Na tę inwestycję czeka można powiedzieć cały Spisz. Przez most prowadzi główny dojazd do Nowego Targu. Tymczasem przeprawa ma już prawie 100 lat, jest w stanie awaryjnym i nadaje się już tylko do rozbiórki. Gdy próby pozyskania rządowych pieniędzy nie powiodły się, po długich dyskusjach gmina Łapsze Niżne i Powiat Nowotarski zdecydowały się po połowie sfinansować budowę. - Starostwo złożyło wniosek o dofinansowanie tej inwestycji do funduszu dróg samorządowych i obecnie most jest na liście rezerwowej. Dzisiaj już wiemy, że spodziewane oszczędności w tym programie, po przeprowadzeniu przetargów w innych samorządach, które dałyby możliwość dofinansowania budowy tego mostu, niestety nie występują aż tak duże, z uwagi na wzrost znaczny cen stali i innych towarów. Wspólnie ze starostą zdecydowaliśmy, że na ten moment finansujemy inwestycje 50 na 50, jednocześnie złożony zostaje wniosek do aktualnie trwającego naboru o dofinansowanie. Jeśli uda się uzyskać dofinansowanie, oczywiście wkłady proporcjonalnie zostaną zmniejszone - tłumaczy Jakub Jamróz.
Starostwo Powiatowe w Nowym Targu wyłoniło już wykonawcę budowy mostu. Ostatecznie przetarg wygrała firma Stanisław Chryczyk Przedsiębiorstwo Budowlane ESBUD z Ochotnicy Dolnej, a koszt prac wyniesie ok. 13,5 mln zł. Budowa mostu miała ruszyć w sierpniu, ale mieszkańcy sprzeciwili się temu w obawie, że zamknięcie starego mostu odetnie miejscowość od Nowego Targu i kilkakrotnie wydłuży dojazd do miasta. Pod pismem w tej sprawie podpisało się kilkaset osób. Problemem okazał się brak możliwości budowy mostu zastępczego. - Mimo wcześniejszych zapewnień Powiatu i uzgodnień o przeprawie zastępczej przez rzekę Białkę inwestor (Powiat) nie był w stanie zrealizować tej deklaracji. Brak przeprawy czy bliższego objazdu w tak długim czasokresie planowanej inwestycji spotkał się z uzasadnionym poruszeniem mieszkańców, którzy swój sprzeciw wyrazili w formie protestu popartego ponad 800 podpisami, co wzmocniło głos urzędu gminy w negocjacjach - tłumaczy wójt Jamróz.
Zarząd Powiatu Nowotarskiego zdecydował o zmianie harmonogramu prac. Zapadła decyzja, że budowa mostu ruszy 1 grudnia, a do tego czasu gmina Łapsze Niżne wybuduje skrót między Trybszem a Krempachami. - Gmina przebuduje istniejącą drogę polną. Po naszej stronie będzie mieć długość ok. 1,2 km. Podobny odcinek jest w Krempachach. Chcemy ją wykonać z nawierzchnią bitumiczną - mówi Jakub Jamróz.
Po stronie gminy Nowy Targ chodzi o przygotowanie odcinka o długości ok. 350 metrów. - My po naszej stronie nie planujemy asfaltować drogi, bo prowadzi ona głównie do pól. Myślimy jednak, żeby ją utwardzić, może destruktem pozyskanym z drogi - mówi wójt Jan Smarduch.
- Z mostem tymczasowym od początku była jasna sprawa - podkreśla Tomasz Moskalik, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym Targu. - Już na etapie dokumentacji projektowej i pozwolenia wodno-prawnego wiadomo było, że z powodu obszaru Natura 2000 nie ma możliwości budowy mostu tymczasowego. Teoretycznie była możliwość, żeby ubiegać się o zgodę na takie rozwiązanie, ale decyzję w takiej sytuacji wydaje Komisja Europejska i trwać to może nawet 5 lat. Uznaliśmy, że nie ma co czekać, w sytuacji gdy mamy możliwość poprowadzenia objazdów. I tak też mówiliśmy od początku. Mieszkańcy mają prawo do protestów, ale było już o tym mówione na etapie projektowym.
Nowy most powstanie w miejscu starej przeprawy, która zostanie rozebrana. Most nie będzie miał żadnej podpory w nurcie rzeki. Przyczółki zostaną cofnięte bardziej w głąb lądu, na płytę nośną będzie utrzymywać potężny łuk nośny. - Most został zaprojektowany na wypadek 100-letniej wody w Białce, tak by ta dzika, górska rzeka o charakterze alpejskim, w żaden sposób nie zagrażała przeprawie - dodaje dyrektor Moskalik.
Przesunięcie terminu rozpoczęcia prac z sierpnia na grudzień znacznie wydłuży termin oddania nowego mostu do użytku. Początkowo planowano, że wykonawca do zimy wybuduje przyczółki, zimą skupi się na rozbiórce starej przeprawy, a wiosną ruszy z budową płyty mostu. To pozwalało zakładać, że budowa zakończy się do końca 2022 roku. Aktualny termin to druga połowa 2023 roku, bo budowy przyczółków nie można prowadzić zimą i roboty ruszą dopiero wiosną, gdy pozwoli na to pogoda.
r/
Skontaktuj się z nami
+48 796 024 024
+48 18 52 11 355redakcja@podhale24.pl
m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas