- Przedszkole Specjalne
- Szkoła Podstawowa Nr 9
- Branżowa Szkoła I stopnia Nr 5
- Szkoła Przysposabiająca do Pracy
- Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
- Zespół Rewalidacyjno-Wychowawczy
- Ośrodek – Internat
- Bursa Młodzieżowa
Gdzie uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Orzeczenia wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania ucznia, przy czym dla dzieci niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty. Orzeczenie jest wydawane na wniosek rodziców ucznia.
Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do jego indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
Dla każdego ucznia przygotowuje się:
- wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;
- indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET) uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują taką samą podstawę programową jak ich rówieśnicy w normie intelektualnej, uczą się z tych samych podręczników i otrzymują takie same świadectwa ukończenia szkoły jak w szkołach ogólnodostępnych. Absolwenci szkoły podstawowej przystępują do Sprawdzianu Klas Ósmych, a absolwenci szkoły branżowej do Egzaminu Potwierdzającego Kwalifikacje Zawodowe.
Uczniowie o obniżonej sprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami i autyzmem realizują specjalnie dla nich opracowaną podstawę programową. Główny nacisk kładzie się na naukę samodzielnego funkcjonowania w życiu dorosłym, szeroko rozumianą rewalidację i rehabilitację.
W szkole prowadzone są:
- ZAJĘCIA Z PEDAGOGIEM;
- TERAPIA EEG BIOFEEDBACK;
- BIBLIOTERAPIA;
- METODA TOMATIS;
- TERAPIA LOGOPEDYCZNA;
- TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ;
- WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE DLA UCZNIÓW I RODZICÓW
- SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA NAUKA CZYTANIA;
- ZAJĘCIA O CHARAKTERZE SOCJOTERAPEUTYCZNYM;
- ZAJĘCIA REWALIDACYJNE;
- DZIAŁA TEŻ SALA POLISENSORYCZNA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA,
której celem jest stymulowanie lub wyciszanie zmysłów przy pomocy specjalistycznie dobranego wyposażenia.
Przedszkole Specjalne
Głównym jego zadaniem jest wspomaganie rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W zajęciach uczestniczą dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnościami sprzężonymi (ruchowymi, niedosłuchem, niedowidzeniem) oraz autyzmem. Przedszkole uczy samodzielności i wprowadza dzieci w otaczający je świat, aby na miarę swoich indywidualnych możliwości mogły stać się uczestnikami życia społecznego oraz dostosować się do wymagań podczas edukacji szkolnej.
Szkoła Podstawowa Nr 9 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
W szkole uczniowie zdobywają wiedzę nie tylko podczas lekcji. Uczestniczą w wielu ciekawych wydarzeniach, wyjeżdżają na wycieczki i turnusy rehabilitacyjne, realizują wiele projektów, rozwijają swoje zainteresowania plastyczne, kulinarne, sportowe i muzyczno-taneczne.
Szkoła Podstawowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym, ze sprzężeniami i autyzmem.
Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do samodzielnego życia wykorzystując do tego specjalistyczne formy i metody pracy.
Obejmuje kształceniem, wychowaniem i opieką młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Głównym celem jest przygotowanie wychowanków do pracy zawodowej i samodzielnego funkcjonowania w środowisku społecznym.
Zawody, w których kształci Branżowa Szkoła I st. Nr 5:
- cukiernik;
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie;
- pracownik pomocniczy gastronomii;
- kucharz;
- pracownik pomocniczy obsługi hotelowej.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnością sprzężoną. Nauka w szkole przygotowuje do wykonywania elementów pracy chronionej, w warsztatach terapeutycznych lub we własnym gospodarstwie w dziedzinach: sztuka użytkowa i prace ogrodnicze, prace biurowe i kurierskie, szycie ręczne i maszynowe, prace w drewnie i gospodarstwo domowe.
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka oznacza wszystkie formy wspomagania, których celem jest stymulacja małego dziecka, w zakresie kompensacji braków rozwojowych. Jest to także wspieranie rodziców w procesie opieki i wychowania.
Ośrodek – Internat stanowi integralną część SOSW. Dzięki różnorodnym formom zajęć oraz terapii rozwijane są zainteresowania dzieci i młodzieży oraz umiejętności potrzebne w codziennym życiu i samodzielnym funkcjonowaniu.
Więcej informacji uzyskać można na stronie www.soswnr1.nowytarg.pl, lub telefonicznie dzwoniąc na numeru 18 266 24 08, 18 266 24 09