Rusza ogromna inwestycja kolejowa, która przyspieszy drogę pociągiem na Podhale - podhale24.pl
Środa, 01 maja
Imieniny: Józefa, Jeremiego, Lubomira
Zakopane
Clouds
18°
Wiatr: 12.456 km/h Wilgotność: 53 %
Clouds
18°
Wiatr: 9.324 km/h Wilgotność: 49 %
Clouds
19°
Wiatr: 19.548 km/h Wilgotność: 53 %
Clouds
19°
Wiatr: 18.216 km/h Wilgotność: 51 %
Clouds
20°
Wiatr: 19.044 km/h Wilgotność: 55 %
Clouds
18°
Wiatr: 12.672 km/h Wilgotność: 56 %
Jakość powietrza
48 %
Nowy Targ
20 %
Zakopane
18 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 24 | 48 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 10 | 20 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
31.10.2017, 18:39 | czytano: 6285

Rusza ogromna inwestycja kolejowa, która przyspieszy drogę pociągiem na Podhale

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Gdy inwestycja powstanie, podróż do Zakopanego będzie prowadził właśnie tą drogą i odbywać się będzie dużo szybciej niż przez Suchą Beskidzką.

zdj. Piotr Korczak
zdj. Piotr Korczak
- Zgodnie z zapowiedziami rządu budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko wkracza w fazę realizacji. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii, dzięki której podróż z Krakowa na południe będzie łatwiejsza i znacząco się skróci – powiedział minister infrastruktury i bezpieczeństwa Andrzej Adamczyk.

Budowa linii „Podłęże – Piekiełko” została podzielona na trzy etapy. Pierwszy dotyczy opracowania projektu i wykupu niezbędnych gruntów pod nowe tory. Pozostałe dwa skupią się na modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowie nowej trasy.

Linia „Podłęże – Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Nowa trasa będzie wymagała między innymi budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów, 16 wiaduktów. Planowana jest m.in. modernizacja stacji Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, peronów na 9 przystankach osobowych – Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto. Wybudowana zostanie ponad kilometrowej długości estakada nad rzeką Łososina i drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz 2 tunele o łącznej długości 5,76 km.

Nowa linia zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce, lepszy i szybszy dojazd koleją w regiony turystyczne (Tatry, Beskidy, Gorce) oraz podniesie atrakcyjność przemysłowo-gospodarczą Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala.

Na inwestycji znacząco zyska transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” będzie realizowane między 2017 a 2021 rokiem.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-23 i 2020-26. Wartość inwestycji Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych. Otwarcie ofert planowane jest na początku 2018 r.

Źródło: PKP PLK
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
girl9007:42, 2 listopada 2017
@ obserwator , dobre hehe ...

ja tez sie nie dziwie jak to sie rozbiegnie w czasie dluzej niz zapowiadaja.... bedzie dobrze jak w 2028 beda linie gotowe.... za ten czas radni sie zmienia i moze nawet projekt zmienia albo stwierdza ze jest niepotrzebny... tak czy siak obiecanki cacanki bo znajac zycie na pewno cos im pojdzie nie tak...
yhm07:39, 2 listopada 2017
kierowiec ty lepiej już nic nie licz bo ci to bardzo nie wychodzi.... Do przejechania w 30 min z Krakowa do Zakopanego wystarczy linia kolejowa o dl 80 km i prędkość pociągu 160km/h.
Jasnowidz07:04, 2 listopada 2017
kierowiec

To ty się dokształć "inteligentny inaczej"! Jak długo jedzie Intercity z Krakowa do Warszawy i ile kilometrów przejeżdża? Żyjesz jeszcze w Średniowieczu! Jak się ciemnota na niczym nie zna to tylko osobiste plucie zostaje!
kierowiec18:07, 1 listopada 2017
Jasnowidzu, kto ci takich bajek naopowiadał ? niedouczony z fizyki gimnazjalista? Żeby dojechać w pół godziny to od momentu startu na Kraków Główny do końca peronu w Zakopanem musiałby gnać 240km/h nie zwalniając i nie stając po drodze. Z takimi prędkościami się na świecie jeździ, ale po płaskim, po prostych liniach, bez przystanków. A tutaj ze względu na teren 2 godziny to będzie sukces.
teraz my18:02, 1 listopada 2017
Przez takie durne inwestycje oddala się budowa zakopianki Chabówka-NT.
Jasnowidz15:00, 1 listopada 2017
Przejazd z Krakowa pociągiem do Zakopanego powinien trwać najwyżej 30 minut. Kiedy to będzie wreszcie zrealizowane?
Skała07:45, 1 listopada 2017
I bardzo dobrze. Szkoda, że inwestycja potrwa tak długo. ale ważny jest dobry kierunek myślenia.
Lokash00:21, 1 listopada 2017
Nie ma co się jarać przetargiem na projekt, który kosztuje parę milionów. Koszt budowy to ponad 7 miliardów, których na razie nie ma. DK47 Rdzawka - Nowy Targ tez ma projekt od 2011 gotowy i do dziś nie ma kasy na budowę.
Mieszkaniec Nowego Targu.21:16, 31 października 2017
A przetarg nie zostanie znów unieważniony ?
parowóz21:07, 31 października 2017
Noworodki,(my na pewno) nie doczekają się tej inwestycji.
Melchior19:23, 31 października 2017
Przepraszam bardzo, ale czy Minister ma Nas za idiotów?? Projektowanie to nie realizacja inwestycji. Projekt Zakopianki z tunelem był w 2012 roku gotowy, przetarg na budowę ogłoszono w 2015 roku, a inwestycja ruszyła w 2016....czyli 4 lata po opracowaniu dokumentacji. Więc gdzie ta faza, jeszcze dużo upłynie wody w Dunajcu zanim pociąg z Krakowa do Zakopca pojedzie 1,5 h.
obserwator18:59, 31 października 2017
2140 r. Drugi przetarg unieważniony z powodu strajków mieszkańców Suchej Beskidzkiej. Jednak szef PKP jest dobrej myśli. Może za 10 lat w końcu ruszą pracę.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas