Jednym z rozwiązań, o których wspomniał wiceburmistrz jest zarówno uruchomienie kolejnej inni transportu zbiorowego, jak również wymiana autobusów z normą spalin euro 6 na nowocześniejsze, czyli te z napędem elektrycznym.
To kolejny test tego typu autobusu, a według zapowiedzi - wkrótce odbędzie się kolejny.
- Są to pojazdy drogie, ale udało się nam złożyć aplikację do programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Zielony transport publiczny". Przeszliśmy pomyślnie dwie oceny i czekamy na rozstrzygnięcie. Jak dostaniemy grant, to te pojazdy będą jeździć na liniach obecnych i kolejnej , czyli na trasie Spyrkówka - Kuźnice - mówił Tomasz Filar. Dopytywany o cenę autobusu, powiedział, że cena będzie znana, po ogłoszeniu przetargu, ale mowa jest o kwocie ponad 2 mln zł. - Tak, te autobusy są droższe, od tradycyjnych, ale te koszty się zwrócą. W szerszej perspektywie chodzi o niską emisję i czystsze powietrze - podsumował.
Prezes spółki Tesko, świadczącej usługi transportu zbiorowego w Zakopanem dodała, że testy potrwają tydzień, do 7 kwietnia. - Autobus będzie jeździł na obu naszych liniach. Chcemy go sprawdzić na podjazdach i zjazdach. Po 7 kwietnia będziemy mogli więcej powiedzieć na temat samego pojazdu. Liczymy także na opinie pasażerów, które są dla nas ważne - powiedziała Monika Jaźwiec.
Pytana o poprzednie testy autobusu elektrycznego w Zakopanem w warunkach zimowych, prezes przyznała, że przy ujemnych temperaturach spada sprawność baterii. - Ale wiele zależy od samego sposobu eksploatacji i możliwości doładowania podczas zmiany. Nasz projekt przewiduje urządzenia pozwalające szybko doładować autobus podczas dniówki roboczej - wyjaśniła.
W trakcie prezentacji autobusu obecny był prezes zarządu ARP E-Vehicles. - To nasz najmniejszy autobus kompaktowy. Ten model może przejechać ok. 140 km na jednym doładowaniu. Ale posiadamy w ofercie bateria na ponad 200 i ponad 300 km - mówił Mariusz Wdowczyk.
- Ten autobus jest jedyny w swoim rodzaju. Posiada ładowarkę nasobną, czyli nie wymaga żadnej infrastruktury, wystarczy mu tylko podłączenie do sieci. Czas ładowania to 4,5 godzin, a przy zastosowaniu szybkich ładowarek możemy ograniczyć ten czas do dwóch. Co ważne, to jest polski produkt, o polskiej konstrukcji, zaprojektowany przez polskich konstruktorów. W 2019 roku na największych targach autobusowych w Brukseli uznano ten model za najbardziej innowacyjny autobus na świecie. A dziś jest w Zakopanem - skwitował prezes Wdowczyk.
s/ zdj. Piotr Korczak
Skontaktuj się z nami
- +48 796 024 024
+48 18 52 11 355 - redakcja@podhale24.pl
- m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas