Środa, 20 października 2021, Imieniny: Ireny, Kleopatry, Witalisa
Jabłonka i okolice
Clouds
11°
Wiatr: 9.504 km/h Wilgotność: 77 %
Clouds
11°
Wiatr: 9.54 km/h Wilgotność: 71 %
Clouds
11°
Wiatr: 8.244 km/h Wilgotność: 72 %
Clouds
11°
Wiatr: 7.38 km/h Wilgotność: 75 %
Clouds
12°
Wiatr: 13.608 km/h Wilgotność: 73 %
Clouds
10°
Wiatr: 15.624 km/h Wilgotność: 74 %
alert.podhale24.pl Jesteś świadkiem zdarzenia? Masz ciekawy temat?
Daj nam znać!
11.10.2021, 09:14 | czytano: 3830

Byliśmy na premierze polskiego samochodu elektrycznego (zdjęcia)

Kongres Nowej Mobilności miał miejsce w Łodzi w dniach 7-8 października, zorganizowany został przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Oprócz licznych prelekcji i dyskusji na temat elektromobilności jego główną atrakcją miała być w tym roku premiera polskiego samochodu elektrycznego Vosco EV2.

Ten długo wyczekiwany moment miał być pierwszą prezentacją zaprojektowanego w Polsce samochodu od prawie 44 lat, kiedy to pokazano pierwszy raz Poloneza. Ale po kolei.

Prelekcje i dyskusje

Najciekawsze prelekcje i dyskusje odbyły się drugiego dnia, w piątek. Ciekawą propozycję mieli dla nas Finowie, którzy zorganizowali "Polish Battery Day Powered by Finland". Dyskutowano na temat rynku bateryjnego, jego perspektyw międzynarodowych oraz kierunków rozwoju. Kolejna ciekawa dyskusja dotyczyła perspektyw rozwoju zasilania wodorem w Polsce. Panel dyskusyjny pt. "Wodór w transporcie - perspektywy rozwoju i bariery do pokonania" był bardzo ciekawy, tym bardziej, że niektórzy uważają, że to wodór jest paliwem przyszłości, a nie rozwijające się ogniwa zasilające dzisiejsze "elektryki".

Pierwsza prezentacja VOSCO EV2

Wiele osób, odwiedzających ten branżowy kongres, zainteresowanych było zobaczeniem pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. VOSCO EV2, bo o nim mowa, stworzony został przez Fabrykę Samochodów Osobowych SYRENA w Kutnie. To przedsiębiorstwo, mające na celu wskrzeszenie polskiej motoryzacji, powstało z inicjatywy nieżyjącego już założyciela firmy Polfarmex S.A. Mieczysława Wośko. Co ma zatem wspólnego produkcja leków z motoryzacją? Jak pokazuje przykład pana Mieczysława Wośko, od którego nazwiska powstała marka Vosco, jak do czegoś się dąży z determinacją, to cel można osiągnąć.

Prototyp wyglądał nowocześnie i lekko, z racji zastosowania dwukolorowego nadwozia. Niestety wnętrze nie rozpieszcza przestrzenią - będzie to więc auto miejskie przeznaczone dla ludzi młodych lub jako drugie w rodzinie. Jak dowidzieliśmy się (od obecnych przy samochodzie jego twórców) samochód jest w pełni funkcjonalnym prototypem, który nie jest tylko modelem, jak zaprezentowana rok wcześniej IZERA. Gotowe są już pewne rozwiązania, jak choćby autorski system ogrzewania. Auto ma być dostępne z silnikiem o mocy 175KM i dostępnym momentem obrotowym wynoszącym aż 450 Nm. Bateria o pojemności 31,5 kWh ma zapewnić zasięg ponad 200 km na jednym ładowaniu, co jest niezłym wynikiem, wziąwszy pod uwagę, że ma być to auto miejskie. Autorskie wnętrze jest bardzo spartańskie i jeszcze niedopracowane, podobnie jak niektóre detale na zewnątrz, ale nie jest to egzemplarz przedprodukcyjny tylko jeżdżący prototyp. Na pytanie czego brakuje, aby auto było produkowane przedstawiciele producenta z rozbrajającą szczerością stwierdzili, że jednego... miliarda złotych. Nie ukrywano także, że firma poszukuje inwestora, bądź partnera strategicznego, który umożliwi małoseryjną produkcję. Przedstawiciele firmy nie ukrywali także chęci współpracy przy powstającym samochodzie elektrycznym marki IZERA, podkreślając możliwości współpracy oraz wspierania konkurencyjnego projektu na każdym jego etapie. Ciekawostką jest fakt, że projekt nadwozia VOSCO EV2 brał udział w konkursie ogłoszonym przez właściciela Izery. Woleli oni jednak wybrać większe gabarytowo rozwiązanie.

Nowa marka pojazdów elektrycznych - SERES

Na kongresie zaprezentowała się nie tylko firma VOSCO, ale także wchodząca na europejskie rynki nowa marka pojazdów elektrycznych SERES. Jak reklamują jej przedstawiciele - jest to amerykańska firma z Doliny Krzemowej produkująca samochody w zaawansowanych technologicznie fabrykach w Chinach. Podobno jednym z jej założycieli był współtwórca Tesli Martin Eberhard. W tym przypadku nie tylko rozmawialiśmy z przedstawicielem, ale także wykonaliśmy śmiałą jazdę próbną samochodem Seres 3 po ulicach Łodzi. Co prawda auto nie przyspiesza jak Tesla 3 ani jak Tesla X, bo jej przyspieszenie do setki to 8.9 sekundy, a nie 4, lecz jest całkiem solidnie wykonane i zapewnia miłe wrażenia z jazdy. Samochód Seres 3, który jest obecnie dostępny w sprzedaży, jest dedykowany rodzinom jako funkcjonalny SUV. Posiada on silnik o mocy 162 KM oraz litowo-żelazowo-fosforanowy akumulator trakcyjny o pojemności 53 kWh. Według producentów samochód ma mieć zasięg około 330 km, a jego ładowanie ma potrwać (do około 80% na szybkiej ładowarce) około 30 minut. Wyposażenie samochodu ma być bogate i... w jednej wersji wyposażenia. Skórzana tapicerka, panoramiczny dach, bogaty system infotainment (w tym kamera 360 stopni rejestrująca wszystko co się dzieje wokół samochodu) oraz cztery kolory do wyboru - niebieski, biały, czerwony i czarny. Auto wygląda dość ciekawie i dostępne jest w cenie 37 000 Euro brutto, co za samochód tej wielkości i parametrów nie jest wygórowaną ceną.

Cała konkurencja Tesli

Nie zapominajmy, że samochody elektryczne zostały zapoczątkowane przez Elona Muska, który jako pierwszy zaczął produkcję samochodów elektrycznych na dużą skalę. To jego wizja i entuzjazm pchnęły motoryzację na nowe tory, które owocują takimi wydarzeniami jak Kongres Nowej Mobilności. Wokół budynku mogliśmy zobaczyć najnowszy model Tesli - Y, będący trochę "napompowaną trójką" i który uzupełnił gamę modeli o miejskiego crossovera. Bardzo solidną ekspozycję miała grupa VW, która zaprezentowała szeroką gamę modeli od VW ID.3 poprzez Audi e-tron aż do Porsche Taycana.

Ciekawą ofertę pokazała grupa Hyundai, która zaprezentowała Hyundia IONIQ 5. oraz samochód KIA EV6. Na nas największe wrażenie zrobił Hyundai, z jego ciekawą stylistyką oraz przebogatym wyposażeniem. Inną drogą podąża Toyota, która skupia się głównie na pojazdach hybrydowych i która po macoszemu traktuje "elektryki" rozwijając swoje pojazdy wodorowe jak Toyota Mirai. Te ostatnie niestety nie mają zbyt wiele miejsc tankowania w Polsce, gdyż stacji tankowania wodorem praktycznie nie ma. Swoje modele zaprezentowały także marki premium jak choćby Lexus czy Mercedes. Cieszy to tym bardziej, że jeszcze niedawno nie miały one w swoich ofertach w pełni elektrycznych modeli.

Podsumowanie

Kongres Nowej Mobilności 2021 był bardzo udany, zaowocował wieloma ciekawymi dyskusjami oraz wydarzeniami. Porównując to jak dziś wygląda elektromobilność ze stanem choćby sprzed 3,5 roku, gdy odwiedziliśmy poznańskie Targi Techniki Motoryzacyjnej, trzeba przyznać, że postęp jest ogromny. Dzisiaj nie tylko wiele koncernów motoryzacyjnych produkuje samochody elektryczne, ale ogrom firm zajmuje się produkcją ładowarek do tych aut, regeneracją baterii, a także rozwojem dotychczasowych rozwiązań, choćby baterii. Bardzo cieszy to, że już wszystkie znaczące koncerny przekonały się do w pełni elektrycznych samochodów, choć jeszcze nie tak dawno drwili z Tesli Elona Muska.

Dopłaty do samochodów elektrycznych:

Na koniec jeszcze jedna pozytywna wiadomość - już niedługo ruszą dopłaty do samochodów elektrycznych z prawdziwego zdarzenia. Dotacja dla osób fizycznych będzie mieć postać bezzwrotnej dopłaty do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, których cena nie przekroczy 225 000 zł. Dotacja wyniesie od 18 750 zł aż do 27 000 zł (na specjalne warunki będą mogli liczyć posiadacze Karty Dużej Rodziny).

Jeżeli chodzi o firmy to będą one mogły liczyć na poniższe dofinansowanie:

- W przypadku zakupu samochodów kat. M1 przy maksymalnej cenie pojazdu 225 000 zł dofinansowanie wyniesie 27 000 zł – wymagany średnioroczny zadeklarowany przebieg powyżej 15 000 km,

- W przypadku zakupu pojazdów kat. M2, M3, N1 dofinansowanie wyniesie do 20% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 50 000 zł,

- Samochody kat. M2, M3, N1 - w tym przypadku dofinansowanie może wynieść aż do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 70 000 zł – warunkiem będzie zadeklarowanie średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. km,

- Pojazdy kat. L13-L7e – dofinansowanie będzie wynosić do 30% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 4 000 zł.

By otrzymać wsparcie należy przygotować fakturę za zakup i złożyć wniosek o dofinansowanie w NFOŚiGW w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępny pod adresem: http://gwd.nfosigw.gov.pl. Jednak z rozmów, które odbyliśmy z przedstawicielami firm leasingowych, w tym PKO Leasing, wynika, że firmy te wezmą na siebie całość formalności potrzebnych do uzyskania dotacji, co automatycznie obniży cenę kupowanego pojazdu. Dostępne będą także leasingi z tzw. ratą balonową oraz wynajem aut. Jeżeli ten program ruszy pełną parą, to na pewno ilość samochodów elektrycznych na naszych drogach gwałtownie wzrośnie czego życzymy wszystkim miłośnikom pojazdów EV.

Tekst i zdjęcia:
Łukasz Worwa
Mariusz Szewczyk
galeria zdjęć
najnowsze informacje
dodaj komentarz
regulamin
Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd.
Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).
reklama
kursy walut
reklama
reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas