Rada Ministrów przyjęła Program Rozwoju Systemu Transportowego Podtatrza. To będą inwestycje za ponad 2 mld zł - podhale24.pl
Wtorek, 15 października
Imieniny: Jadwigi, Teresy, Zoriana
Jabłonka
Rain
Wiatr: 3.744 km/h Wilgotność: 97 %
Rain
Wiatr: 5.04 km/h Wilgotność: 96 %
Rain
Wiatr: 3.528 km/h Wilgotność: 96 %
Rain
Wiatr: 4.104 km/h Wilgotność: 96 %
Rain
Wiatr: 2.52 km/h Wilgotność: 92 %
Snow
Wiatr: 2.376 km/h Wilgotność: 95 %
16.06.2020, 14:54 | czytano: 5682

Rada Ministrów przyjęła Program Rozwoju Systemu Transportowego Podtatrza. To będą inwestycje za ponad 2 mld zł

ZAKOPANE. - Dowiedzieliśmy się, że podczas posiedzenia Rady Ministrów przyjęty został projekt uchwały w sprawie ustanowienie Programu Rozwoju Systemu Transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku. Tym samym został uczyniony milowy krok dla polepszenia kwestii systemu transportowego w naszym regionie - komentuje Piotr Bąk.

zdj. Piotr Korczak
zdj. Piotr Korczak
Jak mówił podczas konferencji prasowej w starostwie tatrzańskim - starosta, początkiem realizacji projektu było ubiegłoroczne XI Międzynarodowe Forum Górskie, aczkolwiek wcześniej koncepcję rozwoju systemu transportowego Podtatrza opracował profesor Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, która była podstawą dla dalszej dyskusji.

- Po referatach wygłoszonych na Forum przez najlepszych specjalistów, rozpoczęły się intensywne prace nad Programem Rozwoju Systemu Transportowego obszaru Podtatrza. Ważnym momentem było podpisanie listu intencyjnego jesienią 2019 roku przez ministra Andrzeja Adamczyka, marszałka województwa małopolskiego, starostwa - nowotarskie i tatrzańskie oraz burmistrzów Nowego Targu i Zakopanego. Szczególnie zaangażowane osoby to prezydent Andrzej Duda, który był patronem MFG, uczestniczył w tym Forum i gorąco nas nakłaniał do podjęcia trudu opracowania takiego projektu. W tej pracy wzorowaliśmy się na programie oświęcimskim, a później na programie dla Śląska - wyjaśnia samorządowiec.

Jak dodaje, - "sama idea programu była odpowiedzią na sytuację jaka nas czeka w najbliższych latach pod Tatrami" - W 2023 roku będziemy mieli drogę o wysokich parametrach dwujezdniową w Nowym Targu, będziemy przejeżdżać przez tunel pod Luboniem, więc dostępność jeśli chodzi o ruch samochodowy - bardzo się zwiększy. Trwają też prace inwestycyjne na kolejowej "zakopiance". Stąd nasze obawy - co się stanie, gdy Podhale będzie dostępne. Teraz, gdy Polacy nie mogą jechać za granicę - jadą pod Tatry i musimy ich godnie przyjąć stworzyć im warunki infrastrukturalne musimy, by ich przyjazd miał sens, wyjechali stąd zadowoleni i chcieli wracać i dali nam szansę zarobienia i utrzymania się z ruchu turystycznego - argumentuje Piotr Bąk.

Przygotowany program składa się z szeregu elementów, a ma trzy podstawowe cele: zapewnienie wysokiej jakości infrastruktury, poprawę funkcjonowania transportu zbiorowego i stworzenie efektywnego systemu zarządzania transportem. Zakłada budowę i modernizację lini kolejowych, dróg krajowych, wojewódzkich oraz gminnych, likwidację tzw. "wąskich gardeł" (przykładem takiego rozwiązania jest budowa węzła w Poronienie), budowa przystanków kolejowych i autobusowych, sieci parkingów park&raid, ścieżek rowerowych oraz całej infrastruktury towarzyszącej. Znalazły się tam także zapowiedzi rozwoju połączeń kolejowych i autobusowych oraz ich integracja.

- To jest ogrom zadań, dlatego ich horyzontem jest rok 2030 - mówi starosta i wskazuje, że najdroższymi będą m. in. przebudowa drogi do Chyżnego i ewentualna budowa drugiej nitki torów na odcinkach między Nowym Targiem, a Zakopanem. - To będzie duże wyznanie i czasami to nie pieniądze będą tu największym problemem. Przykładem może być węzeł w Poroninie, którego projektowanie trwało 5 lat, a i tak inwestycja "wisiała na włosku" wskutek protestów sąsiadów tej inwestycji - przypomina.

Starosta zapytany co konkretnie oznacza dzisiejsza decyzja Rady Ministrów, odpowiada: - Rada Ministrów przyjęła Regionalny Program Rozwoju i odpowiada za ten program, a więc będzie go realizować przy współudziale samorządów. A jednym z elementów tej odpowiedzialności jest znalezienie źródeł finansowania.

Zakres inwestycji jest ogromny, więc i przewidywane koszty są spore. Mowa o ponad 2 mld zł. - Ta kwota nie jest zagwarantowana - zastrzega starosta. - To nie znaczy, że rząd RP RP nam tu worek pieniędzy przywiezie. Ale jak będą źródła finansowania, to poszczególne elementy programu będą w tych funduszach uwzględnione - wyjaśnia.

Owymi źródłami finansowania będą rządowe programy - budowy dróg krajowych, przebudowy sieci dróg krajowych, Fundusz Dróg Samorządowych, rezerwa subwencji ogólnej budżetu państwa, Krajowy Program Kolejowy, Fundusz Przewozów Autobusowych, budżet państwa oraz budżety województwa, powiatów i gmin i przede wszystkim środki zewnętrzne - a więc programy unijne i komercyjne.

Nad realizacją programu czuwać ma Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem marszałka, w którego skład wejdą wszystkie samorządy zainteresowane inwestycjami i powołani eksperci.

Piotr Bąk zapewnia, że czekający nasz region rozwój poprowadzony będzie "z poszanowaniem przyrody, prawa własności i tradycji".

s/ zdj. Piotr Korczak
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
olo13:06, 22 czerwca 2020
@Śmiałe inwestycje
Ale po co? lotnisko Balice poniżej 100km od NT. Dobra i szybka droga oraz linia kolejowa w zupełności wystarczy. Raczej kolejne lotnisko widmo typu Radom nie jest absolutnie potrzebne.
0
Śmiałe inwestycje17:59, 21 czerwca 2020
Może wreszcie lotnisko w Nowym Targu,jako jedna że szprych CPK?Szybki transport lotniczy w Polsce i na świecie,np.do Chicago.To będzie opłacalne i przyniesie pieniądze,miejsca pracy i rozwój. A może jeszcze baza serwisową tanich linii i filia doliny lotniczej z Rzeszowa,produkcja dla boeinga!!
0
Marucha17:59, 20 czerwca 2020
Po całą Równią Krupową można zrobić parking. A na dachu parkingu ogród botaniczny/alpinarium z roślinami wysokogórskimi.
0
Krzysiek19:21, 18 czerwca 2020
Popieram. bardzo dobra wiadomość!
Ci co krytykują i jęczą mogą potem w ramach protestu nie jeździć tym drogami.
0
Ja tylko przejazdem12:48, 18 czerwca 2020
@ baciok - i jeszcze kilka
krytyka - TAK! Krytykanctwo - NIE!
Warchoły sypią piasek w tryby zmian i wkładają kije w ich szprychy, a to jest woda na młyn odwetowców i strzelanie zza węgła w plecy naszego proletariatu
Lud pracujący miast i wsi wraz z postępową inteligencją wspiera naszą Partię w wojnie o pokój
0
baciok@08:16, 18 czerwca 2020
Przypomniała mi sie propaganda komuny i hasła prawie z tamtego okresu

Program PiSu ? programem narodu
PiS przewodnią siłą narodu!
Dobro człowieka ? nadrzędnym celem działania partii!
Perspektywiczny program partii ? pomostem w XXII wiek!
W Polsce prowokacja polityczna nie przejdzie!
Dla dobra Ojczyzny łączmy doświadczenie starszych pokoleń z energią i nowatorstwem młodzieży!
Ideowością, wiedzą, działaniem ? pomnażamy dorobek socjalistycznej Ojczyzny!
Inicjatywy, dyscyplina społeczna ? to przesłanki rozwoju kraju!
Zaangażowaniem i ofiarnością budujemy lepszą przyszłość Ojczyzny! Bierność i bezwład opóźniają nasz rozwój!
Wydajność pracy, gospodarność, oszczędność ? to klucz do dobrobytu narodu!
Zwiększajmy produkcję rynkową, polepszajmy jakość usług i handlu, lepiej zaspokajajmy rosnące potrzeby społeczne!
Oszczędniej gospodarujmy surowcami, materiałami, paliwami i energią!
Wzrost wydajności pracy, większa gospodarność i oszczędność ? warunkiem poprawy naszej gospodarki!
Praca jedynym miernikiem oceny każdego człowieka!
Chwała ludziom dobrej roboty!
0
Ja tylko przejazdem09:42, 17 czerwca 2020
Za nami wielkie budowy socjalizmu, przed nami wielkie budowy pisizmu.
Socjalizm zbankrutował, bo zarządzali sekretarze nie fachowcy. Pisizm zbankrutuje, bo zarządzają działacze, nie fachowcy
0
Jasiek07:38, 17 czerwca 2020
Trzeba budować pensjonaty, a nie drogi. Postoją w korku 2 godziny, ale i tak dojadą. W Białce Tatrzańskiej zabudowali pensjonatami teren pod obwodnicę i co - dało się?
0
max23:36, 16 czerwca 2020
Trzeba pomyśleć o parkingach zaporowych przed Zakopanem i regularnej komunikacji do nich - to rozwiąże problem korków.
0
Jasiek z gór19:13, 16 czerwca 2020
E tam do Krupówek wystarczy dwupasmowa autostrada i będzie dobrze.
0
Rajdowiec18:31, 16 czerwca 2020
Fantastycznym przykładem likwidacji "wąskich gardeł" jest budowa sygnalizacji świetlnej na Zakopiance w Szaflarach !!! Ha ha. Po uruchomieniu tej sygnalizacj będą się tam tworzyć ogromne korki podobnie jak w Klikuszowej.
0
Optymista18:08, 16 czerwca 2020
Wystarczy że będzie kolej jednotorowa ale na wzór centralnej magistrali gdzie czas przejazdu nowy Targ Kraków to góra 50 minut
0
Mówię jak jest15:11, 16 czerwca 2020
Budowa drugiej nitki torów z Nowego Targu do Zakopanego to jakiś głupi żart chyba? Przecież Zakopane to nie Medyka na transkontynentalnej trasie do Chin, tylko stacja końcowa, okresowo wykorzystywana turystycznie. Tak samo poroniony pomysł, jak zarzucona idea budowy czteropasmowej autostrady do Krupówek.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
15
10.2024
Nie przegap!
03
11.2024
Nie przegap!
Trwa do 20.10.2024
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas