie do pana. W swoim pseudo felietonie - odpowiedzi próbuje przypisywać mu, że się na niczym nie zna... To jak to jest przegrać wybory z osobą, która w pana ocenie jest tak słaba?
17
Wróżka Czarodziejka14:59, 7 stycznia 2025
Do mieszkaniec- w każdej twojej wypowiedzi pod każdym postem jest jedna mściwa myśl - odwołać burmistrza. Tak będzie bo to prowadzi wg waszego planu do referendum. Planowane działania mają rozpisany czas, uzasadnienia, formę interpelacji, odpowiedź Pana prawnika z góry przewidziana. Też jestem z takiej szkoły, regulaminy, procedury i przyczepienie się do drobiazgów w celu wygenerowania określonej atmosfery. Tak można wykończyć nawet legalistę jakim byl znany prezes. Popieram Pana Tokarza, regulamin to jest to, nikt nam tu palcem nie kiwnie, mamy wszak ogromną większość,! Rządzimy w końcu tym miastem tylko te cztery ogródki - marne , kogo to interesuje
1
Kaja14:47, 7 stycznia 2025
Ostatnio coraz częściej zauważam, jak brzydkie ogródki kawiarniane psują przestrzeń publiczną. Choć rozumiem, że lokale chcą przyciągnąć gości, to często ich aranżacje są nieestetyczne i nieprzemyślane. Zajmują one cenne miejsca na chodnikach, co znacząco utrudnia ruch pieszym, szczególnie osobom z wózkami czy starszym.

Ogródki, które nie są spójne z otoczeniem, zamiast tworzyć przyjemną atmosferę, wprowadzają chaos i nieład. Warto, aby właściciele lokali oraz władze miejskie zadbali o estetykę tych przestrzeni, aby były one nie tylko funkcjonalne, ale i atrakcyjne wizualnie. Przestrzeń publiczna powinna służyć wszystkim mieszkańcom, a nie tylko wybranym. Zachęcam do refleksji nad tym, jak możemy wspólnie dbać o nasze ulice i place, aby były przyjazne i estetyczne dla każdego.
14
już czas14:31, 7 stycznia 2025
Wreszcie Nowy Targ doczekał się radnego, który nie odpuszcza i nie daje się zbyć głupkowatymi docinkami. Brawo Panie Tokarz! Trzymam kciuki i liczę, że niebawem dzięki Pana aktywności zaczniemy żyć normalnie bez urzędniczej uznaniowości, arogancji i spuszczania mieszkańców po schodach czy wydumanych w gabinetach przepisach. Dość synekur, kolesiostwa i robienia z nas idiotów. Proszę wyciągać wszystkie nieprawidłowości na światło dzienne. Niech mieszkańcy zrozumieją dlaczego miasto się zwija i przegrywa swój czas.
24
super wybór14:20, 7 stycznia 2025
A ten nadal niereformowalny, tylko zniechęca do swojej bandy całe rzesze społeczności miejskiej i ma pretensje ,że mają go za rzezimieszka nowotarskiego ?
5
patriota13:45, 7 stycznia 2025
Pan Maciej przypomina mi Panów, których szanuję. Jarosława Kaczyńskiego i Zbigniewa Ziobrę. Wie co mówi i prezentuje wysoki poziom wiedzy i wypowiedzi.
13
Hans Klos12:51, 7 stycznia 2025
Brawo Panie Tokarz . Ukrócić urzędnicze widzi mi się w temacie wydawania decyzji . JASNE KRYTERIA .
5
Wezuwio12:22, 7 stycznia 2025
Życzę wszystkim pięknego 2025 roku z Maciejem Tokarzem w tle. Bądźmy silni.
5
Bernadeta12:08, 7 stycznia 2025
Tak Nowotarżanko, zgadzam się z Tobą Kochana. Zwłaszcza mój Marcin jest naj naj.
8
kibic11:56, 7 stycznia 2025
Biorąc pod uwagę wszechobecne i niespotykane kolesiostwo Watychy trzeba stworzyć jak największe ograniczenia jego działalności.
Brawa dla myślących radnych działających w interesie mieszkańców.
Coraz więcej spraw wychodzi na światło dzienne.
13
Nowotarżanka11:45, 7 stycznia 2025
Skończcie już z tymi komentarzami, najlepsi radni to Tokarz, Jabcon, Krauzowicz, Jagla, a wy, którzy komentujecie weźcie się za robotę
40
Spięty11:29, 7 stycznia 2025
I zrob Pan jescze regulami budowy obwodnic, regulamin budowy ronda na grelu, regulamin wiwatu na część Jagły i Tokarza a na koniec regulamin oddychania w NT. Boże widzisz a nie grzmisz.
17
vice wójt11:25, 7 stycznia 2025
1000 regulaminów możesz chłopie zrobić, ale jako prawnik powinieneś wiedzieć ze i tak musi być wydana decyzja administracyjna na zajedzie pasa drogowego w której jest określona opłata, tego nie ominiesz. A jak Wy takich podstaw nie wiece to za co się bierzecie. Po co tworzyć dodatkowe regulacje jak w pier...... sanepidzie? /.../

Naruszenie regulaminu. Moderator.
13
taki tam11:19, 7 stycznia 2025
To ja się pytam kiedy obwodnica? Do wuja zajmujecie się głupotami a w NT Armagedon komunikacyjny.
3
Monika bez stanika11:17, 7 stycznia 2025
Wprowadzenie regulaminu usytuowania ogródków przy kawiarniach jest niezwykle istotne. Przede wszystkim, jasne i przejrzyste zasady pomagają w uniknięciu nadużyć ze strony samorządów, które mogą w nieodpowiedni sposób interpretować przepisy. Ponadto, taki dokument zapewni równe traktowanie wszystkich przedsiębiorców, eliminując sytuacje, w których niektórzy mogą być faworyzowani kosztem innych.
38
łowca hemoroidów10:46, 7 stycznia 2025
Dziecinada cdn ... , ja już dawno zmieniłbym piaskownicę .
25
Ewelina10:46, 7 stycznia 2025
Mamy nowego felietonistę z bozej laski
11
Prawda10:37, 7 stycznia 2025
Ja się pytam kiedy będzie obwodnica ???
Już mam dość stania w korkach !!!
6
Zagadka10:28, 7 stycznia 2025
No to jak to będzie z tym regulaminem? Będzie spełniał warunki i dostanie i w następnym roku też dostanie bo spełnia warunki?tak przejrzyście i prosto?
A gdzie zarobek dla postronnych zalatwiaczy z,, dostępem''?
Widzę koniec tej rady tak mi szklana kula mowi
40
dobra rada i od dziada10:13, 7 stycznia 2025
Do tokarza juniora- Chłopie skończ już waść i wstydu oszczędź. Do wyborów daleko , zrób coś pożytecznego dla miasta ze swoją zgrają i potem pogadamy. Nie myślę o rozróbach w których wiedziesz prym , ale faktycznie coś pożytecznego , a przede wszystkim wycisz się na chwilę i bądź nieobecny ,na chwilę .Siądź spokojnie na czterech literach !
5
King of the Bill09:59, 7 stycznia 2025
Chyba pozazdrościli naczelnemu felietoniście, że on tu ma stałe miejsce na swoje "przemyślenia"
10
masiu09:42, 7 stycznia 2025
Mamusiu bo on powiedział ze to jest pomarancowe a to jest cerwone
11
mieszkaniec09:01, 7 stycznia 2025
Jeśli rzeczywiście doszło do szantażu ze strony ludzi burmistrza, to jest to poważne naruszenie etyki i zasad, na których opiera się nasza demokracja. Osoba na tak ważnym stanowisku powinna być wzorem do naśladowania, a nie stosować metody przypominające mafię. W takiej sytuacji dymisja burmistrza wydaje się być jedynym słusznym krokiem. Jest absolutnie nieakceptowalne w demokratycznym społeczeństwie.
8
xxx08:54, 7 stycznia 2025
mniej dyskusji a więcej pracy na rzecz mieszkanców miasta bo jak to tylko jest jałowa dyskusja z której nic nie wynika.Do pracy pora wykazać się pozytywnymi efektami na rzecz miasta i mieszkanców
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
12
01.2025
Nie przegap!
02
02.2025
Nie przegap!
10
01.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas