Autobusy transgraniczne w Tatrach wciąż nie przywrócone - podhale24.pl
Piątek, 26 kwietnia
Imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marceliny
Czarny Dunajec
Clear
-2°
Wiatr: 3.888 km/h Wilgotność: 94 %
Clouds
-2°
Wiatr: 4.14 km/h Wilgotność: 94 %
Clouds
-2°
Wiatr: 4.14 km/h Wilgotność: 94 %
Clear
-1°
Wiatr: 6.228 km/h Wilgotność: 93 %
Clear
-1°
Wiatr: 5.832 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
-3°
Wiatr: 6.768 km/h Wilgotność: 90 %
Jakość powietrza
72 %
Nowy Targ
22 %
Zakopane
36 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 36 | 72 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 11 | 22 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 18 | 36 %
24.06.2021, 14:42 | czytano: 917

Autobusy transgraniczne w Tatrach wciąż nie przywrócone

LIST. - Świetnie działająca marszałkowska linia transgraniczna Bukowina Tatrzańska – Dolny Kubin została decyzją dyrektorów Michała Pierzchały i Pawła Obrzuta zastąpiona busiarskim połączeniem wewnątrzkrajowym, kończącym się w polu na granicy i z niczym nie skomunikowanym - pisze Jakub Łoginow z inicjatywy "Polska - Słowacja - autobusy".

Pomysłodawcy połączeń transgranicznych mówią o urzędniczym blamażu i apelują o powołanie zespołu roboczego z udziałem strony społecznej, który przywróci profesjonalne funkcjonowanie systemu transgranicznych autobusów w Tatrach.

- Idziesz na graniczne szczyty takie jak Rysy, Kasprowy, Grześ lub Wołowiec, schodzisz z nich szlakiem na słowacką stronę – i nie masz jak wrócić do Polski, bo żaden transgraniczny autobus nie jeździ. Aby zmienić ten stan rzeczy, w 2013 roku grupa polskich i słowackich ekspertów założyła inicjatywę obywatelską „Polska – Słowacja – autobusy”, która wspólnie z urzędnikami z Polski i Słowacji opracowała system czterech samorządowych połączeń w Tatrach – przypomina Łoginow. - Pierwsze z nich na trasie Bukowina Tatrzańska – Dolny Kubin udało się uruchomić w 2019 roku, decyzję w tej sprawie podjął wicemarszałek Łukasz Smółka (PiS). Ekspertom z inicjatywy „Polska – Słowacja – autobusy” udało się też wspólnie ze słowackim Ministerstwem Transportu doprowadzić do zmiany słowackiej ustawy o transporcie zbiorowym tak, by ułatwić finansowanie przez samorząd regionalny połączeń użyteczności publicznej przekraczających granicę państwa.

– Przez wiele lat mówiło się o połączeniach transgranicznych. Dziś, dzięki wsparciu administracji rządowej wojewoda ogłosił konkurs dotyczący wsparcia połączeń autobusowych, a samorząd województwa złożył wniosek, który został pozytywnie rozpatrzony - po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego spotykamy się z przewoźnikiem, by podpisać umowę na świadczenie usług na tej linii – mówił podczas otwarcia linii w 2019 roku wicemarszałek Łukasz Smółka, zapowiadając również pracę nad kolejnymi połączeniami transgranicznymi.

Mimo trwającej w 2020 roku pandemii, pierwsza w Polsce marszałkowska linia transgraniczna okazała się ogromnym sukcesem i cieszyła się dużą popularnością wśród turystów oraz mieszkańców, którzy dojeżdżali nią do pracy. W międzyczasie jednak zmienił się dyrektor Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego – został nim Michał Pierzchała, a jego zastępcą Paweł Obrzut. Nowe kierownictwo w odróżnieniu od poprzednika nie chciało pozostawać w kontakcie z inicjatorami połączeń z inicjatywy „Polska – Słowacja – autobusy”, ignorowało nadchodzące uwagi eksperckie i sygnały od pasażerów i postanowiło zmienić format połączeń tak, by odbywały się one z przesiadką na słowacki autobus w szczerym polu na granicy, pomiędzy Suchą Horą a Chochołowem.

„Od początku tłumaczyliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu, że to fatalny pomysł i w ten sposób połączenia nie będą działać. Jeśli już linia musi być podzielona na część polską i słowacką, przesiadka nie powinna się odbywać w szczerym polu, tylko w centrum którejś z przygranicznych wsi – Suchej Hory albo Chochołowa i towarzyszyć temu musi stała promocja i akcja informacyjna ze strony biura prasowego marszałka. Cały czas mówiliśmy marszałkowi i urzędnikom, że wszystko podpowiemy, wytłumaczymy, pomożemy zrobić to profesjonalnie. Niestety, urzędnicy odrzucili naszą pomoc i postanowili zrobić to po swojemu, efekt jest taki, że sobie z tym nie poradzili i połączeń transgranicznych wciąż nie ma, mimo że miały wrócić najpóźniej 15 czerwca” – informują eksperci z inicjatywy „Polska – Słowacja – autobusy”.

Ich zdaniem, problemem jest brak profesjonalizmu urzędników i brak dialogu z osobami, które ten temat zainicjowały i które się na tym znają. Eksperci przedstawili cztery postulaty, które mogłyby poprawić sytuację:

1. Powołanie w Urzędzie Marszałkowskim koordynatora ds. połączeń transgranicznych który zajmowałby się tylko tym tematem i pozostawałby w kontakcie z pasażerami oraz stroną społeczną.
2. Powołanie społecznej grupy roboczej z udziałem marszałka, urzędników, radnych wojewódzkich oraz inicjatorów połączeń z grupy eksperckiej „Polska – Słowacja – autobusy”
3. Zaangażowanie się biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w informowanie o pracach nad połączeniami transgranicznymi oraz w promowanie Małopolski wśród Słowaków.
4. Przeprowadzenie wśród urzędników Urzędu Marszałkowskiego szkoleń z języka słowackiego oraz słowackich realiów, w tym zwłaszcza dotyczących specyfiki słowackiego prawa, samorządu i administracji, gdyż to właśnie brak wiedzy o Słowacji jest główną przyczyną obecnego blamażu – urzędnicy nie radzą sobie z tematyką transgraniczną, a nie chcą poprosić o pomoc ekspertów od Słowacji.

Więcej informacji na stronie inicjatywy obywatelskiej „Polska – Słowacja – autobusy” pod adresem www.facebook.com/polskaslowacja Facebookowy profil inicjatywy polubiło już ponad 9000 osób.

Materiał nadesłany, oprac. r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas