Kiedy zakończy się rabczański kolejowy paraliż? Znamy datę, ale czy realną? - podhale24.pl
Zakopane
Clouds
14°C
Clouds
14°C
Clouds
14°C
Clouds
15°C
Clouds
13°C
Clouds
10°C
Kartka z kalendarza
18.03.2025, 15:00 | czytano: 3982

Kiedy zakończy się rabczański kolejowy paraliż? Znamy datę, ale czy realną?

Centrum Rabki przez ostatnie lata jest rozkopane przez budowniczych kolei. Remont torów posuwa się w wolnym tempie, a kierowcy wciąż klną na objazdy, błoto i korki w centrum miasta.

Drogowe inwestycje związane z przebudową kolei w Rabce-Zdroju mają zakończyć się przed wakacjami. Zdj. Józef Figura
Drogowe inwestycje związane z przebudową kolei w Rabce-Zdroju mają zakończyć się przed wakacjami. Zdj. Józef Figura
Rozpoczęcie prac początkowo opóźniała konieczność ustabilizowania osuwającej się drogi w Chabówce czego inwestorzy nie mogli przewidzieć. Gdy ruch został puszczony, drogowcy najpierw zamknęli przejazd na ul. Jana Pawła II, a potem na ul. Orkana. Tu prace trwają do dziś, a według zapowiedzi budowlańców, mają zakończyć się do świąt wielkanocnych.

Między rondami


Powoli też przybliża się termin oddania remontowanej ul. Zakopiańskiej. Tu Budimex, wykonawca przebudowy torowiska z Chabówki do Rabki - Zarytego, wykonuje przejazd pod torami kolejowymi. Kolejowy wiadukt jest już gotowy. Powstają też dwa nowe ronda. Jedno na skrzyżowaniu Zakopiańskiej z Podhalańską, a drugie na wysokości betonowego szkieletu od lat niedokończonego marketu.
Sama ulica przejdzie między nimi w dwóch częściach. Górą pomkną ci, którzy jadą na wprost w kierunku Chabówki. Ci, którzy będą chcieli przejechać pod torami przejadą obniżająca się częścią ulicy, by skręcić w nowobudowany odcinek łączący się z ul. Podhalańską nieopodal piekarni.
Obydwa ronda podobnie jak i droga mają być przejezdne przed wakacjami.

Pieszy sprint do piekarni


Warto pamiętać, że nowe rozwiązanie spowoduje zamknięcie przejazdu ul. Podhalańską na wprost jak dotąd przez tory. Skrzyżowanie z ul. Zakopiańską będzie mieć kształt ronda, a którego można będzie zjechać jedynie w trzech kierunkach. O ile kierowcom nadłożenie kilkuset metrów drogi, by wygodnie przejechać pod torami nie będzie sprawiać problemu, to już piesi będą narzekać. Na nic zdały się wcześniejsze apele burmistrz do wykonawców, by zrobić chociaż przejście dla pieszych przez tory.
- Przekonują, że to niemożliwe, bo tu będzie się kończyć bardzo długi peron stacji. Mieliśmy w tej sprawie apele PSONI jak i ze strony szkoły. Sami też kierowaliśmy kilkukrotnie pisma do kolei - niestety, nic nie udało się zrobić w tej sprawie - rozkłada ręce burmistrz Leszek Świder.
Wkrótce więc chcąc dostać się choćby do popularnej piekarni trzeba będzie nadłożyć drogi, by przejść przydrożnym chodnikiem pod torami i wrócić na Podhalańską po drugiej stronie torów.

Czekając na pociąg


Drogowcy przekonują, że wyremontowany odcinek linii kolejowej z Chabówki do Rabki-Zarytego gotowy będzie w trzecim kwartale tego roku.
Przypomnijmy, że modernizacja torów w Rabce jest częścią większego przedsięwzięcia, którego głównym celem jest budowa nowej linii kolejowej Kraków Podłęże - Mszana Dolna oraz modernizacja trasy Chabówka - Nowy Sącz.
Inwestycja ta obejmuje budowę nowych odcinków torów i modernizację istniejących co pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów miejscami do 160 km/h. W efekcie podróż na trasie Kraków - Zakopane będzie nie tylko krótsza, ale i bardziej komfortowa, co ma szczególne znaczenie dla turystów odwiedzających Podhale. Podobnie do Nowego Sącza zyska na znaczeniu jako szybkie połączenie kolejowe dla mieszkańców i odwiedzających region.
Według informacji podanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, planowane zakończenie całego projektu przewidywane jest na 2029 rok.
Józef Figura
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
najlepiej oceniony
5
Bogdan 16:07, 18 marca 2025
Taaaa i 160 bedą jechały koło piekarni ,YHY !! Burmistrz widać działa tak ze mizernego przejscia nie umie wywalczyć zeby starzy ludzie nie nadkładali drogi. Dramat.Wazniejsza jest wieża nikomu nie potrzebna i wywalenie pieniędzy w błoto.
najgorzej oceniony
6
corno owca 18:47, 18 marca 2025
Wszelkie uzgodnienia czyni sie na etapie projektowania a nie w trakcie wykonywania robót.Teraz to możecie poruszac palcem w bucie.
0
gapcio10:36, 11 maja 2025
takich ciekawych sytuacji w wykonaniu tzw. kolejarzy w Polsce od lat było i jest bez loku!
Różne łącznice co i szybko miały być były po 2-3 latach.
linie kolejowe też np.z Malborka do Grudziądz w lata w dwóch etapach!Na Dolnym Śląsku np. do Karpacza !
ech.
0
Bolek13:05, 20 marca 2025
@Lolek Szacun dla Ciebie. Jak możesz to wyślij te pisma do urzędu miasta, żeby potem nie gadali że nic nie wiedzieli. Na marginesie to ciekawi mnie dlaczego w Zarytem dało się zrobić przejście podziemne na stacji a przy ul. Podhalańskiej nikt o tym nie pomyślał. W Rabce na odcinku ponad 1,5 km nie będzie możliwości legalnego (mandaty wspomogą skarbiec państwa) przejścia przez tory (nie wspominam już nawet o ścieżce rowerowej) To świetne rozwiązanie zwłaszcza że z jednej strony mamy park i bulwary, a z drugiej np Rabkoland, szkołę nr 2. Może PKP w ramach rekompensaty za jazdę ciężkim sprzętem wyremontuje bruk na Orkana.
2
Lolek15:10, 19 marca 2025
@Bolek Tak, jestem mieszkańcem i to przewidziałem, w fazie projektowej napisałem pismo i otrzymałem odpowiedź. Linia może generować mniej hałasu niż dawniej, ponieważ szyny będą pospawane i zniknie stary stukot. Jeśli hałas będzie nad.ierny, PKP jest gotowe zainstalować ekrany. Czy PKP się zastosuje do swojego pisma, nie wiem.
1
piotrek13:46, 19 marca 2025
ale za to mieszkańcy ulicy podhalańskiej i tych po tej stronie torów będziecie mogli wejść na wieżę widokową na maciejowej , i popatrzeć co tam się dzieje za torami - i czy w piekarni jest kolejka po chleb ...
0
roman09:40, 19 marca 2025
@corno owca -w kazej inwestycji mozna wprowadzać zmiany !! Po to są projekty powykonawcze :)
0
Hanka09:38, 19 marca 2025
Prawda stara jak świat - skoro nie będzie legalnego i bezpiecznego przejścia - ludzie będą łamać przepisy i wydepcą sobie najkrótszą możliwą ścieżkę nawet przechodząc przez rondo i przystanek kolejowy. A, że będzie to niebezpieczne i nielegalne? PKP projektując, wzięło to pod uwagę i ma to głęboko w poważaniu. Podobnie jak miało wcześniej, robiąc podkop zbocza przy torowisku i doprowadzając do osunięcia jezdni na Zakopiańskiej. Widzą, wiedzą i ignorują przewidywalne zagrożenia.
3
do @Bogdan09:17, 19 marca 2025
Warto przeczytać ze zrozumieniem, jak możesz przechodzić pomiędzy stojącymi pociągami? wieża Ci obszar widzenia zasłania?
Reklama
1
Jan08:52, 19 marca 2025
Jak to nie bedzie !? To jest nienormalne . Mieszkańców mają w 4-literach ale podatki to brać i wydawać nieswoje to OK
0
Edward05:39, 19 marca 2025
Rabka już nie istnieje!!!!Dramat dla wszystkich.Auchan zbankrutuje przez parkomaty.Jak można było pozwolić na zniszczenie spokojnego miasta.
0
mieszkaniec21:55, 18 marca 2025
Ostatnia szansa na przejście dla pieszych jest pod mostem kolejowym. Jeśli nikt się tym nie zainteresuje, to ul. Podhalańska będzie mocno odcięta od drugiej strony torów.
Burmistrz jakby nie patrzeć postarał się o piesze przejście podziemne i ono już powstało, tylko w mało popularnym miejscu naprzeciwko osiedla Krokus. Może teraz przynajmniej powstanie tam przystanek autobusowy, żeby było po co się tam fatygować?
4
Marta21:19, 18 marca 2025
I nie mozna zrobić przejscia dla pieszych ?? Miasto robi wszystko dla mieszkańców "inaczej" jak zawsze
1
Bolek20:09, 18 marca 2025
Mam pytanie do szanownych włodarzy Rabki, a i do mieszkańców czy przewidzieli (co jest oczywiście nie do przewidzenia) że pędzące pociągi będą wytwarzać ogromny hałas. Czy kolej zamierza montować ekrany tak jak sie to robi w ?normalnych? miastach? Zapewne wszyscy mają to jak zwykle w tyle? ale jak się sprawdzą zapowiedzi to przez Rabkę nie będzie jak dotąd przejeżdżało kilka pociągów z prędkością 20 km/h a przynajmniej klilkanaście/dziesiat duuuuuużo szybciej i to po betonowych podkładach. Mam przeczucie ze będzie jak w Nowym Targu przy nowej drodze (protesty po fakcie). Dojście pieszo z Podhalańskiej do piekarni to będzie wyprawa (nie można było zrobić przejścia pod peronem). Najlepiej powiedzieć, ze jest za późno i pozwolić PKP panoszyć się po Rabce. W dniu zakończenia robot rabczanie powinni jeszcze złożyć hołd lenny i podziękować PKP za idiotyczne rozwiazanie komunikacyjne , za syf, za odstraszenie turyst?w. Po prostu ręce same składają sie do oklasków - rzecz jasna oficjalnie nic już nie można zrobi?. A ? może jednak, ale wymagałoby to odrobiny odwagi.
6
corno owca18:47, 18 marca 2025
Wszelkie uzgodnienia czyni sie na etapie projektowania a nie w trakcie wykonywania robót.Teraz to możecie poruszac palcem w bucie.
5
Bogdan16:07, 18 marca 2025
Taaaa i 160 bedą jechały koło piekarni ,YHY !! Burmistrz widać działa tak ze mizernego przejscia nie umie wywalczyć zeby starzy ludzie nie nadkładali drogi. Dramat.Wazniejsza jest wieża nikomu nie potrzebna i wywalenie pieniędzy w błoto.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
czerwiec
23
Poniedziałek
Imieniny:Wandy, Zenona, Prospera
Kliknij po więcej