330 mln zł na przebudowę linii kolejowej z Chabówki do Zakopanego - podhale24.pl
Czwartek, 18 kwietnia
Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy, Gościsława
Rabka Zdrój
Rain
Wiatr: 13.068 km/h Wilgotność: 75 %
Rain
Wiatr: 11.484 km/h Wilgotność: 71 %
Rain
Wiatr: 17.172 km/h Wilgotność: 72 %
Rain
Wiatr: 18.072 km/h Wilgotność: 67 %
Rain
Wiatr: 13.608 km/h Wilgotność: 66 %
Clouds
Wiatr: 10.872 km/h Wilgotność: 85 %
Jakość powietrza
0 %
Nowy Targ
24 %
Zakopane
16 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 12 | 24 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 8 | 16 %
19.03.2018, 17:06 | czytano: 5970

330 mln zł na przebudowę linii kolejowej z Chabówki do Zakopanego

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały dziś umowę o wartości 330 mln zł na modernizację linii kolejowej Chabówka – Zakopane.

Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
- Naszym celem jest spójna i nowoczesna sieć kolejowa: kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- PKP Polskie Linie Kolejowe, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego na trasie Kraków – Zakopane, zwiększają dobre oferty podróży na Podhalu, w województwie małopolskim oraz między regionami Polski. Do korzystania z kolei wkrótce zachęcą wygodne, dostępne dla wszystkich przystanki i stacje m.in. na odcinku Chabówka – Zakopane – stwierdził prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel.

W ramach inwestycji PLK wybudują dodatkowy przystanek w Chabówce. Na 12 stacjach i przystankach przebudowa peronów zwiększy komfort podróżowania. Podróżni zyskają lepsze warunki na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane. Z lepszych możliwości obsługi skorzystają także na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś.

Nowy przystanek i modernizowane obiekty będą lepiej oznakowane i dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiej. Przebudowa kładki dla pieszych w Nowym Targu zapewni podróżnym wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście do pociągów.

Na linii Chabówka – Zakopane wymienionych zostanie 44 km torów, przebudowanych będzie ponad 100 obiektów, w tym 18 mostów i 5 wiaduktów (Chabówka, Klikuszowa, Bańska Niżna, Zakopane). Na 23 przejazdach kolejowo-drogowych, m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem zamontowane będą dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz samochodowego.

W ramach umowy zaplanowano także zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce (w ciągu linii kolejowej nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka oraz nr 99 Chabówka – Zakopane). Umożliwi to bezpośredni dojazd do Zakopanego, bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Chabówce. Inwestycja pozwoli skrócić czas jazdy pociągów między Chabówką a Zakopanem o ok. 30 minut.

Wartość umowy w trybie projektuj i buduj „Prace na odcinku linii kolejowej nr 99 Chabówka – Zakopane wraz z budową łącznicy w Chabówce w ciągu linii kolejowych nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka i nr 99 Chabówka - Zakopane” to 330 mln zł. Inwestycja będzie finansowana ze środków budżetowych. Wykonawcą jest ZUE SA. Prace zostaną zrealizowane w latach 2018–2021.

Inwestycja na linii Chabówka - Zakopane jest częścią większego projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” o wartości ponad 930 mln zł, finansowanego ze środków budżetowych. Mieści się w nim m.in. realizowana już umowa na linii Skawina – Sucha Beskidzka (linia kolejowa nr 97) za ponad 192 mln zł.

Efektem inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, realizowanych na zakopiańskiej trasie kolejowej, będzie nie tylko skrócenie czasów przejazdu na poszczególnych odcinkach linii Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wzrost komfortu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Po zakończeniu wszystkich prac w 2023 r. czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się o blisko godzinę – z 3 godzin obecnie do nieco ponad 2 godzin.

Dotychczasowy czas przejazdu został już skrócony o kilkadziesiąt minut, m.in. dzięki budowie łącznic kolejowych w Suchej Beskidzkiej i w Krakowie.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, oprac. r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
nowotarżanka z bloków12:11, 22 marca 2018
Jak nie zrobią przejścia od bloków bezpośrednio przedłużeniem Podtatrzanskiej do dworca, to ja mam w d*** ten cały dworzec, te podejrzane okolice koło jednostki wojskowej, krzaczory itp atrakcje, wolę sobie do dworca autobusowego kulturalnie po mieście podejść.
kkkk19:31, 20 marca 2018
kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Łączymy Polskę dzięki modernizacji, modernizacji?zmodernizują się tylko dworcei a pociąg ani minuty szybciej nie przyjedzie czyli 3godz z krk do zakopanego modernizacja była by wtedy gdyby jechał np1.5h ale z tym nic nie zrobią
k09:29, 20 marca 2018
Dlaczego nie Rabka Zakopane? Fatalna decyzja. Gdyby włączyli Rabkę zyskali by dużo więcej pasażerów. Stacja kolejowa Rabka jest w centrum miasta. Nie tak ja Nowy Targ daleko poza centrum.
leń22:35, 19 marca 2018
Po ,ptokach,,.Dwa ,trzy autka teraz(jako takie)w domu i love korki.
szaraeminencja21:51, 19 marca 2018
Najwyższy czas aby dostosować tą linię do dzisiejszych czasów, ale obawiam się że nie wystarczy pieniędzy, a i termin bardzo optymistyczny założono.

@manfred
Luxtorpeda to był jeden wagon, 48 miejsc. Na czas rekordowego przejazdu zamknięto wszystkie przejazdy, obstawiono trasę tak aby nic nie przeszkodziło w biciu rekordu. Rekordowy przejazd odbył sie raz. Chodziło o reklamę linii na której bilet kosztował kilkakrotnie więcej niż standard. A reklama była tak skuteczna, że do dzisiaj wielu sądzi iż tak szybko jeździła zawsze. A na co dzień tak dobrze nie było.
KR-KTT21:51, 19 marca 2018
W końcu konkretne inwestycje na południu kraju. Tak trzymać. Nie odpuszczać. To wszystko powinno być już za kadencji PO tylko wówczas kilkakrotnie zwijalli asfaltu z Zakopianki i w to samo miejsce kładli nowy. Skrzyżowanie w Klikuszowej porażka, blokuje drogę w jednym i drugim kierunku i co chwila wypadek.
SKARPETKA Z PASKIEM21:38, 19 marca 2018
Nie lepiej do Bialki Tatrzanskiej pociagnac linie?Zakopne i tak już każdy turysta olewa...
alik21:09, 19 marca 2018
No cóż Pis obiecuje. A gł.....i głosują. Efekt to ruina. Działania dla chorych obywateli RP to MINUS 20 %%%
kolej dobrej zmiany po PO19:30, 19 marca 2018
trzymam kciuki za Pana w realizacji inwestycji
gorol19:26, 19 marca 2018
Wybory blisko ,no i czas na obiecanki.
Podatnik19:23, 19 marca 2018
W przeliczeniu ile można kupić za taką kwotę limuzyn rządowych? ? dodając jeszcze premię,
PYZOWIANIN18:46, 19 marca 2018
A pytam się - ke nowy wiadukt w Pyzówce? W sumie stary niedługo sam się rozleci to się postawi bariery i nie będzie wjazdu do Pyzówki od strony Sieniawy...
Loko18:28, 19 marca 2018
Czyli w maju startuja koleje Podhalanskie i jak sie juz rozkreca to zostana zamkniete, bo linia idzie do remontu i bedzie ze dwa lata zamknieta. Koordynacje inwestycji to maja ze . .. Dodatkowo w tym czasie wystartuje budowa DK47 Rdzawka - Nowy Targ. Firmy budowlane bujcie sie bo ktos to bedzie musial budowac wiec rynek zostanie ostro zrekrutowany i stawki budowlancow skocza bardzo.
manfred18:23, 19 marca 2018
Choćby nie wiem jak byście się starali nie pobijecie rekordu Lux Torpedy z Krakowa do Zakopanego
austriak z szaflar17:59, 19 marca 2018
nareszcie brawo!!!!!!
Zakopianczyk17:23, 19 marca 2018
Li.czylismy na przystanek na Ustupie.Co prawda 3 km przed koncowym ale bylby latwiejszy dostep do pociagow z Olczy ,Harendy z Ustupu
as17:15, 19 marca 2018
po co to remontowac jak już nikt do zakopanego nie jeździ , szkoda kasy .
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas