Jan Karpiel Bułecka: hejnał Nowego Targu powinien być grany na trombicie... - podhale24.pl
Środa, 12 czerwca
Imieniny: Janiny, Onufrego, Leona
Jabłonka
Rain
Wiatr: 8.28 km/h Wilgotność: 82 %
Rain
Wiatr: 8.424 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 5.976 km/h Wilgotność: 89 %
Clouds
Wiatr: 7.236 km/h Wilgotność: 75 %
Clouds
16°
Wiatr: 8.316 km/h Wilgotność: 74 %
Clouds
11°
Wiatr: 5.616 km/h Wilgotność: 94 %
Jakość powietrza
46 %
Nowy Targ
18 %
Zakopane
30 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 23 | 46 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 15 | 30 %
11.03.2009, 12:35 | czytano: 2512

Jan Karpiel Bułecka: hejnał Nowego Targu powinien być grany na trombicie...

NOWY TARG. Miasto ma wreszcie zalegalizowany hejnał. Komisja Heraldyczna, działająca przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, po ponad trzech latach pozytywnie zaopiniowała projekt hejnału, który już od 14 października 2005 roku płynie z wieży nowotarskiego Ratusza - informuje "Polska Gazeta Krakowska".

Pieśń Józefa Edmunda Titza "Idzie Jasiek na zbój" nie mogła otrzymać certyfikatu Komisji Heraldycznej, gdyż komisja nie miała w swoim składzie muzykologa. Po trwającej trzy lata procedurze, w końcu wydała pozytywną opinię pieśni, potwierdzając, że nadaje się na hejnał miasta.

Hejnał można usłyszeć codziennie o godzinie 9, 12, 15, 18 i 21. Melodia płynie z miejskiego Ratusza. Odtwarzana jest z taśmy, a jej wykonawcą jest Szymon Bobrowski, absolwent nowotarskiej Szkoły Muzycznej. Hejnał odgrywany jest na trąbce.

O ile samego wyboru pieśni nie kwestionują mieszkańcy Podhala, pisze gazeta, to jej wykonanie budzi już mieszane uczucia. W zapisie nutowym kompozytora jest adnotacja, że utwór ma być wykonany z ogniem, czego w melodii z wieży ratuszowej nie usłyszymy.

- Brakuje mi tutaj iskry góralskiej - mówi Jan Karpiel Bułecka, regionalista i muzyk z Zakopanego. - O wiele lepsze byłoby wykorzystanie do wykonania utworu trombity, a nie trąbki.

Polska Gazeta Krakowska
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
Nic nie widzę nic nie słyszę00:11, 15 marca 2009
Tej hejnał to po to, żeby mieszkańcy nie słyszeli jak w naszych nowotarskich urzędach wszyscy w stołki pierdz!!!
Majka22:49, 13 marca 2009
a mnie i miom znajmomym którym zrobiłam sondę się podoba ale my jesteśmy młodzi i nie narzekamy bo nie jesteśmy zgorzkniali a już na pewno nie interesuje nas polityka jak większość z wypowiadających się tutaj wszystko wam przeszkadza każda inicjatywa zła byle nie skończyło się deprasją lub zespołem zaburzeń stresu pourazowego
*//09:15, 13 marca 2009
To jest dramat !
Hejnał N.Targu powinien być wybrany w referendum ! Takie smęty powinni słuchać 5 razy dziennie Ci którzy go zatwierdzili , a nieuszczęśliwiać nas na siłę przez głośniki niczym "szczekaczkę", podobno powodem wyboru owego utworu była znajomość autora z Karolem Wojtyłą, ale czy to był argument ?
mieszczanin23:15, 12 marca 2009
Ja jestem dumny z tego że moje ukochane miasto ma hejnał. Hejnały mają tylko ważne królewskie i wole miasta. Ostrowsko ani Zakopane nie ma.
MATTI20:46, 12 marca 2009
temu co zdecydował się na taki hejnał,przydało by się wkręcić to i owo w imadło
nowotarżanin0211:50, 12 marca 2009
5678 - masz rację, pisze się moll - mój błąd literowy. Tak się zdarza jak się chce szybko napisać
łysy11:41, 12 marca 2009
mi ten hejnał przypomina jakąś pieśń kościelną tylko nie wiem jaką bo od czasu jak zmądrzałem nie chodze do tej firmy:), wam też to radzę.
567811:28, 12 marca 2009
Sorry, jeszcze jedna poprawka-nie "MOL" ani "MOLL" tylko "moll"
567810:58, 12 marca 2009
Do nowotarżanina 02 - pisze się "MOLL"
123410:57, 12 marca 2009
Wykonanie Szymka właśnie że fachowe - a to że nuty jakie grał są do kity, to już pretensje do kompozytora
>:-(08:13, 12 marca 2009
do 1234
A bo i za co płacić? Jak sie tego słucha to cłekowi sie łobwiesić kce!
nowotarżanin0208:05, 12 marca 2009
Zosia napisała " Hejnał to nie polka ani mazur. Przytupów nie potrzebuje. Krakowski jest również smętny,powolny. Takie maja być hejnały."

Z pełnym szacunkiem ale widzę, że nie masz zielonego pojęcia o muzyce, otóż hejnał krakowski jest skoczny, pogodny w tonacji DUR, natomiast nowotarski jest smętny, powolny i w tonacji MOL
xyz22:57, 11 marca 2009
Wiecie ludziska, tak sobie czytam te wypowiedzi i widzę, że ten nasz hejnał budzi różne odczucia ludzi dorosłych.
Ja o swoich opowiadał nie będę.
Ale napiszę jak na tą wizytówkę naszego Rynku zareagowała moja córka, która miała 5 lat, gdy pierwszy raz hejnał z wieży ratuszowej usłyszała. Było to dokładnie na rogu ulicy Szaflarskiej i Ogrodowej.

Zadała jedno proste pytanie:
"Tatusiu, kto umarł?"

I tutaj wydaje mi się jest cały obraz radosnej wędrówki zbója.

Coś mi się widzi, że hejnał miał oddawać nowe - jakże poprawne przesłanie:
Jasiek szedł na zbój nie z radością, tylko z bólem serca, że znowu kogoś trzeba złupić, a może i zabić jak oporny będzie.
A góral to przecież człowiek "od zawsze" religijny i wiedział, że drugiemu zabierać nie wolno.

Tylko, że historia skalnego Podhala, jakoś inaczej się na to zbójowanie zapatruje i w przekazach podaje, że jeszcze w XIX w., w niektóre rejony Podhala strach było wejść lub wjechać. Jak ktoś tam jechał, to się liczył z tym, że po łbie oberwać może, a i portki przywiezione na własnej d***e mogą zmienić właściciela.
Zosia22:55, 11 marca 2009
Hejnał to nie polka ani mazur. Przytupów nie potrzebuje. Krakowski jest również smętny,powolny. Takie maja być hejnały.
bolo21:45, 11 marca 2009
To nie jest hejnał -to akompaniament do pieśni żałobnej. Ten, kto to zatwierdził powinien siedieć w piedlu
zbójnik21:40, 11 marca 2009
Ja bym zmienił tytuł tego żałobnego trelu na "Idzie Fryzio do roboty" Jakoś ni jak się to ma do mojego wyobrażenia o zbójnikach. Z całym szacunkiem dla kompozytora, wykonawca chyba się nie popisał. Jakby to tak ciut szybciej i z jakimś przytupem. Może i czas zacząłby się szybciej kręcić w NT a tak to nuda.
Raz21:38, 11 marca 2009
Jutro Burmistrz Nowego Targu powinien wystosować pismo do Burmistrza Zakopanego. Nie będą jakieś Bułecki krytykować naszego miejskiego hejnału.Na trąbie niech sobie sam Karpiel zagra. Niechaj gra z ikrą w Zakopanem.Precz z trąbitami !!!.
xxx21:29, 11 marca 2009
Hejnał może i dobry ale nagranie całkiem do d... albo odtwarzacze trzeba wymienić albo jeszcze raz nagrać.
Raz21:24, 11 marca 2009
Jaka władza taki hejnał.
Po najbliższych wyborach zamiast hejnału z ratusza lać będzie się woda.
Mike21:10, 11 marca 2009
Faktycznie hejnał jakby odzwierciedla nastroje mieszczan o poranku. Mam szczęście, że mieszkam zdala od rynku.
nowotarski imigrant20:49, 11 marca 2009
Hejnał powinien Nowy Targ mieć. Ale naprawdę, ten jest beznadziejny. Przepraszam nowotarżanie, nie dlatego żebym się czepiał czy wyzłośliwiał, ta melodia na hejnał to porażka. Inna sprawa ze pasuje jak ulał do autoramentu naszego Burmistrza, ale to już zupełnie inna historia...
123419:41, 11 marca 2009
Podobno Szymkowi Bobrowskiemu nikt nawet nie zapłacił za nagranie, nie mówiąc już o jakimś zapytaniu o wyrażenie zgody na odtwarzanie.
qwer19:40, 11 marca 2009
Hejnał do d...y. A druga sprawa - dlaczego Bułecka się wypowiada na temat hejnału? Co ma do Nowego Targu? Niech siedz w swoim Zakopu i tam głos zabierai
xxx19:32, 11 marca 2009
hehe ten hejnal odpowaida atrakcyjnosci miasta ,
az szkoda slow
Jożin19:24, 11 marca 2009
ten hejnał jest rzeczywiście beznadziejny. Czegoś tak smętnego nawet na pogrzebie nie usłyszysz
jaśko18:50, 11 marca 2009
Jak Komisja Heraldyczna usłyszała hejnał to im mowe i słuch na 3 lata odjęło. Dopiero po informacji że to daleko od Warszawy i po zapewnieniach że słychać nie bedzie wyrazili zgode na biczowanie uszu w dalekim mieście.
Myślę że powinno być go słychać tak raz na cztery lata i to w całym kraju po występie naszej, polskiej reprezentacji na MŚ. w piłce .
spod Tater18:47, 11 marca 2009
Szkoda że Jan Karpiel Bułecka w Krywaniu na trąbicie nie grał góralskiego disco polo. Gdyby przyjąć optykę tego eksperta od psucia góralskiej muzyki to hejnał trzeba by grać na keybordzie jak na dancingu w Kmicicu
emotka17:02, 11 marca 2009
a mnie, mojej mamie, mojej babci i mojemu tacie nowotarski hejnał się bardzo podoba. tu jak zwykle piszą sami zgorzkniali malkontenci
paranoja16:33, 11 marca 2009
Ano kto takie rzeczy wymyśla, bo robić mu sie nie chce? DWOR! To nic nie kosztuje a jest - a że ludziom zatruwa życie ?! Maja to w rz**i!
rato15:38, 11 marca 2009
Hejnał Nowotarski - pożal się,.... .
Co trzeba zrobić żeby zmienili ten beznadziejny hejnał ?????
Mieszkańcy nie kwestionują hejnału bo nikt ich się o to nie pytał !!!
Myślę, że nie jeden mieszkaniec jest przeciwny tej tak beznadziejnej melodii. Powinni ją zmienić na coś o wiele przysfajalnego do odsłuchania.
Mieszkam w centrum i mi już drugą stroną wychodzi ten hejnał. Przyjezdni pytają się tylko: kto coś takiego beznadziejnego wymyślił.
uczennica15:27, 11 marca 2009
Najgorsze jest to że ja mam szkołe koło kościoła św katarzyny ... o 9 słysze hejnał, (co mnie dobija) później 12 hejnał + dzwony (to juz w ogóle nie da się skupić) .... odkąd nie ma hejnału jest spokój ... tylko dzwony czasem denerwują ale do tego się już człowiek przyzwyczaił...
Wojtek c15:16, 11 marca 2009
azi - w swoich skojarzeniach nie jesteś sam. Dla mnie to melodia pogrzebowa, bardziej przypominająca "umarł Jasiek umarł"
Daisetsu15:00, 11 marca 2009
zgadzam się z @ale jazda. Sam jak słyszę ten "hejnał" będąc w szkole to naprawde żyć mi się odechciewa. Czy naprawdę jako hejnał musiano wybrać takie smety??
blokerss214:55, 11 marca 2009
ten jakiś hejnał to tragedia kto to wymyślił i później zaakceptował to jest idiota już lepiej brzmi marsz pogrzebowy
azi14:30, 11 marca 2009
Fakt, że w zapisie nutowym jest adnotacja "z ogniem", a w tym co słyszymy z wieży ratusza, to nawet iskry nie słychać i zdaje się, ze ten Jasiek, to na zbój cheba nie idzie, ino wraco straśnie zmordowany...
Nie wiem jak innym, ale mnie ta melodia kojarzyła się od samego początku z okropnym smutkiem, nie chcę powiedzieć, że z pogrzebem...
ale jazda13:27, 11 marca 2009
To jest dramat - a nie hejnał. Jak go słyszę to od razu odniechciewa mi sie żyć. Biedni ci, co mieszkają lub pracują w Rynku - bezustanna deprecha.
hej13:25, 11 marca 2009
Znaloz się mondry bułecka. Jacy gógole taki i hejnał.
asdf13:06, 11 marca 2009
Bułecka to nie muzyk, tylko muzykant
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas