Edukacja zdrowotna czy seksualna? Burzliwa dyskusja o nowym przedmiocie w Zakopanem. "Jako matka 8-letniego dziecka sprzeciwiam się seksualizacji mojego syna" - podhale24.pl
Jabłonka
Rain
24°C
Rain
25°C
Clouds
22°C
Clouds
23°C
Clouds
22°C
Rain
20°C
Kartka z kalendarza
24.03.2025, 12:50 | czytano: 3899

Edukacja zdrowotna czy seksualna? Burzliwa dyskusja o nowym przedmiocie w Zakopanem. "Jako matka 8-letniego dziecka sprzeciwiam się seksualizacji mojego syna"

Dyskusja na temat nowego przedmiotu, który ma zostać wprowadzony do szkół od 1 września, wzbudziła duże emocje wśród radnych, rodziców dzieci uczęszczających do zakopiańskich placówek, a także przedstawicieli środowiska naukowego.

Zdj. Marcin Szkodziński
Zdj. Marcin Szkodziński
W trakcie spotkania komisji, dr Agnieszka Sojka z Uniwersytetu Jagiellońskiego przedstawiła informacje dotyczące tzw. "beckgroundu", czyli ukrytych treści, które mają być przekazywane podświadomie. Wśród uczestników wzbudziło to oburzenie, zwłaszcza gdy ujawniono, że część programu opiera się na badaniach uznanych za nieetyczne, przeprowadzonych na noworodkach poprzez ich stymulację seksualną. To wywołało burzliwą dyskusję na temat wpływu nowego przedmiotu na dzieci i młodzież, a także obawy o to, czy w przyszłości stanie się on przedmiotem obowiązkowym.

Wypełniona po brzegi sala w Urzędzie Miasta Zakopane stała się miejscem gorącej debaty na temat edukacji zdrowotnej. W spotkaniu uczestniczyli radni miejscy i powiatowy, rodzice oraz przedstawiciele organizacji, a także dr Agnieszka Sojka, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Dyskusję rozpoczęło przeczytanie pisma skierowanego do rady, podpisanego przez 11 osób.

Rodzice obawiają się o granice intymności dzieci

Wielu rodziców wyraziło obawy dotyczące wprowadzenia przedmiotu, który ich zdaniem może zagrozić naturalnym granicom intymności dzieci i młodzieży. - Wcześniejsze uświadamianie dzieci w kwestiach seksualnych może być niebezpieczne. To osłabia ich naturalne bariery przed współżyciem i naraża na nieodpowiednie treści, a także pedofilię czy prostytucję - mówił jeden z rodziców, podkreślając wagę ochrony dzieci przed przedwczesnym i niezdrowym wprowadzeniem do sfery seksualnej. Inny rodzic dodał - Kto zagwarantuje, że za rok przedmiot nadal będzie nieobowiązkowy? Chcemy edukować nasze dzieci zgodnie z naszymi wartościami i sumieniem.

Radni stanęli w obronie prawa rodziców do wyboru

Radni miasta Zakopane, choć wyrażali różne opinie, zgodnie podkreślali, że przedmiot nie będzie obowiązkowy, a rodzice będą mieli pełne prawo do podjęcia decyzji, czy ich dzieci będą uczestniczyć w zajęciach. - Przedmiot jest nieobowiązkowy. Rodzice mogą napisać oświadczenie, a dziecko nie będzie uczęszczało na lekcje - zaznaczył radny Marek Donatowicz. Z kolei radny Zbigniew Szczerba dodał - Nasi nauczyciele i dyrektorzy nie chcą robić krzywdy dzieciom. Musimy zapewnić im edukację, która pomoże im bronić swojej prywatności. Dzięki odpowiedniej wiedzy dzieci będą mogły rozpoznać granice, których nie wolno przekraczać innym, i w razie potrzeby powiedzieć "nie" oraz szukać pomocy.

Kontrowersje wokół programu

Dr Agnieszka Sojka, biorąc udział w dyskusji, wyraziła swoje obawy dotyczące programu nowego przedmiotu. - To, co ma być nauczane w ramach edukacji zdrowotnej, może prowadzić do poważniejszych problemów. Badania, na których opiera się część tego programu, są etycznie kontrowersyjne. W edukacji seksualnej nie mówi się o rodzinie ani o relacjach kobiety i mężczyzny, z których ma narodzić się dziecko. Dlaczego nie uczymy dzieci odpowiedzialności za życie drugiego człowieka? - pytała Sojka, wyrażając obawy, że program nie uwzględnia wartości rodzinnych.

Doktor Sojka zauważyła również, że zmieniające się treści edukacyjne, które młodzież otrzymuje poprzez media, mogą negatywnie wpływać na ich rozwój. Wspomniała o wpływie trendów zachodnich, które w jej opinii mają również swoje odzwierciedlenie w programie nowego przedmiotu. - Kto przygotowuje ten program edukacji zdrowotnej? Dlaczego nie potrafimy sami wymyślić czegoś wartościowego? - mówiła, wyrażając swoje niezadowolenie z importowania obcych modeli edukacyjnych.

Przedmiot nieobowiązkowy, ale na jak długo?

Podczas dyskusji wiceburmistrz Zakopanego, Iwona Grzebyk-Dulak, przypomniała, że przedmiot jest nieobowiązkowy, ale musi zostać wprowadzony, ponieważ takie są wymogi prawne.

- Każda szkoła musi dostosować się do wymagań prawa, ale rodzice nadal mają możliwość wyboru, czy ich dzieci będą uczestniczyć w tych zajęciach - powiedziała wiceburmistrz.

Niemniej jednak, niektórzy rodzice obawiają się, że przedmiot w przyszłości może stać się obowiązkowy.

- Jako matka 8-letniego dziecka sprzeciwiam się seksualizacji mojego syna. Chcemy podjąć rezolucję, by ten przedmiot nie stał się obowiązkowy - mówiła Agnieszka Nowak-Gąsienica, radna miasta Zakopane.

Kto będzie nauczał edukacji zdrowotnej?

Kolejnym poruszonym tematem była kwestia tego, kto będzie nauczał tego przedmiotu. - Ważne jest nie tylko to, co będzie nauczane, ale także kto będzie to realizował. Edukacja zdrowotna powinna być prowadzona przez odpowiednio przygotowane osoby - zauważył radny Józef Figiel.

Radny Marek Donatowicz wyjaśnił, że zależnie od poruszanego tematu, zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli biologii, wychowania fizycznego lub psychologów. - Rodzice mogą zgłaszać swoje uwagi dotyczące nauczycieli i mają możliwość wycofania dziecka z zajęć, jeśli zajdzie taka potrzeba - dodał.

Kiedy dyskusja w Zakopanem?

Radni złożyli wniosek do burmistrza Zakopanego, aby podjąć dyskusję w szerszym gremium na Sesji Rady Miasta. Wystąpili także z wnioskiem o podjęcie w tej sprawie rezolucji.

Najbliższa sesja rady może być bardzo burzliwa, bowiem w programie nie został ujęty punkt odnoście podjęcia rezolucji.

e/r
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
najlepiej oceniony
17
mb 16:11, 24 marca 2025
@pleban; jam; ww

Najlepsze szkoły średnie na Zachodzie to właśnie te katolickie.

Bo to tak jest, że na katolików pluje się z każdej strony, zohydza Kościół, ile wlezie, a potem z bąbelkiem biegnie albo go katolickiego przedszkola, albo szkoły...
najgorzej oceniony
73
ww 13:17, 24 marca 2025
oddać tą naukę księżom.tylko oni gwarantują dobre wychowanie seksualne.tego chcecie?
0
no p11:36, 27 marca 2025
mam wyzsze podagogiczne wykształcenie i praktykę pedagogiczną a babciu znow pomyłka nowicka 1956rocznik nowacka 1975.dlatego wypowiadam się na ww
0
Babcia07:16, 27 marca 2025
Do no.p. Małe sprostowanie.M.Chodzilo mi oczywiście o Nowacka,ale pan(i),dobrze zrozumiała co miałam na mysli.A między tymi paniami jest nie 20 tylko przynajmniej30 lat różnicy.Pozdrawiam i miłego dnia.Na koniec,pozwólcie młodym decydować o sobie i dajcie w końcu przykład bo jak na razie to same kłótnie i wyciąganie brudów.Mozna kulturalnie rozmawiać.
0
góralka06:33, 27 marca 2025
jeśli nie chcemy edukacji seksualnej dzieci to wyłączmy internet.....
0
no p01:12, 27 marca 2025
babciu Grazynko pomyliłaś osoby nowickiej z nowacką.może jesteś prababcią.bo te idolki dzieli 20 lat.
0
Babcia21:32, 26 marca 2025
Do WIEDZMA Brawo.Skad my znamy to powiedzenie? Z życia!!! A życie to młodość,to nasze dzieci,to młodzież.I pozwólcie im w końcu decydować o sobie a nie debatować na spotkaniach o młodzieży bez młodzieży i to za nasze podatników pieniądze.A co do Religii.Jak ja chodziłam do szkoły to lekcję były w salkach przy kościele,byli wspaniali księża,tacy z powołania i nikt im za to nie płacił.Tacy księża naprawdę łączyli nas z Bogiem i takich się nie zapomina.Minelo 50 lat a ja wciąż pamiętam mojego prof.Karola Dziubaczke.
1
Babcia21:06, 26 marca 2025
do no.p Z całym szacunkiem do tej osoby.Prawda jest taka,że młodzież nie lubi czytać,nie lubi słuchać o racji innych bo młodzież ma swoje racje.I guzik ich obchodzi co napisała Nowacka,Czarnek czy Rydzyk.To młodzież będzie chodzić na te lekcję i dajcie im prawo wyboru.Tak naprawde to mało wiecie o swoich dzieciach bo tylko wszystko im narzucacie a nie rozmawiacie.A pan czy pani znowu musiała wtrącić politykę i wytknąć Nowickiej jakie ma wykształcenie.To propozycja,proszę napisać coś o swoim i uzasadnić ta złośliwość do Nowickiej.Kosztem młodzieży ob...wacie tylki swoim przeciwnikom.WSTYD!!!
4
Wiedźma17:04, 26 marca 2025
Ciemnota zaj*** górali sie kłania. Dzieci sobie poradzą.
1
Urlich von pipke16:51, 26 marca 2025
dlaczego radnym umożliwiono wysłuchanie tylko jednej strony, kto tak zaplanował? Wiadomo, czekamy na wybory. Zapomniałbym, jest jeszcz tzw. dostęp do infotmacji publicznej. W tym o koszty.
3
no p13:54, 26 marca 2025
do agatka i babcia proszę podziel się jakie dziela naukowe na ww temat opublikowała LE[NO]WACKA,LE]ubnauer.a może józefczak.bo barbaria obroniła się w wieku 30 latw japonskiej szkole komputerowej.reszte to jej doswiadczenia zyciowe z podbojów s.
1
już się martwiłem20:13, 25 marca 2025
@ BABCIA
Czyżby babcia Grażynka?
10
BABCIA15:20, 25 marca 2025
Głupota ludzka nie ma granic.Ci **** co tak krzyczą najmniej wiedzą o tym przedmiocie i nie mają pojecia,że od swoich dzieci mogli by się dowiedzieć więcej bo taki jest ten świat a Wy go kochani rodzice nie zmienicie.Pytam,czy Ci co tak Wrzeszcza rozmawiali chociaż raz z córką,synem o tych jak Wy to mówicie świńskich sprawach? Myślę że nikt więc po co tyle wrzasku?Ja Wam odpowiem.Trzeba robić mety bo bez tego nie ma polityki.Wstyd,że doczekałam takich czasów gdzie szczucie i głupota idą w parze.
8
Defender07:01, 25 marca 2025
Takie propozycje edukacyjne wychodzą od środowisk lewicowych,tych samych które decydują o sprowadzaniu do Europy nierobów z innych kontynentów...
Ludziom dalej nie zapaliła się czerwona lampka, że świat który znamy wywraca się do góry nogami... Wróć u bram a Polacy się kłócą sami ze sobą..
12
i co tu więcej mówić22:26, 24 marca 2025
Precz z "nowoczesnymi" szaleńcami.
35
Skarbnik22:08, 24 marca 2025
Bzdury i zabobony. Dać im jeszcze widły i pochodnie i bedzie pełny obraz tej zacofanej antyszczepionkowej tłuszczy.
16
Wektor21:44, 24 marca 2025
No to jeszcze raz :).

Próby przemycania treści dzieciom i młodzieży, które zawierały całkowitą swobodę w edukację seksualną,
wg wytycznych WHO nie są niczym nowym. Za rządów Zjednoczonej Prawicy rozmaite środowiska "postępowe",
czasem wespół z politykami opozycji, szukały sposobów na deprawowanie dzieci i młodzieży. Zazwyczaj
jednak akcje typu "tęczowy piątek" kończyły się klapą.

Niepowodzeniem kończyły się też wszelkie próby przeniknięcia do szkół edukatorów rzekomo zdrowotnych,
przede wszystkim dzięki czujności kuratorów i samego MEiN. Środowiska lewicowo-liberalne doskonale
zdawały sobie sprawę, że jedyną szansą na propagowanie ich postulatów jest KAMUFLOWANIE ich pod przykrywką
rozmaitych programów zdrowotnych. Tak było m.in. z programem "Zdrovve Love", który był propagowany
w Gdańsku wśród uczniów gdańskich szkół.

Dziś podobny zabieg próbuje zastosować Barbaria Le(NO)wacka. Jej pomysł jest bardzo prosty. Chodzi o to,
aby w "opakowaniu" ładnie brzmiącego i budzącego pozytywne skojarzenia przedmiotu szkolnego przemycić
całkowitą swobodę w edukację seksualną. Edukacja zdrowotna ma się pojawić od nowego roku szkolnego
w miejsce wychowania do życia w rodzinie. O ile jednak WDŻR był przedmiotem dobrowolnym, to przedmiot
wprowadzony przez Le(NO)wacką może okazać się obowiązkowy, choć decyzja jeszcze nie zapadła.

Perfidia zabiegu Le(NO)wackiej polega na tym, aby wprowadzenie do szkół przedmiotu, który przynajmniej
w teorii ma poprawić kondycję zdrowotną i psychiczną polskich uczniów, miał zapewnić jej swego rodzaju
parasol ochronny. Kto ośmieli się skrytykować jej pomysł, zostanie bowiem uznany za bezdusznego wroga
dzieci. Nikt przecież nie zaprzeczy, jak ważna jest troska o zdrowie fizyczne i psychiczne dzieci.

Kierownikiem zespołu przygotowującego nowy przedmiot ma zostać prof. Izdebski, którego poglądy na edukację
seksualną są bardzo zbliżone do szkodliwych standardów edukacji seksualnej wg WHO. Zbigniew Kaliszuk,
wiceprezes Fundacji Grupy Proelio twierdzi, że prof. Izdebski propaguje wizję seksualności, w której
najważniejsza jest przyjemność realizowana w oderwaniu od jakichkolwiek wartości.

Zachęca do podejmowania współżycia seksualnego niepowiązanego z uczuciem i relacją z drugą osobą, namawia
do masturbacji i nie dostrzega szkodliwości pornografii. Uważa, że przyjemność seksualna może być zaspakajana
nawet kosztem życia dziecka. Fundacja Grupa Proelio wystosowała apel do polityków, dziennikarzy, influencerów
i wszystkich zatroskanych o losy dzieci o sprzeciw wobec planów wprowadzenia nowego przedmiotu.

Wprowadzenie do szkół nowego przedmiotu, planowane na wrzesień jest podyktowane troską Pani Minister o zdrowie
polskich uczniów (przy. parasol ochronny). Było tylko kwestią czasu, że środowiska lewicowo-liberalne spróbują
wcielić w życie to, co próbowali przemycać już w czasie rządów PiS, ale wtedy mieli na to niewielkie szanse.
Po przejęciu władzy mając zaledwie 6% jako lewica, wespół ze spółdzielnią rządzącą próbują forsować rewolucję
edukacyjno-obyczajową wg własnej wizji. Tak jak oni ją rozumieją. :) NO BA :).

Wprowadzenie edukacji seksualnej pod przykrywką edukacji zdrowotnej jest pomysłem bardzo niebezpiecznym,
jest sprzeczne z konstytucją, bowiem to rodzice mają prawo decydowania o wychowaniu swoich dzieci, a pomysły
Le(NO)wackiej są próbą odebrania rodzicom ich praw na rzecz tych, którzy będą narzucać dzieciom i młodzieży
lewacką ideologię. Wkońcu rodzice na niczym się nie znają i z wielką przyjemnościom oddadzą swoje dzieci na
wychowanie Pani Lewackiej :). Projekt jest we wstępnej fazie, ale właśnie teraz należy pokazać zdecydowany
głos sprzeciwu wobec eksperymentów Barbari Lewackiej, żeby nie stało się to, co na Zachodzie, gdzie rodzice
niemal stracili wpływ na wychowanie swoich dzieci.

Lewactwo LPO to są takie ciepłe kluchy pełne roszczeń, bo im się należy. Typowy elektorat berlińsko-moskiewski.
13
Aga20:28, 24 marca 2025
Teraz wprowadzą taki"przedmiot", ale po jakiego buca. Na wszystkie takie sprawy przyjdzie czas. Nie wpajajmy od maleńkości takich tematów, bo to naprawdę przyniesie odwrotne skutki niż "Ministerstwo " planuje.
6
PRL19:10, 24 marca 2025
Czterdzieści lat temu.Sex tabu.Książka pani Michaliny Wisłockiej(Sztuka Kochania,rozrywana ,kolejki po książkę w księgarniach na ksero robili),czy wykłady w TV Lecha Starowicza.Nic,nikt się się od nich nie nauczył.Czego?Był to jakiś ,,afrodyzjak,, w PRL. Natura,rozumek sama swoje zrobi..

Przepraszam za interwencję, ale to był Lew-Starowicz, a nie Lech.
Moderator.
Reklama
62
Sdsss18:15, 24 marca 2025
Najwięcej jadu i sprzeciwu jest wśród osób religijnych, albo starych które mają wnuki, a nie dzieci, a przede wszystkim od osób które dobrze i ze zrozumieniem programu nie przeczytały. Zróbcie ankietę, nawet wśród szkół by uczniowie dali rodzicom to wyjdzie że 90% chce tego przedmiotu. Tylko mało ludzi chcących mówi że chce, albo komentuje, za to bardzo dużo osób które nie chcą, komentują i udzielają się wszędzie.
Ja na przykład nie rozumiem jak osoba która nie ma własnego doświadczenia małżeńskiego może uczyć nauk przedmałżeńskich - tak, mówię o księdzach. To jeden z wielu przykładów hipokryzji. Buntują się przed nauką, by dziecko nie wiedziało że to, co mógłby zrobić ksiądz-pedofil jest złe. Nie rozumiem też dlaczego tyle hejtu jest w przedmiocie który z góry założony jest jako nieobowiązkowy. Zacznijcie krzyki jak będą chcieli wprowadzić do obowiązku szkolnego, póki co nie widzę żadnego powodu po co rady miast i wsi podejmują dyskusje.
41
Ginekolog17:47, 24 marca 2025
Zero seksualizacji wszystkiego was nauczą na naukach przedmałżeńskich
9
rodzic17:43, 24 marca 2025
Rodzice są od wychowywania(szacunek,miłość),szkoła od nauczania przedmiotów. Alfabetu,matematyki, itd..Tak było i niech tak będzie.
38
agatka17:42, 24 marca 2025
Prace naukowe pani dr.Sojki nie są z zakresu biologii, przyrody, medycyny ...raczej nie jest ekspertem w tych dziedzinach.

Bibliografia pani dr.:
Człowiek i Bóg w pieśni. Studium antropologiczno-pedagogiczne, Wyd. UJ, Kraków 2008.
Publikacje redagowane:
Literatura ? Człowiek ? Wartość, red. D. P. Klimczak, A. Sojka, Kraków 2007. 4 pkt.
Jesteśmy. Aktywizacja twórcza i społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi, red. D.P. Klimczak, A. Sojka, Fundacja Instytut Wydawniczy MAXIMUM, Kraków 2013.
Rozdziały w pracach zbiorowych:
Stan oświaty i uczestnictwo w kulturze mieszkańców miasta Tarnowa, [w:] Raport o stanie rodziny w Tarnowie, Tarnów 1997, s. 115-149.
Ceremoniał uniwersytecki, [w:] Sztuka i pedagogika. Krakowskie sesje naukowe, red. J. Samek, (bez nazwy wydawnictwa), Kraków 1999, s. 79-84. (wersja rozszerzona)
Młodzież w świecie chaosu wartości. Na przykładzie czasopism młodzieżowych, [w:] Młodzież w sytuacji zmian gospodarczych, edukacyjnych, społecznych i kulturowych. Materiały ogólnopolskiej konferencji (Cieszyn 15-16 grudnia 1999 r.), T. 2, Wyd. Filia UŚ w Cieszynie, Cieszyn 1999, s. 149-158. (współautorstwo z dr D. Pauluk)
Obraz nowoczesnej kobiety na przykładzie czasopism młodzieżowych i reklam telewizyjnych, [w:] Edukacja zorientowana na XXI wiek, Wyd. UMCS, Lublin 2000, s. 200-205. (współautorstwo z dr D. Pauluk)
Funkcje wychowawcze wartości a tekst literacko-muzyczny,[w:] Istota i pogranicza pedagogiki kultury, red. B. Żurakowskiego, Wyd. Impuls, Kraków 2003, s. 159-180.
Wychowanie do Prawdy ? Dobra ? Piękna. Na przykładzie analizy współczesnej pieśni religijnej, W trosce o młodzież, o młodzież. Edukacja-Praca-Obywatelstwo, red. J. Niewęgłowski, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2004, s. 244-251.
Męskość kreowana w prasie adresowanej do mężczyzn. Na przykładzie ?Maxima" i ?Formy", [w:] Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów, Z. 8, red. A. Domagała-Kręcioch, Z. Szarota, Oficyna Wydawnicza ?Text", Kraków 2004, s. 213-222.
Arteterapia. Możliwości uczestnictwa niepełnosprawnych w kulturze, [w:] Niepełnosprawni wśród nas. O dostęp do edukacji i prawo do rozwoju, red. D. Czubala, J. Lach-Rosocha, Wyd. ATH, Bielsko-Biała 2004, s. 241-248.
Działalność animacyjna wśród niepełnosprawnych, [w:], Wybrane uwarunkowania rehabilitacji osób niepełnosprawnych, red. A. Klinik, J. Rottermund, Wyd. Impuls, Kraków 2005,
Medialne wizerunki kobiet starszych na przykładzie reklamy i analizy widowni telewizyjnej, [w:] Kobieta starsza w kulturze i społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, A. Łysak, Wyd. MarMar, Wrocław 2005, s. (współautorstwo z mgr E. Łyszkowską)
Wspólnotowy wymiar animacji kultury, [w:] Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, red. A. Sajdak, Wyd. UJ, Kraków 2005, s. 109-114.
Świat wartości dziecka kreowany w piosenkach religijnych, [w:] Dziecko sukcesy i porażki, red. R. Piwowarski, Warszawa 2007,
Sakralny charakter pieśni religijnej jako nośnika wartości religijnych, [w:] Literatura ? Człowiek ? Wartość, red. D. P. Klimczak, A. Sojka, Kraków 2007,
Struktura pieśni jako wypowiedzi słowno-muzycznej, [w:] Literatura ? Człowiek ? Wartość, red. D. P. Klimczak, A. Sojka, Kraków 2007, s. 64-75.
Cudzoziemcy w szkole polskiej, [w:] Szkoła w świetle wiedzy potocznej ? wybrane aspekty teorii i praktyki, red. A. Famuła-Jurczak, E. Kobyłecka, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2009. (współautorstwo z mgr A. Tatarą).
Animacja społeczno-kulturowa nową forma wzbudzania uczestnictwa w kulturze na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, [w:] Samorządowe instytucje kultury: peryferia czy centra aktywności kulturalnej? Nowe formy uczestnictwa kulturze na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji, Kraków 2009, s. 30-47.
Wizerunki młodych kobiet i mężczyzn kreowane w mediach na przykładzie prasy i reklamy, [w:] Wolność w mediach. Między poprawnością a odpowiedzialnością, red. M. Drożdż, Tarnów 2010, s.211-217.
Obraz kobiety w mediach wobec idei nowego feminizmu Jana Pawła II, [w:] Czym jest ?nowy feminizm" Jana Pawła II?, red. J. Kupczak OP, M. Zboralska, Kraków 2010, s. 61-67.
Uwięzienie w świecie fikcji. Refleksje pedagoga nad wychowawczą funkcją współczesnych bajek telewizyjnych, [w:] Wychowanie przez świat fikcyjny dla świata rzeczywistego, red. E. Rodziewicz, M. Cackowska, Wyd. UG, Gdański 2011, s. 321-328.
Wychowawcza perspektywa pieśni w edukacji artystycznej, [w:] Kultura artystyczna w przestrzeni wychowania, red. B. Żurakowski, WUJ, Kraków 2011, s. 73-82.
Kultura muzyczna współczesnej młodzieży a edukacja artystyczna, [w:] Kultura artystyczna w przestrzeni wychowania, red. B. Żurakowski, WUJ, Kraków 2011, s. 199-209.
Dziecięce formy uzależnień we współczesnym świecie na przykładzie mass mediów, [w:] Współczesna rodzina: dylematy teorii i praktyki pedagogicznej, red. J. Stanek, Wyd. Komandor, Warszawa 2011, s. 247-258. (współautorstwo z mgr M. Tulik-Hamelak).
The Musical Culture of the Current Generation: Education Trough Art, ed. J. Posłuszna, Psychology of Art and Creativity, Aureus, Kraków 2012, 157-168.
Obraz dziecięcego świata kreowany w mediach na przykładzie reklamy oraz bajek telewizyjnych, w: red. A. Baczyński, M. Drożdż, Dobro w mediach. Z cienia do światła, Biblos, Tarnów 2012, s. 383-396. (współautorstwo z mgr M. Tulik-Hamelak).
Manipulacje w reklamach napojów alkoholowych. Studium analityczne, [w:] red. M. Drożdż, Dobro w mediach ? dobro mediów, Biblos, Tarnów 2012, s. 263-275. (współautorstwo z dr M.K. Grzegorzewską)
Kulturoterapia w procesie aktywizacji twórczej i społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi na przykładzie warsztatów biblioterapeutycznych i muzykoterapeutycznych z wykorzystaniem metodyki animacji społeczno-kulturowej, [w:] Jesteśmy. Aktywizacja twórcza i społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi, red. D.P. Klimczak, A. Sojka, Fundacja Instytut Wydawniczy MAXIMUM, Kraków 2013, ISBN 978-83-61714-05-7.
Dziecko wobec wyzwań współczesnej kultury medialnej, [w:] Psychospołeczne aspekty kształcenia i wychowania, red. Z. Sirojć, M. Łączek, I. Michałków, Uczelnia Warszawska im. M. Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2013, ISBN 978-83-7520-150-5, s. 292-302. (współautorstwo z dr E. Łyszkowską)
Animacja dzieci ulicy na przykładzie działalności Fundacji Teatru Ludowego w Krakowie ? Nowej Hucie, [w:] Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, red. D. Kubinowski, U. Lewartowicz, MakMed, Lublin 2013, ISBN 978-83-927780-7-3, s. 209-225. (współautorstwo z dr J. Olszewską-Gniadek).
Kobieta w polskiej i francuskiej reklamie ? zachwyt czy dyskryminacja?[w:] Kobieta w mozaice kulturowej, red. E. Zawisza, M. Lubińska-Bogacka, <>, Kraków 2014, s. 49-58. (współautorstwo z dr J. Pietrzak-Thebault).
Artykuły:
Ceremoniał uniwersytecki, ?Alma Mater", maj-czerwiec 1999, s. 48-49. (wersja skrócona)
Obraz ?nowoczesnej" dziewczyny na łamach czasopism młodzieżowych wobec chrześcijańskiego ideału kobiety, ?Paedagogia Christiana" 1999, Nr 4, s. 188-196. (współautorstwo z dr D. Pauluk)
Przez trudy do gwiazd, ?Wstań" 2001, Nr 5.
A Villa for the Wife, ?Kraków" 2001, Nr 2, s. 21.
Funkcja integracyjna pieśni a tożsamość osobowa i społeczna, ?Horyzonty Wychowania" 2003, Nr 4, s. 183-188.
Wychowawcze funkcje polskich pieśni religijnych, ?Paedagogia Christiana" 2005, Nr 2(16), s. 173-184.
Sposoby spędzania czasu wolnego oraz uczestnictwo w kulturze młodzieży licealnej (komunikat z badań), ?Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego",2006, Nr 7
Animator kultury i jego działalność we współczesnej kulturze popularnej, ?Pedagogika Kultury", 2006, T. II, s.135-143.
Koncepcja człowieka na podstawie analizy polskich pieśni religijnych po 1945 roku, ?Paedagogia Christiana" 2007, Nr 2(20).
Obraz przyrody w pieśniach religijnych, ?Paedagogia Christiana" 2011, Nr 2/28
Nauczyciel między misją a realizacją programu, [w:] Edukacja szkolna w zmianach?
Zmiany w edukacji szkolnej? Problematyzowanie problemów, ?Studia Pedagogiczne" 2011. (współautorstwo z mgr M. Tulik-Hamelak).
Psychika i duchowość, ?Imago" 2011, Nr 1, s. 42-44.
W poszukiwaniu szczęścia, ?Imago" 2011, Nr 1, s. 45.
Życie jest szczęściem, Clara Lejeune, Kraków 2005, rec. ?Imago" 2011, Nr 2-3.
Ile kosztuje życie? Nad smakiem życia refleksji kilka, ?Imago" 2011, Nr 4, s. 39-40.
Okno życia. S.O.S. Kardynała Karola Wojtyły, J. Leśniak, S. Sikora, ks. J. Konieczny, Kraków 2011, rec. ?Imago" 2011, Nr 4, s. 45.
Quo vadis Mężczyzno?, ?Imago" 2011, Nr 5, s. 49.
?The values of sacrum and sanctum created in lyrics of Polish religious songs after 1945", "Sacried Poetry" 20014/1, s. 213-228.
Inne:
Głos w dyskusji w formie listu do redakcji, ?Naturalne Planowanie Rodziny, listopad-grudzień 1999, Nr 6.
Recenzja książki pt. Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, red. K. Hrycyk, Wrocław 2004 napisana na zamówienie Centrum Edukacji Artystycznej przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Hrycyk Krystyna (red.): Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Silesia, Wrocław 2004, ss. 256 (rec. Agnieszka Sojka) ?Przegląd Pedagogiczny" 2006, Nr 1.
hasło encyklopedyczne: rytmika, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. V, Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2006.
Rekomendacja książki pt. ?z Urwisa Bohater" Urszuli Ledóchowskiej, Warszawa 2009.
Recenzje artykułów do Prac Naukowych WSPiM w Chrzanowie, Chrzanów 2009.
Refleksja pedagoga, [w:] Księga Pamiątkowa dla Jubilata Księdza Profesora Janusza Tarnowskiego, Warszawa 2009.
Kompetencje kulturowe. Refleksja po międzynarodowej konferencji pt. Kompetencje w kulturze http://www.kadrakultury.pl/art,pl,zarzadzanie-kultura,100325.html;
http://www.kursnakulture.pl/art,pl,zarzadzanie-kultura,100326.html.
Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Studenckiej Konferencji naukowej pt. ?Tendencje menedżerskie w animacji kultury", ?Zarządzanie w Kulturze" 2011, T. 12, s. 309-311.
Sprawozdanie z interdyscyplinarnej konferencji Komitetu Prognoz ?Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN pt. ?Style i strategie życia" (15-16.XI.2011 Mądralin), ?Rocznik Pedagogiczny" 2012, T.35. (współautorstwo z dr A. Piejką)
Kompetencje animatora kultury w perspektywie pedagogicznej http://forumkrakow.info/blog/2015/04/13/kompetencje-animatorow-kultury-stanowisko-forum-krakow/
Prowadzone dotychczas przedmioty:

Wprowadzenie do pedagogiki
Pedagogika kultury
Podstawy animacji społeczno-kulturowej/Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji kultury
Współczesne tendencje w animacji społeczno-kulturowej
Metodologia badań społecznych
Metody, techniki i narzędzia badawcze w badaniach jakościowych
Seminarium dyplomowe
Przemysły kultury i czasu wolnego
Amatorski ruch artystyczny
Podstawy wiedzy o muzyce/Kultura muzyczna i jej upowszechnianie
Metodyka pracy animatora z amatorskim zespołem muzycznym
Metodyka upowszechniania muzyki z praktyką pedagogiczną
Praktyka pedagogiczna w instytucjach prowadzących zajęcia z amatorskimi grupami artystycznymi/Praktyka pedagogiczna (muzyczna)
Projektowanie działalności pedagogicznej
Public relations w działalności kulturalnej/instytucjach społeczno-kulturalnych
Marketing w animacji społeczno-kulturowej
Guerilla Marketing w animacji społeczno-kulturowej
Muzyka w wychowaniu z elementami muzykoterapii
Kultura muzyczna współczesnej młodzieży
Kultura medialna
Kultura popularna
Swoboda i przymus w wychowaniu,
Wybrane wartości w wychowaniu na podstawie wybranych tekstów K. Wojtyły
Myślenie o wychowaniu sensu largo na podstawie wybranych tekstów M. Schelera
32
Pleban17:31, 24 marca 2025
Do mb. Jezuici też świetnie szkolili sycylijskie mafie. Tak masz rację człowieku małej wiedzy. Poza tym oni sami się zochydzili.
17
mb16:11, 24 marca 2025
@pleban; jam; ww

Najlepsze szkoły średnie na Zachodzie to właśnie te katolickie.

Bo to tak jest, że na katolików pluje się z każdej strony, zohydza Kościół, ile wlezie, a potem z bąbelkiem biegnie albo go katolickiego przedszkola, albo szkoły...
43
Naszła mnie taka myśl15:52, 24 marca 2025
ok mają prawo protestować, ale przypuszczam że ci ludzie nie mają większego pojęcia o tym przedmiocie, czy tez o rozwoju seksualnym człowieka....
20
Frasne15:19, 24 marca 2025
@zpodhalanskiej, atakujesz matke ktora chroni swoje dziecko ?
Tak cie wychowali ?
19
Wiedźma15:10, 24 marca 2025
Do spowiedzi z przykazania 6 o nieczystych myślach można? Ciemnota i marihuana oraz inne narkotyki już od podstawówki,?o tym się nie dyskutuje. A małpki? Nie te w zoo ale dookoła.
10
gerets15:08, 24 marca 2025
Jednym z dobrodziejstw EU jest szeroka rzeka plynacych pomyslow ideologicznych, gdzie obsesja seksualizacji, doslownie wszystkiego, znajduje sie na poczesnym miejscu.
Wspieraja to podnioslymi haslami i wytartymi sloganami, ktore juz nic nie znacza.
Taki internacjonacno lewacki one size fits all.
23
vilku14:03, 24 marca 2025
A w tle tego wszystkiego projekt ustawy sejmowej "o ustalaniu plci".
Ofensywa deprecjacji zycia rodzinnego i seksualizacji dzieci trwa.
Brawo rodzice !
Jest jakas skonczona hanba, ze utrzymywany za nasze podatki rzad probuje nam to nachalnie narzucic.
32
ono14:01, 24 marca 2025
po co ta cała afera skoro: - "rodzice nadal mają możliwość wyboru, czy ich dzieci będą uczestniczyć w tych zajęciach " tak samo jak WDŻ czy religia nie są obowiązkowe, nie chcę nie posyłam dziecka i po temacie ...
46
zpodhalanskiej13:59, 24 marca 2025
Matka 8 latka nie chce sexualizacji swojego dziecka ale pewno smartfona z dostepen do internetu mu kupila wiec dziecko oglodajac pornografie ktora jest w internecie wszechobecna samo sie uczy wspolzycia , paranoja
17
Ręce precz od dzieci13:40, 24 marca 2025
Wychowanie seksualne WHO str 33 zostało już tylko zdjęcie strony ale da się przeczytac reszta znikła
Plus edukacyjni wolontariusze lpg pchajacy się drzwiami i oknami by edukować dzieci w szkołach.....
73
ww13:17, 24 marca 2025
oddać tą naukę księżom.tylko oni gwarantują dobre wychowanie seksualne.tego chcecie?
72
Jam13:10, 24 marca 2025
Wszystkie szkoły zrobić katolickie nie państwowe a Kler wszystko wytłumaczy i pokaże
22
Pleban13:04, 24 marca 2025
Zabronić dziecku chodzenia na przedmiot o takiej nazwie i po problemie. Kombinować, kłamać, oszukiwać tak samo jak oni z wami robią
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
07
06.2025
Nie przegap!
14
06.2025
Nie przegap!
03
06.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
czerwiec
2
Poniedziałek
Imieniny:Erazma, Marianny, Marzanny
Kliknij po więcej