Rezerwacyjny problem hotelarzy - podhale24.pl
Piątek, 29 marca
Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Ostapa
Szczawnica
Clear
13°
Wiatr: 14.724 km/h Wilgotność: 39 %
Clear
12°
Wiatr: 17.604 km/h Wilgotność: 40 %
Clear
13°
Wiatr: 10.188 km/h Wilgotność: 35 %
Clouds
12°
Wiatr: 13.212 km/h Wilgotność: 36 %
Clear
13°
Wiatr: 19.044 km/h Wilgotność: 45 %
Clear
12°
Wiatr: 15.012 km/h Wilgotność: 44 %
Jakość powietrza
40 %
Nowy Targ
14 %
Zakopane
8 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 20 | 40 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 4 | 8 %
04.07.2021, 17:22 | czytano: 6785

Rezerwacyjny problem hotelarzy

Hotele, motele i pensjonaty od kilku dni mogą wynajmować 75% "ilości jednostek noclegowych". Pozostałe 25% mogą zająć osoby zaszczepione oraz dzieci do 12-tego roku życie. Właściciele obiektów - zgodnie z przepisami - nie mogą weryfikować tych danych. Jak sobie radzi branża turystyczna w tych warunkach?

arch. Podhale24
arch. Podhale24
- Wszystko zależy od wysokości wsparcia, jakie przedsiębiorca otrzymał. Niektóre obiekty nawet nie próbują wynajmować powyżej 75% - mówi przedstawiciel Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.

Branża turystyczna długo czekała na poluzowanie obostrzeń i możliwość ponownego świadczenia usług. Początkowa możliwość wynajmowania 50% obiektu, a następnie 75% dla wszystkich gości plus pozostałe 25% dla osób zaszczepionych i dzieci do 12 roku życia uszczęśliwiła właścicieli obiektów noclegowych. Niestety wraz z poluzowaniem obostrzeń nie poszły przepisy umożliwiające gromadzenie i przetwarzanie danych klientów.

- Zgodnie z przepisami RODO przedsiębiorca nie może zapytać gościa o to, czy jest zaszczepiony, czy nie. Gość może dobrowolnie to podać, jednak właściciel obiektu nie może tego wymagać – zaznacza Karol Wagner z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej. - Część gości przesyła screen ekranu z kodem QR, umożliwiającym weryfikację, jednak jest to wyłącznie ich decyzja – dodaje.

Właściciele obiektów noclegowych oraz pracownicy recepcji mimo, iż muszą weryfikować ilość osób zaszczepionych nie mają podstawy prawnej, która by ich uprawniała do pozyskiwania takich danych oraz ich przetwarzania. - Hotelarz zarządza obłożeniem w przyszłości optymalizując obłożenie obiektu. Już na poziomie rezerwacji powinni wiedzieć, który z pokoi jest „zaszczepiony”, a który nie. Przepisy RODO nie pozwalają takich danych przechowywać i nimi zarządzać.

- Są to dane medyczne, które w rejestrach nie powinny się znaleźć – mówi Karol Wagner.

Część gości już na poziomie rezerwacji wysyła swój kod QR, lub informuje o tym, że są zaszczepieni, co z jednej strony hotelarzom ułatwia zarządzanie rezerwacjami, a z drugiej strony stwarza problem w postaci przechowywania i zarządzania takimi danymi. Problem pojawia się również w momencie przyjęcia gościa do obiektu, kiedy trzeba zweryfikować oświadczenie gościa. - Zaczyna się sezon, a przed recepcjami ustawiają się kolejki. Jak przy tylu osobach zachować poufność danych sczytując kod QR informujący o zaszczepieniu - zastanawia się Wagner.

Hotelarze po kilkumiesięcznym zamknięciu starają się nie tylko nadrobić straty, ale także przygotować na kolejną falę zachorowań jesienią i zabezpieczyć się w razie ponownego lockdownu branży. Niestety przepisy, a raczej ich brak uniemożliwiają wynajmowanie 100% pokoi. - Część prawników mówi, żeby nie przyjmować nic powyżej limitów. Są obiekty, które nie będą przyjmowały powyżej tego limitu – zaznacza Karol Wagner i jednocześnie informuje, że decyzja o tym, czy przyjmować powyżej 75% uzależniona jest od wysokości dofinansowań, które dany obiekt otrzymał. Jeżeli bowiem weryfikacja osób zaszczepionych okaże się niewłaściwa, przedsiębiorca będzie musiał oddać dofinansowanie i dodatkowo zapłacić karę. Kary mogą także pojawić się za nieprzestrzeganie przepisów RODO.

W podobnej sytuacji, co przedstawiciele branży hotelarskiej znaleźli się również restauratorzy oraz branża ewentowa. Ich również obowiązuje limit 75% ilości miejsc oraz możliwość udostępnienia pozostałych 25% osobom zaszczepionym. Pojawia się tylko pytanie, na podstawie jakich przepisów mają to weryfikować?

ms/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
zdrowy14:09, 5 lipca 2021
Nie ma prawa pytać o szczepienie, czy na wakacjach czy w pracy. Stety niestety i tak ludzie się zaszczepili i spokojnie bez pytania można założyć, że 25% gości jest zaszczepionych.
Ja22:20, 4 lipca 2021
Jaki problem??? A kto tutaj martwi się przestrzeganiem przepisów prawa? Prawo się na Podhalu nie przyjęło! Czy wolno, czy nie wolno mają full gości.
sky is the limit19:36, 4 lipca 2021
Szara strefa nie ma takich dylematów. Jadą z koksem na 110%.
I kto im coś zrobi? NIKT i NIC :-)
Proponuję hotelerzom przejście do szarej strefy to szanse będą wyrównane.
dutki moje dutki18:17, 4 lipca 2021
Jaki problem?Trzeba czytać wolno ze zrozumieniem,a przepis się znajdzie.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas