Dwa warianty nowej zakopianki na odcinku Biały Dunajec - Zakopane. Trwają konsultacje (zdjęcia) - podhale24.pl
Niedziela, 28 kwietnia
Imieniny: Pawła, Walerii, Ludwika
Nowy Targ
Clouds
13°
Wiatr: 7.02 km/h Wilgotność: 88 %
Clouds
13°
Wiatr: 5.22 km/h Wilgotność: 76 %
Clouds
13°
Wiatr: 6.156 km/h Wilgotność: 89 %
Clouds
14°
Wiatr: 6.84 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
13°
Wiatr: 9.756 km/h Wilgotność: 91 %
Clouds
Wiatr: 10.08 km/h Wilgotność: 89 %
Jakość powietrza
60 %
Nowy Targ
32 %
Zakopane
46 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 30 | 60 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 16 | 32 %
Rabka-Zdrój
Dobra
PM 10: 23 | 46 %
11.01.2024, 13:01 | czytano: 5245

Dwa warianty nowej zakopianki na odcinku Biały Dunajec - Zakopane. Trwają konsultacje (zdjęcia)

Część skrzyżowań do likwidacji, na innych pojawi się sygnalizacja świetlna. Ekrany akustyczne mają poprawić komfort osób mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie drogi. Trwają konsultacje z mieszkańcami gmin Biały Dunajec, Poronin i Zakopane celem wybrania najlepszej opcji przebudowy drogi drogi pod Tatry.

zdj. Marcin Szkodziński
zdj. Marcin Szkodziński
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przebudowę drogi krajowej nr 47 na odcinku od Szaflar do Zakopanego. Główne cele to poprawa bezpieczeństwa i przepustowości drogi. Spotkanie odbyły się już w Białym Dunajcu oraz w Poroninie.

Przedstawiamy mieszkańcom dwa pomysły na przebudowę zakopianki pomiędzy Białym Dunajcem, a Zakopanem. To jest 12 km trasy. Chcemy na tej drodze przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo kierowców i pieszych, zwiększyć płynność ruchu i przepustowość tej drogi. Chcemy, żeby było mniej korków. Tą drogą codziennie porusza się ponad 20 tys. samochodów. W sezonie turystycznym ten ruch jest oczywiście jeszcze większy. Chcemy w miarę możliwości poprawić warunki panujące na tej drodze - zaznacza Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Prezentujemy mieszkańcom dwa warianty. Pierwszy jest minimalny, gdzie skupiamy się na przebudowie skrzyżowań i dobudowie chodników tam, gdzie jest to możliwe, aby wzdłuż drogi mieszkańcy mogli korzystać z chodnika. Drugi wariant zakłada nieco większą przebudowę i modernizację tej drogi. W tym wariancie na sporym odcinku drogi planujemy dobudowę środkowego pasa. Na tym pasie mieszkańcy mogliby skręcać w lewo do swoich posesji. To nie byłby pas do wyprzedzania, a umożliwiający lewoskręt, dzięki czemu ruch na jezdni zarówno na pasie prowadzącym do Zakopanego, jak i do Nowego Targu byłby płynniejszy - dodaje.

Na odcinku zakopianki pomiędzy Białym Dunajcem, a Zakopanem są aż 32 skrzyżowania. Część z nich miałaby zostać zlikwidowana. Najwięcej, bo aż 7 w gminie Biały Dunajec. W gminie Poronin zlikwidowany miałby zostać zjazd z ul. Jana Kasprowicza na zakopiankę w okolicy dzielnicy Misiagai. Z tym pomysłem nie zgadzają się mieszkańcy przybyli na spotkanie w Gminnym Ośrodku Kultury w Poroninie. Obawiają się także ustawienia w tym miejscu sygnalizacji świetlnej ułatwiającej wyjazd z ul. Za torem. Zdaniem mieszkańców sygnalizacja świetlna w tym miejscu może doprowadzić do sytuacji jaka jest w Klikuszowej.

Obawiam się wprowadzenie sygnalizacji świetlnej na newralgicznym skrzyżowaniu w Poroninie, czyli w miejscu przejazdu przez czarny punkt. Pozostałe rozwiązanie są dobre jak ten trzeci pas umożliwiający swobodny zjazd do posesji, czy skręcenie w boczną drogę. Jeżeli powstanie trzeci pas, to upłynni przejazd. W Szaflarach to dało płynny ruch - mówi Robert Chowaniec, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Nowym Targu, który wcześniej pracował w Wydziale Drogownictwa i Transportu w Zakopanem. - Wiem, że jest coś takiego jak inteligentne sterowanie ruchem. Gdzie jest większe natężenie ruchu, to jest dłużej zielone, ale zastanowiłbym się nad tym rozwiązaniem. Mam nadzieję, że będą brane wszystkie za i przeciw - dodaje.

Dobudowanie trzeciego pasa jezdni na odcinkach, gdzie tory kolei są blisko jezdni wymaga wykupienia od okolicznych mieszkańców działek. Droga weszłaby nawet 6,5 m w prywatne tereny.

W wariancie optymalnym przebudowane miałoby zostać także rondo na węźle tatrzańskim. Zlikwidowany miałby zostać pas dla kierowców poruszających się z Zakopanego w stronę Nowego Targu z pominięciem wjazdu na rondo. W zamian za to, całe rondo miałoby dwa pasy ruchu. Rondo turbinowe wyglądałoby jak to znajdujące się pomiędzy Szaflarami, a Nowym Targiem.

Warianty, które są omawiane na spotkaniach z mieszkańcami, to dopiero wstępne projekty, na które w miarę możliwości mają być nakładane poprawki sugerowane przez mieszkańców oraz przedstawicieli samorządów. Po konsultacjach ma powstać koncepcja rozbudowy drogi, a dopiero następnie projekt budowy.

ms/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas