Polska Agencja Prasowa, powołując się na Biuro Prasowe MEiN podało, że resort edukacji uznał prawomocność odwołania rektora Włodarczyka ze stanowiska. Z ustaleń Podhale.pl wynika, że jest inaczej.
21 grudnia, decyzją Kolegium Elektorów, dr hab. Robert Włodarczyk, prof. uczelni, został odwołany z funkcji rektora. Uczelnia poinformowała, że w trakcie najbliższych 30 dni obowiązki rektora PPUZ będzie pełnić dr n. med. Maria Zięba. W styczniu 2022 roku odbędą się natomiast wybory uzupełniające.
Po tym na uczelni zapanowała dwuwładza. Dr Włodarczyk ogłosił, że nadal jest rektorem, a próba odwołania go ze stanowiska była niezgodna ze statutem PPUZ w Nowym Targu. P.o. rektora dr Maria Zięba twierdzi natomiast, że złożyła zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa poprzez uniemożliwienie wykonywania jej czynności służbowych.
Obie strony sporu przekazały, że czekają na rozstrzygające w tej sprawie stanowisko Ministerstwa Edukacji i Nauki. Gdy zapytaliśmy Annę Ostrowską, rzecznik MEiN o komunikat Polskiej Agencji Prasowej, odpowiedziała, że "Redakcja PAP (...) dokonała nadinterpretacji w depeszy, którą będziemy prostować. Nie ma prawomocnego odwołania".
Z biura prasowego resortu otrzymaliśmy komentarz w sprawie zamieszania na nowotarskiej uczelni, jednak nie wynika z niego jednoznacznie, czy odwołanie rektora jest prawomocne, czy nie. Mimo pytań o jasne stanowisko, nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Oto treść komunikatu resortu ws. odwołania rektora nowotarskiej uczelni:
"W dniu 21 grudnia 2021 r. Przewodniczący Kolegium Elektorów Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej w Nowym Targu (PPUZ w Nowym Targu) poinformował MEiN o odwołaniu przez Kolegium Elektorów w dniu 21 grudnia 2021 r. - w oparciu o przepis art. 27 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, z późn. zm.) - Rektora PPUZ w Nowym Targu dr. hab. Roberta Wojciecha Włodarczyka, załączając jednocześnie stosowną uchwałę w tej sprawie.
Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, rektor uczelni publicznej może być odwołany przez kolegium elektorów większością co najmniej 3/4 głosów w obecności co najmniej 2/3 jego statutowego składu. Wniosek o odwołanie rektora uczelni publicznej może być zgłoszony przez senat większością co najmniej 1/2 głosów statutowego składu albo przez radę uczelni. Zatem odwołanie rektora przez organ, który dokonał jego wyboru, tj. kolegium elektorów, jest dopuszczalne w ww. trybie i jest decyzją wewnętrzną uczelni pozostającą w zakresie autonomii i odpowiedzialności uczelni. Nie jest tym samym wymagane złożenie przez kolegium elektorów wniosku do ministra o odwołanie rektora.
W okresie od dnia odwołania rektora obowiązki rektora pełni osoba wskazana w statucie uczelni, a w przypadku braku wskazania takiej osoby najstarszy członek senatu posiadający co najmniej stopień doktora. Po odwołaniu przeprowadza się wybory uzupełniające na okres do końca kadencji w uczelni. Zgodnie z informacją przekazaną przez Przewodniczącego Kolegium Elektrów pełnienie obowiązków na mocy § 63 ust. 5 statutu uczelni objęła dr Maria Zięba - Prorektor ds. studenckich i kształcenia - do momentu wyboru nowego Rektora PPUZ w Nowym Targu.
Niezależnie należy wyjaśnić, że przepisy ww. ustawy dają możliwość odwołania rektora uczelni publicznej nadzorowanej przez MEiN również przez ministra właściwego ds. nauki i szkolnictwa wyższego. Jednak procedura, o której mowa w art. 432 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce nie miała tutaj zastosowania (Zgodnie z regulacjami art. 432 w przypadku stwierdzenia naruszenia przez rektora przepisów prawa, minister może wystąpić do kolegium elektorów albo podmiotu, który dokonał wyboru rektora, albo go powołał z wnioskiem o odwołanie rektora. Wniosek ten jest rozpatrywany w terminie 30 dni od dnia doręczenia. Do czasu rozpatrzenia wniosku o odwołanie rektora minister może zawiesić go w pełnieniu jego funkcji. Ponadto jeżeli rektor rażąco lub uporczywie narusza przepisy prawa, minister może go odwołać, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz właściwej konferencji, o której mowa w ustawie, czyli: Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Konferencja Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych i Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich. Opinie są przedstawiane w terminie 30 dni od dnia doręczenia wniosku o ich wydanie. W przypadku bezskutecznego upływu tego terminu, wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony)".
r/
Skontaktuj się z nami
- +48 796 024 024
+48 18 52 11 355 - redakcja@podhale24.pl
- m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas