Czym się kierować wybierając rower gravelowy? (art. sponsorowany) - podhale24.pl
Szczawnica
Clouds
1°C
Clouds
1°C
Clouds
5°C
Clouds
5°C
Clouds
8°C
Clouds
3°C
Jakość powietrza
Nowy Targ
Zakopane
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 8 | 16 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 5 | 10 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
10.02.2025, 21:50 | czytano: 275

Czym się kierować wybierając rower gravelowy? (art. sponsorowany)

Rower gravelowy to wszechstronna maszyna, która łączy cechy szosówki, roweru trekkingowego i górskiego. Doskonale sprawdza się zarówno na asfalcie, jak i na leśnych ścieżkach czy szutrowych drogach. Wybór odpowiedniego modelu nie jest jednak prosty, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów.

Materiał ramy


Rama to fundament każdego roweru, a w przypadku graveli wybór materiału ma kluczowe znaczenie dla komfortu jazdy. Najczęściej spotykane są:
  • Aluminium - lekkie, stosunkowo sztywne i przystępne cenowo. Idealne dla początkujących.
  • Stal - bardziej elastyczna, świetnie tłumi drgania, ale jest cięższa. Popularna wśród miłośników komfortowych i długich wypraw.
  • Włókno węglowe - bardzo lekkie i sztywne, ale też droższe. Polecane dla bardziej wymagających użytkowników.
  • Titan - wyjątkowo trwały, odporny na korozję, ale kosztowny.

Wśród marek oferujących wysokiej jakości ramy gravelowe warto zwrócić uwagę na polską firmę Antymateria, która specjalizuje się w budowie rowerów stalowych i tytanowych.

Geometria roweru


Geometria gravelów różni się w zależności od przeznaczenia. Rower o bardziej sportowej geometrii będzie agresywniejszy i szybszy, ale mniej komfortowy na dłuższych dystansach. Modele o bardziej wyprostowanej pozycji zapewnią większą wygodę podczas jazdy rekreacyjnej i długodystansowej.

Napęd i przełożenia


Napęd w rowerach gravelowych zazwyczaj występuje w dwóch wariantach:
  • 1x (jedna tarcza z przodu) - prostszy, lżejszy, mniej podatny na zabrudzenia, ale o mniejszym zakresie przełożeń.
  • 2x (dwie tarcze z przodu) - większy zakres biegów, lepszy na długie dystanse i bardziej wymagające trasy.

Popularnymi grupami napędowymi są Shimano GRX, SRAM Apex, Rival czy Campagnolo Ekar.

Koła i opony


W gravelach spotykamy dwa najpopularniejsze rozmiary kół:
  • 700c - większe, szybsze, lepsze na asfalt i szutry.
  • 650b - mniejsze, szersze opony, lepsza trakcja i amortyzacja na trudniejszych trasach.

Szerokość opon to zazwyczaj 35-50 mm. Im szersza opona, tym lepsza przyczepność i komfort na nierównościach, ale kosztem prędkości na asfalcie.

Hamulce


Hamulce tarczowe to standard w gravelach. Do wyboru mamy:
  • Mechaniczne - prostsze w obsłudze, tańsze, ale mniej efektywne.
  • Hydrauliczne - lepsza modulacja i siła hamowania, droższe i wymagające więcej uwagi.

Dodatkowe mocowania


Gravel powinien być wszechstronny, dlatego warto zwrócić uwagę na obecność mocowań na:
  • Bagażniki,
  • Błotniki,
  • Bidony,
  • Torby bikepackingowe.

Budżet


Ceny rowerów gravelowych zaczynają się od około 4000 zł za podstawowe modele aluminiowe, a kończą nawet na 20 000 zł i więcej za egzemplarze z tytanu lub włókna węglowego. Marka Antymateria oferuje ciekawe rozwiązania w różnych przedziałach cenowych, łącząc nowoczesne technologie z klasycznym designem.
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas
marzec
13
Czwartek
Imininy:Krystyny, Bożeny, Rodryga
Kliknij po więcej