Sprawa znieważenia krzyża na Giewoncie ponownie umorzona. "To nie jest koniec sprawy" - podhale24.pl
Czwartek, 25 kwietnia
Imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry
Rabka Zdrój
Clouds
Wiatr: 8.604 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
Wiatr: 9.252 km/h Wilgotność: 90 %
Clouds
Wiatr: 7.488 km/h Wilgotność: 90 %
Clouds
Wiatr: 7.092 km/h Wilgotność: 85 %
Clouds
Wiatr: 3.312 km/h Wilgotność: 78 %
Clouds
Wiatr: 4.932 km/h Wilgotność: 89 %
Jakość powietrza
38 %
Nowy Targ
46 %
Zakopane
22 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 19 | 38 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 23 | 46 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 11 | 22 %
23.03.2021, 20:28 | czytano: 3850

Sprawa znieważenia krzyża na Giewoncie ponownie umorzona. "To nie jest koniec sprawy"

ZAKOPANE. - Sąd nie uwzględnił zażalenia i utrzymał w mocy orzeczenie o umorzeniu postępowania przygotowawczego w sprawie obrazy uczuć religijnych poprzez zawieszenie flagi LGBT na krzyżu na Giewoncie, co miało miejsce dnia 14 sierpnia 2020 r. - mówi Maciej Krzyżanowski. - Uważam, że jest to orzeczenie jest wadliwe i to nie jest koniec sprawy - dodaje adwokat.

zdj. Piotr Korczak
zdj. Piotr Korczak
W ubiegłym roku do Prokuratury Rejonowej w Zakopanem wpłynęły trzy wnioski o ukaranie sprawców wieszania banerów lub flag na krzyżu na Giewoncie. Chodziło o baner wyborczy prezydenta Andrzeja Dudy, płachtę Strajku Kobiet i tęczową flagę LGBR. Postępowanie prowadzone było z artykułu 196 Kodeksu Karnego, czyli obrazy uczuć religijnych. W dwóch przypadkach nie dopatrzono się znamion czynu zabronionego. Wniosek dotyczący flagi LGBT na krzyżu na Giewoncie, został umorzony 30 listopada ub. r. Postanowienie było nieprawomocne, a strona zawiadamiająca złożyła zażalenie. Dziś odbyło się posiedzenie w tej sprawie.

Po rozprawie, przed budynkiem Sądu Rejonowego spotkał się z dziennikarzami adwokat Maciej Krzyżanowski ze Stowarzyszenia Fidei Defensor, który w sądzie reprezentował pokrzywdzonego.

- Sąd nie uwzględnił zażalenia i utrzymał w mocy orzeczenie o umorzeniu postępowania. Uznał za racjonalne uzasadnienie prokuratury, że postanowienie o umorzeniu odpowiada prawu. Podczas długiego wywodu - przerywanego mi przez sąd - starałem się wyjaśnić czym jest krzyż na Giewoncie nie tylko dla katolików, ale dla Polaków. Że to jeden z najważniejszych elementów w naszej przestrzeni. Mówił o tym Jan Paweł II podczas mszy św. pod Wielką Krokwią. Ale sąd nie pozwolił mi na wypowiedź. Sąd nie dopuścił też do nagrywania posiedzenia - co pozostawiam do państwa oceny. W mojej ocenie doszło do znieważenia krzyża i wyczerpania znamion czynu zabronionego z art. 196, albowiem mamy do czynienia z publicznością i zamiarem. Zdarzenie miało miejsce w szczycie sezonu turystycznego, w czasie długiego weekendu, na miejscu byli więc ludzie. Był też "zamiar". Bo zamiar aktywistów LGBT był oczywisty. Oni nie poszli tam przypadkowo. Poszli zawiesić materiał na krzyżu, najbardziej czczonym przez katolików obiekcie kultu. Czemu nie wybrali Kasprowego Wierchu, Rysów, Gubałówki, czy samej skały na Giewoncie, tylko krzyż? Mamy więc tu zamiar bezpośredni, a to według Sądu Najwyższego, wyczerpuje znamiona artykułu 196 kk - mówi adwokat.

- Prokurator twierdzi, że flaga została zawieszona na dolnej belce co ma świadczyć o braku znieważenia, bo jakby była zawieszona wyżej, to wówczas - zdaniem prokuratora - doszłoby do zbezczeszczania krzyża. Sąd w ogóle się do tego nie odniósł, ani do rozszerzenia zażalenia o naruszenie zasady swobodnej oceny dowodów przez prokuratora, a prokurator naruszył art. 7 kpk i sąd się do tego nie odniósł w żaden sposób - dodał.

Jak powiedział Maciej Krzyżanowski - dzisiejsze orzeczenia zakopiańskiego sądu jest wadliwe. - I to nie jest koniec sprawy. Będziemy próbowali doprowadzić przynajmniej do tego, by podstawa prawna umorzenia była właściwa - tego wymagają zasady praworządności. To obowiązek prokuratora. Podstawą prawną może być niemożliwość znalezienia sprawcy. A tu jednak doszło do znieważenia, bo były dwa elementy - publiczność i zamiar. Giewont jest miejscem publicznym. Sąd nie wziął pod uwagę kontekstu. Od kilku lat aktywiści atakują miejsca kultu katolików, bo odczuwają z tego powodu dziwną satysfakcję. Sąd uznał, że nie ma to żadnego znaczenia. Podano wyjątkowo lakoniczne uzasadnienie, nie odnoszące się do zarzutów ujętych w zażaleniu, dlatego to postanowienia będzie poddane kolejnej ocenie - zapowiedział adwokat. Dopytywany o "kolejne kroki", powiedział: - Przełożeni prokuratora mogą podjąć decyzję o wszczęciu postępowania na nowo, o wniesieniu kasacji . Po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia będziemy rozważać, czy nie zwrócić się do Prokuratora Generalnego o kasacje.

Podczas rozmowy z dziennikarzami poruszono także wątek innych przykładów wykorzystania konstrukcji krzyża do eksponowania banerów, czy flag. - Każde, jakiekolwiek zawieszenie czegokolwiek związanego z polityką, reklamą, tym co nie jest związane z religią - na krzyżu jest niedopuszczalne - podsumował adwokat.

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Piotr Rivier09:46, 26 marca 2021
Sądzę, że jedynym właściwym sposobem na walkę z katolickim obskurantyzmem (ciemnotą) jest poparcie drugiej strony, którą reprezentuje Nauka i zdrowy rozsądek.
czytelnik08:53, 25 marca 2021
Wektor 100% racji, popieram i też takie samo mam zdanie, ciagke to powtarzam
mewa08:11, 25 marca 2021
Chory kraj
Szarak18:53, 24 marca 2021
@zastanawiam_się

"Dlaczego ludzie spod znaku Dudy gałganka wybrali akurat Giewont?
Mogli wejść na Rysy! Wyżej by było.

Ale zaraz zaraz! Na Rysy trzeba WYJŚĆ!
Na Giewont droga łatwiejsza- kolejką na Kasprowy, a potem już prawie po płaskim, no i można wbić szpilę tym ''wrednym przeciwnikom Dudy'' oczywiście wszystko w imię TOLERANCJI i POKOJU."


Pasuje jak ulał do akcji powieszenia na krzyżu, banera wyborczego Dudy, wtedy to było dobre i git, teraz to jest "BE"
Wektor18:11, 24 marca 2021
Do Rufio.

Nic lepszego nie mogło się stać:). Gdybym chciał opisać poglądy lewackie "sposób myślenia"
na sprawy katolicyzmu w Polsce, pewnie zajęłoby mi to trochę czasu, a tu proszę, prawie
GOTOWIEC:). Nie ukrywam, że chciałem coś takiego napisać, ale admin mógłby być w kłopocie.
Ale kto wie?, co się odwlecze...? Czytelnicy mają możliwość zapoznania się z lewackimi
teoriami na temat życia katolickiego w naszym ojczyźnie. Oby więcej takich tekstów, które
was obnażają:). W końcu realizuje się moje założenie, ze sprowokowanie środowisk lewackich
na Podhalu, musi, przynieś założone efekty. Apeluje do wszystkich, którzy czytali ten tekst
MNIEJSZOŚCI, aby przekazywali innym czytelnikom, aby go przeczytali:).

I na koniec raz jeszcze.

Dożyliśmy czasów, kiedy komuniści i zdrajcy Polski uczą nas demokracji i
patriotyzmu, aktywiści LGBT tolerancji, ateiści wiary, a stacja TVN
obiektywnego myślenia :D.

PS.
Tak na marginesie, należy mi się szacunek, że mam inne zdanie:).
To z waszej biblii:).
Wektor18:07, 24 marca 2021
@Cyc Malina

Właśnie tak uważam :D.
zastanawiam_się15:28, 24 marca 2021
Dlaczego ludzie spod znaku kolorowego gałganka wybrali akurat Giewont?
Mogli wejść na Rysy! Wyżej by było.

Ale zaraz zaraz! Na Rysy trzeba WYJŚĆ!
Na Giewont droga łatwiejsza- kolejką na Kasprowy, a potem już prawie po płaskim, no i można wbić szpilę tym ''wrednym katolom'' oczywiście wszystko w imię TOLERANCJI i POKOJU.
stryk13:03, 24 marca 2021
Moich uczuć religijnych baner LGBT nie obraził. Jestem katolikiem a nie oszołomem.
Adam_6612:11, 24 marca 2021
A co z banerem wyborczym Andrzeja Dudy? Ten nie obrażał wartości religijnych?
Rufio11:53, 24 marca 2021
wektor, nie pisz głupot, bo tylko szkodzisz temu czego chcesz bronić.
- to, że ktoś nie chce wierzyć w to samo co ty, nie oznacza, że nie jest i nie chce być moralny.
Nie ma jednej moralności, są różne systemy moralne. To, że ty uznajesz jeden, i pewnie nie masz pojęcia, że w ogóle istnieją inne, nie znaczy że masz rację. Wielu ludzi którzy nie są związani z jakimkolwiek kościołem chrześcijańskim, w tym z kościołem katolickim uznaje takie same zasady moralne jak katolicy. A różnią się tym, że wywodzą je z innych źródeł niż nauczanie kościoła, biblia, czy tradycja.
-Wolność, tolerancja, równouprawnienie - to wartości ewangeliczne, a nie "słowa wytrychy które mają mieszać w głowie". Wprost wynikają z Pisma. No chyba że uważasz że Jezus mieszał ludziom w głowach. W takim razie nie różnisz się od tych którzy skazali go na śmierć. Ale równie dobrze można je wyprowadzić z humanizmu, z starożytnych systemów filozoficznych, można je znaleźć w innych religiach.
- Zapewne uważasz się za człowieka wierzącego, obrońcę wiary, kościoła, tradycji i czegoś tam jeszcze. Ale plując na ludzi, pisząc o czerwonej zarazie, dewiantach itd pokazujesz, że nie masz żadnego pojęcia o tym czego chcesz niby bronić. Obrażanie, pogarda, wyzwiska - to nie jest droga obrony chrześcijaństwa. Jeżeli chrześcijanie mieliby być takimi jak ty nienawistnikami i durniami, to trzeba by się od nich trzymać z daleka. A podobno chodzi o to aby swoim życiem i przykładem pokazywać jak postępować, podobno chodzi o to aby naśladować Jezusa. Tak słyszałem, ale patrząc na postępowanie katolickiej większości, a zwłaszcza biskupów, to bardzo wątpię że poważnie traktują to w co niby wierzą. Ale może sie mylę, może wcale nie o to chodzi, tylko te procesje, liturgie, świętowania i pretekst do przywalenia komuś innemu, oczywiście w imieniu owego Jezusa... No to może jednak powinieneś poczytać sobie Biblię, zwłaszcza Ewangelie - i zobaczyć czy tenże Jezus wyzywał kogoś od faryzejskiej zarazy, czy zachęcał dziadków i babcie do opowiadania o Rzymianach i celnikach jako o zarazie gorszej niż trąd czy dżuma. Poczytaj sobie jak potraktował Zacheusza, setnika z Kafarnaum, Jaira, kananejkę, cudzołoznicę z J8 i niezły tłumek innych "bidoków". Poczytaj, przemyśl. To ci pomoże nabrać lepszego stosunku do ludzi którzy się od ciebie różnią.
Cyc Malina11:39, 24 marca 2021
@Wektor
"Podobno lewica jest "nowoczesna", a wy jesteście po prostu zacofani, pozbawieni
zdrowego rozsądku. Krótko mówiąc, czym jest tolerancja jedno kierunkowa?
TOLERANCJA JEDNO KIERUNKOWA to nic innego jak, NIE TOLERUJEMY WAS, ale
WY TOLERUJCIE NAS, bo my TAK CHCEMY...."

Wypisz wymaluj cały PiS w swojej okazałości.
emi11:01, 24 marca 2021
Wektor masz rację. Ale myślę że jakoś podświadomie krzyż ich w oczy kole, że oni czują iż kryje się za nim coś, co przebija się nawet przez zagłuszone sumienie, bo niby kto komu zabrania żyć bez krzyża. Wolny wybór. Czy biedactwa nie wiedzą że nienawiść do krzyża, z którego wypływa życie, jest nienawiścią skierowaną na samego siebie? Może zajeżdża im już własnym trupem? Ci ludzie, pokroju Owsiaka, już zacierają rączki i młodym robią pranie mózgu pod przykrywką dobroczynności.
...10:24, 24 marca 2021
Popieram w 100 % wypowiedź - GIT :).
Górol10:03, 24 marca 2021
Potraktowali krzyź jak wieszak a sędzia to przyklepał.
Ludzie ani wstydu ani honoru .
NieKATolik09:34, 24 marca 2021
Brawa dla majestatu prawa!Katolicy jak wam tu w Polsce zle to pakowac manatki i jazda do Watykanu.Myslicie ze wasza wiare mozecie narzucac kazdemu,te czasu minely!
szuser09:13, 24 marca 2021
Ludzie, nic nie rozumiecie. Nie można mnie znieważyć -KRZYŻ
moim_zdaniem08:57, 24 marca 2021
do @ zed
Niestety dalej nie wiem o co ci chodzi.
Nikogo nie obrażam w przeciwieństwie do osób lgbt, którzy co i rusz obrażają katolików. To było stwierdzenie faktu. Ten kolorowy gałganek jeszcze na meczecie nie wisiał. Czy wisiał?
PasterzPPP07:41, 24 marca 2021
A co z akcją wieszania plakatu prezydenta na krzyżu na Giewoncie? Czy sprawcami też zajmie się prokuratura?

W tekście jest o tym mowa. Moderator.
Do Wektor07:11, 24 marca 2021
Jeżeli uważasz się za Katolika to pamiętaj o PRZYKAZANIU MIŁOŚCI
(trochę się zapędziłeś)
Maniek06:53, 24 marca 2021
Bo tam powinien wisieć plakat prezesa Kaczyńskiego :)
Wektor23:30, 23 marca 2021
No to jeszcze raz.

Dla lewactwa wiara jest nieistotna, bo chcą żyć bez ograniczeń moralnych.
Moralność mają za nic. Nawet krzyż na Giewoncie im przeszkadza, którego na co dzień
nie widać w przestrzeni publicznej. Wolność, tolerancja, równouprawnienie, to słowa
wytrychy, które mają nam namieszać w głowie, aby łyknąć ideologię LGBT+@. Ludzie,
którzy przeżyli tę ideologię na własnej skórze (chociaż nazywała się inaczej) w
Polsce, nie dadzą się ściemnić ponownie. Chodzi o młodzież, która jest podatna na
takie nowalijki, jak LEWACTWO. Dlatego rodzice muszą rozmawiać z dziećmi na te tematy,
ponieważ to one są przyszłością naszej ojczyzny. Dziadkowie i Babcie też mają obowiązek
mówić (opowiadać) wnuką o CZERWONEJ ZARAZIE, gorszej niż korona wirus.

Podobno lewica jest "nowoczesna", a wy jesteście po prostu zacofani, pozbawieni
zdrowego rozsądku. Krótko mówiąc, czym jest tolerancja jedno kierunkowa?
TOLERANCJA JEDNO KIERUNKOWA to nic innego jak, NIE TOLERUJEMY WAS, ale
WY TOLERUJCIE NAS, bo my TAK CHCEMY. To jak dziecko, które płacze i wije się na
podłodze w sklepie, żądając od rodzica, aby mu kupiła kolejną zabawkę, BO CHCE.

I jeszcze jedna prawidłowość.

Czerwona, lewacka, brygada, jak zwykle ma dużo do powiedzenia. To taka nowa
faszystowsko-lewacka tolerancja i demokracja:). Taka tolerancja jakby ktoś chciał
nasr*ć w gabinecie Trzaskowskiego z zaznaczeniem, że jest INNY i musi to TOLEROWAĆ,
bo nie można DYSKRYMINOWAĆ czyiś RACJI. Dewiantów i lewactwo je promujące, należy
zwalczać tak samo, jak terroryzm i zorganizowaną przestępczość!
GIT23:13, 23 marca 2021
Cza było plakatu nie wieszać. Tak otworzyliście bramkę do działań innych.
Ala21:27, 23 marca 2021
Niech się Ziobro tym zajmie.....to sprawa rangi państwowej.....a może wiceminister Kaczyński powinien ingerować ..hahaha dajcie spokój...tyle w temacie dla myślących!!!
zed21:26, 23 marca 2021
moim_zdaniem@ /.../ fajnie jest obrażać z pozycji silniejszego mają za sobą "władzę" i kryjąc się w tłumie podobnych.

Proszę więcej tego nie robić. Proszę w imieniu osób pochodzących z Zamojszczyzny. Moderator.
moim_zdaniem21:01, 23 marca 2021
....''Od kilku lat aktywiści atakują miejsca kultu katolików, bo odczuwają z tego powodu dziwną satysfakcję''....

Bardzo w punkt.
Jakoś na meczetach/synagogach nie wieszają tej kolorowej ścierki. Są na to zbyt tchórzliwi.
oli20:54, 23 marca 2021
Mieliśmy nadzieję,że krzyż obronimy.Niestety ,takich mamy sędziów.Szkoda,że nie było dużego poparcia wśród górali,tak jakoś machneli ręką na to co dla nas ważne.Przykro! Jaki to sędzia,powinniśmy to wiedzieć,chyba nie góral?
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas