Czym się kierować wybierając rower gravelowy? (art. sponsorowany) - podhale24.pl
Czarny Dunajec
Clouds
6°C
Clouds
7°C
Clouds
7°C
Clouds
8°C
Clouds
6°C
Clouds
4°C
Jakość powietrza
Nowy Targ
Zakopane
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 21 | 42 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 26 | 52 %
Rabka-Zdrój
Dobra
PM 10: 24 | 48 %
10.02.2025, 21:50 | czytano: 289

Czym się kierować wybierając rower gravelowy? (art. sponsorowany)

Rower gravelowy to wszechstronna maszyna, która łączy cechy szosówki, roweru trekkingowego i górskiego. Doskonale sprawdza się zarówno na asfalcie, jak i na leśnych ścieżkach czy szutrowych drogach. Wybór odpowiedniego modelu nie jest jednak prosty, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów.

Materiał ramy


Rama to fundament każdego roweru, a w przypadku graveli wybór materiału ma kluczowe znaczenie dla komfortu jazdy. Najczęściej spotykane są:
  • Aluminium - lekkie, stosunkowo sztywne i przystępne cenowo. Idealne dla początkujących.
  • Stal - bardziej elastyczna, świetnie tłumi drgania, ale jest cięższa. Popularna wśród miłośników komfortowych i długich wypraw.
  • Włókno węglowe - bardzo lekkie i sztywne, ale też droższe. Polecane dla bardziej wymagających użytkowników.
  • Titan - wyjątkowo trwały, odporny na korozję, ale kosztowny.

Wśród marek oferujących wysokiej jakości ramy gravelowe warto zwrócić uwagę na polską firmę Antymateria, która specjalizuje się w budowie rowerów stalowych i tytanowych.

Geometria roweru


Geometria gravelów różni się w zależności od przeznaczenia. Rower o bardziej sportowej geometrii będzie agresywniejszy i szybszy, ale mniej komfortowy na dłuższych dystansach. Modele o bardziej wyprostowanej pozycji zapewnią większą wygodę podczas jazdy rekreacyjnej i długodystansowej.

Napęd i przełożenia


Napęd w rowerach gravelowych zazwyczaj występuje w dwóch wariantach:
  • 1x (jedna tarcza z przodu) - prostszy, lżejszy, mniej podatny na zabrudzenia, ale o mniejszym zakresie przełożeń.
  • 2x (dwie tarcze z przodu) - większy zakres biegów, lepszy na długie dystanse i bardziej wymagające trasy.

Popularnymi grupami napędowymi są Shimano GRX, SRAM Apex, Rival czy Campagnolo Ekar.

Koła i opony


W gravelach spotykamy dwa najpopularniejsze rozmiary kół:
  • 700c - większe, szybsze, lepsze na asfalt i szutry.
  • 650b - mniejsze, szersze opony, lepsza trakcja i amortyzacja na trudniejszych trasach.

Szerokość opon to zazwyczaj 35-50 mm. Im szersza opona, tym lepsza przyczepność i komfort na nierównościach, ale kosztem prędkości na asfalcie.

Hamulce


Hamulce tarczowe to standard w gravelach. Do wyboru mamy:
  • Mechaniczne - prostsze w obsłudze, tańsze, ale mniej efektywne.
  • Hydrauliczne - lepsza modulacja i siła hamowania, droższe i wymagające więcej uwagi.

Dodatkowe mocowania


Gravel powinien być wszechstronny, dlatego warto zwrócić uwagę na obecność mocowań na:
  • Bagażniki,
  • Błotniki,
  • Bidony,
  • Torby bikepackingowe.

Budżet


Ceny rowerów gravelowych zaczynają się od około 4000 zł za podstawowe modele aluminiowe, a kończą nawet na 20 000 zł i więcej za egzemplarze z tytanu lub włókna węglowego. Marka Antymateria oferuje ciekawe rozwiązania w różnych przedziałach cenowych, łącząc nowoczesne technologie z klasycznym designem.
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
Trwa do 30.03.2025
Nie przegap!
23
04.2025
Nie przegap!
Trwa do 06.04.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas
marzec
27
Czwartek
Imininy:Ernesta, Lidii, Ruperta
Kliknij po więcej