Po tragicznej burzy padają pytania o demontaż krzyża na Giewoncie - podhale24.pl
Piątek, 27 grudnia
Imieniny: Jana, Żanety, Fabioli
Zakopane
Clear
-2°
Wiatr: 3.42 km/h Wilgotność: 59 %
Clear
-0°
Wiatr: 2.124 km/h Wilgotność: 42 %
Clear
-4°
Wiatr: 3.24 km/h Wilgotność: 74 %
Clouds
-3°
Wiatr: 3.456 km/h Wilgotność: 64 %
Clear
-1°
Wiatr: 2.88 km/h Wilgotność: 45 %
Clear
-1°
Wiatr: 5.22 km/h Wilgotność: 59 %
Jakość powietrza
350 %
Nowy Targ
68 %
Zakopane
146 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Zła
PM 10: 175 | 350 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 34 | 68 %
Rabka-Zdrój
Umiarkowana
PM 10: 73 | 146 %
24.08.2019, 15:44 | czytano: 13779

Po tragicznej burzy padają pytania o demontaż krzyża na Giewoncie

Po tragedii w Tatrach, gdzie podczas burzy na Giewoncie zginęły 4 osoby, pojawiły się pytania, jak wzmocnić bezpieczeństwo turystów na tej górze. Jednym z pojawiających się pomysłów jest demontaż krzyża, który przyciąga pioruny.

Arch. Podhale24.pl
Arch. Podhale24.pl
- Oczywiście, 15-metrowy stalowy krzyż nie wnosi bezpieczeństwa, tylko podnosi ryzyko. Jest to punkt szczególnie narażony na takie rażenie. Ale te rażenia piorunami były też w okolicy, nie tylko w krzyż. To symbol, dla wielu usuwanie go z Giewontu byłoby nie do przyjęcia. My o tym nie rozmawiamy - powiedział podczas rozmowy z dziennikarzami naczelnik TOPR Jan Krzysztof podkreślając, że to Tatrzański Park Narodowy jest gospodarzem terenu.

Pytany przez nich o możliwość uziemienia krzyża na Giewoncie, wyjaśnił, że krzyż sam w sobie jest piorunochronem, a piorunochronu nie da się uziemić. - Nie sądzę, żeby to była jakakolwiek droga - mówił.

Eksperci są zdania, że problem nie jest krzyż, ale bezmyślni turyści, którzy nie zważając na ostrzeżenia, a nawet widząc nadchodzącą burzę, nie zawracają, ale idą na szczyt.

Są jednak osoby, które mają inne zdanie. - Krzyż nadal zabija! Usunąć z Giewontu - napisał na Twitterze prof. Jan Hartman, etyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Na swoim blogu napisał: "Jeśli stawia się na jakiejś górze wielki krzyż, to wiadomo, że stanie się ona celem tłumnych, nazbyt tłumnych wycieczek, ze wszystkimi tego konsekwencjami. A jeśli ten krzyż jest gigantyczną masą metalu, to znacząco zwiększa prawdopodobieństwo porażenia osób przebywających na szczycie w czasie burzy. Gdyby nie był to krzyż, lecz metalowa wieża, dawno już by ją rozebrano. Ale krzyża nikt nie ruszy, z lęku przed Kościołem i katolikami. Tam, gdzie w grę wchodzi ideologia i władza kulturowa, bezpieczeństwo się nie liczy.

r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
Witekskectup17:07, 25 września 2022
stx21 zedo Shifedued zedo noclegi w atenach kolo augustowa apartament augustow noclegi pracownicze niedaleko augustowa noclegi augustow partyzantow nocleg w augustowie
0
takitam.08:36, 27 sierpnia 2019
po zdemontowaniu krzyza pioruny na sto procent przestana bic w giewont? smiem watpic. rozumu trza uczyc, rozumu! widze chmury - szybko zchodze na dol!!!
0
bolek z gdańska10:23, 26 sierpnia 2019
Zamiast demontować krzyż nalać idiotom oliwy do głowy .,
będzie taniej i pożytecznie
0
?08:17, 26 sierpnia 2019
pmysl zanim.... A możesz jeszcze raz, tylko tym razem po polsku?
0
Zuzula06:06, 26 sierpnia 2019
Kochani,co tu dużo dyskutować.Myśle że zdjęcie krzyża nic nie da ,bo ludzie bezmyślni i tak mimo wszystko pójdą....a potem będę mówić że ich burza zaskoczyła......
0
pomysl zanim ocenidz00:19, 26 sierpnia 2019
Patrze na krzyz na giewoncie widze gwiazde i tak na prawde to nie wiem o co jest ten caly spor przeciez gorale zyja z ceprow a potem nazywaja ich idjotami tu nie liczy sie tragedia tylko kto wyzej stoi bo oczwisciw my gorale i katolicy jestesmy najmondrzejsi i najlepsi wszystko wiemy najlepiej bo my gorale i kakolicy nigdy sie nie mylimy. A Bog ptrzy i mysli odkuiilem ich,a oni sie nie szanuja. Myslicie.ze jak wyjdziecie z ciupagami to bedzie w porzetku Bog mowil o milosci nie zawisci
0
pradziad20:57, 25 sierpnia 2019
Krzyż stał stoi i bedzie stał. Nikt go nie bedzie dewastował. Ten kto go chce dewastowac ten ma diabła w glowie a nie Pana Boga w sercu. Nikt go nie bedzie decydował o dewastacji krzyża bo nasi przodkowie nie po to w nosili krzyż na giewont ze by bezmyslnych ludzi był zdejmowany Krzyż
0
robert gromala20:29, 25 sierpnia 2019
Jeszcze jak *** na Giewoncie to burzę słyszałem z Nowego Targu a ludzie gadają że burza ich zaskoczyła. Głusi i ślepi nie powinni po górach chodzić bo stwarzają niebezpieczeństwo dla siebie i innych.
0
góral20:08, 25 sierpnia 2019
Mumbaso ***... spróbuj a przekonasz się... powodzenia
0
Mombasa Asad19:17, 25 sierpnia 2019
@góralu z 14:30 a Ty zapamiętaj, że nie każdy góral jest za PiSem, jest katolikiem, stoi na warcie 24/7 z maczetą na Konradzkiej Hali słuchając Radia M...
0
maciek o.17:53, 25 sierpnia 2019
.... do Zosi....
.....zasmuciłem się okrutnie na wieść , że masz problemy z oddychaniem....ale proszę rozpatrz odrobinkę inne scenariusze.....np pierwszy:....zaatakuj gwiazdę Dawida to z każdego zakątka ziemi zostaniesz okrzyknięta antysemitą.....to był scenariusz w wersji light.....drugi: zaatakuj symbol islamu to już nie będziesz mieć problemów z oddychaniem .....żadnych już nie będziesz mieć problemów...bo widzisz Zosia we współczesnym świecie tylko Polak - katolik ma znosić razy a sam ma milczeć ......ale akurat ja jestem z tych niepokornych.........i oczywiście lojalnie uprzedzam chcących mi do...ć o zawartości mojego pęcherza....pozdrawiam nie kłaniających się
0
mieszkaniec prawdziwy16:42, 25 sierpnia 2019
przed wojna tez zgineli ludzie na Giewoncie! i co? czemu go nie zdemontowali? po co ta cala gadka ze dopuki PIS rzadzi to bedzie stal!? stoi juz tyle lat i bedzie stal dalej
0
Zosia16:35, 25 sierpnia 2019
Czytam te komentarze i dech mi w piersiach zapiera... Górale - chrześcijanie ile w was nienawiści do drugiego człowieka :(
0
góral14:30, 25 sierpnia 2019
Mombasa *** póki są górale to się nie uda zdemontować krzyża i każdy kto podniesie rękę na krzyż będzie wracał do domu z ręką w reklamówce.... zapamiętaj.
0
Kazik13:00, 25 sierpnia 2019
Od zawsze wypadki w górach to wina człowieka ! Bezmyślnośc brak rozwagi ! Idziesz w góry włącz myślenie !
0
Jasiek z Stramowego Bzyzka12:53, 25 sierpnia 2019
Czym wy ludzie się podniecacie jakimś profesorem ? nie znającym na petrologii Tatr i co zawierają w swojej strukturze .Przecież w tatrach wydobywano złoża miedzi. Srebra i metalu , i do dzisiaj są te złoża tylko nie dostępne z powodu wysokiego kosztu eksploatacji i ochroną i degradacją środowiska naturalnego. Logika wykształcenia o której u profesora trudno , podpowiada nam że Tatry zawsze swoją budową są idealnym przewodnikiem dla ładunku elektrycznego i są swoistym zagrożeniem życia we wszystkich częściach Tatr .Niestety człowiek chce być mądrzejszy nawet od naszych pradziadów którzy wiedzieli jakie zagrożenie ma burza w Tatrach, na trzymając komórkę robiąc zdjęcia, jak to zdobywa Tatry ,nie zastanawia się że pole elektromagnetyczne wypromieniowane przez antenę może tworzyć miejsca o większej jonizacji. Przecież prawie każdy uczestnik wyprawy na giewont miał telefon włączony i teraz popatrzmy jaka to musiała być pożywka dla ładunku elektrycznego . O tym się nie mówi tylko zwala się na krzyż ujmując godności naszych przodkom którzy Jezusowi Chrystusowi, Bogu, w 1900 rocznicę przywrócenia przez Niego zbawienia go postawili. .Szanujcie góry i nie myślcie sobie że Tary to łatwe góry ,one uczą pokory do Boga stwórcy twego dzieła . A krzyż niech sobie stoi ,niech ochrania swoją mocą Zakopane ,Tatry,Polskę i niech uczy pokory że wszystko w rękach Boga. A dla tych którzy szargają Krzyżem to proponuję przytoczyć słowa:
Kardynała Wyszyńskiego ,,zostawcie w spokoju nasze sumienia i sumienia naszych dzieci .Przestańcie być sekciarzami ,przestańcie się zajmować wypędzeniem Boga z naszych serc i umysłów bezbronnego pokolenia .Nie zmuszajcie do tego ani wychowawców ,ani nauczycieli ,bo biada tym co zgorszyli by jednego z tych braci najbliższych mówi Chrystus. I odpowiedzialność za szerzenie umacnianie niewiary ,za niszczenie wiary w Boga jest sprośna i w pierw czy później dosięgnie ludzi którzy się tej niecnej pracy podejmują, sterowanym bezbożnym programem i tchórzliwym lękiem.
0
Się uśmiałem:)11:50, 25 sierpnia 2019
Maciek O Dobry komentarz:) Nic dodać, nic ująć. Popieram.
0
Mombasa Asad11:37, 25 sierpnia 2019
Puki rządzi PiS nie uda się zdemontować krzyża
0
takitam.11:20, 25 sierpnia 2019
zlikwidowac krzyz, auta, elektrycznosc, wszystko zlikwidowac - bedzie beSpiecznie... a moze edukowac byloby zdrowiej, no jak tam milosciwiepanujacanamciemnopomrocznoscjasna???
0
Hugo co sr. Długo10:52, 25 sierpnia 2019
To niech tez zasypia wszystkie jaskinie tez ludzie giną w nich
0
no cóż10:18, 25 sierpnia 2019
Zasmucona Agata... ty to musisz mieć wielki przeciąg między uszami... Podpowiem ci..
Pioruny uderzają najczęściej w drzewa .... które są jakie...?
0
jaka uczelnia , taki naukowiec10:10, 25 sierpnia 2019
Hartmany i inne niedokształcone typy od krzyża na Giewoncie wara .Raz na zawsze. Dziwi tylko stanowisko władz "uczelni" ,że do dziś nie zajęła stanowiska wobec tego polityka lewicy , bo to żaden naukowiec , mimo ,że posiada jakiś tytuł naukowy ., Jaki tytuł taki naukowiec i taka uczelnia .
0
Swój10:07, 25 sierpnia 2019
No tak najlepiej krzyż usunąć bo zagrożenie e boże ci go stawiali to się w grobach przewracaja , góry to góry nie spacer po parku
0
góral09:49, 25 sierpnia 2019
Hartman niech jedzie do siebie, do Izraela wykładać na tamtych uczelniach
0
kokospoko09:48, 25 sierpnia 2019
Panie prof. zartuje pan czy nie zna praw fizyki...., dziekuje wracaj na studia..
0
oko09:47, 25 sierpnia 2019
Takich niestety mamy "profesorów" godnych politowania. Niestety elita profesorka została wybita z premedytacją w czasie wojny i po wojnie i wiadomo kto za tym stoi!!!
Teraz kolesiostwo i agenci wszędzie - Głosujcie dalej na PIS, PO, SLD, PSL nie wspomnę o kolorowych, to będziecie mieli coraz mądrzejszych profesorów na uczelniach z coraz to ciekawszymi pomysłami !!!!!
0
you09:04, 25 sierpnia 2019
Starzy ludzie z przed wojny wierzyli że śmierć od pioruna jest najbardziej honorowa ,a jeszcze pod krzyżem???
0
górol09:01, 25 sierpnia 2019
Ojciec Święty przestrzegał =BROŃCIE MI TEGO KRZYŻA !! / wiary/ czyżby przeczuwał że takich Hartmanów za pare lat przybędzie ??
0
Goral08:28, 25 sierpnia 2019
Na mozu tez gina ludzie to trzeba wypompowac wode a od krzyża to zdala
0
tom08:12, 25 sierpnia 2019
nalezy zlozyc wniosek o odebranie tytulu naukowego profesor panu Hartmanowi tojest jakas kompromitacja Polski i prosze tego pana nie cytowac natomiast cytujcie prawdziwych naukowcow w sprawsie krzyza fizykow np.Tomasza Rozka
0
Obywatel Zakopanego07:59, 25 sierpnia 2019
Profesorku nie wnosiles tego krzyża nie budowales go a górole nie pozwolą go "zdematowac"
0
Durnie07:13, 25 sierpnia 2019
Ale wy jesteście mało intelugentni,to co napisane jest w temacie,to jedno wyklucza drugie
0
Joanna06:49, 25 sierpnia 2019
Ojciec Święty powiedział pilnujcie tego krzyża więc będziemy pilnować bo to nasz
0
fred06:16, 25 sierpnia 2019
No a może też wszystkie samochody w garazu zostawić i na piechote chodzić bo na drodzę najwiecej ludzi ginie,a krzyz zostawić i zakaż wychodzenie wprowadzić dla ceprów
0
To nie żarty00:43, 25 sierpnia 2019
Kto bo nie ma tu napisane,sie pyta o demontaż ?bo górole trzymaja straż przy grobie Pańskim,a jak trza to beda I na Giewoncie przy krzzu- normalnie z ciupagami
0
szary00:26, 25 sierpnia 2019
Góry ,zawsze Powazanie i szacunek dla Nich .Krzyż ,ech to nie powód .głupota ludzi ...3 godziny ,żeby wstąpić na Giewont.Ech
0
nikomu nie dogodzi z totalnej -won00:13, 25 sierpnia 2019
wara i won OD NASZEGO krzyża
0
Spod Giewontu23:54, 24 sierpnia 2019
Krzyż na Giewoncie stoi prawie 120 lat. Usunąć to się powinno bezmózgich turystów, którzy mimo nadchodzącej burzy i przestróg tych mądrzejszych zlekceważyli ostrzeżenia i wyszli na szczyt. Efekt tej bezmyślności okazał się tragiczny. Żal tych dzieci, które zginęły [*] Zawsze od młodych lat jak byłam w górach i były jakiekolwiek zwiastuny burzy schodziliśmy w dół, a nie szliśmy dalej. Nie było komórek, za to byli mądrzy ludzie, którzy nie ryzykowali. Każdy wiedział że burza w górach to nie to samo, co na Krupówkach
0
Buuuuu23:46, 24 sierpnia 2019
Nad morzem też się topią...mimo, że nie wolno za boje, że nie wolno blisko falochronu to i tak *** to robią i giną...
W górach ostrzegają przed burzami, śnieżycami, lawinami to i tak *** idą i giną...
0
Dobry pomysł23:21, 24 sierpnia 2019
Zrobić jak na Słowacji. Na szczyty z przewodnikiem. Chodzili by wtedy prawdziwi miłośnicy gór, którzy się do wyprawy dobrze przygotują a reszczta po dolinach. Wiecie jaki spokój by był. Większość by z Krupówek iglądała szczyty. Wszak nie każdy musi wejść. Niektórzy nawet nie powinni wchodzić bo jak widać stanowią zagrożenie dla siebie i innych np. swoich dzieci, bo ciągną ich gdy grzmi w górę. Takie wyjścia powinny być karane mandatem bo potem tylko naszych toprowców szkoda. A od krzyża wara raz na zawsze.
0
Góral23:12, 24 sierpnia 2019
Brawo baba. Lepiej byk tego nie ujął.
0
cube122:55, 24 sierpnia 2019
- To nie krzyż zabija, tylko głupota. Ludzie zamiast zwiewać w dół, leźli w górę i słitfocie pstrykali.
- Na Świnicy krzyża nie ma, a piorun zabił 6 osób. Profesorek pewnie żądałby zrównania Świnicy do poziomy Kuźnic
- jeżeli przeszkadza mu krzyż, to ma parę setek szczytów bez krzyża do dyspozycji. Ci co chcą krzyża niech sobie chodzą tam gdzie on jest, ci co chcą gór bez krzyża niech chodzą tam gdzie go nie ma. Na Kościelec niech sobie polezą, albo przez Czerwone Wierchy. Mnie nie przeszkadza, że są góry "bezkrzyżowe", a czemu jemu przeszkadza jedna góra z krzyżem ??
0
Benio22:36, 24 sierpnia 2019
Usunąć krzyż na giewoncie, rozebrać molo w Sopocie, osuszyć jeziora na mazurach, puszczę Białowieską wyciąć do pnia... trzeba iść za ciosem, niebezpieczeństwo na "odpowiedzialnych" turystów czycha wszędzie.Miejmy nadzieje że "dobra zmiana" nie podłapie pomysłu "pseudo profesora", bo jak wiadomo, lubią takie tematy re alizować, zanim się nad nimi zastanowią- za puszczę się już brali....
0
miyjscowy22:34, 24 sierpnia 2019
Tak jak to napisał "zostawcie go"! GŁUPOTA, a ja dodam że brak pokory i szacunku dla gór! Ceper-turysta to człek który wie wszystko lepiej, któremu wszystko się należy i wszyscy mają mu służyć. Drodzy turyści, pokora i szacunek uchronią was od głupoty, a tym samym od tragedii. A co do Krzyża to niech ktoś spróbuje ruszyć!
0
skeptic22:29, 24 sierpnia 2019
@ Zzz:
100 procent racja. Pioruny walą w Giewont nie dlatego że jest krzyż tylko dlatego że jest to wysoki punkt i skały, które zawierają ferromagnetyki. Dobry taternik jest w stanie wybadać nadchodzącą burzę po np. pulsowaniu poręczy i jak prąduje mógłby zamknąć wejście na szczyt - dlaczego pracownicy parku nie są praktycznie przeszkoleni pod tym względem?
0
Budowlany22:22, 24 sierpnia 2019
Kto krzyża nie budował niech go nie usuwa. Krzyż stał zanim tłumy ceprów szturmowały Tatry i niech tak pozostanie. Polska jest krajem chrześcijańskim i szanujmy ludzi wierzących i ich przekonania jeżeli wymaga się od nas szanować, tolerować przedstawicieli innych religii i kultur. Idąc takim tokiem myślowym jak ten cały profesur może trzeba rozebrać Patelnie na Zakopiance żeby motocykliści nie ginęli albo pozamykać plaże nad Bałtykiem żeby porwani przez prąd morski ludzie nie tonęli, zamurować wejścia do jaskiń itd? To co wydarzyło się w Tatrach w ostatnimi czasie to straszna tragedia. Góry nie pierwszy raz odebrały życie i nie ostatni. Ale na Boga każdy ma swój rozum niech ocenia ryzyko jakie podejmuje i ponosi konsekwencje jego podjęcia
0
maciek o.22:17, 24 sierpnia 2019
.......to ,że dawno , dawno temu pewnemu małemu Jasiowi H. " zdemontowano " kawałek skórki to nie znaczy , że teraz ma się odgrywać na symbolu , który dla wielu ludzi jest bardzo ważnym symbolem.....i dobra rada dla kiwających się przed kawałkiem muru.....wara od naszych spraw .....bo w innym przypadku nadejdzie czas na demontaż tego co między uszami.....i uprzedzam od razu obrońców "specyficznych pekaesów" , że honorowo oddaję zawartość pęcherza na wasze komentarze
0
oldcap21:40, 24 sierpnia 2019
O ile mi wiadomo na Czerwonych Wierchach nie ma krzyża, a z informacji podanych przez służby wynika, że w tamtym miejscu też uderzył piorun. Zwracam się z pytaniem do entuzjastów usunięcia krzyża z Giewont, czy należy również usunąć Czerwone Wierch? Pozdrawiam
0
Zeus21:32, 24 sierpnia 2019
A co zamiast krzyża? Gwiazda Dawida czy islamski półksiężyc? Żaden pieron nie miałby odwagi przy....yć w tak oznakowany Giewont.
0
Montesa 300rr21:27, 24 sierpnia 2019
Krzyż na Giewoncie był i będzie...a profesor jest ale kiedyś go nie będzie....lepiej niech sie do Tego krzyża pomodli o lepszy rozum...bo narazie ma siano....
0
baba21:27, 24 sierpnia 2019
Matka Natura, po raz kolejny, pokazała nam maluczkim swoją potęgę. Kto ją zlekceważył został srogo ukarany. Góry są piękne, ale groźne i mściwe, nie wybaczają głupoty ani arogancji. Czwartkowa burza wcale nie była jakaś niezwykła (widziałam gorsze). Gdyby piorun uderzył w inne miejsce lub nawet w Giewont, ale w czasie kiedy nie byłoby tam ludzi, nikt by nawet o tej burzy nie wspomniał.
Ta tragedia musiała się w końcu wydarzyć. Dlaczego? Ano dlatego, że w góry chodzi coraz więcej ludzi bez żadnego przygotowania kondycyjnego, bez choćby elementarnej wiedzy czym są góry i jak się w nich zachowywać.
Moim zdaniem, jedynym sposobem na poskromienie głupoty ceprów (mieszkańcy Podhala tę wiedzę mają wpajaną od dziecka) jest wprowadzenie obowiązku poruszania się po szlakach w grupie i z przewodnikiem. Indywidualnie niech chodzą ci, którzy zdali egzamin z wiedzy o górach i uzyskali odpowiedni certyfikat.
Pomysł rozebrania krzyż odbieram jako znak naszych czasów. Winnych szukamy wokół siebie a nigdy w sobie. Winny jest krzyż bo uderzył w niego piorun, winne jest drzewo, na którym rozwalił się pijany kierowca czy szybowiec bo podczas lądowania zderzył się z krosowcem na lotnisku w Nowym Targu, a nie nasza własna głupota. Zero krytycyzmu, zero myślenia o skutkach, ja chcę... i tylko to się liczy.
Reasumując, szanowni turyści, zacznijcie myśleć i ponosić odpowiedzialność za swoje decyzje, a nasz krzyż na Giewoncie zostawcie w spokoju. Stał tam kiedy Was jeszcze nie było i będzie stał kiedy Was już nie będzie.
PS Myślenie nie boli...
0
Nowotarżanka7821:17, 24 sierpnia 2019
Krzyż stał od zawsze . I będzie stał nadal. Ręka uschnie każdemu kto będzie próbował przyczynić się do jakichkolwiek działań aby Go usunął... Profesor Hartman będzie jęczał i wzdychał na łożu śmierci i błagał Boga o litość i żeby go nie opuszczał , I nie będzie jedyny , każdy szczekacz jak kończy żywot staje się maluczki . Krzyż symbolem Chrystusa . A Chrystus był ,jest i będzie . A bezpieczeństwo ... tragedia ogromna , niczym nie różni się od katastrofy smoleńskiej,wypadkach w kopalniach , zabójstwach .. to smutne rodzaje śmierci ... a prawda jest ze tyle mieli życia przeznaczone i tyle żyli ...
0
Kto to projektowal? :)21:11, 24 sierpnia 2019
To nie etyczne Panie etyku usuwać krzyż. To wina gór! Usuń Tatry bo tam stoją. A ludzie którzy giną w wypadkach drogowych na codzień? Zlikwiduj auta i drogi to nie będzie śmierci. Zlikwiduj walutę na świecie to nie będzie biedy .no i zlikwiduj jedzenie to nie będziesz sobie budził d..y..A co do turystów idących w góry- zakaz wstępu w pewne miejsca albo uziemic krzyż oraz zrobić łańcuchy plastikowe.
0
Dana21:11, 24 sierpnia 2019
Wara profesorku od naszego krzyża, my górale życie za niego oddamy
0
Kaśka21:05, 24 sierpnia 2019
Dlaczego nikt nie pomyślał zeby zamknąć imgw,przecierz ci ludzie siedzą (jak wogole tam są)całymi dniami i zawsze jest pogoda taka sama"przelotnie opady deszczu,możliwe burze,a w pozostałej części Polski slonce"to jest pogada na co dzień, na zawsze !tak jest co dzień !jezeli ci ludzie którzy tam pracują nie maja pojęcia jaka pogada będzie to to rozwalić i to piorunem.!
0
Jacek21:02, 24 sierpnia 2019
Do "nie profesor" racja, niech powycinają drzewa, zlikwidują słupy, zrównają z ziemią stodoły i wyższe domy, bo może w nie udeżyć piorun. Ten krzyż nie jest winny, a psełdo """turyści""", którzy widząc i słysząc nawet pomruki burzy idą bezmyślnie w górę, często w klatkach lub tenisówkach po to aby zrobić sobie zdjęcia i potem umieścić na Facebooku i się chwalić "byłem na Giewoncie. Kto takie głupoty wymyśla i chce rozebrać krzyż, to głupota i jeszcze raz głupota
0
M.20:44, 24 sierpnia 2019
Większego imbecyla jak Szanowny Pan profesor nie spotkałam, no po prostu fenomen ???? To tak jakby w Krakowie Wawel wyburzyć...
0
przecztaj20:32, 24 sierpnia 2019
ludzie.a gdzie jest Bog?Wedlog mnie w sercu...
0
Anna20:32, 24 sierpnia 2019
Zgadzam się z tym co napisał "nie profesor", tylko dodam, że trzeba więcej jeszcze zagrożeń usunąć, może wszystkie stodoły na Podhalu zrównać z ziemią, bo pioruny w nie uderzają, wyciąć lasy,bo nieostrożni chowają się pod drzewa, wszystkie maszty i słupy zlikwidować, Kto takie bzdury wymyślił, żeby zdemontować krzyż na Giewoncie, bo banda nieostrożnych turystów lesie zrobić sobie zdjęcie, aby potem wstawić na FB i pochwalić się, że był na Giewoncie. Są różne programy, które powinno się mieć zainstalowane w telefonie, a poza tym jak grzmieć za to nie lezie się dalej tylko natychmiast schodzi . Ten krzyż postawili i niech stoi dla potomnych, a"" turystów""trzeba ograniczyć
0
Diana20:29, 24 sierpnia 2019
46 lat temu mój dziadek prowadził krowe na łańcuchu....szedł z pastwiska piorun uderzył w krowe i po łancuchu zginął tez mój dziadek ,,to znaczy ze trzeba wszystkie krowy zabić .....?a moze ten uczony profesor cos wymysli by pioruny nie trafiały w cel ,,?
0
franio20:25, 24 sierpnia 2019
to może ... Hartman zlikwiduje wszystkie samochody bo też zabijają
0
Skup złomu20:19, 24 sierpnia 2019
Do następnej burzy
0
Gilotyna20:14, 24 sierpnia 2019
Miejsce dla krzyży są kościoły

Do Gal Anonim
Jezus jego matka oraz wszyscy do okoła byli Żydami
0
To bezmyślność przyciąga pioruny20:06, 24 sierpnia 2019
Zdjąć krzyż a postawić gwiazdę Dawida, żaden piorun się nie ośmieli, zaś ona będzie oświetlała Zakopane. Głupawy Jasiu będzie zadowolony.
0
góral20:05, 24 sierpnia 2019
Tak się zastanawiam, co kierowało autorem tego artykułu który go popełnił na podstawie tweeta debila zwanego przez niektórych profesorem...? A ty *** wiedz że predzej z ciebie zostanie pyłek niż pozwolimy dotknąć krzyża na Giewoncie.
0
marcin zarnecki20:03, 24 sierpnia 2019
witam niezgadzam sie na usuwanie kszyza z giewontu to nasz symbol wiary uwazam ze wchodzenie w burze w tatrach to glupota pozdrawiam marcin zarnecki
0
takie tam..20:02, 24 sierpnia 2019
ciekawe czy półksięzyc by mu przeszkadzał///???
0
////20:01, 24 sierpnia 2019
ciekawe czy zgodziłby sie wymienić na gwiazde Dawida albo półksięzyc..
0
Zasmucona Agata20:00, 24 sierpnia 2019
Zrobić fajny dewniany , taki góralski i też bedzie fajny ale musi być
0
tutejszy19:53, 24 sierpnia 2019
a może usunąć z tamtąd turystów JEST TYLE GÓR DO ZDOBYCIA..
0
Gal Anonim19:42, 24 sierpnia 2019
Nie jestem katolikiem, ale jak słyszę żyda, który wtrąca się w nasze polskie sprawy, to będę tego krzyża bronił.
0
stan19:36, 24 sierpnia 2019
Wara żydzi od krzyża
0
lp19:22, 24 sierpnia 2019
Taki z niego etyk jak ze mnie nosorożec
0
1234519:17, 24 sierpnia 2019
Najwyraźniej wykształcenie nie idzie w parze z rozumem.
0
digiPODHALE18:39, 24 sierpnia 2019
do jaskiniowca sam sie żuc w przepaśc razem z tym profesorkiem a od krzyża wara , może jeszcze w Czarnej GóRZe zdemONtujcie krzyż i na Sondlu w Lesnicy, BANDA PADALCÓW
0
Rafał18:20, 24 sierpnia 2019
Tyle lat tam krzyż stoi, i nagle jest przeszkodą? Ile było przypadków że burzy nie było a turyści ginęli bo szli nawet wbrew informacji że jest zagrożenie lawinowe czy warunki pogodowe są złe mimo ostrzeżeń mieli to gdzieś.!!! Burza a oni tel w ręce i nagrywają albo w klapeczkach maszerują. Następny jest turysta który po pijaku wspiął się na krzyż żeby selfi sobie zrobić taki głąb sam się prosi o nieszczęście,a później płacz.
0
góral prawdziwy18:17, 24 sierpnia 2019
Wara od krzyza wszystkim nie dowiarkom ,oby wam Bóg wybaczył ,wogole jak komus mogło to przyjść do głowy ,nawet jakby była decyzja o rozbórce to górale by utworzyli armie ze 100tys wiernych ,rózaniec w dłoni i oddali by zycie za ten Krzyż .
Boże wybacz im
0
4you17:56, 24 sierpnia 2019
Taaaa jasne i co może jeszcze frytki do tego?!?! Najprościej rozebrać krzyż a bezmozgi i tak się będą pcHac bo. Skoro na Giewoncie nie ma krzyża to. Im nic nie grozi....
0
jaskiniowiec- grotołaz17:53, 24 sierpnia 2019
Jestem za wywaleniem go chan w dolinę = Krzyż który morduje i tak zmordowanych turystów ----------- JO tak godom ---------
0
lola17:44, 24 sierpnia 2019
Na bezmyślność ludzi nawet usunięcie krzyża nic nie pomoże. Przecież samo to ze tyle osób było w jednym miejscu i każdy napewno miał telefon komorków który w czasie burzy podobno trzeba wyłączać, może nie być bez znaczenia. A po drugie może należy zastanowić się nad wyjściami w określonych grupach z przewodnikiem który będzie panował choć w minimalny sposób nad osobami totanie bez doświadczenia. Nie znam się nad tym ale może ktoś kto ma większe doświadczenie to ma jakieś legitymację ze będzie mógł iść sam.
0
nie profesor17:44, 24 sierpnia 2019
To, że jest profesorem nie oznacza, że ma jakikolwiek autorytet.
Idąc tą drogą trzeba by było rozebrać wszystkie słupy wysokiego napięcia, maszty nadajników radiowo-telewizyjnych i komórkowych, wszystkie wieżowce oraz Statule Wolności..
Wszystkie wymienione obiekty wystają znacząco nad terenem i wszystkie potencjalnie ściągają wyładowania atmosferyczne.
Zanim wspomniany ' autorytet " palnie taką bzdurę, lepiej by było dla Niego, aby poczytał podstawy elektryczności najlepiej z książek, bo jak każe zdemontować wszystko co wystaje nad powierzchnie ziemi to nie będzie miał możliwości skorzystania, np. z internetu z wiadomych powodów.
Całe szczęście, że w 1901 roku nie było takich autorytetów / celowo z małej litery /.
0
Władek17:39, 24 sierpnia 2019
Nigdy w życiu ten człowiek nie powinien być magistrem a co dopiero profesorem jego sposób myślenia jest na poziomie ucznia w pierwszej klasy podstawowej. To że jest on osobą niewierzącą (albo nawet ateistą) nie upoważnia go do teorii ws.krzyża na giewoncie. Jeżeli nierozważni ludzie (w tym warszawiaki) nie umieją rozpoznać ryzyka wystąpienia burzy i wychodzą w Tatry to niech ponoszą konsekwencje swoich durnych decyzji.
0
Zakopianka17:32, 24 sierpnia 2019
Jak polglowki ida w poludnie to tak sie k9nczy wycieczka pol h grzmialo ale trzeba lez dalej bo coby wrzucil jeden z drugim na fc czy na instagrama rozwaga rozum we lbie a od krzyza wara nie podnoscie reki na krzyz
0
Zokopian17:28, 24 sierpnia 2019
Pan profesor to pewnie jeden z tych co podczas burzy idą na Giewont
0
Aaa17:27, 24 sierpnia 2019
Tak krzyż nam usunąć chcą szkoda że cepry nie mają rozumu że jak idą w góry i zaczyna się burza to trzeba jak najszybciej uciekać na dół oni chyba mają usunięty rozum bo idę do góry A później jest tragedia na ich własne życzenie
0
olo17:23, 24 sierpnia 2019
Krzyż zostawić a łańcuchy usunąć .
0
Broda16:57, 24 sierpnia 2019
To tak jakby górale jechali na Westerplatte i kazali rozebrać pomnik. Turyści niech nosa nie wciskają w to co ma być w górach! Nie podoba się to nie łazić.Roszczenia mają no widzial ich. Niech sobie śruby we łbach podokręcają bo jak zanosi się na burze i ktoś każe im zawracać to się *** zawraca ***! A nie teraz rozebrać to a może przebudować tamto. A może łańcuchy za mało ogniwek mają?! Coś jeszcze szanowni państwo?
0
cieśla16:56, 24 sierpnia 2019
Hartman, i wszystko jasne. Ten człowiek jest żywym dowodem na to, że wykształcenie, a inteligencja i mądrość wcale nie musza iść w parze.
0
Zzz16:56, 24 sierpnia 2019
To może zrównajmy góry z ziemią? I po sprawie..... Pioruny nie będą uderzać w szczyty..... ludzie nie będą tam chodzić.....
A tak na poważnie trzeba trochę rozwagi i ostrożności tak w górach jak i nad morzem.
0
Świętoszek16:52, 24 sierpnia 2019
"Nie wstydźcie się tego krzyża. Starajcie się na co dzień podejmować krzyż i odpowiadać na miłość Chrystusa. Brońcie krzyża, nie pozwólcie, aby imię Boże było obrażane w waszych sercach, w życiu społecznym czy rodzinnym. Dziękujmy za to, że krzyż powrócił do szkół, urzędów publicznych, szpitali. Niech on tam pozostanie"
0
Wyssobrotowy16:48, 24 sierpnia 2019
Panie prof.Hartman rozebrac g?ry bo tam co rok ludzie giną
0
dzim16:34, 24 sierpnia 2019
znalazł się profesorek etyk będzie demontował krzyż z giewonty cza mieć nie poklei pod sufitem
0
Stanley Staywsiok16:30, 24 sierpnia 2019
Jak już zdemontujecie krzyż to zdejmijcie też wszystkie sztuczne ułatwienia w postaci klamer i łańcuchów, a na koniec wpuszczajcie w góry ludzi, którzy zrobią odpowiedni kurs z topografii i po problemie :)
0
Mnich16:28, 24 sierpnia 2019
Profesorze zlikwidujmy góry, bo w nie też biją pioruny! Ale kretyn!
0
zostawcie go16:23, 24 sierpnia 2019
Nie krzyż, nie góry, ani pogoda doprowadziły do tej tragedii lecz ludzka głupota.
0
anonim16:23, 24 sierpnia 2019
Jest Wypadek na drodze winne drzewo które rosło tam 50 lat, nie kierowca który jechał pijany, jest wypadek ktoś uderza w przepust winny przepust nie kierowca który jechał o 100 za dużo. Jest krzyż na giewoncie giną ludzie > winny krzyż nie ludzie którzy się pchają na siłę po mimo złej pogody. Zastanówcie się kto jest winny krzyż czy ludzie. dla mnie odpowiedź nasuwa się sama . . . . . .
0
Obserwator16:21, 24 sierpnia 2019
Nasuwa się kolejne pytanie od rana w ten dzień zapowiadała się burza więc dla czego ktoś ryzykuje i postanawia iść w tak niebezpieczne miejsce w tak niewiadomą pogodę za dużo mądrych ludzi żyje dziś na świecie i myślą że są lepsi i mądrzejsi od przyrody niestety najlepiej wysadzić całe góry zrobić plaże hejjjjjjjjjj
0
jurek16:17, 24 sierpnia 2019
krzyż jest swoistym piorunochronem i oczywiście z definicji przyciąga pioruny ale nikt przytomny w czasie burzy nie pcha sie pod piorunochron. Tym co chcą go usunąć wcale nie chodzi o bezpieczeństwo turystów a jedynie wykorzystują tragedię do walki z wiarą i jej symbolami,
0
Tośka12316:10, 24 sierpnia 2019
A może po prostu zamknąć szlak na giewont? ludzie nie muszą wcale tam chodzić a krzyż może zostać .
0
kolejny etyk po rektorze...16:07, 24 sierpnia 2019
Ach to ten pan etyk od związków kazirodczych... no dzięki za taki autorytet.
0
Fryc16:00, 24 sierpnia 2019
Profesor a matoł. Bo mojej stodoły nikt nie zwiedzał była z drewna a i tak ja piorun strzelil
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
27
12.2024
Nie przegap!
31
12.2024
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas