Trwa projektowanie nowego przebiegu drogi krajowej nr 7 od węzła Zabornia na S7 do granicy państwa w Chyżnem. Dwujezdniowa trasa o długości 35 km ma powstać do 2030 roku. Nowa droga prowadzić będzie po terenach gmin Raba Wyżna, Spytkowice i Jabłonka. W każdej z tych trzech gmin odbyły się spotkania z mieszkańcami, na których GDDKiA zaprezentowała możliwe warianty przebiegu drogi. Mieszkańcy wskazali, które uch zdaniem są najbardziej korzystne.
Raba Wyżna stawia na warianty B lub D
Pierwsze spotkanie ws. przebiegu chyżnianki odbyło się w remizie w Rabie Wyżnej. Wzięło w nim udział kilkuset mieszkańców. Towarzyszyła mu długa i ożywiona dyskusja. Mieszkańcy oraz wójt Tomasz Rajca uważają, że najbardziej korzystne dla Raby Wyżnej są warianty żółty - B lub pomarańczowy - D. W pozostałych wariantach węzeł drogowy ma zostać zlokalizowany w okolicy Kaplicy Trzeciego Upadku, co z uwagi na bliskość istniejących zabudowań jednorodzinnych z pewnością wpłynie na pogorszenie komfortu życia mieszkańców, a dodatkowo ograniczy okoliczne tereny pod możliwą przyszłą zabudowę mieszkaniową. Co ważne, te dwa warianty umożliwiają włączenie planowanej przez Zarząd Dróg Wojewódzkich obwodnicy Raby Wyżnej, nad którą w obecnej chwili zamrożono dalsze prace ( do momentu wyboru nowej trasy DK7).
W wariancie żółtym i pomarańczowym węzeł drogowy na DK7 zlokalizowany będzie bliżej miejscowości Wysoka umożliwiając tym samym połączenie drogowe z sąsiednim powiatem, co również otwiera możliwość wygodnego dojazdu do Jordanowa. Najbliższy węzeł drogowy zlokalizowany będzie w obecnym przebiegu, czyli tak naprawdę 4 km od miejscowości Raba Wyżna.
W Spytkowicach żaden wariant bez poparcia
- Na chwilę obecną żaden z proponowanych wariantów nie jest wyraźnie preferowany przez ogół mieszkańców Spytkowic - informuje wójt Bartosz Leksander. - W najbliższych dniach odbędzie się posiedzenie Komisji Rady Gminy w pełnym składzie, dotyczące próby powrotu do zaproponowanego wariantu w petycji, jaką przygotowałem kilka lat temu, gdzie ponad tysiąc osób wykazało konieczność realizacji przebiegu biegnącego po granicy południowej Spytkowic, od strony Podsarnia i Harkabuza, szlakiem obok trasy rowerowej biegnącej ponad wyciągiem narciarskim. Zdaniem większości obecnych na spotkaniu jest to jedyny wariant możliwy do zaakceptowania, jako spójny dla interesu ogółu mieszkańców. Jest on najmniej inwazyjny w krajobraz i układ urbanistyczny Gminy. Ponadto minimalizuje ryzyko utraty dostępu do wody przez mieszkańców i rozwiązuje szereg pomniejszych problemów lokalnej społeczności.
- Równoprawni mieszkańcy są po jednej jak i drugiej stronie Spytkowic, wspólnie zadbajmy więc o interes ogółu. Nie walczmy o przerzucanie drogi z jednej na drugą stronę - podkreśla wójt.
Jabłonka chce korekt
Również Jabłonka nie zajęła jednoznacznego stanowiska. Wójt Stanisław Kasprzak zaznacza, że gmina nie popiera obecnie żadnego z zaproponowanych wariantów. - Po uwagę musi zostać wzięta opinia mieszkańców - podkreśla.
W Chyżnem żaden z wariantów nie zyskał poparcia mieszkańców. Chcą sami przedstawić własne rozwiązanie GDDKiA. W Jabłonce mieszkańcy oczekują, że trasa biec będzie po terenach już dawno przeznaczonych na ten cel w planie zagospodarowania przestrzennego. - Mieszkańcy mentalnie są do tego przyzwyczajeni i oswojeni z myślą, że nowa trasa pobiegnie właśnie tędy. Jednak żaden wariant nie prowadzi tą trasą - wyjaśnia wójt Kasprzak. Również mieszkańcy Orawki chcą korekty zaproponowanych wariantów.
- Bez względu na to, który wariant zostanie wybrany do realizacji, nam, jako samorządowi będzie zależeć na tym, by stworzono jak najwięcej zjazdów i węzłów. Nie chcemy zostać odcięci ekranami od nowej drogi, ale zależy nam, by wykorzystać potencjał drogi do rozwoju naszej gminy - dodaje Stanisław Kasprzak.
Obecna DK7 to najpopularniejsza trasa na Słowację. Przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążone ruchem spośród wszystkich przejść na polsko-słowackiej granicy. Badanie pomiaru ruchu przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że na niektórych odcinkach DK7 między Rabką-Zdrój a Chyżnem każdej doby porusza się ponad 11 tys. pojazdów, w tym ponad 2,1 tys. ciężarówek. Na odcinku za Jabłonką, prowadzącym do granicy państwa, jest to prawie 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 1,6 tys. ciężarówek.
Robert Miśkowiec
Skontaktuj się z nami
+48 796 024 024
+48 18 52 11 355redakcja@podhale24.pl
m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas