Dzień Patrona w "Goszczyńskim" (zdjęcia) - podhale24.pl
Niedziela, 28 kwietnia
Imieniny: Pawła, Walerii, Ludwika
Zakopane
Clear
Wiatr: 4.968 km/h Wilgotność: 89 %
Clear
Wiatr: 3.708 km/h Wilgotność: 90 %
Clear
Wiatr: 4.824 km/h Wilgotność: 88 %
Clear
Wiatr: 5.364 km/h Wilgotność: 89 %
Clear
Wiatr: 8.568 km/h Wilgotność: 90 %
Clear
Wiatr: 9.396 km/h Wilgotność: 87 %
Jakość powietrza
42 %
Nowy Targ
40 %
Zakopane
140 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 21 | 42 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 20 | 40 %
Rabka-Zdrój
Umiarkowana
PM 10: 70 | 140 %
13.11.2023, 10:55 | czytano: 1926

Dzień Patrona w "Goszczyńskim" (zdjęcia)

NOWY TARG. 9 listopada br. w I Liceum Ogólnokształcącym odbył się już kolejny Dzień Patrona, będący jednocześnie wprowadzeniem do Święta Niepodległości, ale i okazją do pokazania, jak wielka i wspaniała jest twórczość polskich romantyków.

arch. szkoły
arch. szkoły
To było także uroczyste ślubowanie uczniów klas pierwszych, po którym młodzież, nauczyciele i zaproszeni goście wysłuchali koncertu pod hasłem „Sadźmy przyjacielu róże” i recytacji utworów romantyków w wykonaniu najmłodszej młodzieży szkolnej.

Uroczystość uświetniły wykłady profesor Anny Mlekodaj – o roli autorytetu, i Profesora Dariusza Kosińskiego – o znaczeniu i wyjątkowości „Dziadów cz. III”.

W salach głównego budynku można było zobaczyć muzea, wystawy, happeningi poświęcone twórcom romantyzmu, a także zobaczyć przedstawienie w reżyserii Hanny Sięki pt. „Poskromienie złośnicy” Williama Szekspira – tego, który był artystycznym przewodnikiem wszystkich romantyków.

Muzealne „wystawy” to: prezentacja między innymi zielnika nawiązującego do treści „Pana Tadeusza” (3e); zwiedzanie zamku kaniowskiego będące świadkiem morderstw i rzezi, zdrady i zazdrości (3a); przybliżenie sylwetki i twórczości Norwida w formie „Przytułku Norwida”. Nie zabrakło miejsca także dla bohaterów dramatu Juliusza Słowackiego pt. „Lilla Weneda”. Były: rzeźby Derwida, jego synów Lelum oraz Polelum, córek Lilli i Rozy oraz okrutnej Gwinony czy mściwego Lecha (3a). Zobaczyć można było także fragmenty „Kordiana” Juliusza Słowackiego. Zwiedzający brali udział również w tworzeniu przywódców powstania listopadowego. Chwilę później, zamienieni w Kordiana, umykali przed wdziękami pazernej Wioletty, recytowali mowy ze szczytu Mont Blanc, wciągnięci w środek spisku próbowali zabić cara, lądowali w szpitalu dla obłąkanych, a wreszcie stawali przed plutonem egzekucyjnym (3d). Wśród eksponatów w muzeum Mickiewicza zobaczyć można było m.in. portret żony Twardowskiego, miecz, płaszcz i pierścień Konrada Wallenroda, serwis Telimeny, cymbały Jankiela, słoik z suchym przestworem oceanu, skrzydła młodości. Osobne rekwizyty stanowiły żywe rzeźby bohaterów „Dziadów cz. II”, m.in. Guślarza, Zosi, Złego Pana (3f). Druga sala muzeum poświęconego Mickiewiczowi dotyczyła jego podróży. Udało się w nim zgromadzić eksponaty z życia Poety, jego osobiste notesy, kolekcję piór, zapiski i rękopisy (Mickiewicz pierwszym niezdiagnozowanym dysgrafikiem?), garderobę, obuwie a nawet zastawę stołową
i fragment paryskiego bruku. Wyznaczono ponadto geograficzny szlak podróży, symbolizowany kolejnymi etapami życia i miejscami wydań najsłynniejszych dzieł romantyka. Pokazano również inspiracje literacko-estetyczne Mickiewicza, odnaleziono w oryginale rozprawy Goethego i teksty Schillera (3g). Wszystkie wystawy i program artystyczny zostały przygotowane pod czujnym okiem polonistów „Goszcza”: Małgorzaty Węglarz, Hanny Sięki, Marii Ciężobki, Anny Sokołowskiej i Grzegorza Klaga.

Uczniowie klas pierwszych mogli obejrzeć film poświęcony patronowi, zaś klasy drugie ruszyły w teren, by wziąć udział w grach terenowych. Jedną z nich była gra miejska, w Dwa szlaki gry (czerwony i niebieski) prowadziły uczestników przez punkty w mieście związane z Romantyzmem i historią Nowego Targu. W różnych miejscach nowotarskiego centrum były rozmieszczone kody QR. Informacje o danym obiekcie były dostępne po zeskanowaniu kodu QR z napisem „ciekawostka”. Znajdowała się tam też zagadka (najczęściej w języku obcym), której rozwiązanie było hasłem do odblokowania kodu z lokalizacją kolejnego punktu trasy. Podczas gry uczestnicy dowiedzieli się m. in. który poeta romantyczny był kandydatem na patrona naszej szkoły obok Seweryna Goszczyńskiego, co mieściło się w budynku dzisiejszej Galerii Jatki, czym była „kucza” przy nowotarskim Ratuszu oraz jak wyglądał nowotarski Rynek sto lat temu. Finał zabawy miał miejsce w Parku przy pomniku Adama Mickiewicza, gdzie wszyscy zaśpiewali piosenkę „Niepewność” z muzyką Moniuszki do słów samego Wieszcza. Grę przygotowały p. Magdalena Gałecka i p. Dorota Adamczyk we współpracy z zespołami nauczycieli języka angielskiego i drugiego języka obcego.

Inne klasy drugie wzięły udział w grze, która polegała na dotarciu do odsłonięcia geologicznego formacji malcowskiej w zachodniej części płaszczowiny magurskiej, położonej przy lewym brzegu Dunajca o nazwie Somorody. Uczniowie mieli za zadanie m.in. wykonać mapę, omówić formy erozyjne i akumulacyjne w korycie Dunajca i wyjaśnić genezę skał znalezionych na trasie. Dzięki grze terenowej mogli w praktyce wykorzystać zdobytą wcześniej wiedzę. Grę przygotował Piotr Smosna.

Ostatnia grupa uczestniczyła w zajęciach terenowych w rezerwacie Bór nad Czerwonem, które przygotowały: Gabriela Głodziak i Anna Róg. Pierwszym etapem zajęć były ćwiczenia, których głównym celem było zbadanie pH gleby w okolicach rezerwatu i przeprowadzenie szeregu czynności laboratoryjnych, które pozwoliły zbadać jej pH. Kolejny etap miał miejsce w Rezerwacie Bór nad Czerwonem. Klasy szukały i dokumentowały zdjęciami obiekty przyrodnicze, znajdujące się na terenie chronionym, co zostało przedstawione na padlecie. Ostatnim zadaniem, z którym zmierzyli się uczniowie, było wykonanie zdjęcia scenki nawiązującej do okresu romantyzmu.

To był wspaniały dzień, który pokazał, że Romantycy są nam ciągle bliscy, Ich twórczość, działalność mają charakter ponadczasowy. Zaś działania podjęte przez uczniów i nauczycieli udowadniają, że nie potrzeba sztucznej patetyczności, by mówić o autorytetach, wzorach i … o patriotyzmie. Kolejny Dzień Patrona – już za rok!

źródło: szkoła
Reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas