20-milionowy przejazd tunelem - podhale24.pl
Szczawnica
Clouds
5°C
Clouds
5°C
Clouds
8°C
Clouds
8°C
Clouds
9°C
Clouds
7°C
Kartka z kalendarza
06.05.2025, 07:56 | czytano: 545

20-milionowy przejazd tunelem

3 maja wieczorem tunelem pod Luboniem Małym przejechał 20-milionowy pojazd. Każdego dnia tą trasą jeździ około 22 tysięcy samochodów. W czasie majówki padł też tegoroczny rekord dziennej liczb aut korzystających z tej trasy - 1 maja tunelem przejechało 42 020 pojazdów.

fot. GDDKiA
fot. GDDKiA
Tunel na S7 służy kierowcom już od prawie 2,5 roku. Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 roku od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r.oku. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebito pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 roku, używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebito nawę tunelu w kierunku Krakowa.

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. Zamontowano w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Sprzęt elektroniczny liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. Od 12 listopada 2022 do 4 maja 2025 roku przejechało nim 20?040 692 pojazdów. To daje średnio 22,1 tysiąca pojazdów dziennie.

Statystyki
Największa liczba przejazdów, dokładnie 44 497 miała miejsce 22 września 2024 roku,
Średnia liczba przejazdów na dobę to 22 144
Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej - większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.

Monitoring
Aby było bezpiecznie, tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny).
Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które podawane są ostrzeżenia i?polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych.?
W tunelu funkcjonuje też odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Dofinansowanie ze środków UE
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.



źródło: GDDKiA
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
11
05.2025
Nie przegap!
11
05.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
maj
6
Wtorek
Imieniny:Judyty, Juranda, Benedykty
Kliknij po więcej