Jak mówili przedstawiciele państwowej spółki kolejowej, aktualnie trwa projektowanie zakresu modernizacji linii kolejowej, która będzie fragmentem przyszłej linii Kraków - Podłęże - Zakopane. Na terenie Rabki-Zdroju PKP, oprócz wymiany torowiska, planuje m.in. likwidację większości przejazdów kolejowych. Tymczasem władze Rabki-Zdroju i mieszkańcy obawiają się, że zwiększony ruch pociągów plus mniejsza liczna przejazdów kolejowych sparaliżuje ruch samochodowy w mieście.
Według planów, nowa linia kolejowa na terenie Rabki-Zdroju ma biec w starym śladzie. Część przejazdów będzie zlikwidowana m.in. przejazd za stacją w Chabówce lub przy butiku Azja na ul. Zakopiańskiej w Rabce-Zdroju. W zamian zaprojektowana zostanie droga równoległa, która umożliwi mieszkańcom przejazd do centrum Rabki. Koło wspomnianego butiku i na skrzyżowaniu ul. Podhalańskiej i Zakopiańskiej powstaną ronda. Mniej więcej w połowie drogi między oboma rondami, naprzeciwko dawnej bazy PKS i supermarketu Tani, powstanie wiadukt i przejazd pod torami, a dalej przez pola poprowadzi nowa droga, która będzie wylatywać koło GS-u na ul. Podhalańskiej. Zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy na ul. Podhalańskiej, czyli koło Janosika. Utrzymane zostaną przejazdy na ul. Orkana, czyli koło dworca kolejowego i na ul. Jana Pawła II, przy Techbudzie. Zlikwidowanych ma zostać również większość przejazdów kolejowych na trasie do Zarytego, ale dojazdy do osiedli i do centrum miasta mają umożliwić nowe drogi, wybudowane wzdłuż linii kolejowej, dwupoziomowe skrzyżowania (na przejeździe kolejowym na Polczakówce) i przejścia podziemne.
Planowane inwestycje nie wywołały jednak zachwytu wśród mieszkańców, którzy przyszli na spotkanie. Część z nich obawia się budowy nowych dróg, które zwiększą ruch na spokojnych dotychczas osiedlach. Inni martwią się, że likwidacja przejazdów kolejowych utrudni i wydłuży drogę do centrum. Obawy dotyczą też tego, że zwiększony ruch pociągów przez miasto wiązać się będzie z hałasem i paraliżem miasta. Dlatego padł m.in. pomysł budowy estakady na ul. Jana Pawła II.
Przedstawiciele PKP zanotowali propozycje i obiecali się do nich odnieść. Część, jak estakadę, odrzucili. Zapowiedzieli też, że jeśli będzie konieczność, wezmą udział w wizji lokalnej, żeby omówić konkretne rozwiązania. W planach są kolejne spotkania.
Wartość całego przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.
Według przeprowadzonych analiz, przebudowa całej linii pozwoli na skrócenie drogi pociągiem z Krakowa do Zakopanego do dwóch godzin.
Na zdjęciu prace geologiczne na terenie Rabki-Zdroju związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla inwestycji.
r/
Skontaktuj się z nami
- +48 796 024 024
+48 18 52 11 355 - redakcja@podhale24.pl
- m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas
Proszę się nie wypowiadać jak nie ma się zielonego pojęcia o sprawie.