W odpowiedzi na akt wandalizmu - pod pomnikiem "Ognia" zapłonęły znicze - podhale24.pl
Niedziela, 22 grudnia
Imieniny: Honoraty, Zenona, Franciszki
Nowy Targ
Snow
-0°
Wiatr: 19.044 km/h Wilgotność: 84 %
Snow
-0°
Wiatr: 18.648 km/h Wilgotność: 98 %
Snow
Wiatr: 11.772 km/h Wilgotność: 80 %
Clouds
Wiatr: 10.62 km/h Wilgotność: 82 %
Clouds
-1°
Wiatr: 14.796 km/h Wilgotność: 83 %
Snow
-2°
Wiatr: 13.644 km/h Wilgotność: 91 %
Jakość powietrza
44 %
Nowy Targ
62 %
Zakopane
14 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 22 | 44 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 31 | 62 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
04.10.2018, 21:03 | czytano: 5009

W odpowiedzi na akt wandalizmu - pod pomnikiem "Ognia" zapłonęły znicze

Patrioci z Podhala (tak przedstawiają się osoby, które stoją za tą inicjatywą, a które chcą pozostać anonimowe) zapalili w czwartek po południu biało-czerwone znicze pod pomnikiem Józefa Kurasia "Ognia" w Zakopanem. Jest to, jak napisali, odpowiedź na ostatni akt wandalizmu, jaki miał tu miejsce.

Fot. Czytelnik
Fot. Czytelnik
Przypomnijmy, iż w drugiej połowie września, stojący w Zakopanem od 2006 roku pomnik podkomendnych Józefa Kurasia Ognia został zdewastowany. W nocy ktoś oblał go czerwoną farbą.

"Znicze zapłonęły dzisiaj około godziny 16.30. Jest to odpowiedź na akt wandalizmu - oblanie pomniku "Ognia" czerwoną farbą. Zapalili je patrioci - mieszkańcy Podhala" - napisali w e-maulu do redakcji, do którego załączone zostały zdjęcia.

Obok zniczy została pozostawiona kartka ze słowami "Ognia": "Walkę musimy zacząć od początku i teraz będziemy się bić za Polskę bez komunistów".



oprac. r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
Kolego kogitator!19:05, 8 października 2018
Z tym" chrzestnym" to już większej głupoty kolega nie mógł napisać. Zacznij wreszcie czytać książki o "Ogniu" zamiast czekać na nie wiadomo jaką i na otwarcie angielskich archiwów. Książek o "Ogniu" jest kilkanaście. Zacznij po kolei, czyli od Machejka, ale nie poprzestawaj na nim tak jak to zrobiło wielu piszących tu komentarze. Zacznij wreszcie czytać!
0
kogitator14:40, 7 października 2018
@ pamiętajmy:
Ks. Józef Tischner był chrześniakiem Ognia. Ogień trzymał małego Józefa Tischnera do chrztu.
0
kogitator00:49, 7 października 2018
@ pamietam:
Na ile rzeczywiście Zakopane ustawiało się i było "zdradzieckie", a na ile było do tego zmuszone przez okupanta? To Niemcy sobie zadecydowali że będą mieć bazę w Zakopanem i w Szczawnicy, dlatego sąsiednie miejscowości, odpowiednio Nowy Targ i Krościenko mogły sobie pozwolić na tzw. "konspirę" i tworzyć AK, czego w wybranych przez Niemców miasteczkach uzdrowiskach zrobić by się nie dało ze względu na dużą liczbę Niemców.
A co do Ognia to ciągle czekam na jakąś rzetelną publikację historyczną, która zmierzała do wyjaśnienia dramatu tej tragicznej postaci, a nie od niej wychodziła i tylko na tej jedynej postaci się koncentrowała - należy wielotorowo i różnymi drogami dojść do Ognia, a nie od jego tragedii zaczynać. Nasza polska historiografia musi najpierw niejako wpisać Ognia w kontekst tamtych straszliwych czasów, abyśmy dziś mogli cokolwiek z jego tragicznego losu zrozumieć (Anglicy muszą najpierw odtajnić kluczowe dla tych spraw archiwa).
0
do basela09:34, 6 października 2018
Masz rację. Tylko i na drodze prawnej. I dziwie się ze to jeszcze nie nastąpiło.
0
pamietam23:26, 5 października 2018
Zakopane zawsze ustawiało się w systemie i było zdradzieckie...Tak samo w komunie jak i teraz...
0
szczery22:51, 5 października 2018
@osioł Był komendantem UB i nie zmnieniaj historii jak ci z pisu. OGIĘŃ był UBEKIEM.Nie wciskaj ciemnoty młodzieży którzy gotowi tego oprawcę wyszyć na bluzie jako bohatera poprzez twoje zakłamane poglądy historii
0
szczery22:44, 5 października 2018
No to pozostaje palić,kraść,mordować i gwałcić pod pretekstem walki z obecnym systemem i za 70 lat mi też pomnik postawią w Zakopanym. W tym szaleństwie jest metoda...
0
Do Gaendziosza21:07, 5 października 2018
Widzis Gawendziorzu, dobrze ze godos ło feli. Byłek pore roków tymu na Skałkach w Łochotnicy tamok słysołym gawynde jak to we wojne przebrane za Niymców partyzanty łod Lamparta zlapali młodo dziołche, któro tys myslała ze łoni to Niymcy i ze strachu powiedziała im ze u gory na Skałkach som partyzanty. Łoni wzieni jo jako agyntke Niymców i zawiedli na Skałki. Tam jo dlugo nagom maltretowali i gwołciyli a nojgorsy z nich był ponoć niyjaki fela. Jak juz se wszyćcy na ni ulzyli to jom wyprowadziyli troche wyzy i zaszczelyli. W tym samym casie Lampart siedzioł w drugi chałupie. Po wojnie łociec ty dziołchy przyjechoł na ji grob ale ni miol ji jak zabrać i ponoć łona tam lezy w ostrynzynach do dzisiok. Ten fela po wojnie podobno pilnowoł Parku Gorcajskigo, a teroz to chyba kotly w piekle skrobie chocioz nie jes pewne ze razym z Łogniym. Nimom pojyncio cy to tyn som fela, ty taki znafca historyji bedzies lepi wiedzioł, a ze lubis łopowiadać to i pewnie prowde powiys. Widzis ło takich historyjach w ksionskach pisać nie chcom, nawet taki zbiyrac róźnych łopowieści ja Golik tego nie napisoł w ksiosce ło Lamparcie zeby ten nie wysed na zbója. Ino ło Łogniu głuptoki paplajo niestworzone rzecy. A dzołcha tam lezy nago i ceko chto ji kiedy krzyz na grobie postawi.
0
osioł20:17, 5 października 2018
niedoszłemu komendantowi UB nalezy sie pomnik i basta komendantem nie został a aby nim zostac musiał wspołpracowac z UB wyspowiadac sie wszystko o wszystkich a komunisci[UB] go oszukali komendantem nie został to chociaz pomnik dla niedoszłego EL KOMENDANTE i......odszkodowanie dla.... .........
0
Bogdan20:02, 5 października 2018
@SRN Owszem i masz racje ale nie zapominaj że część obecnego Spisza to przed wojną była Słowacja.Poza tym nie wszyscy kolaborowali z niemcami na Spiszu a opinia IPN wobec opini ludzi którzy pamiętają wyczyny bandy Ognia jest bardziej wiarygodna.Nie wspominam że po wojnie został ubekiem i to w dodatku komendantem UB w NT... Wiesz co UB robiło z ludzmi i jakie mieli zadanie??? Sam fakt bycia w UB i to tak wysoko jest wystarczającym powodem aby przestać nazywać oprawcę bohaterem...
0
besala19:55, 5 października 2018
Z tym pomnikiem powinno się walczyć na drodze prawnej wyłącznie. Należy dowieść, że postawiono go bandytom odpowiedzialnym za zamordowanie kilkudziesięciu obywateli Podhala. Z bezprawiem nie można walczyć bezprawiem. A reakcja na akt agresji na oczekiwanym poziomie. Żałosna.
0
SRN13:27, 5 października 2018
Bogdan @ czy Ty piszesz o Spiszu co ty wiesz , o ludziach którzy kolaborowali z Niemcami i i też byli jako obywatele Słowacji okupantami . Napisz lepiej jak korzystali z profitu okupanta , jak mogli swobodnie wypasać krowy na łąkach i mieć tyle inwentarza ile dusza zapragnie .Do kogo miał Partyzanci mieli iść, do tych co z narażeniem z życia coś po kryjomu z narażeniem życia uchowali , czy do tych co cieszyli się i salutowali Niemcom przed siedzibą wermachtu w kasztelu Słowackiej wsi Fridman i innych wsiach .Są świadkowie i IPN dysponuje materiałami na temat, ów przeszczepionych obywatel i trzeciej rzeszy,którzy nawet pod kościołem szczycili się z III rzeszy .
0
Gawędziosz12:27, 5 października 2018
Jo tam nic do ognia ni mom,pytom jako to było ze dostoł wyrok od ak,władek fela mu darowoł a on go potem jako komendant ubecji wysłoł na biołe niedzwiedzie,władek uciuk i przysedł poporu rokach sie odwdziencyć no ale kolega juz szorowoł w piekle kocioł,a ta dobrze ze świecki swiecom bo to dobry boycoj jako ze zokopiany nimogom se dać ready z tym obeliskiem to moze przeniyś go do Ostroska abo Waksmunda
0
szuser11:18, 5 października 2018
Do Gerwazy i Historyka
To jest fałszywa pseudoprawicowa propaganda typu ojca Hejmo

Ogień był bandytą, terrorystą siedzi w piekle . Koniec i kropka. Mądremu dość.
Komuniści ukrywają się w PiS ( Piotrowicz)
0
baciok@10:34, 5 października 2018
I po co takie jałowe dyskusje. zaczynamy walę z komunizmem. Burzymy wszystkie budynki wybudowane do 1989r, żyjących w tych czasach pozbawiamy zdobytych tytułów naukowych.
A tak na poważnie Ja nigdy nie zapaliłbym znicza osobie która mordowała ludność cywilną. Tyle w temacie
0
k10:03, 5 października 2018
To trzeba się było bić z komuną jak była. Gdzieście wtedy byli? Jakoś sobie nie przypominam żeby za komuny ktoś z was tego waszego bohatera choćby głośno chwalił. Znaleźli się raptem teraz samozwańczy czciciele ogniowych wojenek.
0
K.09:25, 5 października 2018
A może zamiast się spierać kto szanuje, a kto nie..
..wziąć do serca te słowa, i zacząć walkę o Polskę bez komunistów?
0
Gerwazy08:10, 5 października 2018
Ogień jest bohaterem i nikt tego nie zmieni, a że w trakcie wojny szerzy się anarchia oraz zwykły bandytyzm, który ktoś musi ukrócić to trudno. Spisacy bardzo często kolaborowali z Niemcami i Słowakami, a ci ostatni przecież ramię w ramię z Hitlerem najechali Polskę!
0
Historyk07:50, 5 października 2018
Jak czytam niektóre poniższe komentarze stwierdzić można jednoznacznie, że z pokolenia na pokolenie niesmak w rodzinach konfidentów gestapo i SB pozostanie.
IPN zajmował się już sprawą " OGNIA " - nie udowodniono mu ani jednej zbrodni, orzekł jednoznacznie kim jest " Ogień " ...
Większość zapomina, że w okresie swojej działalności miał przychylność mieszkańców Podhala. To do niego , a nie MO szli ludzie na skargi i zwady. Problem zaczął pojawiać się wtedy jak konfidenci gestapo i SB oraz PPRowcy zaczęli być mordowani... No bo jak się z tym faktem ma pogodzić rodzina. Z pokolenia na pokolenie wpaja się wnukom w takich rodzinach nienawiść do partyzantów i opowiada o bandach grasujących po domach. Gdyby były to bandy - w lesie nie przetrwaliby nawet kilku dni - każdy z miejscowych by ich wydał do MBP.
Jeżeli piszemy o niewinnych ofiarach - może warto je wymienić z imienia i nazwiska, wtedy będziemy mieli jasność kim były te ofiary - przecież to chyba nie tak dużo, a wyjaśni wiele. Odnośnie ofiar - niestety każda wojna je za sobą niesie, a " Ogień " w tym przypadku nie był agresorem, a obrońcą.
Odnośnie komunizmu i robotników, to chyba najlepiej pokazuje poziom wiedzy merytorycznej niektórych obywateli. Jeżeli natomiast ktoś pisze o studiowaniu najnowszej historii na temat " wojny domowej " lat 40-tych XX wieku w Naszym kraju - to znaczy właśnie, że powinien obowiązkowo ją zacząć studiować, bo nie ma o niej zielonego pojęcia.
0
Jaga207:32, 5 października 2018
Prosty chłopak ze wsi Ostrowsko a wiedział co to komunizm?
0
kogitator22:42, 4 października 2018
A może by tak głębiej najnowszą historię postudiować i dowiedzieć się wszystkiego co się da na temat wojny domowej w Polsce w latach 40-tych 20 wieku, a nie przerzucać się jedni znicze a drudzy czerwona farba?
0
Bogdan22:38, 4 października 2018
Akcja propagandowa,widać że jedna osoba kupiła znicze i próbuje wmówić że wszyscy tak chcą...Brać ten pomnik na Spisz bo mamy swoich bohaterów z Podhala.Niech pomnik ocenią osoby na Spiszu którym to rodzinom Ogień "pomógł",ciekawe czy wystoi dzień...
0
waksmund pamieta22:29, 4 października 2018
ile teraz będzie robotników bo skoro komunizm to samo zło to wszyscy ktorzy zdobyli wyzsze wykształcenie w tamtych czasach powinni sie go zrzec skoro tak wypieramy komunizm
0
Obserwator21:56, 4 października 2018
Czy za jego niewinne zabite ofiary przez Ognia i jego ludzi, to tez znicze zapłoną?
0
Paweł21:48, 4 października 2018
Brawo dla tych osob!!
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas