- "Wjechałeś na przejazd kolejowy, a zapory zamknęły się? Nie panikuj, wyłam rogatkę wjeżdżając w nią samochodem" (film)
- 2 tys. mandatu i 15 punktów karnych za zatrzymanie samochodu na przejeździe i stworzenie realnego zagrożenia
Co najbardziej zadziwiające - kierowcy nie próbowali uciekać - ani pieszo, ani wyłamując samochodem rogatki. W jednym przypadku maszynista zdołał zatrzymać skład, w innym - stosunkowo niewielkie wymiary samochodu sprawiły, że ustawiony bokiem pojazd nie został potrącony przez pociąg.
Na przejeździe zamontowane są kamery rejestrujące to, co dzieje się na tym odcinku. W razie potrzeby nagranie zdarzeń przekazywane jest Policji. A ta - przypomina:
- kierujący pojazdem zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez niego, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory kierujący winien upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- kierujący powinien prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym należy niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
s/