Spór o pomnik pamięci żołnierzy oddziałów partyzanckich - podhale24.pl
Niedziela, 22 grudnia
Imieniny: Honoraty, Zenona, Franciszki
Szczawnica
Clouds
-1°
Wiatr: 7.992 km/h Wilgotność: 85 %
Clouds
-0°
Wiatr: 9.18 km/h Wilgotność: 98 %
Clouds
-1°
Wiatr: 5.652 km/h Wilgotność: 78 %
Clouds
-1°
Wiatr: 8.748 km/h Wilgotność: 80 %
Clouds
-2°
Wiatr: 10.296 km/h Wilgotność: 77 %
Clouds
-3°
Wiatr: 9.504 km/h Wilgotność: 86 %
Jakość powietrza
100 %
Nowy Targ
94 %
Zakopane
28 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 50 | 100 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 47 | 94 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 14 | 28 %
25.01.2017, 15:00 | czytano: 8921

Spór o pomnik pamięci żołnierzy oddziałów partyzanckich

Zakopiański pomnik Józefa Kurasia „Ognia” i jego podkomendnych, poległych w walce z hitlerowskim i komunistycznym zniewoleniem, wybudowany z inicjatywy fundacji „Pamiętamy”, od początku budził ogromne kontrowersje. Tym bardziej, że w jego odsłonięciu wzięli udział najważniejsi przedstawiciele władzy, na czele z prezydentem Lechem Kaczyńskim, nadając uroczystości rangę państwową, a Józefowi Kurasiowi miano bohatera.

zdj. Regina Korczak-Watycha
zdj. Regina Korczak-Watycha
Z gloryfikowaniem Józefa Kurasia nie zgadza się wielu mieszkańców Podhala, a także Słowaków, którzy widzą w nim przede wszystkim bandytę i grabieżcę.

W ubiegłym roku przeciwnicy zakopiańskiego pomnika dostali do ręki nowe oręże, z którego chętnie skorzystali - ustawę o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, którą w kwietniu podpisał prezydent Andrzej Duda.

Do przewodniczącego Rady Miasta Zakopane wpłynął wniosek Tadeusza Morawy i Marka Zapały z Nowego Targu, którzy powołując się na ustawę żądają usunięcia z przestrzeni publicznej pomnika poświęconego Józefowi Kurasiowi. Jako podstawę podają czteromiesięczną służbę „Ognia” w nowotarskim Urzędzie Bezpieczeństwa oraz fakt jego współpracy z NKWD.



W pierwszej kolejności tematem zajęli się członkowie komisji kultury. Na posiedzenie nie dotarł żaden z wnioskodawców, z Nowego Targu przyjechali natomiast obrońcy pomnika - członkowie Grupy Rekonstrukcji Historycznych Zgrupowania Partyzanckiego "BŁYSKAWICA" im. mjr Józefa Kurasia "Ognia" oraz członkowie nowotarskiego oddziału Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, na czele z prezesem Marcinem Kanią.

Po odczytaniu treści wniosku między radnymi a obecnymi na komisji gośćmi rozpętała się burzliwa dyskusja. Zwolennicy pomnika próbowali przekonać radnych do odrzucenia wniosku wyliczając zasługi Józefa Kurasia w walce o niepodległość Polski oraz dyskredytując wnioskodawców.

Według Marcina Kani zakopiański pomnik jest jedynym miejscem upamiętniającym osoby pomordowane przez komunistów, przez to jest szczególnie ważny dla rodzin ofiar. Uzasadnienie wniosku jest według niego chybione, ze względu na fakt, że pomnik powstał nie w czasach komunizmu, a 11 lat temu. W związku z tym ustawa go nie dotyczy.



Ze zdecydowanym podejściem do tematu obrońców pomnika nie zgodzili się radni Jacek Herman oraz Jerzy Jędrysiak. Według nich, choć sam pomnik jest piękny artystycznie, to jego bohater jest osobą bardzo kontrowersyjną, co negatywnie wpływa na odbiór pomnika. Radny Herman zaproponował, aby częściowo przychylić się do wniosku i zmienić tablicę znajdującą się na pomniku tak, aby upamiętniał on wszystkich pomordowanych, bez szczególnego wyróżnienia Józefa Kurasia.

Wątpliwości radnych rozsierdziły obecnych na komisji nowotarżan. Dla nich Józef Kuraś był bohaterem - jedynym, który po wojnie zapewniał członkom Armii Krajowej schronienie przed komunistami. Według Marcina Kani wniosek Morawy i Zapały jest niegodziwy, a oni sami nie mają moralnego prawa występować przeciwko Józefowi Kurasiowi ze względu na fakt, że członkowie ich rodzin współpracowali z Urzędem Bezpieczeństwa, a nawet niektórzy z nich próbowali likwidować oddział "Ognia".



Burzliwą dyskusję przerwał przewodniczący Maciej Wojak, który postanowił, że komisja kultury w ogóle nie będzie zajmować się tym tematem. Wniosek zgodnie z przepisami został przedstawiony radnym, dyskusja się odbyła, ale żadnej rekomendacji komisja kultury Przewodniczącemu Rady Miasta nie wyda.

Jednocześnie radni potwierdzili fakt, że Rada Miasta musi zająć jakieś stanowisko, ponieważ pomnik, choć był inicjatywą prywatną, postawiony został na działce miejskiej. Sprawa zostanie więc przekazana do wydziału prawnego, który ma zdecydować jaki zakres kompetencji posiada w tym temacie Rada Miasta i kto powinien podjąć decyzję o dalszym postępowaniu.

rk/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
Marek20:26, 3 czerwca 2018
/.../
Ogień miał dużo do zrobienia na Podhalu...

Proszę nie wklejać linków. Regulamin jest na dole strony. Dziękuję. Moderator.
0
@zwiazkowiec @Niecarz10:09, 30 stycznia 2017
Przy ogromie tragedii jaka dotknęła Podhale po rozgrabieniu NZPS-u wasze spory są płaskie . Bez pracy z tygodnia na tydzień zostawały całe rodziny które w kontekście pustego garnka się rozpadały w oczy zagladała bieda i alkohol .Co zrobili wasi bohaterowie żeby do tego nie dopuścić? Przecież ROMAN i reszta mieli świadomość nadciągającej tragedii ludzi których pozbawiali środków do życia w imię nadmuchanego pustosłowia którym ich karmili. Bohaterami są byli pracownicy NZPS-u którzy przetrwali i przeżyli upokorzeni wielokrotnie w zaistniałej rzeczywistości. A kto im zgotował ten los? No słucham !
0
Jadwiga Nieckarz16:25, 29 stycznia 2017
Związkowcu - nie znam wypowiedzi Pana Jana na temat TW Romka, ale znam Pana Jana z innej ważnej działalności w czasie stanu wojennego za którą czapki z głów Panowie bo niewielu się na to zdobyło. I tak na temat Pana Jana są dwie różne opinie, proszę mi teraz odpowiedzieć, ( bo obie są prawdziwe) jakim człowiekiem jest Pan Jan? Czasy współczesne, mamy możliwość weryfikacji, a tworzy się legenda o złym i dobrym, co przyniesie czas, co za kilka dekad będą o Panie Janie opowiadać przyszłe pokolenia mając takie informacje?
I na to chcę zwrócić uwagę oskarżających, potępiających, tak łatwo wydających wyroki współczesnych ludzi. Czasy wojny i powojenne to czasy bardzo trudne, ludzie działali w stanie wyższej konieczności, nie można opierać się na tym co opowiadała babcia, ciocia, dziadek czy mama, bo oni też tylko słyszeli, nie ma już ludzi którzy w tym uczestniczyli i dlatego tak łatwo pieniaczom chcącym zabłysnąć manipulować emocjami.
Ludzie analizujcie informacje i wyciągajcie wnioski nie dajcie się wciągać w prywatne rozgrywki sfrustrowanych pieniaczy.
Szuser napisał do młodego pokolenia, że jako za założyciel w NZPS Solidarności ma prawo pouczać ich, że o zmarłych mówi się źle choć młode pokolenia ma rację nie mówi się o zmarłych źle tym bardziej, że nie ma dowodów są tylko poszlaki, konstytucja gwarantuje nam domniemanie niewinności dopóki nie przedstawione zostaną dowody. Przykre, że starsi przekazują młodym takie wartości.
Związkowcu naucz się czytać ze zrozumieniem i analizuj przeczytany tekst. Napisałam, że idąc tokiem rozumowania Szusera o największym zrywie Polaków za kilka dekad będą krążyć różne złe opinie, już teraz można je usłyszeć, a co dopiero za kilkadziesiąt lat.
0
Związkowiec09:19, 29 stycznia 2017
Jadwiga Nieckarz @ odpowiedź ! Rocznica wprowadzenia Stanu Wojennego w Nowym Targu ,
MOK Nowy Targ projekcja filmu 80 milionów , a po filmie wykład Pana Jana dotyczące stanu wojennego .Tam po filmie padły te znakomite słowa o TW. Romanie i przyznam że wielu osobom szczeka opadła ,szkoda że Pani nie było i proszę nie oczerniać mnie ,ja pisze to co było i może mi się to nie podobać. Odnośnie Pani wypowiedzi że w żadnej swojej wypowiedzi nie wspomniałam nigdy nic o związkach zawodowych w żadnym zakładzie pracy, a tym bardziej w NZPS, niestety odpowiadała Pani Szuserowi założycielowi Solidarności w NZPS Podhale mówi do młodego pokolenia co miało go uświadomić że Solidarność sprzedała Ludzi . Takie słowa Pani można przytoczyć do Związku działającym przy NZPS pod przewodnictwem TW ROMANA który nic zrobił by ratować zakład ,a nie Szuserowi założycielowi Solidarności w NZPS się to przypisuje oczerniając Solidarność .Proszę nie oczerniać Solidarności w imieniu swoich potrzeb , tym bardziej że w Pani Grupie Viktoria jest członek Solidarności .
0
AK-Jan 209:07, 29 stycznia 2017
Do zawiedzony

A Kuraś i jego podwładni jak ,,wyzwalali "Nowy Targ to mieli orzełki na czapkach bez korony czy czerwone gwiazdy?
0
Ciekawy08:10, 29 stycznia 2017
Czy to prawda, że "Ogień" był komendantem MO? PS Bo jeżeli tak, to dziwny epizod w życiorysie "zajadłego" wroga komunistów...
0
Ogniomistrz07:49, 29 stycznia 2017
Oj nie mogę się doczekać występu Pani Nieckarz na Sesji w poniedziałek.Już pewno Burmistrz drży,a Radni mdleją
0
Jadwiga Nieckarz21:16, 28 stycznia 2017
Związkowcu - nie powinieneś wypowiadać się o ludziach nie podając swojego nazwiska (mam nadzieję, że się go nie wstydzisz) ale oczerniając kogoś z nazwiska samemu ukrywając się pod nikiem jest nieuczciwe. Nie masz pojęcia o człowieku o którym mówisz, oskarżasz go publicznie, jest to haniebne. Właśnie w taki sposób tworzysz o nim złą legendę, przekazując nieprawdziwe informacje innym jakim prawem, co cię do tego upoważnia? Twoja wypowiedź o Panu Studentowiczu stawia cię na równi z tymi którzy mówią o innych źle nie mając ku temu podstaw i prawa.
W żadnej swojej wypowiedzi nie wspomniałam nigdy nic o związkach zawodowych w żadnym zakładzie pracy, a tym bardziej w NZPS, nie rozumiem więc twojego wpisu, co chcesz mi zarzucić? Czyżby zadziałało tu przysłowie uderz w stół a nożyce się odezwą?
Moja wypowiedź dotyczyła oceny ludzi na przestrzeni czasu przez takich nieuków jak ty i tobie podobni
0
daj nura20:27, 28 stycznia 2017
Zapała daj se już spokój chłopie.
Ile jeszcze postów nastukasz pod różnymi nickami?
Sam do siebie piszesz. To niebezpieczny objaw. Co będzie kolejnym objawem - szczekające psy? "hau hau" :))))))))))))))))

A i najważniejsze - Ogień był bohaterem. Chwała bohaterom!
0
Zawiedzony20:12, 28 stycznia 2017
Jak to jest - 27 stycznia 1945r NKWD z "Ogniem" wyzwolili Nowy Targ i nikt nie świętuje? Pod Krzyżem Katyńskim pusto, nic się nie dzieje, nie ma strzałów petard a przecież to było wielkie wydarzenie. Rocznicę śmierci wodza świętują a wyzwolenia Miasta nie , to jakoś niezrozumiałe. Małe jest rozeznanie dziejów Podhala. Byłem 1 września na obchodach wybuchu wojny - w szkołach akademie wyją syreny, tragizm, smutno -tragedia. Byłem na obchodach pamięci KT - podobnie. Obchodzicie święta tragiczne a o Wyzwoleniu Nowego Targu z okupacji niemieckiej nie napisze choćby jedna gazeta. Takie zasługi dla Podhala i nic. Wolą świętować samobójstwo niż zwycięstwo - nijak tego zrozumieć nie mogę. Dziwny to zwyczaj i wstyd!
0
Związkowiec13:33, 28 stycznia 2017
Do Pani Nieckarz Jadwigi , ludzie glosujący na PO i Bronisława Komorowskiego nie mają moralnego prawa krytykować Solidarności chyba dobrze Pani wie dlaczego .Natomiast jestem oburzony Pani zachowaniem wobec sformułowania tematu Solidarności przy NZPS ,,Podhale ,, , to jest nie stosowne i niczym nie uzasadnione a ,co najważniejsze pozbawione brakiem znajomości działania związku w zakładzie .Chciałem Pani przypomnieć że Jan Studentowicz którego Pani Hołduje publicznie popierał działania Bronisława Gibadłę TW . Roman ,którego jak ich innych agentów zdemaskował Śp. Władysław Skalski .Trudno się dziwić że związek tak działał mając taką opiekę w SB ,która za wierną służbę wynagrodziła Tw Romana majątkiem po NZPS. A jaką role miał Studentowic z Pani to osadzi Historia oby tylko nie było tak jak Zołotarem i Ogniem . A sprawę pomnika zostawcie prawu ono powinno być przestrzegane tym bardziej jeśli ktoś był w UB albo był konfidentem TW. A nadanie Honorowego Obywatela Nowego Targu osobie nie sprawdzając jego statut szczegółowy w IPN , która publicznie chwaliła działalność TW Romana to cios dla Solidarności własnie tej przy NZPS Podhale.
0
Marek, Tadek i Maciek13:21, 28 stycznia 2017
Ciekawe, że trzej zagorzali "zwolennicy prawdy historycznej" piszą te swoje płomienne odezwy posługując się tu kilkoma rożnym podpisami i udając że jest ich więcej. Nie wstyd wam?
0
Ogniomistrz13:21, 28 stycznia 2017
M. Kania to ten rozebrany na policji do majtek,gdy udawał w mundurze oficera.
0
@ patriota09:21, 28 stycznia 2017
Zryło co pod beretem? Ustawę weszła w życie za rządów PIS. Skoryguj plujki .Twój bohater nie przeszedł weryfikacji i komuszki mu w tym nie pomogły. Gdybyście na siłę nie pchali wozu ze zbukiem ,to i zawracanie byłoby mniej bolesne . Powodzenia.
0
@ cyngiel23:05, 27 stycznia 2017
No prawda, ci przedwojenni kamienicznicy "wyglądali" o niebo lepiej :). Jeśli chodzi o Żydów polskiego pochodzenia (nie na odwrót) powracających z obozów a aparatem władzy, jakimkolwiek powstającym w Polsce (bo Żydzi byli wszędzie, sami mówili - nas nie ma wielu, trochę w sądzie, trochę w rządzie a reszta w UB), to ma dużo wspólnego. Niejaki Józef Cyrankiewicz, więzień w Auschwitz nie wyemigrował z Polski, został premierem jej rządu i rządził nami do czasu Gierka. Polski więzień Auschwitz, rotmistrz Witold Pilecki sam dał się w obozie zamknąć by przekazać świadectwo tego co się tam działo z Polakami i Żydami. Po wojnie został zamordowany z rozkazu żydowskich sędziów i ani Cyrankiewicz, ani żaden z żydowskich współwięźniów nie kiwnęli palcem w jego sprawie.A kto dzisiaj zagarnie t.zw.pożydowski majątek, ja? Żydzi okradają Żydów, a ty wypisujesz głupoty.Koniec.
0
patriota21:06, 27 stycznia 2017
TO prawda,że komuchy dalej szczekają i z kurasia robią bandytę.Ale to wasz już koniec.I dajcie już spokój nie opluwajcie go więcej.
0
cyngiel17:57, 27 stycznia 2017
@cyngiel
Czyżby się odezwał gloryfikator i "spadkobierca" pożydowskiego majątku ???

Zgadzam się z Tobą, jeżeli chodzi o powojenny "wymiar sprawiedliwości" , tylko, że on był już początkiem lat 40 ub.w. szkolony w ZSRR do roli jaką odegrał w historii powojennej Polski i nie miał nic wspólnego z powracającymi z NIEMIECKICH obozów zagłady Polakami żydowskiego pochodzenia. Trochę więcej obiektywizmu.
0
@@ syngiel17:44, 27 stycznia 2017
Myślę nad tym co napisałeś. Żydowski rynek mi na nic. Ale patrzeć na tych nowotarskich kamieniczników po przeczytaniu tego wszystkiego też jakoś bez obrzydzenia nie mogę.
0
@cyngiel17:06, 27 stycznia 2017
Koniecznie chcesz mieć żydowski rynek w Nowym Targu, a może to wtedy ty tam będziesz mieszkał? Nie błaznuj z tymi Żydami, to oni wprowadzali nam Żydokomunę, wtedy byli zaufanymi Stalina. Wymordowali setki tysięcy Polaków (cały skład sędziwski który skazał na śmierć gen.Emila Fildorfa "Nila" to byli Żydzi, Polakiem był tylko protokolant) i jakoś nikt nie wyrywa się z przeprosinami. Może ty przeprosisz za te zbrodnie?
0
S.16:40, 27 stycznia 2017
Najbardziej śmieszy fakt, że ludzie Ognia, którzy mordowali i okradali mieszkańców podhala, teraz po 70 latach dostają ordery, stawiane są im pomniki oraz dostają za te (według nich) chlubne czyny dodatki dla kombatantów.
Jeszcze tylko taka dygresja, ? dlaczego pomnik nie stoi w Waksmundzie? Przecież to taki wielki bohater???? A może bohater tylko dla garstki osób, które walczą jak osaczone zwierze, przerażeni swoją przeszłością.
0
@iga16:10, 27 stycznia 2017
Dolary Ceśce do kasetki? A skąd Ten bohater miał te dolary? Może by jego czciciele raczyli zająć stanowisko w sprawie. Bo z tego co tu ludzie piszą ,to sprawa ma czarne przerażające drugie dno. A z tego dna dochodzą krzyki pomordowanych ofiar upominające się o sprawiedliwość.
0
Poszukująca prawdy16:05, 27 stycznia 2017
Do Partyzant:
Niestety, ale z ręki Ognia lub jego rozkazu, zginęli ludzie nie mający nic wspólnego z żadną opcją polityczną.
Chyba bezkarność wojenna mu się podobała - i już musiał mordować nawet po wojnie. Powody bratobójstwa, moim zdaniem, nie wynikały też z żadnych wzniosłych celów, oprócz chęci władzy, wzbogacenia się i zemsty.
0
@ cyngiel14:49, 27 stycznia 2017
Nie mam pytań. Sugerujecie że z rabowanych pieniędzy rodziny bandziorów po wojnie żyły w dostatku budując domy zakładając firmy itd? A teraz potrzebują bohatera ? No logika w tym taka że na wsi sąsiad doskonale wie za co za płotem pobudowano dom ,czy kupiono ciągnik . Ale to tak obrzydliwe że aż mnie otrzepało od samego myślenia o tym. Jak się za to zabierze wystarczająco bystry redaktor śledczy to będzie BĄK na całe Podhale. W takim wypadku drastyczna potrzeba bohatera ,jest jak najbardziej zrozumiała. A czas nagli. Gmina żydowska coraz bardziej dociekliwa .
0
@AK dziej13:01, 27 stycznia 2017
A ciekawe jaki orzeł widniał na czapce Kurasia jak wieszał ciężarną kobietę? No ciekawe. A jaki orzeł miał na czapce jak obejmował posterunek w Nowym Targu. A jak kradł i mordował to z jakim orłem na czapie? A może usłyszymy coś w rodzaju : Czapkę ściągał! Problemu nie ma! I to by do was pasowało.
0
n09:58, 27 stycznia 2017
chwala macicielom maccie dalej bo malo jest w tym kraju spokoju moze cos wymacicie
0
cyngiel09:44, 27 stycznia 2017
Jakie są "największe zasługi" ognia i jego bandy - to wypędzenie części żydów z Nowego Targu i Podhala oraz niedopuszczenie do ponownego zamieszkania na Podhalu żydów, którzy przeżyli NIEMIECKIE obozy zagłady - śmierci. Wielu z nich przy próbie powrotu na Podhale, bądź próbie wyjazdu na "zachód" zostało zamordowanych, a ich dobytek - kosztowności, biżuteria, dolary itp. zostały Im zrabowane. Kto najgłośniej krzyczy, gloryfikuje i popiera "ognia i jego bandę" - ani ci, co po wojnie "dziwnym" trafem przejęli pożydowskie majątki - kamienice, zakłady, sklepy i inne nieruchomości - obecnie ich spadkobiercy. Nim wypowiedzą się "obrońcy i ich spadkobiercy" ognia i jego bandy, niech wpierw przedstawią w jaki sposób weszli po wojnie w posiadanie kamienic - majątków pożydowskich. Niech udokumentują skąd mieli po wojnie pieniądze na wybudowanie domów w Waksmundzie, Ostrowsku Nowym Targu i innych miejscowościach Podhala.
0
Roch Kowalski08:22, 27 stycznia 2017
Zgadzam się z Panią, Pani Jadwigo,Pani to jest mądra kobieta.
0
wstyd, wstyd i jeszcze raz wstyd07:51, 27 stycznia 2017
jeśli ktoś ma na swoich rękach krew choćby jednego niewinnego człowieka - jest bandytą a nie bohaterem. No cóż niektórzy mylą pojęcia i tyle ....
Dla mnie Kuraś jest człowiekiem godnym ale potępienia i tyle .......
0
Obserwator07:40, 27 stycznia 2017
Kto i kiedy nadał stopień majora temu Kurasiowi? wie ktoś?
0
AK - dziej23:46, 26 stycznia 2017
Mareczku MAJOR JÓZEF KURAŚ "OGIEŃ" nosił ryngraf i rogatywkę z orłem i mówił "Walczyliśmy o Orła Białego teraz będziemy o koronę dla niego". Czekamy na poczet pracowników MO w Nowym Targu.Tyle lat i nic- prysła by legenda - słuszne to zamierzenie. Ciekawe jaki orzeł widniał na czapce Tadeusza MOrawy gdy był w MO - z koroną czy zwyczajny, ludowy z PRL. Śmieszne są niektórych wypowiedzi. Brak refleksji, nieuctwo. Odpowiedz jaką czapę nosił tatuś twojego towarzysz niedoli Tadeusz MOrawa będąc zasłużonym dla miasta i Podhala Funkcjonariusz Milicji Obywatelskiej w No Targu. MAJOR Ogień z polecenia ludowców poszedł do milicji zrozumiał i wrócił w las. Moraw w tym czasie podjął stanowisko Funkcjonariusza Milicji Obywatelskiej z ciepłą dobrze płatną posadkę. Ciekawe czy niektórym żonom milicjantów zasłużonym w No Targu obniżą emeryturki .
Ogniowcy wykonali wyrok na Franciszku Zapale za bandytkę i kwity na podstawie których na konto nieistniejącej AK rekwirował majątek. WYROK ZOSTAŁ WYKONANY PRZY PRZEKAZYWANIU BRONI nie ma na to dokumentów. Był ostrzegany, ale mając za plecami Lamparta myślał, że go sprawiedliwość nie dosięgnie.
0
AK - dziej22:45, 26 stycznia 2017
BATA DLA SWOICH POCIOTKÓW

Mam nadzieję, że poniżej wymienieni Funkcjonariusz Milicji Obywatelskiej w No Targu Tadeusz MOrawa i współpracowmika Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Juliana Zapałę obowiązuje ustawa na, którą powołują się ich pociotkowie. Jak widać na podstawie tej ustawy bohaterscy żołnierzy 1 psp AK nigdy nie doczekają się pomnika tak jak MJR "Ogień' i tablicy w publicznej przestrzeni....
Jak to dobrze wytykać błędy innych jak to czyni TaDzik MOrawa mając w swojej patriotycznej rodzinie MILICJANTA w No Targu tatusia "44" z czsów gdy MAJOR "Ogień" walczył o honor Podhala z czerwonymi. MJR "Ogień" zrozumiał błąd poszedł do lasu w tym samym czesie tatuś wstępuje do Milicji Obywatelskiej. Ale tatuś był tym dobrym zasłużonym Funkcjonarjuszem Milicji Obywatelskiej dla społczności Podhala, a MJR "Ogień" dla tatusia i synka po dzień dzisiejszy bandytą.
Mareczek ZaPała nie pamięta, że nikt inny jak jego pociotek "Lampart" poszedł na współpracę z Szefem Wywiadu Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego w dniu 14. I 1944r. w celu rozpracowania bandy "Ognia" fragmenty DOkumentów współpracy Juliana Zapały z czerwonymi jego chlebodawcami:
Nawiązałem również kontakt z b. zastępcą szefa inspektoratu AK na okręg Podhala mjr ?Lampartem?, który obecnie się ujawnił i dał zgodę współpracować z nami w ujęciu ? Ognia? / Ma z nim porachunki osobiste, gdyż ?Ogień? podczas akcji zastrzelił brata ?Lamparta?/.
Załączam projektowaną przez ?Lamparta? ulotkę do pododdziałów ?Ognia?, która chce przez swoich ludzi dostarczyć bezpośrednio.
Zaznaczam, że ?Lampart? cieszy się wśród podziemia na Podhalu wielkim autorytetem.
14 I 1947 r. Szef Oddziału Wywiadu KBW
Podpis nieczytelny
W nagrodę za efektywną współpracę otrzymał od URZĘDU  BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO w Rabce Urząd Likwidacyjny AK. Gdzie przekazywał akta swych ujawnionych kolegów i towarzyszy walk na podstawie, których byli aresztowani i wywożeni na Sibir ? może odpowiedzieć jego kuzyn Mareczek tu i teraz.
Zarzucacie MJR Kurasiowi wspłłpracę z partyzantką radziecką ale to pociotek "Lampart" pisze do swojego towarzysza walk Zołotara :
Dowódca Połączonych Oddziałów Part. Sowieckich
Panie Pułkowniku !W imieniu służbowy i swoim dla wspulnego dobra prosze przyjąć ode mnie wyrazy żołnierskiego podziękowania za udzielenie wydatnej pomocy /ludziach i broni/ mojemu oddziałowi w czasie akcji bojowej przeciwko niemcom. W czasie boju na specyjalne wyróżnienie zasłużył sobie wasz Kamandir Misza / z dziurką/ którego podaję do Krzyża Walecznych.
Załanczam dla waszych PP, żołnierzy i Panu Pułkownikowi serdeczne wyrazy żołnierskiego pozdrowienia-. Dowódca IV Batalionu Lampart.
Należy czyścić swoje włąsne rodzinne brudy, by można było krytykować innych .
Po wojnie to Zgrupowanie Partyzanckie MJR Józefa Kurasia "Ognia" stało się jedynym miejscem schronienia przed bezpieką dla żołnierzy 1 PSP AK opuszczonych przez swych dowódców takich jak Lampart. Od Lampart do Ognia wstąpiło 30 partyzantów. Czy tych AK -ców również uważacie za bandytów- odpowiedz ! Tu i teraz powiedziałem.
Czy Lampart i Morawa to bohaterowie zasługujący na miejsce w publicznej przestrzeni ?
0
generał22:11, 26 stycznia 2017
Jest jeden niezaprzeczalny fakt ,W styczniu 1945 roku zarówno J.Zapała jak i T.Morawa i J.Kuraś zeszli z Turbacza żołnierzami radzieckimi w tym pozostali w przyjaźni z Zołotarem. Jak przystało na ludzi tego okresu którJeden poszedł do Milicji Obywatelskiej( T.Morawa ),J.Kuraś do UB.J.Zapała do Komisji Likwidacyjnej,która likwidowała oddziały AK sporządzając dla czerwonych raporty.W sierpniu 1946 roku T.Morawa uprzedza J.Kurasia ognia o grożącym mu kotle.Wojna rządzi się swoimi prawami i posiada swoje morale.To jest dla mnie zrozumiałe.Jednak dziwi mnie fakt,że w Zakopanem radni zmęczyli się biedaki Ogniem ale nie zmęczeni się kwitnącą Krzeptowszczyzną która ciągnie się za nimi smrodem od 1939 roku .Jest ciągiem powtarzających się wydarzeń, które co jakiś czas wstrząsają Zakopanem.Przy okazji ja osobiście nie życzę sobie, żeby w moim imieniu jakiś Bułeczka kogokolwiek przepraszał.
0
K.B21:44, 26 stycznia 2017
Tadek Morawa jedyne co rozbierał to były palety w Castoramie i to nieudolnie, więc jestem spokojny o pomnik jak on się za to zabiera :D
0
wnuczek20:26, 26 stycznia 2017
Jak Pan Morawa jadł krowy ukradzione na Spiszu i pił bimber z ruskimi partyzantami to było dobre i nic w tym złego. Jak Kuraś jadł krowy ukradzione na Spiszu i pił bimber z ruskimi to źle i to jest bandytyzm. Jak Kuraś nie wykonuje rozkazu to należy mu się kara śmierci. Jak Pan Morawa nie wykonuje rozkazu to nic się nie dzieje i można sobie leżeć na Starych Wierchach i robić sobie próbne strzelanie bez amunicji żeby Niemcy mogli spokojnie tłumić powstanie Warszawskie.
0
Jadwiga Nieckarz18:10, 26 stycznia 2017
Szuser - według Pana rozumowania to o SOLIDARNOŚCI i jej założycielach już teraz, a co dopiero po śmierci będzie się mówić bardzo źle bo podobno działalność SOLIDARNOŚCI nie wyszła naszemu krajowi na dobre?
Na swoich sumieniach macie ofiary stanu wojennego, zrujnowaną gospodarkę, wyjazdy Polaków za chlebem, ludzkie tragedie i cyrk w Sejmie, czy tak?
0
Marek Zapała17:58, 26 stycznia 2017
Trzeba zrobić wystawę Panie R.Kowalski o Ogniu - bo czekamy na poczet kierowników UBEKÓW w Nowym Targu.Tyle lat i nic- prysła by legenda - słuszne to zamierzenie. Ciekawe jaki orzeł widniał na czapce Ognia gdy był w MO i UB - z koroną czy zwyczajny, ludowy z PRL. Śmieszne są niektórych wypowiedzi. Brak refleksji, nieuctwo, uprzedzenia - gdzie sens i logika.Dziękuję tym którzy wpisują się na temat, nawet gdy mają inne niż ja zdanie bez obrazy i urazy.
0
hi,hi,hi17:53, 26 stycznia 2017
Tadeuszu, egzemplarz - przez rz. A sformułowania: "nowe oblicze stosunków z Izraelem", "polski gieroj szyty na siłę i na miarę", itp. -powalające. Polecam pracę nad stylem, choć wielkiej nadziei co do jej wyników nie mam.
0
swojak17:27, 26 stycznia 2017
ej ej szukacie prawdy nigdy zgody nie bedzie w tm kraju a gdzie odpusc winy chocby potroche tak bylo jeszcze sie taki nie narodzil coby wszystkim dogodzil panie morawa ile pan ma lat
0
ppf17:27, 26 stycznia 2017
Jaką wartość dla zawodowych historyków jak Korkuć czy Golik mają badania amatorów w dodatku uprzedzonych do działalności jak i osoby samego ,,Ognia'' Po za epizodem w PUBP IPN nie potwierdza współpracy z NKWD ani represji przeciw AK. Powszechną praktyką było obstawianie przez AK-owców i innych formacji podziemia posterunków MO czy UB w celu sabotowania poczynań komunistów .
0
teraz poważny - dawniej hahhahha16:33, 26 stycznia 2017
Jestem dokładny - to prawda. Mam zamiar poświęcić się pisaniu książek historycznych. Może dzięki temu podniesie się poziom publikacji, bo widząc kto z tego regionu pisze i jak to robi - ręce załamuję.
0
GSW16:26, 26 stycznia 2017
Tadzik z takim samym pietyzmem (trudne słowo) napisał swoją książcynę. Puki kopiuje jest ok, ale jak zacznie pisać od siebie... dramat.
0
Tddeusz Morawa16:24, 26 stycznia 2017
do hahaha
Jaki jesteś dokladny chyba pozjadaleś rozumy ,każdemu zdarzy się pomylić jedną literę
apologeci - Słownik SJP
sjp.pl/apologeci
1. osoba broniąca określonej idei, postawy itp.; apologetyk; 2. pisarz chrześcijański z II i III wieku, którego twórczość miała na celu obronę religii chrześcijańskiej
0
historyk16:08, 26 stycznia 2017
Przeciez jeszcze zyją ludzie w Waksmundzie ktorzy widzieli ja banda ognia rabował i zabijała niewinnych ludzi. Sa na to świadkowie. To sa bohaterowie ?
0
cóż...16:03, 26 stycznia 2017
Nie za wiele wymagają niektórzy od Tadeusza Morawy i Marka Zapały?
0
hahhahha16:00, 26 stycznia 2017
Znam dobrze znaczenie słowa apologetyka. I wiem kim jest apologeta.
Ale Tadeuszu Morawa ty używasz określenia "apoleogoci". I to kilkakrotnie. Czyli albo nie umiesz stworzyć rzeczownika osobowego albo.... sam sobie odpowiedz.A w zasadzie przyznaj się do własnego nieuctwa. Będzie prościej i uczciwiej.
0
szuser15:31, 26 stycznia 2017
do przedstawiciela młodego pokolenia " ...o zmarlych nie mowi się źle pora zamknac ten temat.nie mieliscie odwagi wtedy gdy pomnik stawiano gdy swiecil go prezydent to milczcie,niech rzuci kamieniem kto bez winy.."
Jako przedstawiciel starego pokolenia , zawsze bezpartyjny, jeden z założycieli Solidarności w NZPS Podhale mówię do młodego pokolenia:
O zmarłych też mówi się źle np. w takich przypadkach jak banda Ognia.
Krew ich ofiar woła o karę do nieba.
A milczenie o ich zbrodniach w imię doraźnego politycznego interesu
to hańba dla pracowników IPN-u , nie wolno zła nazywać dobrem i mamić młodego pokolenia . To jest ciężki grzech społeczny
0
Tadeusz Morawa14:45, 26 stycznia 2017
Do hahaha
Popatrz sobie do słownika SJP
apologeta-osoba broniąca określonej idei,postawy itp
0
baciok@14:28, 26 stycznia 2017
Nigdy dla mnie nie będzie nikt bohaterem kto morduje niewinnych i bezbronnych. Tyle w temacie.
0
hahhahha13:33, 26 stycznia 2017
Panie Morawa - a kim są "apoleogoci " ? hahahhaaaa

tak to jest jak się używa słów których się nie rozumie..
na drugi raz jak zechce pan błysnąć mądrym słowem - proszę sprawdzić jak się je pisze....

Wiem, że to nie jednorazowy błąd - bo na swoim profilu na fb też tak pan ten wyraz przekręca niemiłosiernie.. hahhhaaaa
0
PAL13:16, 26 stycznia 2017
CCCP
Ciekawe czy wiedzą że ich idol był w NSZ i to w Brygadzie Świętokrzyskiej
0
gabryś11:34, 26 stycznia 2017
Jeszcze zabierzcie nam bohatera z polany w Gorcach i czekamy na zlikwidowanie ogniowskich grup historycznych. Z ustawą się nie dyskutuje tylko przestrzega. Wszelkiej maści wyznawcy ogniowego bohaterstwa muszą z pokorą przyjąć dobrą zmianę i zaakceptować prawdę o Kurasiu. Był w bezpiece są na to dowody i koniec tematu. Żaden z niego bohater. A co do mordów i złodziejstwa to chyba nikt o zdrowych zmysłach nie ma co do niego złudzeń. Z wiejskiego koguta sokoła nie będzie. Choćby pióra nastroszył i opowiadał bajki o podniebnych lotach.
0
Tadeusz Morawa11:25, 26 stycznia 2017
Niech Bóg nas broni przed takimi bohaterami jak Ogień.
Dziwi ,że pracownicy IPN nie dotarli lub nie chcieli do świadków tamtych wydarzeń osób i ich rodzin przez tzw. ruch ogniowski.W latach 90 żyli żołnierze Armii Krajowej i protestowali, składali zawiadomienia do IPN, a nikt tego nie rozpatrywał i nie brał ich zdania pod uwagę.Wysyłali dziesiątki dowodów zbrodniczej działalności Ognia i jego podwładnych. Początkowo nie przyjmowano do wiadomości, że Kuraś współpracował z NKWD, że był jednym z pierwszych członków PPR na Podhalu, dalej tworzył milicję z ramienia PKWN i Urząd Bezpieczeństwa którego był kierownikiem. Do tego dochodzą mordy na niewinnej ludności polskiej, kontrybucje, pogromy obywateli polskich pochodzenia żydowskiego i słowackiego. Mordy dokonywane były w sposob okrutny na tle rabunkowym, porachunkach sasiedzkich, motywami była chęc zysku, gwałty ma kobietach. Ostatnia praca p.dr Karoliny Pantz pokazuje to dogłębnie. Mord w Nowym Targu opisany przez ziomkostwo żydowskie dnia 20 kwietnia 1946 r nigdy nie został opublikowany. A już nastepnego dnia ślub, komunia św. wesele.Ksiądz Dewara który dawał Ogniowi ślub napisał Kronikę Waksmunada z której przytocze tylko fragmenty, jest porażająca.W dziwny sposób w latach 60 zniknęły kroniki Ostrowska i Gronkowa, a także przysiega akowcow na plebani kościoła w Nowym Targu. Akowcy przezornie zrobili więcej egzemplaży. Są publikowane. To tylko namiastki wyczynów grupy Ognia. Są całe cmentarzyska w miejscach gdzie stacjonowali ogniowcy.
Co powiedzą apoleogoci Józefa Kurasia gdy sowieci otworzą archiwa?Podobnie było z Kostką Napierskim. Mówienie, że pomnik wrósł w krajobraz Zakopanego jest nieuprawnione to tak jakby mowić, że Hitler czy Gering wrósł w krajobraz Gdańska, albo Lenin w krajobraz Poronina. Przeprowadziliśmy dziesiątki wywiadów z ludzmi, które udokumentowaliśmy i utrwalilismy na tasmach wideo i nasze wnioski są odmienne od tych jakie prezentuje pan Korkuć.Nasze stanowisko jest jasne, takie jakie reprezentowali żołnierze Armii Krajowej I PSP .Najwyższy czas aby tą sprawą zajeli się historycy a nie mitomanie. Bo w przeciwnym razie zadra na Podhalu będzie tkwić dalej.W obliczu nowych stosunkow z Izraelem to też trzeba mieć na uwadze. Kończąc chcę przypomnieć, że prokurator w IPN wszczął śledztwo przeciwko Kurasiowi-bo będąc w MO przyczynił się do aresztowania i wydania w ręce NKWD następnie wywiezienia na Syberię akowców. Sprawa wyroków wydawanych przez Ognia, kontrybucji, bez sądów, gdzie ofiary nie mogły się bronić, a zwieńczeniem jest jego samozwańczy stopień majora. Podporucznika otrzymał z rąk UB. Ja już pomijam agenturalną przeszłość, ale rażąca i niesprawiedliwa była rehabilitacja ogniowców w latach 90. Sędziowie nawet nie pofatygowali się przeglądnąć akt sądowych z lat zaraz po wojnie w których ogniowcy byli skazywani za bandytyzm i pospolite przestepstwa. Dostawali wysokie odszkodowania pieniężne za walkę o byt narodu polskiego.Jest to nieludzkie. Dla nas i naszych ojców jest to zdrajca ojczyzny, który w innej rzeczywistości nie ta co nastała po wojnie zająłby sie nim wymiar sprawiedliwości, a nie nagradzał pomnikami. Nawiązuje tutaj do raportu mjr Adama Stabrawy Borowego, a brzmi on tak:

Trzeba sobie w swoim sumieniu odpowiedzieć czy takie osoby należy promować bo według mnie nie, niech nas Pan Bóg broni przed takimi wzorcami, wszczególności młodzież. Zwracam się tutaj do Państwa sumień , bo w końcu ktoś musi przerwać to szaleństwo, bo to były paskudne czasy, za dużo w tym było bandytyzmu , jak mówił ks. Tischner po przeprowadzonych rozmowach z akowcami i osobami pokrzywdzonymi.
I jeszcze jedna sprawa pomawianie nas o sprzyjanie komunizmowi jest śmieszne, pochodzimy z rodzin akowskich ,represjonowanych i popieramy rząd polski pani Premier Beaty Szydło. Nigdy do PZPR nie należeliśmy ani nie byliśmy TW.
0
fojt10:46, 26 stycznia 2017
Może nas Morawa z Zapałą uwolnią od TYCH pożal się boże bohaterów. Czas najwyższy.
0
Viktor10:22, 26 stycznia 2017
Pochwała i uznanie, za okazywanie od wielu , wielu lat odwagi w walce i w krzewieniu dochodzenia prawdy. Swój komentarz kieruje na ręce panów; T. Morawy i M. Zapale, ich akowskich dzielnych rodzin i bohaterskich synów AK oraz dla innym popierającym ich działania w załączonych wpisach & komentarzach....
Viktor
0
nie bohater10:00, 26 stycznia 2017
jak wam nie wstyd przed mlodymi czas zamknac te dyskusje gdzie byliscie wy bohaterowie jaj byl prezydent i swiecil pomnik milczeliscie to i teraz zamilczcie nie gorscie maluczkich,mlodziez na was patrzy i mysli
0
n09:53, 26 stycznia 2017
jak wam nie wstyd walkowac ten temat tyle lat czas go zamknac
0
przedstawiciel mlodego pokolenia09:52, 26 stycznia 2017
o zmarlych nie mowi sie zle pora zamknac ten temat.nie mieliscie odwagi wtedy gdy pomnik stawiano gdy swiecil go prezydent to milczcie,niech rzuci kamieniem kto bez winy
0
A.09:52, 26 stycznia 2017
Ja jestem potomkiem rodziny, która była prześladowana przez UB. Będąc dzieckiem nie mogłem zrozumieć jak starsi opowiadali, że za dnia pewne osoby były w Milicji, a w nocy te same osoby rabowały z Ogniem, celowo nie piszę ?Bandą Ognia?.
Przez to, że byliśmy dosyć zamożną rodziną trzykrotnie odwiedzali nas Ogniowcy.
W latach 50 można było zobaczyć w Maniowach , Waksmundzie, Sromowcach różne rzeczy, które tw. ?partyzanci Ognia? zarekwirowali na Spiszu.
Niech Panowie z Krakowskiego IPN-u, przyjadą na Podhale i staną przed rodzinami ofiar Ogniowców, tłumacząc morderstwa, prześladowanie i rabunki, których dopuścili się tz. Partyzanci oddziału Ognia.
0
Roch Kowalski09:51, 26 stycznia 2017
Kuraś był bohaterem. Bez niego Podhale nie było by takie jak dziś. Nie długo zrobię o nim wystawę w Muzeum Podhalańskim godna bohatera.
0
Rynkowiec09:45, 26 stycznia 2017
A pradziadek pana Kani za co dostał kobtrybucję od Ognia
0
Ogniomistrz KALEŃ08:43, 26 stycznia 2017
Bo to ... Bo to bandyta był.
0
Mądry08:41, 26 stycznia 2017
Radni Jacek Herman oraz Jerzy Jędrysiak wykazali się rozsądkiem i odwagą. Dlaczego nie było na sali wnioskodawców rozebrania pomnika i czy zostali poinformowani o posiedzeniu komisji kultury Rady Miasta. Jak to się dzieje, że zwolennicy Ognia biorą udział w spotkaniu komisji - a przeciwników Ognia nie zaprasza się ? Dlaczego jedni mieli prawo wypowiedzieć się a inni nie. Przyszły czasy prostowania historii i mam nadzieję, w końcu o historię będą tworzyć fakty a nie polityka.
0
Wicher08:18, 26 stycznia 2017
Brak lustracji w tym kraju powoduje że komuchy non stop podnoszą łby , do-puki nie będzie porządnej lustracji to takie oprychy nadal będą pluć na " Wyklętych " bo oni szczególnie " Ognia " nienawidzą dlatego że nie miał litości dla komuchów !

" Ogień " do " Groźnego " ( Niech szlak trafi , ale w górę serca ) !!! Rok 1947

Chwała Bohaterom ! Hańba Ich mordercom ( komuchom) !!!
0
iga08:17, 26 stycznia 2017
"dolary Ceśce do kasetki"- J. Kuraś "Ogień"
0
zwz08:02, 26 stycznia 2017
a lojalka Zapały jest podpisana, to powinno wisieć w muzeum w Szczawie!!
0
Tadeusz Morawa07:44, 26 stycznia 2017
Czekamy kiedy pogrobowcy z fusów napiszą jakąś prawdziwą podpartą dokumentami książkę nie możemy się doczekać.
0
Obserwator07:29, 26 stycznia 2017
AK zostało rozwiązane rozkazem ostatniego generała AK w styczniu 1945 r. więc Kuraś akowcem już nie był, każdy kto sprzeciwia się, nie wykonuje rozkazów to watażka,może mylę się?Co robił po 45 i czy należał do UB to wiedza na Podhalu wszyscy i oprawcy i ofiary. Wybielanie postaci, jej czynów po 45, oj nieładnie i wstyd. Czytając wszystko o tym Kurasiu miałbym wątpliwości czy pomnik mu postawić? gdzie pomnik ofiar Kurasia? może im się należy?
0
Nie dyskutujcie z idiotami07:11, 26 stycznia 2017
DWÓCH WARCHOŁÓW I CIĄGŁE ZAMIESZANIE. Józef Kuraś po miesiącu wiedział czym będzie UB i jakie ma zadanie NKWD w Polsce, porzucił to wszystko i zaczął walkę o przywrócenie korony dla polskiego godła.Myślę, że radni o tym wiedzą. Faktycznie, na miejscu Słowaków, byłbym rozbawiony taką głupotą swoich sąsiadów.
0
LOKO06:33, 26 stycznia 2017
POMIMO WSZELKICH JEGO ZASŁUG/.../

Proszę wyłączyć CapsLock. Moderator.
0
CCCP23:56, 25 stycznia 2017
Widzę że wielu wychowanków Machejka wciąż walczy! A słowackie ludziska to we wojne z kim na czołgach jechali od Chyżnego?
0
Taka jest prawda23:41, 25 stycznia 2017
Nie powinno się mu stawiać pomników. Ludzie znają prawdę o jego "karierze"
0
Marek Zapała23:05, 25 stycznia 2017
Pan Marcin Kania wypowiadając się w powyższym artykule chyba postradał zmysły lub redaktor tekstu zrobił gafę i napisał coś, czego Kania nie powiedział - bo w innym razie publiczne potwierdzenie nieprawdy, szkalowanie i oczernianie jest k a r a l n e. Dziwię się, na brak jakiejkolwiek merytorycznej reakcji na przytaczane przez nas zarzuty. Dlaczego syn Ognia nie reaguje? Dlaczego nie chce upublicznić dane z teczki Ognia? Jeśli nasze zarzuty są bezpodstawne to jaki problem jest je obalić ? Pomawianie i bezpodstawne znieważanie nas i naszych rodzin nie ma nic wspólnego z faktami i prawdą.
0
Marek Zapała22:50, 25 stycznia 2017
Do mądrzejszego!
Czytam i nie wierzę. Zerwałem zdjęcia Ognia i ogniowców z wystawy w Szczawie to fakt i byłem przesłuchiwany w tej sprawie z donosu. Co ma wspólnego Ogień z 1 PSP AK i muzeum w Szczawie - nic więc postąpiłem słusznie. Doprowadziliście do tego - a tam byłeś, że Rząd zweryfikuje wyklętych i bandytów. Dlaczego ty się nie wkurzysz i nie napiszesz o moim przodku i Tadka przodku - jak twierdzisz prawdy? tylko mówisz może ktoś napisze . A jeśli nie potrafisz to przynajmniej napisz o swoim przodku - co - bardziej cię zajmuje propagowanie fikcji ogniowych niż dzieje twojej rodziny i twoje życie. Każdy może po mądrować, podrwić i co z tego? Ja chcę prawdy i uczciwości. Dla jednego jest to ważne dla innego nie. Dla mnie i mojej rodziny jest to ważne. Więc albo pisz do rzeczy i publikuj prawdę, albo milcz!!!
0
jaga222:07, 25 stycznia 2017
Zosia , tragiczny koniec życia. Zamęczona bo nie chciała -bohatera- Jej należy się pomnik!
0
Statystyk21:50, 25 stycznia 2017
Było wielu bohaterów i oddziałów AK na Podhalu. Pomnik natomiast wystawiono osobie najbardziej kontrowersyjnej. Przypadek ?
0
mądrzejszy21:41, 25 stycznia 2017
Morawa i Zapała oceniają Kurasia - interesujące. Może pogadamy o o ich przodkach? Ciekawe jak się poczują "historycy" jak się ktoś w końcu wkurzy i zacznie wywlekać z grobu członków ich rodzin. Każdy ma/miał coś za uszami. Więc proponuję ostudzić emocje i zająć się ważniejszymi sprawami.
Po za tym nie Morawa i Zapała będą mi dyktować kogo mam szanować. Akurat znam obu - i żaden z nich na mój szacunek nie zasłużył. Żaden nie może pochwalić się że czegoś dokonał. Obu łączy jedno - wykorzystują swoje pochodzenie żeby nadać sens swojemu istnieniu. Własnych osiągnięć - brak.

A przepraszam - jest jedno osiągnięcie: zerwanie plakatów zapowiadających wystawę historyczną. Tylko na takie chuligańskie wyskoki to chyba o jakieś 40 lat za późno...
0
chłopiec z gitarą21:37, 25 stycznia 2017
Zaprzestać kolportażu książek o pracownikach UB!!!
0
autor21:35, 25 stycznia 2017
"Mądry" - przekaż panom Morawa i Zapale, że jak się cudzy tekst wykorzystuje publicznie to się podaje źródło i autora.
Tak swoje książcyny piszą? Cała praca to "kopiuj -wklej"? żal.
0
Ida21:35, 25 stycznia 2017
Likwidować pomniki współpracowników UB!!!
0
Mądry21:18, 25 stycznia 2017
Prośba o powstrzymanie propagowania komunizmu


J. Kuraś ?Ogień? to: dezerter z AK, kierownik UB, informator NKWD, kat dla akowców, zbrodniarz, grabieżca, gwałciciel - tak w swoich wspomnieniach - opisują tą postać żołnierze 1PSP AK - członkowie Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej Koła Nowy Targ .
My potomkowie rodzin Akowskich /wymienieni niżej / musimy reagować, gdy promuje się i honoruje w wolnej Polsce - wroga Armii Krajowej, utrwalacza ?Władzy Ludowej? i terrorystę ludności cywilnej Polski i Podhala.
Ustawa dekomunizacyjna zabrania propagowania osób, organizacji i dat symbolizujących represyjny autorytarny i niesuwerenny system władzy jaki panował w Polsce w latach 1944-1989r.
Zwracamy się z wnioskiem o spowodowanie zaprzestania propagowania postaci niegodnej tych zaszczytów.
O co nam chodzi? ? o prawdę. Historia to nie fikcja. Po 80-ciu latach mamy obowiązek, mając możliwość ustalić fakty - przestać nasilać propagandę promowania ?domniemanych patriotycznych postaw? dezertera i wroga Akowców. Nasze dzieci nie powinny brać za wzór postępowanie człowieka bezwzględnego, niepoczytalnego, nie szanującego żadnych wartości i zasad. My szanujemy IPN, uważamy, że to potrzebna instytucja, ale to, co krakowscy pracownicy - historycy Instytutu opowiadają na temat J. Kurasia ?Ognia?, to stek bzdur. Rzetelność tych badań jest znikoma, a rozeznanie w zagmatwanej, splątanej zależnościami historii Podhala zerowa. To nie dopuszczalne by ktoś mianujący się doktorem historii łączył ogniowy oddział ?Błyskawica? z WiN-em? Mój ojciec T. Morawa był w WiN. Ja niżej podpisany jego syn T. Morawa dogłębnie badałem jego działalność, która nie ma nic wspólnego z ?Ogniem?.
Przez okres ponad 15 lat badamy działalność 1PSP AK oraz ?Ognia?. Wielokrotnie przekazywaliśmy nasze uwagi do IPN. Braliśmy udział w konferencjach i debatach na których podnosiliśmy nasze ustalenia. Jednak do dziś nikt z tych historyków nie zainteresował się ustalonymi przez nas faktami. Postawa pracowników IPN M. Korkucia i D. Golika jest naganną ze względu na eksponowanie komunizmu poprzez osobę J. Kurasia ?Ognia? i jego podwładnych. A obecnie, bardziej skupiają się na odparciu niewygodnych dla ich doktoratów zarzutów niż wyjaśnieniu sprawy. Podważają naszą wiarygodność , ale przecież trudno nam uwierzyć w absurd, że nie pochodzimy z rodzin akowskich i że świadkowie tamtych wydarzeń, żołnierze WP z Rządem na Uchodźctwie niesłusznie marginalizowali postać ?Ognia?.
Dalsze promowanie nieprawdy spowoduje w konsekwencji stopniowe wygaśnięcie idei ?Żołnierzy niezłomnych? i podważenie wiarygodności IPN - jako instytucji rzetelnej. .


Taka postawa historyków IPN zajmujących się tym okresem - całkowicie wypatrza historię i umniejsza rolę Armii Krajowej w walce o niepodległość Polski /Podhala/.
Na nasz wniosek od stycznia 2016r. w prokuraturze IPN w Krakowie toczy się postępowanie w sprawie działalności J. Kurasia ?Ognia? przeciw narodowi polskiemu w latach 1944-1945.
Fakty ustalone na podstawie weryfikacji - wspomnień, wywiadów, dokumentów 1pułku AK, dokumentów ze zbiorów IPN są następujące:
Józef Kuraś ,,Ogień? od grudnia 1943r. uznany był za dezertera z Armii Krajowej. Został oskarżony o niewykonanie rozkazu a w konsekwencji utratę dwóch ludzi, z zakonspirowanego miejsca postoju na zimę, przywłaszczenie broni akowskiej i pozostawienie partyzantów bez pomocy na placu walki pod Czerwonym Groniem. Za każde tego typu zachowanie jest kara śmierci. Wyrok nie został wykonany z różnych przyczyn.
J. Kuraś ?Ogień? i jego podkomendni:
1.Od wiosny 1944r. współpracowali i podporządkowali się partyzantce komunistycznej AL /Armii Ludowej Odział Waryńskiego, jego przełożonym był J.Gutman vel Skuteli, Sielecki /, którą AK traktowała jako sowiecką.
2.Na początku 1945 r. tworzyli Milicję Obywatelską w Nowym Targu, Szczawnicy i Zakopanem. Po zakończeniu współpracy z Polskim Sztabem Partyzanckim w Lublinie, z polecenia NKWD a później PPR w Warszawie, /gdzie weryfikował stopień oficerski na porucznika/ i ?3. Organizowali i tworzyli PUBP /Powiatowy Urząd Bezpieczeństwa Publicznego w Nowym Targu i Zakopanem/, utrwalając na Podhalu ?władzę ludową?.
4.Był jednym z pierwszych informatorów NKWD i na ich polecenie sporządzał listy Akowców przeznaczonych do aresztowania.
5. Brali czynny udział w aresztowaniach żołnierzy AK, a w ich przesłuchaniach brał udział ?Ogień? i wraz z funkcjonariuszami NKWD ? przyczynił się do zesłania ich na Syberię.
6.Wielu AK- owców bez sądu i wyroku ogniowcy likwidowali. W AK były Sądy Specjalne wojskowe i cywilne, natomiast J. Kuraś ?Ogień? stosował tylko swoje prawa odnośnie życia i śmierci ? był prokuratorem, sędzią i katem w jednej osobie.
7. ?Ogień? przyczynił się do śmierci Marysi Kopciowej , pięknej dziewczyny jego sąsiadki. Żyjący świadkowie potwierdzają, że się jej odgrażał- ? jeśli ja cię nie będę miał, to będzie miał cię kto inny?. Została siłą wyprowadzona z kościoła, zgwałcona i zaprowadzona na posterunek NKWD w Ostrowsku, który mieścił się w domu prof. Waksmundzkiego. Przetrzymywana w areszcie i wielokrotnie gwałcona zmarła 12 maja 1945r. w wieku 18lat.
8. ?Metamorfoza Kurasia? i to, że ostatecznie walczył z komunistami, wynikało z tego, że komuniści też mieli go dość. Już jako kierownik UB J. Kuraś miał dochodzenie o mordy, samowolkę i gwałty.
9.Dopuścili się zbrodni ludobójstwa na ludności cywilnej, mieszkańcach Podhala, obywatelach polskich pochodzenia żydowskiego i słowackiego ? które powinny być dogłębnie wyjaśnione!!!

Ojciec Tadeusza Morawy był żołnierzem 1 Pułku Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej, żołnierzem niezłomnym nielegalnej organizacji Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość. W czasie wojny z Niemcami działał w konspiracji 5 lat, a w PRL-u za kratami spędził 9 lat i 8 miesięcy - w 11 ośrodkach odosobnienia w tym większość lat we Wronkach. Żył sprawami Armii Krajowej i krzewił jej dobre imię; archiwizował dokumenty, gościł w swoim domu kolegów - kombatantów. Syn Tadeusz, rósł, słuchając tych opowieści ? nieprzychylnych, delikatnie mówiąc, Kurasiowi. W 1 PSP AK walczył też mjr Julian Zapała, stryj Marka. Był zastępcą nowosądeckiego Inspektoratu i dowodził IV batalionem 1PSP AK. Jego brat Franciszek Zapała był dowódcą placówki AK w Niedźwiedziu. Po wojnie został zamordowany przez ?Ognia?, któremu nie chciał przekazać zamelinowanej broni oraz blankietów in blanco - nominacyjnych i awansowych pułku, które ?Ogień? skradzione używał później nielegalnie m.in. do awansowania siebie. Zamordowany podstępnie Franciszek pozostawił żonę i dwójkę dzieci.

Panowie twierdzą, że nie spoczną w swoich działania póki cała sprawa nie zostanie dogłębnie zbadana . Dziwią się, na brak reakcji - bo jeśli przytaczane przez nich zarzuty są bezpodstawne to jaki problem jest je obalić ?
Twierdzą, że ?Partyzanci Ognia? to zazwyczaj byli młodzi, prości ludzie po kilku klasach podstawówki, którym podobało się leśne życie. Dano im broń, czyli władzę a ich działanie cechowała bezwzględność i okrucieństwo. Helenę Luberdę z Ostrowska ?Ogień? i jego kompani powiesili w siódmym miesiącu ciąży. Jej mąż odcinając ją ze słupa był w szoku - wył, bo płakać nie potrafił. Dziecko w jej łonie poruszało się jeszcze długo zanim zmarło. Ludzie do tej pory są zszokowani i chcą zrozumieć dlaczego? Jedni mówią, że powiedziała, że ?Ogień? jest bandytą,- inni, że to nie ona, inni, że sprzeciwiała się ogniowcom. Tydzień wcześniej bardzo ją pobili ją ? zeznaje jej rodzina. Zmarła i zostawiła dwuletniego syna, który żyje do dziś. Kobieta w ciąży to świętość !!! ? a dr. Korkuć mówi, że to wojna była. Zabijać kobiety w ciąży?! Strzelanie bez wyroku sądu - do bezbronnych cywilów jak do kaczek to bohaterstwo? ? pytają rozmówcy.
M. Zapała stwierdza, że zapoznał się z aktami w IPN dotyczącymi ?Ognia? z których wynika, że większość akcji ogniowców to działalność przestępcza. Pan dr Korkuć umiejętnie manipuluje informacjami w niech zawartymi - to co mu pasuje do wizerunku antykomunistów ? przywołuje, a te akta, które świadczą o przestępstwach kryminalnych celowo omija. Nie odnosi się zupełnie do relacji ?Ognia? z żołnierzami AK i notorycznie pomija fakt nielegalnego używania insygniów AK pozostawianych przez Ogniowców na zwłokach ofiar obywateli polskich pochodzenia słowackiego i żydowskiego, wyrokach śmierci czy kontrybucjach, przez to do niedawna większość rodzin ofiar ?Ognia? była przekonana, że to Akowcy zabili ich bliskich. Nawet UB rozróżniało partyzantów pisząc przy nazwisku ? banda AK albo banda Ognia. Skomplikowane są dzieje partyzantki na Podhalu i żaden ceper tego nie zrozumie ? jednomyślnie stwierdzają rozmówcy. My wyrośliśmy w ideałach Armii Krajowej, więc nie godzimy się, żeby zwykłych bandytów porównywać do żołnierzy Armii Krajowej i niezłomnych. Czy Ogień zrobił coś dobrego? Żadnych plusów nie widzimy? Tworzy się legendę - ciągną panowie . Wesele Kurasia było dzień po okrutnym mordzie na Żydach w Nowym Targu dnia 20 kwietnia 1946r., gdzie w celach rabunkowych zabił sześć osób. Wiele w Gorcach jest niezidentyfikowanych ?po ogniowych? grobów . ?Ogień? przed egzekucją do swoich ofiar mówił : ?przeprowadzimy was do drugiego obozu?, ale, jak mówili partyzanci ?Ognia?? ? nie było żadnego drugiego obozu. Potem było słychać tylko strzały i wracali z łupami: ubraniami, butami itp. To powtarza się w relacjach - że nie było przypadku, żeby drwal szedł do lasu w Gorcach i nie natknął się na zwłoki a ofiar nie chowali, grobów nie kopali. Na przykład Zofia Czubiak. W rejestrze zmarłych wsi Waksmund pisze:- 25 września1944r. uprowadzona do lasu i zamordowana. Na rozkaz ?Ognia? gwałcono ją zbiorowo a później zastrzelił ją ?Potrzask?. W kwietniu 1945r. rodzina pozbierała w lesie jej kości i przeniosła w koszyku na cmentarz. Pozostało 3 małych dzieci ? żyją, płaczą i nie rozumieją. Akowcy tak nie robili ?
T. Morawa i M. Zapała twierdzą , że popularność ?Ognia? wynika z ogromnej propagandy jego zwolenników. Większość ludzi nie zna zawiłości zagadnienia. Obecnie na Podhalu słowo AK kojarzy się często z ?Ogniem? ? dlatego nie możemy się z tym zgodzić i naszym obowiązkiem jest to wyjaśnić - mówią - ?ogniowcy? nie należeli do AK. Żołnierze 1PSP AK zagrożeni aresztowaniem przez frontowe NKWD /z pomocą ?Ognia? J. Kurasia/ dnia 18.01.1945r na rozkaz gen. Okulickiego ?ulotnili się?. Pułk został rozwiązany a zdezorientowani Zołotar ?Iwan? i ?Ogień? wściekle poszukiwali Akowców.

Obecnych historyków badających ten okres trudno zainteresować naszymi ustaleniami zgodnymi z rzeczywistym ich stanem ? trudno polemizować, gdy druga strona nie jest w stanie zweryfikować swojego stanowiska. Do wyjaśnienia pozostaje działalność ?Ognia? J. Kurasia w kwestiach : dezercji z AK, podporządkowania się AL i PKWN, współpraca z NKWD, przynależność już od 08.03.1945r. do PPR, tworzenie MO i pełnienie przez niego funkcji kierownika UB /nadany przez UB stopień porucznika/, prześladowanie Akowców i przyczynienie się do ich zsyłki na Sybir, morderstwa, gwałty, grabieże, uzurpowanie sobie stopni wojskowych /samozwańczy major/, posługiwanie się bezprawnie symbolami Armii Krajowej - tak robili tylko zdrajcy Ojczyzny.

Dlatego nie rzucamy słów na wiatr, dysponujemy dokumentami, relacjami świadków i wkrótce wydamy historię Józefa Kurasia ?Ognia? opisaną na podstawie zebranych przez nas materiałów.

Pora oddzielić żołnierzy wyklętych od przeklętych, gdyż to szkodzi dobrej idei. Co powiedzą historiografowie o postaci J. Kurasia ?Ognia?, gdy zostaną otworzone archiwa sowieckie dotyczące tej sprawy?

W najbliższym czasie T. Morawa i M. Zapała wystąpią do IPN z wnioskiem o zorganizowanie na Rynku w Nowym Targu wystawy funkcjonariuszy PUBP. Panowie dziwią się, że do tej pory przez krakowski IPN w powiatowym mieście Nowym Targu taka wystawa nie została zorganizowana a organizowane były wystawy ?Twarze bezpieki? w Krakowie, Tarnowie, Nowym Sączu, Wadowicach. Czy to znów przypadek? ? panowie T. Morawa i M. Zapała spoglądają na siebie i uśmiechają się.

Obaj zgodnie i zdecydowanie oświadczają, że: nigdy nie byliśmy Tajnymi Współpracownikami Służby Bezpieczeństwa i nie mieliśmy nic wspólnego z komunistycznym PZPR.
0
słowak_z_dziada_pradziada21:04, 25 stycznia 2017
Żyję w tym kraju od urodzenia i wciąż nie przestaje mnie zadziwiać to polskie piekło. Dwóch Polaków to trzy partie polityczne. Teraz się o Kurasia wykłócają, jak o jakiś wielki skarb narodowy :D Buhaha....
Nie różnicie się w tym niczym od Ukraińców, tak pogardzanych za gloryfikację UPA. Słowacy swoją mądrość mają i już nawet nie denerwuje ich ta polska tendencja do wybielania własnej historii. Po prostu zaczęło ich to śmieszyć. Zresztą kiedy Polak nie był groteskową postacią na Słowacji? ;)
Pozdrawiam jaśnie Panów ;)
0
ja20:07, 25 stycznia 2017
Jak zapewne wszystkim wiadomo, Józef Kuraś skazany został na karę śmierci przez Wojskowy Sąd Specjalny AK za samowolne opuszczenie posterunku i spowodowanie śmierci towarzyszy broni i straty bunkra z zapasami. Dlaczego wyroku nie wykonał wyznaczony egzekutor? Nie mnie sadzić. Gdyby w czasie służby Józefa Kurasia w nowotarskim UB przyszedł wykonawca i wyrok wykonał. Kto byłby dziś bohaterem? Gdyby "Ogień" dostał nominację na stanowisko szef PUBP w Nowym Targu a nie przysłano by "szefa w teczce" kim by był dziś "Ogień"? O to kim był, zapytajcie po drugiej stronie Gorców, sprawdźcie w archiwach IPN i jego słowackiego odpowiednika, a wreszcie tych których skrzywdził lub ich bliskich. To, że ktoś uważa kogoś za bohatera nie znaczy, że on tym bohaterem był. Ważna jest siła argumentów, nie argument siły. Nigdy nie dopuszczę do sytuacji aby w procesie wychowania moich bliskich gloryfikować postawy nie mające odrobiny racjonalizmu i pragmatyzmu. Oczekuję gotowości da nauki i pracy dla ojczyzny, służby dla niej a nie pieprzenia o moralnym zwycięstwie setek tysięcy skazanych na śmierć w wyniku bezsensownych i bezprawnych decyzji uzurpatorów.
0
Leming doskonały19:59, 25 stycznia 2017
Teraz czekam na stanowisko Urzędu Gminy Nowy Targ w sprawie usunięcia pomnika Kurasia w Gorcach - wszak ustawa zabrania gloryfikować osoby zajmujące kierownicze stanowiskach w strukturach KOMUNISTYCZNEJ UB.
0
Znajacy sprawe18:40, 25 stycznia 2017
Powiem Wom jedno,to tak z tym Kurasiem jak z Walesa, jak byl w A K to byl partyzant a,potem jak byl UB to byl tylko rabusiem,mordercom i komunistycznym pacholkiem,niewazne ile byl,ale byl
0
Ogień :)18:30, 25 stycznia 2017
Bandyckie który zabijał Polaków i kradł kosztowności pomniki się stara?
0
obserwator18:29, 25 stycznia 2017
Ubecy i ich potomkowie jeszcze szczekają, tylko tyle im zostało, bo przez 50 lat usiłowali wymazać bohaterów z życia i im się nie udało. Ogień był bohaterem potrafił mimo sytuacji beznadziejnej walczyć o wolną Polskę i za to Mu i jego podwładnym CZEŚĆ I CHWAŁA.
ps. Do wszystkich komunistów i ich potomków czy się Wam to podoba czy nie Wasz czas już minął. Czasy Waszych złotych czasów już się skończyły.
0
oj matko matko17:46, 25 stycznia 2017
Morawa i Zapała? Wszystko jasne.
Atakować pamięć nieżyjących to tak, ale stawić się na komisji weryfikującej fikcyjne stanowisko wiceprezesa - to już brak odwagi...
0
AK17:46, 25 stycznia 2017
Z ustawą się nie dyskutuje tylko ją wykonuje-panowie radni
0
STAŚ16:59, 25 stycznia 2017
Jeszcze po śmierci zamieszanie. Jaki był, a co pózniej robił, aby było w Polsce lepiej, to trzeba zaliczyć na poczet nawrócenia ! Nie przeszkadzać, chłopy !!!
0
Radny16:41, 25 stycznia 2017
Józef Kuraś był pierwszym komendantem Powiatowego Urzędu Bezpieczeństwa w Nowym Targu,jest odpowiedzialny za śmierć niewinnych Żydów i grabież ich majątku jak też wykonywał wyroki nie tylko w Polsce ale na Słowacji.Warto poczytać coś na ten temat w IPN czy odpowiedniku na Słowacji.To żaden bohater
0
Gerwazy16:29, 25 stycznia 2017
czy to się komuś podoba, czy nie, "Ogień" był, jest i pozostanie bohaterem!!!!
0
stare ideały pękają w szwach16:26, 25 stycznia 2017
Pora na przesunięcie definicji patriotyzmu w kierunku troszkę na ekonomiczny i przestać sobie dawać wciskać kit i tym za Kurasiem, i tym przeciw Kurasiowi - oni już nie mają racji, jak PiS, tylko to musi trochę potrwać, bo propozycji gotowych na nową definicję i konstruktywnej opozycji brak.
Na początek do nauki i roboty, to się na pewno przyda, no a wyuczony po dekiel, albo urobiony po pachy nabiera pogody ducha i pokory wobec siebie i innych. I nie w głowie mu zajmowanie się pierdołami wyrosłymi ze straceńczej literatury romantycznej.
Kto bywał w świecie, to wie.
0
alik16:11, 25 stycznia 2017
Czy zostały już uregulowane odszkodowania wobec POKRZYWDZONYCH za krzywdy wyrządzone przez " bohaterów " żołnierzy wyklętych??? Gdzie jest ta dobra zmiana??????????????
0
BG16:09, 25 stycznia 2017
Niech sobie ten pomnik przeniosą do Waksmunda. Co to za bohater co go w rodzinnej wsi nie chcą?
0
Partyzant16:08, 25 stycznia 2017
Przeciwnicy to przeważnie potomkowie osób współpracujących z nazistami.Partyzanci takich ludzi bądź to likwidowali bądź konfiskowali mienie na własne przeżycie i dla ludzi pokrzywdzonych przez hitlerowców.Tak miał współpracować z UB a dlaczego nikt nic nie pisze czemu tak szybko zakończyły współpracę?Nawet przeprowadzal ruskich przez Gorce.Ale czasy były takie ze ludzie myśleli ze ruskim bardziej można ufać niż faszystom,z czasem jednak okazało sie inaczej i trzeba było uciekać w las.Pamiętam jak dziadki mi opowiadali i prawdę znam od ludzi wtedy żyjących.
0
RF16:00, 25 stycznia 2017
Wiesz co Zapała, przestań się wreszcie wygłupiać. Co ty chłopcze możesz wiedzieć o tamtych czasach ? Poczytaj sobie lepiej Tatarkiewicza" O szczęsciu" bo tym się interesowałes, jak chodziłes do " skórzaka"i filozofia lepiej ci wychodziła. Od Ognia wara !!!
0
ogr15:40, 25 stycznia 2017
Tak jest! Jest ustawa.Pomnik usunąć,pole zaorać. Brawo panowie Morawa i Zapała. Kuraś to żaden bohater a Zakopane to nie prywatny folwark pociotków ogniowców.
0
GS15:37, 25 stycznia 2017
Chwała Bohaterom!!
0
ania15:37, 25 stycznia 2017
wywalić na zbity łeb .Bandyto mówimy NIE !!!
0
atylka15:37, 25 stycznia 2017
ciekawe dlaczego tego pomnika,ani nazwy ulicy,skweru imienia Kurasia nie ma w Nowym Targu? bo jeszcze żyją ludzie którzy pamiętają kim był Kuraś (bandyta i złodziej)
0
na bezrybiu i rak15:34, 25 stycznia 2017
Każda władza potrzebuje bardzo silnego umocowania historycznego a gdy jego brak bezmyślnie sięga po postaci niejednoznaczne, zagubione, szamoczące się.
Przecież Kuraś wchodząc do bezpieki wiedział do kogo idzie a fakt, że się wycofał nie wynikał z nagłego olśnienia, że komuna to zbiry, etc, tylko dlatego, że coś tam nie zagrało i nie mógł zostać pomimo, że się zdecydował.
To wszystko nie przekreśla pozytywnego bilansu jego zasług, no ale świętoszkiem na piedestały to ten gość nie był i wszelkie próby dobielenia jego osoby pod aktualne zapotrzebowanie śmierdzi fałszem i propagandą.
Myślę, że podobne wątpliwości mają trzeźwo myślący ludzie na Ukrainie, gdzie OUN i UPA jest traktowany podobnie pod bieżące potrzeby polityczne chlorowym wybielaczem i smród się roznosi po całej Europie Środkowej.
Kuraś to szemrany bohater romantyczny, jak każdy polski gieroj szyty na siłę i na miarę a po prostu trzeba by się nad tym tematem z pokorą dla ludzkiej poniewierki pochylić z empatią i próbować pojąć bez gloryfikowania poznając wszelkie motywy.
Dla Słowaków to bandzior i mają rację, bo ich krzywdził, ale Kuraś myślał tak: chodzę kraść na Spisz i chodzę na teren jednego z naszych trzech agresorów wrześniowych (pomyślcie teraz jak by kradł Niemcom albo Ruskom - fajnie nie?). Dla nas jest bohaterem i gdyby nie skaza z bezpieką to też byłby idealnym, czystym bohaterem w sam raz na pomnik - "racja jest jak dupa, każdy ma swoją" - i próby przekonywania siebie do swoich argumentów spełzają na niczym i mamy czystą, polską pyskówkę z udziałem regionalnych gwiazd tematu po raz kolejny chcących przekonać innych do swoich d.. racji.
Zastanawia mnie, czy faktycznie nie mamy innej roboty do zrobienia ku chwale naszej małej ojczyzny niż ten kolejny zasrany konflikt o rację-d*** jak gadał Piłsudski.
Weźmy się do jakiejś roboty, z pomysłu i pracowitości słyniemy w PL i na świecie; tu się nie ma czego wstydzić.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas