Rowerem po Zakopanem i Tatrach - podhale24.pl
Czwartek, 02 maja
Imieniny: Zygmunta, Atanazego, Anatola
Zakopane
Clouds
15°
Wiatr: 7.632 km/h Wilgotność: 47 %
Clouds
16°
Wiatr: 5.76 km/h Wilgotność: 59 %
Clouds
16°
Wiatr: 12.924 km/h Wilgotność: 48 %
Clouds
17°
Wiatr: 11.556 km/h Wilgotność: 46 %
Clouds
20°
Wiatr: 18.648 km/h Wilgotność: 49 %
Clouds
17°
Wiatr: 10.368 km/h Wilgotność: 53 %
Jakość powietrza
46 %
Nowy Targ
38 %
Zakopane
64 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 23 | 46 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 19 | 38 %
Rabka-Zdrój
Dobra
PM 10: 32 | 64 %
01.08.2015, 09:19 | czytano: 1711

Rowerem po Zakopanem i Tatrach

Miasto Zakopane podpisało porozumienie z Tatrzańskim Parkiem Narodowym na budowę ścieżek rowerowych. Prace projektowe dróżek, sfinansowane zostaną z unijnych dotacji w ramach Małopolskiego Programu Operacyjnego. Projekt na razie realizowany wspólnie z gminą Kościelisko. Być może dołączy do niego też Poronin.

Fot. Józef Słowik
Fot. Józef Słowik
W ramach projektu działać będzie m.in. trasa muzealna, która ma promować 15 placówek muzealnych działających w mieście. Planuje się, że docelowo trasy będą połączeniem na wschodzie i na zachodzie ścieżki wokół Tatr. W tym roku planuje się wykonanie projektów budowlanych. W przyszłym ruszy procedura uzyskiwania pozwoleń na budowę. Oprócz tras rowerowych planuje się też wykonanie biegowych tras narciarskich w gminie Kościelisko. Nie tylko jednak wybudowane mają być ścieżki rowerowe, ale również na Dolnej Równi Krupowej planuje się powstanie szaletów, a w całym mieście pięciu zewnętrznych siłowni i parkingi rowerowe. Będą też dwa boiska sportowe.
Koszt szacunkowy całego przedsięwzięcia na terenie Zakopanego i Kościeliska to od 30 do 50 mln złotych. Budowa ścieżek rowerowych przez Tatrzański Park Narodowy to koszty w wysokości 4-5 mln złotych.

- Zagospodarowanie Drogi pod Reglami na ścieżkę rowerową uważam, że jest bardzo dobrym pomysłem – mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego. - Wspólnie podjęliśmy również temat pociągnięcia ścieżki w kierunku Cyrhli. Chcemy aby ona była poprowadzona jeszcze dalej, aż do Wierchu Porońca i Łysej Polany na wschód. Myślimy też o zachodzie dlatego rozmawiamy ze Wspólnotą Leśną 8 Uprawnionych Wsi, aby połączyć się z tą ścieżką, która idzie w rejonie Suche Hory, czy to w kierunku Nowego Targu, czy dalej na Słowację.

Zakopane we współpracy z gminą Kościelisko, przygotowało koncepcję rozwoju ścieżek rowerowych na terenie obu miejscowości pn. „BIKE’owe Zakopane”. Pozyskane zostały środki z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na opracowanie szczegółowej dokumentacji projektu. Planowana sieć ścieżek rowerowych i infrastruktury towarzyszącej (np. w postaci tzw. miejsc obsługi rowerzysty) została w większości ulokowana na terenach należących do gminy oraz za przyzwoleniem Starostwa Powiatowego w Zakopanem na terenach należących do Skarbu Państwa.
TPN już pewien czas temu zwróciło uwagę na fakt, iż infrastruktura przeznaczona dla rowerzystów nie jest wystarczająco dobrze rozwinięta na Podhalu. Istotnym argumentem do podjęcia zdecydowanych działań w tym zakresie była inwestycja pomiędzy Nowym Targiem a Czarnym Dunajcem i budowa ścieżki prowadzącej na Słowację dawnym nasypem kolejowym oraz popularność już funkcjonującej infrastruktury po słowackiej stronie Tatr.

- Według wstępnych planów całe Zakopane zostało „pocięte” trasami rowerowymi – informuje Tomasz Filar, naczelnik Wydziału Gospodarki Gruntami w zakopiańskim magistracie. - Będą one funkcjonowały w ciągu już istniejących dróg publicznych. Będą to trasy „pod ruchem”, wykorzystujące ulice na terenie miasta, dlatego znajdą się na nich oznakowania, aby kierowcy samochodów wiedzieli, że tędy poruszać mogą się również rowerzyści. Tam gdzie będzie to możliwe powstaną nowe ścieżki rowerowe. Przedłużona zostanie ścieżka od Oczka Wodnego przy Krupówkach, prowadząca do Wielkiej Krokwi. Zaczynać się ona będzie na Równi Krupowej, skąd poprowadzi ul. Piłsudskiego pod skocznię, następnie do Ronda Jana Pawła II, a stamtąd poprowadzi aż do Kuźnic.

Drugą kategorią będą drogi znajdujące się poza terenami zurbanizowanymi, kiedyś wykorzystywane jako dojazdy do pól uprawnych i łąk. Te drogi utraciły swój pierwotny charakter. Zostaną zmodernizowane i utwardzone. Największą atrakcją będzie tutaj Droga Homolacka.

Do Kuźnic dojechać będzie można jeszcze jedną drogą, biegnącą wzdłuż Potoku Bytra z rejonu ul. Nowotarskiej. Będzie to bezpieczna ścieżka, z dala od ruchliwych ulic.

js/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Kros09:44, 2 sierpnia 2015
Oczywiście, że brawo! Wystarczy popatrzeć jak rozruszała ludzi ścieżka w N.T. Tylko nie pitolcie się z tym jak ci z tym 'mostkiem' w Białym Dunajcu-gdzie 'zachodu' tyle jakby miał być budowany co najmniej dwukilometrowy most/wiadukt/tunel.
Pozdrowienia dla pomysłodawców!
rowerek13:21, 1 sierpnia 2015
Brawo!
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas