Test Suzuki Grand Vitara. Bezkonkurencyjny w terenie (zdjęcia) - podhale24.pl
Kartka z kalendarza
12.07.2011, 21:07 | czytano: 13195

Test Suzuki Grand Vitara. Bezkonkurencyjny w terenie (zdjęcia)

Testowaliśmy już wiele suv-ów i za każdym razem okazywało się, że są to jednak samochody stworzone do jazdy po asfalcie. Podczas testów w terenie zawsze wychodziło, że możliwości tych samochodów są gorsze niż się spodziewaliśmy. Tym razem było inaczej.

zdj. Michał Adamowski
zdj. Michał Adamowski
Suzuki Grand Vitara spisała się na bezdrożach zdumiewająco dobrze. Po kilku dniach testu jesteśmy przekonani, że pod względem właściwości jezdnych - nawet w dość trudnym terenie - Suzuki nie ma sobie równych konkurentów.

Nadwozie:
Walka w tym nieprzerwanie popularnym segmencie jest bardzo zacięta. Wielu producentów stawia na oryginalne, często nawet bardzo odważne nadwozia. Suzuki z kolei pozbawione jest wariacji stylistycznych i zbędnych ozdób. Jednak mimo to od sześciu lat prezentuje się bardzo dobrze. Niektórzy twierdzą, że Grand Vitara wygląda przeciętnie. Tylko czy to zarzut, czy komplement? Oceńcie Państwo sami.

Wnętrze:
Dużą zaletą wnętrza Grand Vitary jest jego przestronność. Pasażerowie zarówno przednich foteli, jak i tylnej kanapy wyposażonej w regulowany kąt oparcia - nie powinni narzekać na brak miejsca. Deska rozdzielcza jest raczej w surowym stylu, za to bardzo funkcjonalna. Podobnie jak w nadwoziu, we wnętrzu również nie znajdziemy żadnych zbędnych ozdobników. Jest to, co być powinno. Przyjemnie podświetlane zegary z możliwością regulacji jasności są bardzo czytelne. Jakość plastików oraz wykończenie nie budzi zastrzeżeń. Jedynie lewarek zmiany biegów ma zbyt długi skok, a skrzynia działa zbyt topornie. Ale swobodnie można się do tego przyzwyczaić. W końcu to nie samochód luksusowy. W trafnie skomponowanej liście wyposażenia standardowego znajdziemy m. in. automatyczną klimatyzację, elektryczne szyby w czterech drzwiach, radioodtwarzacz CD z MP3, komputer pokładowy, kurtyny powietrzne, podgrzewane fotele czy też 17" felgi aluminiowe – czyli całkiem nieźle. Wybredniejsi klienci mogą skorzystać z bogatej listy wyposażenia dodatkowego.

Wrażenia z jazdy:
Zacznijmy od tego co pod maską. Japończycy nie byli nigdy specjalistami od silników diesla. Suzuki do napędu Grand Vitary stosuje sprawdzoną wysokoprężną jednostkę Renault o pojemności 1,9 l i mocy 130KM. Nie należy ona może do najcichszych, za to z pewnością oszczędzi nasz portfel na stacji benzynowej. W trakcie testu podczas dynamicznej jazdy na trasie Grand Vitara zużyła średnio 8,2 l oleju napędowego na 100 km. To bardzo dobry wynik jak na Suv-a ze stałym napędem.

Skoro jesteśmy już przy trasie to trochę o właściwościach jezdnych na asfalcie. Tutaj daje się odczuć, że mamy do czynienia bardziej z terenówką, niż autem typowo osobowym. Komfort jazdy jest jak najbardziej akceptowalny, ale nie da się ukryć, że Grand Vitara odbiega tu na tle wielu innych suv-ów. Plusem twardego zawieszenia i konstrukcji ramowej może być za to pewność, z jaką samochód pokonuje wszelkie dziury i nierówności. Dzięki temu nie boimy się, że coś się zniszczy albo odpadnie. Dla tego samochodu nie straszne są polskie drogi. Kolejnym plusem jest doskonale dopracowany stały napęd na 4 koła, który zapewnia poczucie bezpieczeństwa w każdych warunkach.

"Kolejny deszczowy dzień. Co można robić w taką beznadziejną pogodę? - Nie mam pojęcia. Wiem za to, że my postanowiliśmy spróbować wyjechać Suv-em na szosowych oponach na białczańską Kotelnice”.

Kiedy podjechaliśmy skromnie wyglądającą Grand Vitarą zapytać, czy możemy wyjechać do górnej stacji wyciągu - sami nie byliśmy przekonani, czy to się uda. Skoro tak wielu kolegów po fachu twierdzi, że Vitara jest najlepsza w terenie nie zawahaliśmy się tego sprawdzić.

Od samego startu podjazd nie sprawiał autu żadnych problemów. Początkowo nie mieliśmy nawet potrzeby korzystania z dodatkowych dobrodziejstw w postaci blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego, czy też reduktora. Pierwsze pomaga nam w pokonaniu łatwiejszego terenu, a reduktor zwiększa przełożenie skrzyni biegów prawie dwukrotnie - ze współczynnika 1,00, na 1,97 - w połączeniu z 200 mm prześwitem pozwoli na więcej, niż komukolwiek by się wydawało. Pomocne przy takich wyprawach okazuje się też podwozie, które przymocowano do konstrukcji ramowej. Kolejne plusy to kąty natarcia. Ten, który pozwoli podjechać pod naprawdę strome górki wynosi 29 st. Natomiast kąt zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 27 i 19 stopni. Kiedy weźmiemy te wszystkie zalety razem z pozornie skromnego SUV-a robi się sprawna terenówka.

W połowie trasy użyliśmy ostatniego trybu. Nie było by to konieczne, gdyby dało się wyłączyć kontrolę trakcji. To właśnie ona uniemożliwiała nam rozpędzenie się przed ostatnim podjazdem. Po załączeniu reduktora system kontroli trakcji oraz ESP wyłączają się automatycznie – i chwała za to.

Podjazd na reduktorze na szczyt to była bułka z masłem. Było to łatwe niczym jazda autostradą. Byliśmy bardzo zaskoczeni możliwościami Grand Vitary. Spowodowało to przedłużenie wyprawy o dobrych parę godzin. W końcu natrafiliśmy na miejsca gdzie zabrakło już terenowych opon. Mimo tego wcale nie utknęliśmy. Po prostu ostatnia partia błotnistej drogi wymagała trochę więcej czasu.

Po bezstresowym zjeździe w dół wróciliśmy na utwardzone drogi. Wiedzieliśmy już wtedy, że Suzuki czuje się w terenie jak ryba w wodzie. Nie wiedzieli tego za to inni przechodnie i kierowcy, którzy ze zdumieniem spoglądali na nasz zalepiony błotem pojazd.

Podsumowując:
Jest w naszym regionie wiele miejsc gdzie nie dotrzemy samochodem osobowym z napędem na wszystkie koła. Nie dojedzie tam też żaden SUV. Co nam zatem pozostaje? Auto terenowe? Niekoniecznie – Suzuki Grand Vitara dotrze tam gdzie Suv-om się nie śniło. Oprócz najlepszych w swojej klasie właściwości jezdnych w terenie nadal bardzo dobrze wygląda niezależnie od tego czy na parkingu pod marketem, czy cała w błocie na szczycie góry. Ceny Grand Vitary nie są wygórowane i zaczynają się od 79 900zł. Jeśli szukacie Państwo samochodu do jazdy po mieście, zwłaszcza dla kobiety to warto przed zakupem skorzystać z jazdy testowej. Nie każdej Pani spodoba się terenowy charakter tego samochodu. Jeżeli natomiast ma to być samochód, który przede wszystkim dzielnie poradzi sobie w trudnych warunkach - Suzuki Grand Vitara to świetny wybór.

Dane techniczne:
Nadwozie 5-drzwiowe
Silnik Diesel 1.9 DDiS
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna
Wersja Comfort Premium

WYMIARY
Długość całkowita [mm] 4300 (od zderzaka do zderzaka) / 4500 (z pełną osłoną koła zapasowego)
Szerokość całkowita [mm] 1810
Wysokość całkowita [mm] 1695
Rozstaw osi [mm] 2640
Rozstaw kół przednich/tylnych [mm] 1540/1570
Prześwit podwozia [mm] 200
Minimalny promień skrętu [m] 5,5
Kąt natarcia 29°
Kąt rampowy 19°
Kąt zejścia 27°

POJEMNOŚCI
Liczba miejsc do siedzenia 5
Przestrzeń bagażowa - Objętość maksymalna (od podłogi do dachu) [litry] 1386
Przestrzeń bagażowa - Złożone i odchylone do przodu tylne siedzenie (wg VDA) [litry] 758
Przestrzeń bagażowa - Tylne siedzenie w pozycji normalnej (wg VDA) [litry] 398
Pojemność zbiornika paliwa [litry] 66

SILNIK
Typ F9Q
Rodzaj paliwa olej napędowy
Ilość i układ cylindrów / liczba zaworów 4, rzędowy / 8
Pojemność skokowa silnika [cm3] 1870
Średnica x skok [mm x mm] 80,0 x 93,0
Stopień sprężania 16,6:1
Rodzaj zasilania wtrysk bezpośredni (Common Rail)
Moc maksymalna [kW (KM) / obr./min] 95 (129) / 4000
Maksymalny moment obrotowy
[Nm / obr./min] 300 / 1750-2500
Norma emisji spalin Euro 5

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Stały, 4-zakresowy napęd na 4 koła (4H + 4H LOCK + 4L LOCK + N) •
Międzyosiowy mechanizm różnicowy z blokadą (przekładnia stożkowa, wersje z ESP®) •
Przełożenie skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej - szosowe / terenowe 1,000 / 1,970

PODWOZIE
Układ kierowniczy zębatkowy ze wspomaganiem hydraulicznym
Zawieszenie przód / tył kolumny MacPherson / wielowahaczowe
Hamulce przednie / tylne tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane
Rozmiar opon 225/65R17

MASY
Masa własna (bazowa/z pełnym wyposażeniem) [kg] 1654/1722
Dopuszczalna masa całkowita [kg] 2170

OSIĄGI
Prędkość maksymalna [km/h] 170

DANE EKSPLOATACYJNE
Zużycie paliwa* - Cykl miejski [l/100 km] 8,1
Zużycie paliwa* - Cykl pozamiejski [l/100 km] 6,0
Zużycie paliwa* - Cykl mieszany [l/100 km] 6,8
Emisja CO2 - cykl mieszany [g/km] 179

Samochód testowaliśmy dzięki uprzejmości firmy Auto-Complex, dealerowi Suzuki w Nowym Targu. Dziękujemy Ośrodkowi Narciarskiemu Kotelnica Białczańska za udostępnienie terenu do testu.

Zbigniew Sieczka
Zdj. Michał Adamowski
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
dan13:14, 26 grudnia 2012
wow ale promień skrętu 5,5m:), chyba Smart ma więcej hehehe, co do "konstrukcji ramowej", to taka w tym aucie nie występuje(najwyżej rama pomocnisza mocująca zawieszenie) jest to wprowadzanie czytelników w błąd, podobnie jak to ze na oponach szosowych daleko dojedziemy w błocie(zwłaszcza po górkach)- brak ramy świadczy najelepiej ze nie jest to auto do ekstremalnego terenu, szkoda ze brak możliwośći rozpięcia przedniego napędu jak np w Pajero od roku 90tego w skrzyni SuperSelect, co do własności terenowych to Duster o połowę tańszy bije GV na głowe za sprawą mniejszej o 300kg masy i lepszego zawieszenia :), mimo ze niema reduktora oraz stałego napędu 4x4
0
obserwator14:25, 16 lipca 2011
fotki zrobione na ulicy Słonecznej, gdzie jest delikatny podjazd i jak widać na 13 zdjęciu kierowca cofnął z rozpędu ile sie dało a reszte koła kręciły sie w miejscu,ale na pierwszy rzut oka to z jakiej on to góry i po jakim błocie nie zjechał. Szkoda, zę kierowca zapomniał posprzątać błota za sobą jak już wjechał na drogę asfaltową-publiczną
0
do fazi23:25, 15 lipca 2011
koleś, oddaj to auto do redakcji na test, a potem się wspólnie pośmiejemy!!
0
fazi20:10, 14 lipca 2011
ziajoki jakby pojechali w prawdziwy teren albo 45 -50 stopni górke jak moja bryka to byloby czym się podniecac...a audi 80 quattro oprócz przeswitu i tak najlepiej daje radę!!!
0
abc12:44, 14 lipca 2011
To jeszcze napisz jak tam w tych subarkach ze skrzyniami biegów.
0
m11:45, 14 lipca 2011
tylko Subaru Forester!!!!!!!!!!!!!!!! moja miłość. Stałe 4x4, reduktor, produkcja starszych roczników w fabryce Fuji! Dobre oponki i można jechać. Najlepszy SUV na świecie i najtrwalszy :-)
0
SS406:15, 14 lipca 2011
Piszecie że :"podwozie, które przymocowano do konstrukcji ramowej" Gdzie wy tam widzieliście ramę ?To ona jest w tak szczątkowej formie że nie powinno się tego nawet nazywać ramą.
0
4x4 południe23:37, 13 lipca 2011
W takim terenie to audi quattro by dalo radę. A co do jazdy to tak sie jezdzi jak sie nie wie i jak nie jest własne ;) pozdro
0
Snyggare byggare20:46, 13 lipca 2011
Nikt normalny nie jeżdzi tak po kałużach ani tym bardziej po większej wodzie.Może to i zdjęcia efektowne ale znawca nigdy by tak nie jechał.Druga sprawa: Czy sprzęgło już spalone czy dopiero nadpalone bo patrząc po oponach to tylko było buksowane.Opony szosowe a jazda nimi po błocie to kolejne nieporozumienie.
0
4x416:40, 13 lipca 2011
Na pola koło szpitala to może ok ale w teren nie.
0
moto fan00:31, 13 lipca 2011
piszą o suvie , a jak na suv-a to to auto daje radę.
0
Smok23:40, 12 lipca 2011
Kolejna przyjemna do czytania recenzja.
0
PM21:46, 12 lipca 2011
Nie ma się czym tak podniecać. Widocznie za mało chłopaki wiedzą o samochodach terenowych. No cóż.
,,Prawie robi wielką różnicę''. Ale żeby dostawać uniesienia na silnik 1,9 DIESEL to przesadzili !!!
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
01
05.2025
Nie przegap!
Trwa do 27.04.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
kwiecień
26
Sobota
Imieniny:Marzeny, Klaudiusza, Marceliny
Kliknij po więcej