Nauczyciele w Wielkiej Brytanii i na Malcie - podhale24.pl
PM 10: 6 | 12 %
23.08.2018, 20:35 | czytano: 3197

Nauczyciele w Wielkiej Brytanii i na Malcie

Wakacje to też dobry czas na szkolenia. Siedmiu nauczycieli Zespołu Szkół im. Bohaterów Westerplatte w Jabłonce biorący udział w projekcie „Języki – kluczem do rozwoju nauczyciela” realizowanego w ramach programu Erasmus + spędziło dwa tygodnie w St. Julians na Malcie oraz w Londynie.

Cztery nauczycielki przedmiotów zawodowych oraz języka polskiego – Iwona Paczuska, Jolanta Kowalczyk, Barbara Kozak oraz Anna Wojtusiak – odbyły szkolenia językowe w szkołach Sprachcaffe oraz ESE. Ich celem było podniesienie umiejętności językowych. Panie odbyły dwutygodniowy kurs języka angielskiego na malowniczej Malcie, w trakcie którego nie tylko podszkoliły swój język, ale również zwiedzały piękne zakątki wyspy, poznając tradycję i kulturę jej mieszkańców. Wyjazd był też świetną okazją do nawiązania kontaktów z ludźmi z innych krajów, dlatego że kursy prowadzone były w grupach wielonarodowych.

Pozostałe uczestniczki to nauczycielki języka angielskiego - Katarzyna Lasak, Anika Nowicka-Gut oraz Natalia Wójcik. Wzięły one udział w kursie metodycznym, w trakcie którego poznały wiele ciekawych metod nauczania języka, przez co niewątpliwie wzbogaciły swój warsztat pracy, dzieląc się doświadczeniami z nauczycielami z różnych krajów. W trakcie pobytu zwiedziły wiele atrakcji Londynu, który jest jednym z najbardziej kosmopolitycznych i barwnych miast świata.

Wszystkie doświadczenia oraz umiejętności zdobyte podczas szkoleń zostaną wykorzystane przez uczestniczki w codziennej pracy z młodzieżą, a nawiązane kontakty z pewnością zaowocują poszerzeniem współpracy międzynarodowej z innymi szkołami i instytucjami w Europie.

A oto relacje niektórych uczestniczek: Szkolenie metodyczne w którym uczestniczyłam od 8 do 21 lipca, było dla mnie bardzo bogatym doświadczeniem. „Practical teacher”, bo taki był tytuł szkolenia, wniosło w moje życie zawodowe nowe techniki nauczania oraz ćwiczenia, które nie tylko wzbogaca mój repertuar, ale także niewątpliwie zachęca uczniów do nauki języka i naświetla konieczność jego znajomości. Oprócz zaplecza metodyczne go, miałam również możliwość i przyjemność poznać nauczycieli z innych krajów Europy, wymienić, nimi doświadczenia zawodowe, a także zawrzeć przyjaźnie. Londyn sam w sobie uraczył mnie pięknem swojej architektury i kultury, do której z pewnością jeszcze nie raz powrócę. Anika Nowicka-Gut

W okresie od 02.07.2018-13.03.2018r wraz z Panią Anną Wojtusiak nauczycielką z mojej szkoły uczestniczyłam w kursie języka angielskiego na Malcie w European School of English ESE w ramach projektu Erasmus + Celem wyjazdu było poniesienie umiejętności językowych, nawiązanie współpracy międzynarodowej oraz poznanie historii i kultury Malty. Zajęcia odbywały się w szkole ESE w ST. Julians na Malcie. Lekcje pomogły nam w przełamaniu bariery językowej, gdyż obejmowały rozwój płynności wypowiedzi przez konwersację. Poszerzyłyśmy zasób słownictwa z zakresu podróży, jedzenia, napojów, zdrowia, zakupów, pracy, aktywności dziennych i weekendowych. Zdobyłyśmy wiedzę na temat kultury maltańskiej i systemu edukacyjnego. Zajęcia w małych, międzynarodowych grupach miały formułę warsztatową i opierały się na interaktywnych zadaniach. Miałam doskonałą okazję do spotkań ze studentami z innych krajów, wymiany doświadczeń. Czas wolny, spędzałyśmy na wielogodzinnym zwiedzaniu był bardzo owocny w zdobycie wiedzy na temat historii, kuchni, kultury, zabytków Malty. Zwiedziłyśmy każdy zakątek Malty a najciekawsze wycieczki to Valleta, Mdina, na wyspę Gozo i Comino. Wszystkie doświadczenia zdobyte podczas pobytu na Malcie były bardzo cenne. Pobyt na Malcie pozostawił w naszej pamięci niesamowite wrażenia. Poznałyśmy wielu ciekawych ludzi, z którymi do tej pory utrzymujemy kontakt. Zdobyte podczas kursu umiejętności językowe pomogą nam zarówno w pracy, jak i w życiu codziennym. Iwona Paczuska

Malta to główna wyspa archipelagu Wysp Maltańskich znajdującego się na Morzu Śródziemnym. To: – kraj będący cudem natury, -kraj ludzi życzliwych, kulturalnych i otwartych, – kraj ludzi bardzo religijnych, – kraj, w którym przyroda sprawia, że człowiek ma ochotę krzyczeć: ”Chwilo trwaj, jesteś piękna ”! Celem naszego wyjazdu na Maltę było zdobycie nowych umiejętności i kompetencji w zakresie języka angielskiego. Uczęszczałyśmy do dwóch szkół: ESE I SPRACHCAFFE. Zajęcia odbywały się od poniedziałku do piątku (4 godziny dziennie) w grupach o zróżnicowanym poziomie. Kontaktując się z osobami z wielu krajów, m.in. Japonii, Słowacji, Rosji, Argentyny, Niemiec czy Włoch, dzieląc się doświadczeniami i dyskutując na różne tematy, miałyśmy okazję ćwiczyć praktyczne umiejętności językowe. Mieszkałyśmy w Sliemie, największym i najbardziej atrakcyjnym ośrodku turystycznym na Malcie. Żywiłyśmy się we własnym zakresie, dlatego nasze koleżanki, specjalistki od kuchni, miały okazję, by wypróbować niektóre lokalne przepisy. Ich specjalnością były ryby oraz tradycyjna herbata maltańska. Dużo czasu przeznaczałyśmy na zwiedzanie oraz poznawanie kultury i obyczajów Malty. Dzięki dobrze zorganizowanej komunikacji objechałyśmy wyspę wzdłuż i wszerz. Zobaczyłyśmy m.in.: – Valettę – stolicę kraju, – Mdinę –tzw. „ciche miasto”, – Marsaxlokk – słynny port rybacki, skąd wróciłyśmy zaopatrzone w świeże ryby, dające nadzieję na kolejny pyszny obiad. Odbyłyśmy piękną podróż na wyspy Gozo i Comino, gdzie kąpałyśmy się w Błękitnej Lagunie, Podziwiałyśmy takie fenomeny przyrody jak Błękitna Grota czy zachód słońca na Golden Bay. Do kraju wróciłyśmy pełne wrażeń, wzbogacone o nowe doświadczenia i kompetencje nauczycielskie.

CIEKAWOSTKI: – Malta jest 990 razy mniejsza niż Polska. – Nie ma na niej słodkiej wody. Dopiero od 25 lat mieszkańcy korzystają z uzdatnionej do picia wody morskiej. Wcześniej zbierano deszczówkę. – Na wyspie jest 365 kościołów katolickich, a na każdym domu widnieje wizerunek świętego (głównie Matki Bożej) jako patrona rodziny. – W kuchni maltańskiej dominują owoce morza i mięso. – Popeye – to miejscowość zbudowana specjalnie na potrzeby filmu” Popeye” w reż. R. Altmana.