Nikt nie wierzy, że ksiądz prof. Józef Tischner mógł współpracować ze służbami bezpieczeństwa PRL - podhale24.pl
Niedziela, 28 kwietnia
Imieniny: Pawła, Walerii, Ludwika
Szczawnica
Clouds
13°
Wiatr: 7.524 km/h Wilgotność: 81 %
Clouds
14°
Wiatr: 5.652 km/h Wilgotność: 75 %
Clouds
14°
Wiatr: 7.38 km/h Wilgotność: 81 %
Clouds
14°
Wiatr: 7.2 km/h Wilgotność: 77 %
Clouds
17°
Wiatr: 10.188 km/h Wilgotność: 84 %
Clouds
15°
Wiatr: 10.44 km/h Wilgotność: 88 %
Jakość powietrza
42 %
Nowy Targ
42 %
Zakopane
18 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 21 | 42 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 21 | 42 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
04.06.2019, 20:16 | czytano: 10643

Nikt nie wierzy, że ksiądz prof. Józef Tischner mógł współpracować ze służbami bezpieczeństwa PRL

Konsternacja, zaskoczenie, zdziwienie, sceptycyzm. Takie są reakcje na Podhalu na informację podaną przez historyka Sławomira Cenckiewicza, że ks. prof. Józef Tischner w 1983 r. był zarejestrowany jako kontakt operacyjny, a w 1988 r. jako konsultant IV Departamentu MSW. - Józek by się z tego śmiał w tym momencie, a ja robię to za niego i za siebie - mówi brat duchownego-filozofa.

Arch. Podhale24.pl
Arch. Podhale24.pl
Takie informacje mają wynikać z publikacji pt. „Kryptonim +Klan+. Służba Bezpieczeństwa wobec NSZZ +Solidarność+ w Gdańsku. Tom 2", wydanej przez Instytut Pamięci Narodowej. Informację o tym podał do publicznej wiadomości Sławomir Cenckiewicz, dyrektor Wojskowego Biura Historycznego, który przez kilkoma laty zasłynął, jako autor publikacji na temat współpracy byłego przewodniczącego NZSS Solidarność Lecha Wałęsy z SB.

"Przykra ta rejestracja ks. Józefa Tischnera w kategorii KO i konsultanta Departamentu IV MSW... Szkoda" - napisał Sławomir Cenckiewicz w mediach społecznościowych.

Co wiadomo o rzekomej współpracy księdza z Łopusznej z służbami PRL? W zasadzie niewiele. Jest tylko informacja, że został zarejestrowany. Nie wiadomo, czy wyraził na to zgodę, nie wiadomo, czy przekazywał służbom jakieś informacje.

"W latach 1980-1983 rozpracowywany przez Wydział IV KW MO w Krakowie, w ramach SOR krypt. +Leo+, 27 lipca 1983 roku zarejestrowany pod nr. 81208 przez Departament IV MSW w kategorii +kandydat+, następnie KO. Od 13 października 1988 r. konsultant. Został wyrejestrowany 30 stycznia 1990 roku” – czytamy w opublikowanym przez Cenckiewicza skanie fragmentu książki, dotyczącego ks. Tischnera.

Na Podhalu informacja ta została przyjęta sceptycznie. Nikt nie wierzy, że ksiądz Józef Tischner mógł dobrowolnie i z własnej woli, współpracować ze służbami reżimu komunistycznego.

- Tam nie ma żadnych konkretnych argumentów. Ludzie dzwonią do mnie i pytają. Zaczynają się śmiać - mówi Kazimierz Tischner, brat księdza profesora (na zdjęciu). - Józiu powiedziałby teraz, że to jest ta trzecia prawda, a każdy wie, o której mówię. Ta publikacja, to naprawdę jest już świństwo poniżej pasa. Jeszcze ta data rocznicy wolnych wyborów, w której to się ukazało. Wiem doskonale, że ludzie bezpieki przychodzili wszędzie, nie tylko do niego, czyli do mojego brata, ale też do Wojtyły, Wyszyńskiego. I co kardynał Wyszyński, był też współpracownikiem SB? Józek by się z tego śmiał w tym momencie, a ja robię to za niego i za siebie - dodaje.

- Takich informacji na tym etapie nie chcę się mi nawet słuchać. Nie wierzę, że utrzymywał kontakty z SB - mówi wójt gminy Nowy Targ Jan Smarduch, były działacz solidarnościowy. - Z Józkiem długo się znaliśmy i współpracowaliśmy w ramach Solidarności Rolników Indywidualnych. Nie wierzę, żeby na kogoś donosił, bo na pewno wyciekłoby to wcześniej, a nie po tylu latach. Ja na przykład wiem, kto donosił na mnie. Dowiedziałem się tego z dokumentów IPN - dodaje.

- Ta informacja nie zmieniła mojej pamięci i szacunku jakim darzymy naszego charyzmatycznego kapelana. Trzeba zachować duży dystans wobec takich informacji i nie wierzyć pochopnie w tego typu rewelacje. Informacje wyrwane z kontekstu, podane bez odpowiedniego wyjaśnienia, mogą wprowadzać w błąd i nie dawać pełnego obrazu. Musimy pamiętać, że były to czasy, kiedy Kościół funkcjonując w tamtych realiach, prowadził swego rodzaju grę z władzą i takie rzeczy mogły się dziać, również za wiedzą hierarchów kościelnych i pod ich kontrolą. Szkoda, że on sam nie może się już obronić - komentuje informację podaną przez Sławomira Cenckiewicza prezes Zarządu Głównego Związku Podhalan w Polsce Andrzej Skupień.

js/r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Nam01:21, 4 września 2023
Na czym polega ogłoszenie upadłości spółki?

If you wish for to increase your knowledge just keep visiting this web site and be updated with the most up-to-date news update posted here.

Ile trzeba mieć długu żeby oglosic upadłość konsumencką?
Maciej Holny19:27, 10 czerwca 2019
"Cóż z wiedzy i naszych wysiłków, kiedy słuchaczem bywa kiep" - tak pisał znany poeta. Z fanatykami się nie dyskutuje. Obecnie trwa era fanatyzmu. Za parę lat ci sami ludzie będą opluwać tych, których teraz wielbią. Nie ma wiedzy - to i nie ma moralnego szkieletu. Do nauki cućmoki i ćwoki- jak mawiał mój polonista A.Kudasik. Jeżeli nie masz nic do powiedzenia to się nie sil na tanie dowcipy - jeśli masz to pisz i dziel się miłością z bliźnim swoim - tak jak ja to czynię.
!?!16:50, 10 czerwca 2019
O zmarłych mówi się dobrze albo wcale.
Tylko hieny cmentarne ruszają umarłych
Syn milicjanta13:22, 9 czerwca 2019
Ani IPN, ani pani Jadwiga zdają się nie wiedzieć,
tej "oczywistej oczywistości", że senior zacnej rodziny obronił Polskę przed bolszewizmem, a junior, samotnie obalił, mimo wszystko, zagnieżdżony w naszym kraju komunizm.
Zrozumcie to wreszcie wszyscy.
Filozofia talmudu13:11, 9 czerwca 2019
Brakuje mu tylko jarmułki.
ali11:51, 9 czerwca 2019
Wesołowski też był niewinny?!!
Pogrzeb miał z pompą !!
Posłuchajcie11:50, 9 czerwca 2019
"Stanisław Krajski o ks. Józefie Tischnerze: Wywołał lawinę, która zniszczyła polski Kościół" you tube
Najwyższy czas oczyścić kościół i jeszcze nie jedno nas zaskoczy!!!"
ocena z Orawy20:23, 8 czerwca 2019
Cenckiewicz niech sięgnie głebiej - pora ocenić Macierewicza i pana Tadeusza Rydzyka - ich teczki w Moskwie
a Cenckiewicz taki czysty ?
poczytajcie o nim i rodzinie
Tischner17:04, 8 czerwca 2019
Wicher, abyś ,, róznie nie myślał'' o ks. Tischnerze i nie nadwyrężał rozumu to może zaproponuj spotkanie aby tak merytorycznie na poziomie przedyskutować i rozwiać wszelkie wątpliwości. A może to ty posiadasz te ,,argumenty '' które rodzina nie posiada. Proponuję takie spotkanie w szczególnym miejscu jak Izba Pamięci Księdza Tischnera w Łopusznej ? Podaj jakiś termin i nie kryj się za pseudonimem.
Tadeusz Morawa syn żolnierza AK-WiN13:38, 8 czerwca 2019
Nie,to się odnosi do przeciwników ks J..Tischnera
Tischner12:32, 8 czerwca 2019
Panie T. Morawa czy to stwierdzenie Goralenvolk odnosi się do ks. Tischnera?
Do Wicher12:30, 8 czerwca 2019
Wicher, nie stać cię na coś od siebie?
Vyborca 1.08:34, 8 czerwca 2019
Biografia pana T. Morawy ps "44" AK znany jest wszystkim oraz szczegółowo dostępny. Tylko złośliwy człowiek, lub źli ludzie czynią propagandowe wpisy, nie mające sensu. Jak wiemy już dawno sprawa bohaterskiego weterana AK ps. "44" została szeroko opisana i wyjaśniona. On żołnierz podziemia ZWZ AK T. Morawa, przyzwoity człowiek nigdy w PRL nie był kontaktem operacyjnym, TW, czy podejrzanym o zdradę moralności m.in. pośród ludzi Podhala.
Jedynie znana pani ***/ wymachująca propagandowymi pomówieniami / , która w ub. roku na procesowej rozprawie przystała na tzw. pojednanie z rodziną Morawów i przyjęła racji zaszczytnej patriotycznej rodziny, w obliczy Sądu oddaliła swoje pomówienia - oskarżenia.
Teraz ponownie szuka następnego procesu.
Trzymam ? trzymamy uznane sądownie wobec rodziny Morawów racje m.in. skierowane dla i ich ojca/męża ? weterana AK ps. ?44? .
Nie wszyscy w Peerelu zaznaczyli swoje akta będąc TW ? współpracownicy z reżimem PRL czy pisanie plagiatów, pracy magisterskich, doktorskich, czy innych podobnych. Przypominaniem owych zdarzeń w przestrzeni medialnej chwali się, przypominając o będących TW czy inne pokazane nieprawidłowości m.in. z pracami dyplomowanymi tch na eksponowanych stanowiskach co staje się dobrem w III RP.
Vyborca 1
Wicher07:47, 8 czerwca 2019
Patrząc na braciszka ks Józefa , Kazia Tischnera który namiętnie popiera totalną opozycje , Tuska i tego śmieszny h schetyniarzy itp to rożnie można myśleć i o jego bracie ks Józefie !!!
Jadwiga Nieckarz23:43, 7 czerwca 2019
Tadeusz Morawa - syn żołnierz AK, milicjanta MO i członka WiN, CZY TO JEST NIEPRAWDA?
Maciej Holny19:20, 7 czerwca 2019
Jak widzicie ile wpisów tyle opinii. Centkiewicz nie jest idiotą i musi posiadać wystarczające kwity, aby siebie ochronić. Musiał też mieć polityczne przyzwolenie ? bo postać księdza Józefa Tischnera jest w kręgach kultury szanowana. Możemy w to wierzyć lub nie ? ale to nie pierwszy przypadek T.W na Podhalu. Nie tak dawno pisano o T.W Turysta, T.W Alek? który mimo zdemaskowania do tej pory pełni publiczne funkcje. Dlaczego tak jest? ? ponieważ zgromadzonym wokół nich /TW/ ludziom nie bardzo przeszkadza to co było, a nawet dumni są z tego co jest. Goralenvolk na całego? Jako społeczeństwo powinniśmy się wstydzić takich postaw i sami ograniczać ich aktywność i ich działalność marginalizować. Co do księdza Tischnera, to już dawno żołnierze 1PSP AK polemizowali z nim co do oceny postawy Ognia. Pod koniec życia napisał do żołnierzy AK ? ??o wielu sprawach nie wiedziałem? jednak za dużo było tam krzywdy, za dużo gwałtów i przemocy??. Tak postępuje WIELKI człowiek- umie się uczyć i zmienić zdanie.
Pani Nieckarz: Niestety nie mogę nigdzie znaleźć ani jednej Pani publikacji na temat wojennej zawieruchy ? czy to prawda, że tak ?wielki znawca historii Podhala? nie publikuje ? Sam nie wiem czy to dobrze, ale lepiej niech tak zostanie. Ciągle zasłania się Pani publikacjami pseudo historyków z IPN na temat powojennego podziemia. Niestety prawda o tamtych czasach jest inna ? smutna i przerażająca !!! Mordy, gwałty, zabójstwa ? same kryminalne czyny i terror, który do tej pory ludzie Podhala ogniowcom pamiętają.
Tadeusz Morawa to bohater wojennej i powojennej Polski. Czasy się zmieniają i coraz więcej zagmatwanych spraw udaje się rozwiązać. Przykre, że tak wykształcona osoba jak Pani nie potrafi rozróżnić prostych spraw i zależności. Życzę mądrych przemyśleń i dobrych wyborów. Nawet historycy IPN o Panu Morawie piszą z uznaniem i podziwem. Przeżyć prawie 10 lat w komunistycznym więzieniu jako wróg socjalizmu to jest wyczyn. Nawiasem mówiąc - jakoś większość ludzi podziwia tych co zostali zabici a nie podziwiają tych, którzy przeżyli?
Janina Morawa18:26, 7 czerwca 2019
Janina Morawa
Pani
J.Nieckarz

Kobieto,przestań prowokować!
To co Pani robi,przekracza wszelkie normy przyzwoitości. Życiorys mojego Męża jest przecież znany w przestrzeni społecznej z wielu publikacji. Czyżby do Pani nie dotarł?
Zastanawiam się, czym może kierować się osoba,Pani pokroju,fabrykując te niedorzeczności?
Chyba zawiścią,zmieszaną z nienawiścią.
No, bo czym?
Dlaczego ja ,dziś w wolnej Polsce,muszę znosić,wyciągane z kapelusza pomówienia oszczercze mojego Męża,który całą swoją młodość oddał Ojczyźnie. 13 lat i 7-m-cy -to nie trzy m-ce jak Pani stara się imputować po wielokroć.
Zapytuję,po co Pani podpisywała Ugodę Sądową z moim synem,skoro nie dotrzymuje jej warunków?
Pytam,czy w ten sposób chce Pani sprowokować odmrożenie procesu?
Jadwiga Nieckarz15:49, 7 czerwca 2019
@Tadeusz Morawa - syn żołnierz AK, milicjanta MO i członka WiN

zadziwiające, że głos na temat IPN i zakłamywania historii zabiera człowiek, który, z premedytacją zakłamuje historię własnego Ojca. Pisząc o pseudo historykach ma chyba na myśli siebie.
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK-WiN12:35, 7 czerwca 2019
do k
IPN nie powinien być zlikwidowany,natomiast usunięci politrucy,pseudo historycy,zakłamujący najnowszą historię ,broniący swoich doktoratów i różnych tytułów.Najgorsze jest b,że wciągnięto do tego polityków i duchowieństwo.Robi się pochówki na koszt państwa rozdaje stopnie wojskowe i tytuły osobom często kontrowersyjnym.
Teresa12:14, 7 czerwca 2019
Od momentu, gdy sam Chrystus wolał rozmawiać, jadać i spędzać czas z celnikami i grzesznikami potępianymi przez tych "jedynych sprawiedliwych" tamtych czasów nie ma dla chrześcijanina lepszego miejsca niż między "gorszym sortem" - ludźmi tak teraz określanymi przez dzisiejszych "jedynie prawych i sprawiedliwych, najbardziej kochających Polskę" (choć ostatnio też "cudownie nawróconych " na Europę, zawężoną do stanowisk i profitów). W obecnej rzeczywistości, dla Człowieka przez duże C, jakim był ks. prof. Józef Tischner, obraźliwe byłyby raczej pochwały i nagrody ze strony tych "prawdziwych polskich katolików i patriotów".
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK-WiN10:13, 7 czerwca 2019
Do Pani Marrii
Ale ,,bohatera" Kurasia stworzył właśnie ks. Józef Tischner
gorol09:35, 7 czerwca 2019
"Stanisław Krajski o ks. Józefie Tischnerze: Wywołał lawinę, która zniszczyła polski Kościół" you tube
Najwyższy czas oczyścić kościół i jeszcze nie jedno nas zaskoczy!!!
k09:19, 7 czerwca 2019
IPN dawno powinien być zlikwidowany. Dla mnie od początku był kontrowersyjny a w tej chwili to co robi to nic innego jak walka o swój byt. Na siłę stara się lansować historie które nie wiele mają wspólnego z faktami. To walka o stołki ludzi którzy uwili sobie gniazdka na bardzo wysokich wynagrodzeniach i sama myśl o utracie lukratywnych dochodów popycha ich do takiej czy innej historycznej twórczości . Za coś te wynagrodzenia biorą! I wykazują jak bardzo są potrzebni światu. Bu ha ha ha ha.sami chcieliście. No to macie.
Maria07:47, 7 czerwca 2019
IPN najwyraźniej się nudzi. CZłOWIEK taki jak Profesor Tischner choćby i był gdzieś zarejestrowany (być może pod wpływem szantażu), nie zrobiłby nikomu świństwa! I tylko to się liczy!
A swoją drogą gloryfikujemy zdrajców typu Kukliński, "bohaterów" typu Kuraś, a czepiamy się ludzi światłych i nieskazitelnych.
Likwidacja IPN-u wszystkim Polakom wyszłaby na dobre. Co chwilę tylko jakięś żałosne rewelacje i pomówienia.
Proponuję ich nie rozpowszechniać!
szuser21:06, 6 czerwca 2019
do Staszek Alcatraz "...Nie chce przesądzać ale skoro prof Cenckiewicz tak twierdzi to coś na rzeczy musi być.."

Jaki z niego prof- *** i tyle
blokerss213:50, 6 czerwca 2019
ta to tak jak ten ksiądz turysta który mieszka na cmentarzu w Nowym Targu też ponoć nie współpracował ha ha ha ha ha
tw galicja08:39, 6 czerwca 2019
Kiedyś wyzywaliście Go od masonów i żydów, teraz nazywacie sb - kiem. To chyba sie wyklucza? Ale tak każą to tak krzyczycie. Ten Wielki Przyjaciel Papieża Jana Pawła II powinien być święty, bo był już wielokrotnie zabijany słowem za życia i a nawet (choć zmarł) jest zabijany po śmierci. Oczywiście zaraz padną z waszej strony słowa, że donosił na papieża, ale jeśli coś takiego napiszecie podajcie chociaż jeden przykład na kogo kiedykolwiek doiósł do SB albo w jakiej operacji SB brał udział. ZERO i to was boli najbardziej!
Na koniec ostrzeżenie: cofnijcie się pamięcią 80 lat wcześniej do czego doprowadziła fałszywa propaganda!!! A z taką dziś mamy do czynienia w wielu miejscach.
Nie konfliktowy06:36, 6 czerwca 2019
Ksiądz Tischner bał się jednej rzeczy, żę zrobią mu rewizje na bacówce, a wcześniej podrzucą materiały szkalujące. Zrobili rewizję, nalot ale pomyłkowo u Jego Brata. Nachodzącego człowieka z SB kierował na drogę Kościoła, co sprawiało mu przyjemność. W kwestii prawdy są dowody,zaś w kwestii pomówień brak takich dowodów, a artykuł ( prof ? ) Cenckiewicza to trzecia prawda ale z+
Bliski06:13, 6 czerwca 2019
SB przez szukanie kontaktu z ks.Tischnerem, chciało dotrzeć i skompromitować Jana Pawła II (coś na ten temat wiem )którzy byli ze sobą w bliskich relacjach, jak również TAMTĄ ,,Solidarność'' Komentarze bez argumentów, taniec na grobie zmarłego jest sprawą ohydną Czy ludzie przychodzący na Msze św pod Turbacz, czy Ci którzy otrzymywali pomoc płynąca z Austrii, jak również inną pomoc i nadzieję w tamtych czasach to też ,,donosiciele "' A może te słowa skierowane po śmieci napisał też KO; ,,Głęboko odczuwam stratę tego Kapłana, który był człowiekiem, którego Bóg wybrał, umiłował i odkupił (..) który był otwarty na człowieka, a równocześnie nigdy nie zapomniał o Bogu. Stworzył duchowe podstawy etyki solidarności ( ..) w której byłaby respektowana godność każdej osoby ludzkiej '' Jaka jest godność osoby w masce bez argumentów ? Dzisiaj niektórzy potrafią dawać fałszywe świadectwo ( bez argumentów, dowodów a jutro do Komunii św.) Jedno muszę powiedzieć, że ,,im Go dłużej nie ma, tym jest Go coraz więcej, a treści Jego książek, kazań, wykładów ,słów które kierował do Polaków w czasie stanu wojennego ( i póżniej); ,, bądżcie, wolni, wspaniałomyślni, prawdziwi bo z tych trzech kamieni buduje się CZŁOWIEK pozostaną w sercach i pamięci tych ludzi którym dobro Ojczyzny jest sprawa nadrzędną. Dzisiaj On a jutro może Jann Paweł II Kardynał Wyszyński ks. Popiełuszko ( w tych czasach i z takimi ludżmi jest to możliwe) A w tej obłudzie, nienawiści może Ty staniesz się KO i zatańczymu po śmierci na Twoim grobie ?
Naga Prawda04:06, 6 czerwca 2019
A kogo obchodzi wiara w coś :) Fakt jest fakt i tyle :)
maverick22:42, 5 czerwca 2019
Nikt nie wierzy, a jednak. Oczywiście ta smutna prawda, jakże niepotrzebnie podana do wiadomości, nie może nam przesłonić, i pewnością nie przesłoni, całego życiowego dorobku ks. Tischnera dla kultury polskiej, jego wielkiego wkładu w rozwój góralszczyzny.
peowiec21:58, 5 czerwca 2019
Jak to nikt nie wierzy? Chyba w Waszym otoczeniu. To kwestia twardych faktów a nie wiary czy interpretacji. Pan brat to kolega wspaniałej posłanki która też na pewno nie wierzy tylko wiedziała o tym od dawna.
ja polak21:38, 5 czerwca 2019
"...i po co czytasz komentarze sfrustrowanych miernot? niech sie durnie trują jadem,odpuść sobie złego..." cytując poetę. Mój pierwszy komentarz tutaj "dobra zmiano"
Staszek Alcatraz14:37, 5 czerwca 2019
Nie chce przesądzać ale skoro prof Cenckiewicz tak twierdzi to coś na rzeczy musi być . Z reszta jak wyszła sprawa pedofila Józefa acb Wesolowskiego i ministranta Pedro to tez nikt nie chciał uwierzyć . Takie towarzystwo ...
...13:39, 5 czerwca 2019
od dawna mówiłem że był . do niedowiarków: zdziwicie się dopiero za 1,5 roku jak ujawnia resztę .
Inteligent12:44, 5 czerwca 2019
Reszef , dokładnie,cenkiewicz ino opublikował dokumenty nikogo nie skazując a już się posypały h.... i inne przekleństwa, takie mamy społeczeństwo lemingowate, niestety inteligencja została wytłuczona.
k11:30, 5 czerwca 2019
A kto trzymał ognia do chrztu? Też nie mogłem uwierzyć.
reszef11:23, 5 czerwca 2019
A teraz wchodzę ja (cały na biało) i niosę wam wszystkim "oświaty kaganiec".

Ze szczątkowych informacji pana Cenckiewicza i z linkowanego niżej artykułu wynika że ksiądz Józef Tischner był zarejestrowany w aktach IV departamentu MSW (inaczej SB) jako "KONTAKT OPERACYJNY", i jako "KONSULTANT". Więc ja o tym chcę kilka słów napisać, a właściwie o tym że ta informacja jeszcze nic nie znaczy.

Ale od początku. Nie będę tu pisał czym była SB bo każdy sobie może sprawdzić na wikipedii. Ale napiszę czym się SB zajmowała. Większość z was na hasło Służba Bezpieczeństwa PRL pomyśli o gnębieniu opozycji, o kapusiach pokroju Bolka czy Maleszki, ale to była tylko drobna część działalności SB. Głównym zadaniem SB było rozwiązywanie spraw Kryminalno-śledczych z którymi nie radziła sobie Milicja Obywatelska. Pod tym względem SB można uznać za poprzednika dzisiejszego CBŚP.

SB w swojej pracy operacyjnej korzystało z kilku źródeł informacji (policja czy ABW dzisiaj też tak robią), to jest: Agent - etatowy funkcjonariusz działający incognito w badanej grupie (tajniak)

Tajny Współpracownik TW - Człowiek pozyskany do współpracy z SB, niebędący funkcjonariuszem. Przykład - Lesław Maleszka. Jego praca polegała na informowaniu służby o interesujących ją wydarzeniach w infiltrowanym środowisku.

Kontakt Operacyjny - po naszemu świadek. K O zostawało się wtedy kiedy SB albo MO wzywała obywatela który mógł posiadać jakieś ważne informacje w sprawie, na przesłuchanie. Praktycznie każdy z was, kto kiedykolwiek był świadkiem przy stłuczce, czy innej sprawie prowadzonej przez policję, miałby wtedy założoną teczkę w komendzie MO lub przy grubszych sprawach w SB jako Kontakt Operacyjny. I tak też mogło być w tym wypadku. Wystarczyło by ksiądz Tischner udzielił śledczym milicji lub SB informacji w sprawie kradzieży, bójki na remizie w Łopusznej czy w innej sprawie i już jego dane znalazły się jako Kontaktu Operacyjnego w archiwach SB.

Konsultant - tu sprawa jest prosta i zobrazuję ją na swoim przykładzie. Jak wiecie jestem historykiem, i niechby hipotetycznie policja właśnie gdzieś we wsi dokonała zatrzymania człowieka handlującego zabytkami. Oczywiście będąc na miejscu potrzebny będzie ktoś kto oceniłby nawet pobieżnie z czym mają do czynienia, więc wiedząc że we wsi jest jeden koleś co się zna, posyłają radiowóz do mnie do domu i proszą by z nimi jechać i im pomóc - i cyk właśnie stałem się Konsultantem. Biegłego historyka ściągnie dopiero prokuratura, albo sąd, ale na miejscu i w chwili zdarzenia taki koleś z sąsiedztwa wystarczy.

No i tak to właśnie wyglądało wtedy. Nie wiem jak dzisiaj wyglądają procedury Policji (jeżeli są tu jacyś policjanci, a nie narusza to żadnej tajemnicy służbowej to dajcie znać jak to wygląda teraz). Sorry za przydługi tekst, ale głos rozsądku przyda się przed tą lokalną gównoburzą która może jeszcze dzisiaj a najdalej jutro się rozleje nad nami. Jeśli się komus spodobało to udostępnijcie, niech to leci w świat
baciok@11:00, 5 czerwca 2019
Najbardziej atakują CI co nie byli internowani i siedzieli cicho wysypiając się do południa.
Dziękuję za mądre rady księdza Józefa. Dziękuję za jego mądre książki.
bratek w gnoju10:46, 5 czerwca 2019
A kto to ten morawa?
myslacy10:40, 5 czerwca 2019
Bo to Polska wlasnie. Kiedy w Niemczech probuje sie wybielac nazistow, w USA najwiekszym szacunkiem obdaza sie weteranow u nas najbardziej popularne i niestety najbardziej dochodowe jest robienie kapusiow i UB-ekow z kogo tylko sie da.Im wiekszy autorytet tym lepiej. Szkoda ze pseudohistorycy nie wpadna na genialny pomysl ze SB zostawilo po sobie tylko takie akta jakie ladnie ujete zostaly w "Psach" Pasikowskiego cyt: "aby pismaki mialy sie czym brandzlowac". Reszta komentarza zbedna.
głupek10:27, 5 czerwca 2019
Kurski miał jednak rację. ....... naród wszystko kupi.
bajkopisarz10:02, 5 czerwca 2019
I tylko teczka Pana Jarka została sfałszowana ;-) Nowa historia w wydaniu miłościwie nam panującej siły przewodniej narodu wspieranego "merytorycznie" przez "historyków z Bożej łaski. Nie wiem czy bardziej żałosne czy śmieszne. Jedyne rozwiązanie, przekazać wszystkie te teczki do Archiwum Państwowego i udostępnić do ogólnego wglądu dla wszystkich a tzw. IPN niech przejdzie na garnuszek swojego mocodawcy naszego umiłowanego Pana Jarka.
rynkowy09:26, 5 czerwca 2019
łatwo dzisiaj oceniać i krytykować... tym co za czasów komuny byli cieniami samych siebie...
tw galicja09:23, 5 czerwca 2019
No i mamy kolejny przykład manipulowania myśleniem ludzi przez obecną władzę. Puścić informację wyjętą z całości i odpowiednio nią manipulować, a jak mawiał prezes "głupi naród wszystko kupi". Przypominam, że każdy kto wtedy wyjeżdżał na zachód miał rozmowy z SB i przy częstych wyjazdach i rozmowach był już kontaktem- święto prowda.
Jak teraz muszą się dobrze czuć ludzie , którzy donosili na ks. Tischnera: tw "Turysta", tw "Jawor", SB -cy nagrywający Jego kazania, robiący naloty na rodzinę, Jego mieszkanie w Krakowie, bacówkę i inni. Jak się czują i gdzie teraz są ludzie, którzy dzięki ks. Tischnerowi np. dostali maszyny rolnicze z Austrii (pewnie już górale zapomnieli), którzy wyjeżdżali dzięki Niemu na zachód do pracy, którym pomógł, którym nie odmówił. Było tych ludzi tysiące! Kupiło Was 500+? Władza cały czas prowadzi do podziału między Polakami i nie ma co udawać - zrobili to. Teraz jesteście wy (pis) i My (gorszy sort). Otwórzcie w końcu oczy i zwróćcie uwagę chociaż kiedy takie, dzielące nas informacje się pojawiają - na razie tylko i aż tyle. Dwa przykłady najświeższe: Ks. Tischner legenda Solidarności na dzień 4 czerwca, 500+ na pierwsze dziecko - wypłata w październiku przed wyborami (i to aż 1500 zł bo skumulowane). Tyz prowda.
Wspólpracownicy, KO, SB i tak dalej: ks. Tischner, Wałęsa, Kukliński, M. Kaczyńska i wielu innych zasłużonych. ... prowda.
I na koniec jestem dumny z ks. Tischnera, a wstydzę się za każdego zwolennika PiS.
Staszekk08:58, 5 czerwca 2019
W Ochotnicy wójtem była osoba która jest zarejestrowana jako TW. Działała pod pseudonimem operacyjnym TW Turnia. Ale mieszkańcy się połapali i go odsunęli od stołka.
trzeba komuś wierzyć07:50, 5 czerwca 2019
Poddaje się wątpliwość w stosunku do informacji podawanych do publicznej wiadomości odnośnie akt dotyczących Lecha Wałęsy , teraz mamy wątpliwości co do osoby księdza Tischnera ? Czy dobre jest takie powątpiewywanie w te informacje IPN , czyli organu który jest kompetentny w tych historycznych kwestiach i który ma dostęp do materiałów , które dla zwyczajnego śmiertelnika są niedostępne, który zatrudnia szereg znanych historyków i prokuratorów ? Jeżeli wątpimy zatem , to jaki jest powód , jakie są argumenty? Jeżeli wątpić będziemy , to w stosunku do każdej osoby wątpmy , co do której IPN przedstawia swoje orzeczenia , a nie tylko do tych co do których się nam tak wydaje i wg.nas jest to niewiarygodne ? To znaczy ,że albo ta instytucja IPN jest niewiarygodna i szkoda wydawać na to pieniądze , albo my nie chcemy faktycznie znać prawdy historycznej i skończmy tą kosztowną zabawę . Ja osobiście wierzę , bo komuś trzeba wierzyć .
gazdzina07:43, 5 czerwca 2019
Jakby powiedzieć 30 lat temu o pedofilii w Kościele to też by nikt nie wierzył. Bo przeca ksiundz to świynto osoba, nojważniejszo we wsi po piyrsym sekretorzu. A dziecko za opowiadanie że go ksiądz dotyka dostało jeszcze pasem po tyłku w domu od prawdziwego polaka bo dziecko księdza obraża i pewnie na msze nie chce mu się iść.

Tak samo Wałęsa, ilu to było którzy w to nie wierzyli bo przecież przywódca Solidarności a później wyszły wszystkie dokumenty na wierzch.
Bis Chicago07:34, 5 czerwca 2019
Do prezesa Zarządu Głównego Związku Podhalan w Polsce Andrzej Skupień i Jana Smarducha. Funkcja konsultanta Departamentu IV MSW była dla SB kluczową. Konsultant w SB-ckim języku to jak pies Border collie, a kontakt operacyjny to jak zwykły pies burek.I proszę Pana Jana o nie kompromitowanie się, bo dostał Pan Krzyż Wolności i Solidarności i powinien Pan wiedzieć że Konsultant nie jest od kapowania na innych tylko do uzyskania planu rozpracowania działań operacyjnych w danej sprawie .Od Kapowania na innych w Solidarności byli TW Roman Bronek G*** z prawą ręką D.S kandydatem na TW i inni z Solidarności ze złamanym sumieniem, odznaczeni Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, jest ich wielu .I proszę was nie nazywajcie Ks. Józefa Kapusiem ,tylko niech waszych głowach zakoduje się że prowadził rekolekcje dla SB, żeby bez krwawo oddali władzę i przy Okrągłym Stole spotkała się bezpieka ze swoimi współpracownikami .
Niestety prawda znajdzie swoją drogę do wolności , i nie trzeba mieć pretensji do prawdy tylko do człowieka który przez swoją słabość skręcił w lewo. Na Koniec Panie Smarduch przed prawdą Pan nie uciekniesz .
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK-WiN07:16, 5 czerwca 2019
Goralenvolk i tyle.
Miejscowy06:38, 5 czerwca 2019
Tak pis pisze nową historię i wynosi na "ołtarze" swoich nic nie znaczących działaczy co "spali do południa" gdy inni walczyli z komuną,widać iż to jakoś ludziom odpowiada a 500-plus zabiło już wszelkie wartości i godność.Jak widać z historii żadna "dyktatura" nieprawdy nie pożyła długo
Podatnik05:29, 5 czerwca 2019
Do ,,z daleka,,
Dokładnie, ludzie są ślepi, Jak ksiądz to musi być święty. Jeżeli komuś się nie podoba to proszę o założenie sprawy Cenkiewiczowi o oszczerstwa i kłamstwa. Ciekawe dlaczego,,Bolek,, go nie pozywa, Boicie się prawdy?
Z daleka do @Moderator00:26, 5 czerwca 2019
Co jest? Trafiłem?

Nie jestem lekarzem. Proszę się ze swoim problemami udać do specjalisty. Moderator.
bambam00:07, 5 czerwca 2019
Sztucznie stworze autorytety padają jak liście z drzewa! Prawda jest dzisiaj niewygodna.
zyg23:50, 4 czerwca 2019
Nie było dekomunizacji, tylko polityka grubej kreski no i mamy tego efekt. Może należy się zastanowić i stwierdzić, że w SB jednak nie pracowali idioci co dali się za nos wodzić opozycji, tylko to była dobrze zorganizowana grupa, która dokładnie wiedziała co robi. W SB pracowały osoby co nie jednego przekręciły na swoją stronę, to one kreowały rzeczywistość a nie opozycja, dlatego byli tak niebezpieczni.
elfenbens23:29, 4 czerwca 2019
@Robert, bidoku, gdybyś miał do czynienia z SB , to byś takich bzdur nie pisał.
To o czym piszesz to nie są fakty. Fakt można sprawdzic.
Służby same sie wprowadzaly w błąd. Każdy musiał sie wykazac przed przełożonym, jak nie było czym, to sie tworzyło fikcyjne historie. Wszystko było tak zakłamane, że sami stracili orientacje i tylko nieliczni zdawali sobie sprawe ze to co w papierach to w dużej cześci fikcja. Caly tamten system opieral sie na samookłamywaniu i udawaniu ze sie wierzy ze to prawda. Jak dzisiaj ktoś twierdzi że zarejestrowanie bylo rownoznaczne z kapowaniem, to bzdury gada, bez pojecia.
Bylo wiele procesow lustracyjnych, gdzie dowiedziono ze wpisy w papierach byly fikcyjne, sami pracownicy SB to potwierdzali.

Po 30 latach od likwidacji SB, po smierci wielu swiadkow i uczestnikow, po zniszczeniu wiekszosci akt, nikt juz nie dojdzie prawdy w wielu sprawach. To co mowi cenckiewicz to nie fakty, tylko opinie oparte na domysłach.
12323:18, 4 czerwca 2019
Nikt nie wierzy? A ja wierzę? Tak sobie go nie zarejestrowali..
Z daleka23:14, 4 czerwca 2019
Prof. Cenckiewicz tylko recenzował i napisał wstęp do tej pracy. Dopiero po wydanej przez IPN informacji o jej publikacji publicznie wyraził swoje zawiedzenie ks. Tischnerem. Więc proszę Pan Redaktora 'js/r/' o niewprowadzanie czytelników w błąd. Co do wiary w tę informację. Gdy onegdaj zobaczyłem, że ks. Tischner stał się autorytetem dla GW, przestałem mu ufać. Tyle.
Rufio23:05, 4 czerwca 2019
Pan Cenckiewicz jest znany z takich akcji. Wszedzie znajdzie jakiegos agenta albo spisek. Tym razem padło na ks. Tischnera. Kiedys pewnie samego Wojtyle oglosi agentem. Jak dla mnie facet o zerowej wiarygodności.
Na kazdego ksiedza SB miało teczke i szukalo hakow. Na kazdego ! tym bardziej taka znana postac jak Tischner mieli na oku. Wiadomo z roznych procesow sadowych przegranych przez IPN, ze czasem do papierow dopisywali nieprawdziwe historie bo trzeba bylo wykazac sie sukcesem przed szefostwem.
Jak bylo dzisiaj nikt nie dojdzie bo swiadkowie, sprawcy i ofiary nie zyja. A Tischer calym zyciem pokazal, ze takie posadzenie to brednie. Lepszego swiadectwa nie trzeba. Opieranie sie na kilku watpliwych papierach i dorabianie do nich teorii po to, aby oczernic człowieka to skandal. Wstyd panie cenckiewicz !
Zbiory zastrzeżone.22:54, 4 czerwca 2019
No to do zlustrowania został jeszcze tylko św. Jan Paweł II.
Tako prowda22:45, 4 czerwca 2019
Pewnie że był jakby nie to PO by go nie używało do kampanii. A tak nawet na zaproszenie PO pojechała delegacja z Łopusznej.
AnalFabeta22:20, 4 czerwca 2019
Trzeba poprosić GW by zrobiło wywiad na ten temat. Raz im się takie coś udało.
Anty Bolek22:10, 4 czerwca 2019
No to następny mit padł - przykro .
Jo, chłopisko.22:09, 4 czerwca 2019
I tak moderator tego nie opublikuje /.../

Proponuję skupić się na komentowaniu, a nie na mnie. Moderator.
obserwator21:46, 4 czerwca 2019
taki z ks. Tisznera ko jak z Centkiewicza biskup albo ***
Robert21:28, 4 czerwca 2019
Wierzyć można w Boga. A czy ksiądz Tischner był kapusiem czy nie to kwestia faktów. Ale służby PRLu same się w błąd nie wprowadzały więc jak ktoś był zarejestrowany to kapował. Proste.
z Podhala...21:03, 4 czerwca 2019
The truth is in the middle...
maverick20:41, 4 czerwca 2019
W ogóle oburzające jest publikowanie takich rewelacji dzisiaj, po 36 latach, kiedy sam oskarżony już od dawna nie żyje. Z drugiej strony całkiem możliwe że współpracował. Nie pierwszy to taki przypadek. Bywało że w stanie wojennym ludzie narażali się, zbierali zbiórki na "S", ostatnie pieniądze dawali, które specjalny, zaufany łącznik "S" zabierał do centrali regionu, a po wielu latach też okazało się że tym łącznikiem był zwyczajny kapuś SB, który kilkanaście lat po 1989 roku, dopóki się to nie wydało (przy okazji listy Wildsteina chyba), chodził w glorii bohatera solidarnościowego. Więc niech się pan Smarduch tak nie zdumiewa że i jego bohater "S" współpracował. To powiedziawszy, przeciwny jestem już takiemu wywlekaniu starych spraw, i to jeszcze wobec ludzi którzy dawno nie żyją, a są dziś szkoły i ulice jego imienia.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas