- Pakiet nowotarskiego przedsiębiorcy. Radni apelują o obniżkę lub likwiadację niektórych opłat
- "Zakopane nie pozostaje bezczynne". List burmistrza Doruli do Mieszkańców Zakopanego
Wszystkie wnioski będą rozpatrywane w oparciu o obowiązujące regulacje prawne. Udzielenie ulgi w spłacie zaległego zobowiązania podatkowego lub innych zobowiązań nastąpi na indywidualny wniosek podatnika, w ramach pomocy de minimis.
Dotyczy to opłat takich jak: opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czynszu najmu od gminnych lokali użytkowych, czynszu za dzierżawę gminnego gruntu, opłaty za zajęcie pasa drogowego, podatku od nieruchomości
Stosowne regulacje zawiera art. 67b w powiązaniu z art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.). W myśl powołanego przepisu organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą /w tym również wynajmującego nieruchomość/, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz
- z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a;
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Wniosek składać można za pomocą platformy e-PUAP, umieszczając korespondencję w specjalnym pojemniku zlokalizowanym przed wejściem do urzędu lub za pośrednictwem poczty.
Organ podatkowy ustala stan zobowiązań objętych wnioskowaniem na dzień wszczęcia postępowania tj. dzień złożenia kompletnego podania, tym samym odsetki za zwłokę nie naliczają się od tego dnia, aż do dnia wydania pozytywnej decyzji o udzieleniu ulgi.
Składanie wniosków o udzielanie ulg w spłacie należności dotyczących kolejnych miesięcy będzie możliwe, kiedy zobowiązanie stanie się wymagalne. Jednocześnie zwracamy się do ubiegających się o umorzenia w kolejnych miesiącach, o przedstawienie sytuacji firmy, a w szczególności zatrudnionych pracowników.
Wstrzymane zostało wydawanie decyzji podatkowych na 2020 r. Obowiązek podatkowy powstanie w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Podjęta została również decyzja o odroczeniu terminu lub rozłożeniu na raty zapłaty opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie nieruchomości należnej za rok 2020 dla podmiotów gospodarczych, które złożą stosowny wniosek w tym zakresie - odroczenie do 31 sierpnia 2020 roku.
W przypadku konieczności zawieszenia działalności, przedsiębiorca powinien złożyć deklarację zmieniającą dotyczącą odbioru odpadów tj. korektę za miesiąc marzec i deklarację „zerową” na kolejne miesiące zawieszenia działalności.
Urząd Miasta Zakopane przypomina, że w razie dodatkowych pytań Wydział Podatków i Opłat pozostaje do dyspozycji pod numerami telefonów: 18-20-20-414, 18-20-20-428, 18-20-20-435, 18-20-20-438, 18-20-20-498 w sprawie deklaracji o odbiór odpadów: 18-20-25-638. "Ze względu na sytuację, w jakiej znaleźli się wszyscy przedsiębiorcy, mogą pojawić się rozwiązania systemowe w zakresie odroczenia płatności podatków ze strony ustawodawcy. Zachęcamy do śledzenia informacji na stronach rządowych, tak aby w sposób optymalny wykorzystać proponowane narzędzia ograniczające straty wynikające z trwającej pandemii" - podsumowuje magistrat.
UM Zakopane, opr.s/