Nowy obelisk w Mieście wywołał spór między przewodniczącym, a burmistrzem - podhale24.pl
Sobota, 21 grudnia
Imieniny: Tomasza, Piotra, Tomisława
Szczawnica
Clouds
-2°
Wiatr: 9.18 km/h Wilgotność: 89 %
Clouds
-2°
Wiatr: 10.332 km/h Wilgotność: 97 %
Clear
-2°
Wiatr: 6.804 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
-2°
Wiatr: 7.632 km/h Wilgotność: 90 %
Clear
-2°
Wiatr: 7.344 km/h Wilgotność: 84 %
Clouds
-5°
Wiatr: 7.38 km/h Wilgotność: 89 %
Jakość powietrza
54 %
Nowy Targ
56 %
Zakopane
52 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 27 | 54 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 28 | 56 %
Rabka-Zdrój
Dobra
PM 10: 26 | 52 %
16.05.2018, 18:23 | czytano: 13582

Nowy obelisk w Mieście wywołał spór między przewodniczącym, a burmistrzem

NOWY TARG. Obok Kopca Wolności stanął obelisk poświęcony pamięci osób poległych w ostatnim wieku w obronie Ojczyzny. - To moim zdaniem samowola - mówi przewodniczący Rady Miasta i przypomina, że zarówno o formie, kształcie, jak i lokalizacji pomników decyduje Rada Miasta. - To nie jest pomnik, tylko tablica pamiątkowa, dlatego zgoda Rady nie była konieczna - tłumaczy burmistrz.

arch. Tadeusza Morawy
arch. Tadeusza Morawy
Już wiadomo, że uroczyste odsłonięcie i poświęcenia tablicy odbędzie się 3 czerwca. Jak mówi jeden z inicjatorów postawienia obelisku, Tadeusz Morawa - to będzie "doniosła uroczystość, która rozpocznie się w ogrodach kościoła św. Katarzyny. W programie m. in. odczytanie listu od biskupa, kapelana Wojska Polskiego".

Kilka dni temu w rejonie kopca wycięto drzewa i uporządkowano teren. Teraz pojawił się tam wielki głaz z tablicą pamiątkową, na której znajduje się napis, iż jest to pamiątka-hołd w setną rocznice Odzyskania Niepodległości złożony powstańcom listopadowym, styczniowym, wielkopolskim, śląskim, warszawskim, żołnierzom Polskiej Organizacji Wojskowej, I Legionu Piłsudskiego, uczestnikom wojny polsko-bolszewickiej, żołnierzom Wojska Polskiego, konspiracji, Związku Walki Zbrojnej, Armii Krajowej, Służbie Zwycięstwu Polski, Narodowym Siłom Zbrojnym, Zrzeszeniu WiN, Żołnierzom I Pułku Strzelców Podhalańskich, więźniom politycznym i stan wojennego, ofiarom Katynia i Smoleńska.



Poniżej widnieje pięć nazwisk - burmistrza Grzegorza Watychy oraz inicjatorów postawienia pomnika - Tadeusza Morawy, Marka Zapały i Macieja Downara Zapolskiego, a także przedsiębiorcy Kazimierza Wolskiego.

- To moim zdaniem samowola budowlana. Poza tym to Rada miasta decyduje o kształcie i lokalizacji pomników na terenie Miasta. Dodatkowo ten - postawiony został na terenach miejskich, a to jest przestrzeń publiczna. Jestem zbulwersowany takim sposobem działania Urzędu Miasta i burmistrza - mówi Andrzej Rajski.



Przewodniczący Rady Miasta przywołuje przepisy ustawy o samorządzie gminnym, Prawo budowlane oraz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Konkluzja brzmi, iż stosowna uchwała powinna zostać przyjęta przez Radę Miasta przed postawieniem pomnika i przyjęta jako akt prawa miejscowego. Uchwała w sprawie wzniesienia pomnika jest podejmowana przed rozpoczęciem budowy, ponieważ stanowi podstawę do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.



Tadeusz Morawa pytany o zgodę na postawienie pomnika, mówi że w tym miejscu był kiedyś obelisk i to, co teraz zrobiono traktuje jedynie jako rekonstrukcję.

Z kolei burmistrz wyjaśnia, że to, co zostało postawione "to tablica pamiątkowa, a nie pomnik". - Nie traktuję tego jako pomnik. Można było postawić słupek i przybić do niego tablicę, ale wybrana została bardziej trwała forma. Nie było uchwały Rada Miasta, bo to nie jest pomnik - powtarza Grzegorz Watycha.

s/ na głównym zdj. - trzej inicjatorzy postawienia obelisku. Zdjęcia w tekście otrzymaliśmy od Czytelnika. Dziękujemy.
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
jaga220:09, 3 czerwca 2018
Tak namieszane z tymi Bohaterami że ciężko się połapać. Dla jednych bohaterzy dla drugich zdrajcy więc historia jeszcze bardziej pogmatwana. A co z Kuklińskim też bohater?
0
Do d **, Tadek i Marek09:12, 29 maja 2018
Głupiemu ani matura na nic się zda, to tylko dowód wyuczenia pewnego zakresu wiedzy z której bez rozumu i tak maturzysta skorzystać nie jest w stanie. Ani inż. mgr nic tu nie zmieni. Do wszystkiego potrzebny rozum, a z nim jedynie można się tylko urodzić.
0
Tadek Marek12:55, 22 maja 2018
Żeby być majorem to trzeba było mieć maturę.
0
nosić swoją skórę13:17, 21 maja 2018
Panowie Fundatorzy Pomnik Mjr. Ognia na Żoliborzu w Warszawie powstał na terenie kościelnym za zgodą władz Kościelnych ,bez naruszenia prawa .Wiec pytam kto wam broni postawić pomnik na terenie Parafii w Koninkach czy Nowym Targu np. u Ks. Prałata Paśki. Jest tam idealne miejsce na Tablicę i nawet na popiersia wasze w murze przygotowanym dla Bohaterów Narodowych ! Możecie się tam opisywać do woli swoje dzieła, jak wam tyko sumienie karze, a nawet firmę która to zrobi.
Szczęść Boże temu dziełu mam nadzieję że Proboszcz na to dzieło się zgodzi. Odnośnie przedstawiania historii swojego Ojca, prześladowanego przez komunistów do lat 90-tych to proszę to proszę nie przechwalać sie, bo żyją jeszcze rodziny poległych i walczących pod Monte Casino żołnierzy i więzionych w obozach , osób represjonowanych, oraz Ci którzy oddali życie na wszystkich frontach . Bardzo dobrze pamiętają jaką im zgotowała sielanka Władzy Ludowej . Mając życiorys Wujów i Ojców mieli zamkniętą drogę na studia i nawet emigrację zarobkową. A Panowie jakoś studia pokończyli mając rodzinę w AK .i z całą stanowczością proszę nie ubliżać i nazywać nikogo kundlem, a zwłaszcza tym osobom które nie chcą wypłynąć na plecach swoich ojców , i z pokora i skromnością pielęgnują pamięć o swoich najbliższych ! Z szacunku proszę zważać słowa o IPN ! ,bo jeden Pan wykorzystuje materiały IPN do swoich publikacji na temat swojego ojca , i oczerniania ludzi materiałami INP. Później pisze Pan Proszę - chociaż jeden życiorys z waszej rodziny - prawdziwy, nie IPN- owski !!!.Wydaje mi się że jeden Pan nie panuje już nad swoim rozumem . Mam nadzieję że w książce o WIN jednego Pana, nie będą wykorzystane materiały z stron internetowych IPN (co wiąże się czerpania zysku z pracy pracowników naukowych IPN, plagiat ), skoro IPN nie jest dla Panów nie jest wiarygodny to mam nadzieje że nie będą czerpane zasoby wiedzy z tej instytucji.
0
Marek Tadek06:39, 21 maja 2018
W Kościele na Żoliborzu w Warszawie jest tablica upamiętniająca :"Ognia" a pod nią podpis: fundator F.Hreśko - (kolaborant niemiecki i sowiecki). Uczyć się trzeba od najlepszych więc nie wińcie nas za to, że się uczymy. Poza tym cóż - zarzucanie Tadeuszowi Morawie bezczynność, niesamodzielność i zasłanianie się zdjęciami z historii to jest niedorzeczność. Kto z was może przedstawić historię swojego ojca, prześladowanego przez komunistówdo lat 90-tych a mimo tego pozytywnego, działającego ciągle na rzecz nowej demokratycznej Polski. Tylko DRANIE i dyletanci pozwalają sobie na pomijanie takich nazwisk jak Łaś, Morawa i innych ( może wiecie jakich?) przy prezentacji twarzy WiN w Nowym Targu. Chamstwo i bezczelność z wyraźnym przyklaskiwaniem IPN Krakowskiego oraz aktywnej historycznej wdowie Pani Kurtykowej, którzy pogubili się zupełnie historycznie opisując tamte tragiczne czasy i z premedytacją wyłączali Morawie mikrofon, chcą nie dopuścić do skandalu?. Celowe pomijanie kilkunastu WiN-owców z Nowego Targu na Konferencji WiN - w Nowym Targu to chyba jedyny przypadek w Polsce. Komu zależy na umniejszaniu, poniżaniu Morawy? Powiem Wam pod wszelaką odpowiedzialnością : kundlom i oponentom wiedzy i prawdy. Proszę - chociaż jeden życiorys z waszej rodziny - prawdziwy, nie IPN- owski !!! Nie ma - a szkoda - korzystajcie więc z tego co jest. Nie róbcie też takich błędów jak Dodur, który teraz jak piskorz próbuje w Sądzie wywinąć się z odpowiedzialności za nieprawdę, którą napisał. Sabała mawiał - pomału se a wse.
0
panie Morawa22:27, 20 maja 2018
Z zażenowaniem wspominam, że był pan radnym tego Miasta. Niemniej taki jest fakt. A skoro był pan radnym to wie pan jak dotrzeć do archiwów Rady Miasta. Sam pan to zrób a nie wysługuj się innymi. Zrób pan wreszcie coś samodzielnie, bez korzystania z pomocy, pracy, wspomnień, zdjęć - innych ludzi.
0
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK,WiN20:35, 20 maja 2018
W 1972 roku uchwalą Rady Miasta Nowego Targu został zniszczony Kopiec Wolności zwany też Piłsudskiego. Warto poszukać którzy to byli radni i obciążyć ich kosztami.Zginęły wtedy bezpowrotnie dwa akty erekcyjne i symboliczna ziemia przywieziona z pól bitewnych polskiego oręża tym z pod Racławic. Dzisiaj potomkowie nie chcą dopuścić do wskrzeszenia tego miejsca i cały aj waj i larum w związku z Tablicą upamiętniającą bohaterów.Kto ma listę radnych opublikować proszę.
0
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK,WiN18:21, 20 maja 2018
To w końcu jest milion i 50 tysięcy odszkodowania czy już witał się z gąską.
0
Potomnym ku przestrodze17:35, 20 maja 2018
No widzicie jak umiecie apelować o cierpliwość, trzeba było samym wykazać się cierpliwością i poczekać na wyrok sądu a nie pisać w gazetach manifestów oburzenia i rozgłaszać pozwu o milionowe odszkodowanie. Zawsze trzeba wnioskować o więcej, by otrzymać to na co się liczy.Skoro jednak sąd przyznał synowi "Ognia" jakiekolwiek odszkodowanie (osobiście tego nie sprawdziłem), to znaczy że uznał jego krzywdy z dzieciństwa, którym nie był absolutnie winien, a które również zaważyły na jego późniejszym życiu. Sami możecie też zwrócić się do prawnika posła Mularczyka, może i wam się coś dostanie z tej milionowej kwoty, wszak najwięcej rozgłaszanie o "ogniowych zbrodniach". Co do tej samowoli budowlanej, zwanej dalej tablicą, którą upamiętniając siebie, chcecie obdarzyć Nowy Targ, to więcej błędów szanowni "archeologowie"zrobić się już nie dało. W swym paranoicznym strachu przed "Ogniem", który chyba śni się wam po nocach, robicie coraz większe głupoty. I tu wracając do przedmiotowego Orzeczenia - poczekamy, ano poczekamy tylko nie wiadomo na co, bo żaden Zarząd Główny niczego nie rozpatruje. Ta próba mydlenia ludziom oczu odbije się czkawką ale wam. Jeżeli jest inaczej opublikujcie odwołanie. W jednym się z wami zgadzam, z jabłka nie będzie pomarańczy, bandyta będzie bandytą, a głupcy pozostaną głupcami!
0
Marek Tadek12:39, 20 maja 2018
Jeśli chodzi o Orzeczenie Okręgowego Sądu Koleżeńskiego ŚZŻAK w sprawie T.Morawy - to absurd i nieporozumienie, które odbije się Kani i innym czkawką - sprawę wyjaśnia Zarząd Główny - cierpliwości. Nie można tablic umieszczać a można dostawać odszkodowanie z poparciem prawnika PiS Mularczyka za terroryzowanie Podhala przez "Ognia"? Z.Kuraś dostał odszkodowanie w minimalnej kwocie z żądanej ponadmilionowej - reszta pójdzie chyba dla ofiar "Ognia". Co do tablicy przy Kopcu - 99% nowotarżan zapomniała o tym, że Kopiec był. Grupa "Pamięć" nic o tym nie wie i gdyby nie opracowana przez nas broszura to mówili by, że to "Ogień" z Ubowcami go usypał - a to nie prawda. Śmieszni jesteście bezradni i bezsilni pseudo historycy jęczący bez powodu. Wszystko źle - za PO źle, za PiS źle - działajcie i twórzcie rzeczywistość ale historię odtwarzajcie a nie propagujcie nieprawdę. Z jabłka nie zrobisz pomarańczy a bandyta zawsze zostanie bandytą.
0
Potomnym ku przestrodze21:50, 19 maja 2018
No i co, zacny "patrioto", zatkało kakao? A może ci co sporządzili to Orzeczenie to też anty-Polacy i może by tak w nich pozwem cywilnym?

Mam nadzieję, że Redakcja Portalu zgodzi się na opublikowanie tego Orzeczenia, wszak były tu już publikowanie różne listy, testamenty itp.niewiadomego pochodzenia. Wspomniane Orzeczenie jest dokumentem jawnym z którym powinni zapoznać się zwłaszcza ci którzy zamierzają wziąć udział w odsłonięciu kontrowersyjnego pomnika. Dodatkowo upublicznienie treści Orzeczenia zamknęłoby usta kilku osobom i wyjaśniło pewne sprawy raz na zawsze.
0
besala19:53, 19 maja 2018
Arcydzieło to nie jest, ale nazwisko obecnego burmistrza utrwalone dla potomnych to arcy, arcycwaniactwo. Smutne, że szlachetna intencja i dla wielu osób potrzebna forma oddania czci autentycznym bohaterom zostały wykorzystane przez małych ludzi dla zrobienia politycznych interesików. Stawianie tego typu pomników musi być przeprowadzone zgodnie z obowiązujacymi zasadami i prawem, inaczej ich szlachetna intencja zostanie splamiona. O skutkach takiego cwaniactwa świadczy w szczególny sposób poniższa dyskusja.
0
OLA15:19, 19 maja 2018
Do obserwator Kuras byl bardzo prawy/ mam watpliwosci..ola
0
Do, do łogniowiec z Waksmunda12:45, 19 maja 2018
Chciałbyś się zamienić życiem z synem Józefa Kurasia? Chyba nie. To jednak było i jest coś innego, niż bycie "synem żołnierza AK,WiN". Ponadto nie stawia sobie pomników.
Jeżeli poprzednio pisałeś tu coś pod nickiem "Obserwator" to chcę Ci przypomnieć, że agent UB który przyczynił się do śmierci "Ognia" miał pseudonim "Obserwacyjny", czyżby to coś rodzinnego?
0
do łogniowiec z Waksmunda09:49, 19 maja 2018
A kto to mówi o skromności? Przypomnieć ci kwotę jaka sobie winszuje syn kurasia i upomina się o pieniądze w sądach? Prekursorzy skromności się znaleźli.
0
prawda09:09, 19 maja 2018
Powrót starej układowej nomenklatury postpezetpedrowskiej w natarciu i w mistrzowskich sztuczkach relatywizowanla rzeczywistości. Teraz pod osłoną narodowej dumy. Ej, te przebieraniec co chesz moralizować wszystkich i wmówić innym, że czarne jest białe a prawo to wy, trochę więcej pokory i odrobinę przyzwoitości. Ludzie jeszcze pamiętają jak to było drzewiej, gdy za odwagę po prostu płaciło się srogą cenę i kto mógł z komunistami robić intratne geszefty ...
0
Potomnym ku przestrodze22:16, 18 maja 2018
Zacny "patrioto" Tadeuszu Morawa, czytałeś może Orzeczenie Sądu Koleżeńskiego Okręgu Kraków ŚZŻAK z dnia 26.01.2017 r. ono dotyczy syna żołnierza AK,WiN. I co ty na to?
0
M.D. Zapolski22:10, 18 maja 2018
Wielu piszących komentarze, złorzeczą na wszystko i na tych co Tablicę przypięli i ogółowi pokazali. Nawet wspomniani poniżej posuwają się do obrażania i żądania różnych wyjaśnień. Jeżeli ci co piszą w komentarzach, jak: ZASMUCONY, DOŁĘGA - MOSTOWICZ, OLSEN, NIE ROZUMIEM, NOWOTARŻANIN, chcą wyjaśnień, to niech wzniosą się na odwagę i oficjalnie się podpiszą z nazwiska jak to robię ja i kol. T. Morawa. Jak nie ma nazwiska tylko pseudonim to nie odpowiadam ukrytej pod pseudo osobie w szczególnej złości i agresji na zaczepki na mnie itd. Obrażanie może skończyć się Pozwem, bo złe i dokuczliwe hejtowanie jest do namierzenia u właściciela portalu. Szkoda tylko, że Moderator tego Hejtu nie ukróci. Czekamy cierpliwie na gest pana WR, szefa Podhale24, aby coś z tym zrobi. Prawo tylko czeka, a my nie będziemy dłużni dalej znosić obelg i pomówień pouczania i puszczania tego typu dalszych oskarżeń i pomówień. To dotyka nas i narusza nasze dobra osobiste i naszych rodzin i ojców. My na nikogo nie plujemy i nikomu nie ubliżamy. A tylko świadczy źle o osobach tak się zachowujących. Trzeba Kultury. Naród na Was patrzy... Pozdrawiam M. D. Zapolski.

Wywołano mnie, więc odpowiem: nie widzę powodów do interwencji. Ale oczywiście, jeśli czuje się Pan obrażony, proszę działać. Z treści komentarza wnoszę, że nie zna Pan procedury, więc podpowiem: nie ma na co czekać, proszę wskazać obrażające Pana wpisy - a ja się tym zajmę. Moderator.
0
sylwek21:56, 18 maja 2018
i jeszcze te wycięte 15 drzew przy tym, bo tzw. tablice trzeba postawić.
0
MP20:35, 18 maja 2018
Nie rozumiem. Czy p. Rajski powiedział, że jest przeciwny żeby postawić ten pomnik/obelisk/tablice? Wydaje się tylko, że przeciwko samowolce tych panów. Ale może się mylę...
0
zasmucony19:27, 18 maja 2018
Rzeczywiście trudno zrozumieć, jak synowie bohaterów walki o Polskę, mogli w tak prymitywny i niegodny sposób, zbrukać tak doniosłą ideę.
Zamiast świadectwa pamięci o ludziach, którzy oddali życie za Ojczyznę, przygotowali sobie pamiątkę wstydu, bo ich nazwiska zostaną tam jak wyrzut ich sumienia. Z pięknego, dumnego Białego Orła, pod którego znakiem, za którego i dla którego, ojcowie i wymienieni tam bezimienni bohaterowie walczyli, i oddawali swe życie, zrobili jakiegoś dziwoląga. Ojcowie walczyli o Polskę prawą, a ich potomkowie nie potrafią zgodnie z prawem ich uczcić, a dodatkowo cynicznie wykorzystali tę pamięć, i symbole które są bliskie każdemu Polakowi.
Podpisując się pod tym, zawłaszczyliście dla siebie pamięć o tych znanych i bezimiennych bohaterach, a każdego kto to zauważa przypinacie łatkę antypolaka. Skruchy, pokory i popiołu na głowę panowie, a nie wyzywania innych od antypolaków. Podpisaliście się po tym, więc widać jak szanujecie symbole narodowe i pamięć swoich ojców.
A przecież wystarczyło tak niewiele, by ideą pomnika zarazić szerokie kręgi społeczne, by w tym szczególnym roku 100-lecia Niepodległej, uczcić i upamiętnić ich godnie, z szacunkiem i bez niepotrzebnego zgiełku.
Bohaterom chwała zostanie, niezależnie od tak niegodnego upamiętnienia, a wam wstyd, który zostawicie potomnym.
0
Dołęga-Mostowicz19:23, 18 maja 2018
@Maciej Downar Zapolski - co powiemy swoim dzieciom? A co powie ta tablica? Że ledwie 4 ludzi w Nowym Targu w 2018 roku było patriotami? Moje wnuki przeczytają nazwiska fundatorów i stwierdzą że nie szanowałem mojego dziadka, oficera zamordowanego przez Sowietów, skoro nie wymieniono mnie wśród fundatorów? Czy pan nie rozumie czy nie chce zrozumieć że wasze podpisy zawłaszczają ideę należącą do wszystkich Polaków, wolność wywalczoną przez niezliczonych bohaterów. I dobrze że chcecie ich uczcić, ale nie tędy droga. Ten obelisk postawcie we własnym ogródku. Oryginalny, zaginiony obelisk z pewnością nie był podpisany waszymi nazwiskami!
0
olsen18:11, 18 maja 2018
Oszczędź Pana wstydu i zamilknij Pan , jakim prawem Pan pouczasz ludzi w co wierzyć mają ,a Pańskie poparcie to sobie do Komorowskiego wyślij. Popatrz Pan na siebie co Pan reprezentujesz, nie wystarczy Panu że Pan ściskał dłonie Prezydenta Komorowskiego który drwił z Żołnierzy Wyklętych. Przypomnij Pan sobie kogo lansował i żegnał z honorami Prezydent Komorowski .Przypomnę Panu Jaruzelski ten który posadził członków WIN do aresztu ,i niszczył żołnierzy AK. A teraz umieszczasz Pan na tablicy dla potomnych pamięć o WIN, AK, ZWZ i ofiarach stanu wojennego !.Proszę napisz Pan gdzie Pan był co robił w stanie wojennym i po nim pochwal się Pan tym, co Pan zrobił dla Nowego Targu za czasów komunizmu! Proszę nie uczyć ludzi Patriotyzmu, bo ja sobie nie wyobrażam spacerując z wnukiem po terenie Kopca widzieć Pańskie Nazwisko kojarzące uściskiem dłoni Komorowskiego, i dlatego forma napisu na pomniku musi być zmieniona w imię czystej moralności !
0
nie rozumiem...17:19, 18 maja 2018
Jak to możliwe, że zarówno T. Morawa jak i M. Downar Zapolski wydali książki? Oboje mają tak bełkotliwe wpisy, pełne błędów i sprzeczności. Aż strach pomyśleć co w tych książkach jest.
Dodatkowo - bez obycia, kultury osobistej, agresywne zachowania... co to za ekipa? I jeszcze nielegalnie pomnik postawili.
0
Łogniowiec z Waksmunda17:10, 18 maja 2018
Oj Morawa, wracaj lepiej do pracy na etat do Castoramy bo ani polityka ani upamiętnienie Ci nie wychodzi. Trzeba być nieskromnym *** by pod takim pomnikiem się podpisać.
0
Jasiek15:26, 18 maja 2018
Definicja antypolaka według pana Morawy: taki wredny typ jest za upamiętnieniem rocznicy i ofiar ale przeciwko autopromocji i samowoli paru osobników włączających zainteresowanego syna żołnierza AK. Serio panie Morawa?
0
Maciej Downar Zapolski14:57, 18 maja 2018
Nowy, stary Obelisk i tak samo, nowa i stara Tablica Pamięci z lat 1991 i z 2018r. Inicjatywę montażu popieram od początku i z całą stanowczością trwam przy tej decyzji. Pan Burmistrz i wielu innych zacnych ludzi w mieście i w Polsce słusznie poparło inicjatywę montażu zaginionego Obeliksa i Tablicy. Bo ziemia przy Kopcu Wolności do niego należy, nie do p. A. Rajskiego i innych przeciwników. A Tablica Pamięci z pięknym Orłem to kultywowana więź między pokoleniami, więź spadkobierców, synów akowskich, legitymujących się tym mianem i zaszczytem. Nie wszyscy otrzymali owe zaszczyt i testament. Sam osobiście popieram synów akowskiej Podhalańskiej ziemi i do nich się przyłączyłem z otwartym sercem. Wszelkie zaczepki i uszczypliwości zniosę, gdyż racją i stanem wyższej konieczności, i to na 100 lecie odzyskania Niepodległości nie jest w stanie mnie zatrzymać o propagowaniu uszanowania ty co walczyli po słusznej stronie o wolny Kraj. W roku jubileuszu stawianie w stulecie trwałych i wiecznych pamiątek po naszych Bohaterach i Ojcach walczących za wolną ojczyznę jest słuszne. Po wojnie naszych ojców skazywano najcięższymi wyrokami, tych walecznych, posiadających najwyższe odznaczenia państwowe. To zaszczyt, że Pan Burmistrz w ten sposób chce uhonorować 100 lecie i pamięć po Bohaterach. Niektórym się to nie podoba, co zauważa się w komentarzach. Ale pamięć zostanie, i co opowiecie swoim dzieciom o tym jak mijało stulecie w Nowym Targu ? Chwała Bohaterom ! Syn rotmistrza Nieczaja Zdzisława ostatniego d-cy. 600 osobowego kawaleryjskiego - na koniach 27. pułku ułanów AK 1943 - 1945 r., zawodowego żołnierza od 1919 r., uczestnika Bitwy Warszawskiej 1920r. pod Ossowem, Powstańca Warszawskiego etc. i mojej matki partyzanta AK. Ukrywał się Ojciec przed UB w Nowym Targu w latach 1952 - 1955r. To ta ziemia i dobrzy ludzie ochraniali go. Teraz niektórzy mają zmoże mu za złe, że o podobnych wspomina się na odrestaurowanej Tablicy Pamięci. Gdzie ci synowie Polski są i gdzie te formacje i miejsca Pamięci - na Tablicach Pamięci, czytelniku. M. D. Zapolski syn d-cy.
0
Nowotarżanin14:52, 18 maja 2018
Do @Tadeusz Morawa
O człowieku świadczy jego skromność i pokora ! Chciałem Ci przypomnieć Szczawę którą tam odwiedzasz co rok w sierpniu ,i składasz tam kwiaty pod pomnikiem AK. I co Tm jest napisane przypomnę!
Żołnierzom I-go Pułku Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej
Członkom Ruchu Oporu Mieszkańcom okolicznych wsi gminy Kamienica
którzy walcząc ginęli Za Wolność Ojczyzny 1939-1945
Społeczeństwo 22. VII .1985 r.
Nie widnieje tam nazwisko twojego Taty ,ani Zapały ,ani Zapolskiego bo go nikt nie znał ,ani wykonawcy pomnika czy Wójta. Jest tylko Społeczeństwo, czyż to nie piękne .Twojemu ojcu nie było potrzebne chociaż ten pomnik pomagał budować, bo kto chciał wiedzieć kim był i kto go budował to wiedział. Nawet sprofanowałeś godło symbol majestatu Rzeczypospolitej ,popatrz jak wygląda godło w Szczawie ,I popatrz jeszcze tam co jest ! przypomnę Matka Boska Maryja która była ostoją Narodu w walce o Niepodległość .O tym zapomniałeś ale o swoim i innych nazwiskach nie zapomniałeś .Wstydź się Patrioto i Ty chcesz to poświęcać pomnik nienawiści którą siejesz .Żenada! Mam Nadzieję że Rada się obudzi i wybuduje Godny Dumny Pomnik od Społeczeństwa Nowego Targu z datą postawienia i ogrodzi go ,a ten przeniesie do Ciebie na Podwórko byś rano wstając widział swój obraz głupoty!
0
wkurzon14:51, 18 maja 2018
Nowy Targ nie jest prywatnym eldorado ani burmistrza Watychy, ani Morawy a tym bardziej Zapały. Rada powinna w tej sprawie podjąć decyzję w imieniu mieszkańców. Wycięto drzewa w okresie ochronnym ptaków i za samo to burmistrz i Powiat powinni odpowiedzieć. to jest skandal, żę miasto zamiast chronić przyrodę dokonuje jej dewastacji . W okresie wylęgu ptaków wycięto w pień 5 topoli i 10 wierzb. Na każdym z tych drzew było łącznie co najmniej kilkadziesiąt gniazd ptasich . Nikt ,mnie nie przekona, żę sprawdzano czy sa gniazda, bo ich się nie da wypatrzeć. Na moim zaledwie 2.5 metrowym czarnym bzie w ogrodzie , po opadnięciu na jesień liści odkryłam aż 4 gniazdka. Proszę sobie wyobrazić , ile ich musiało być na jednej tylko topoli. Winę za wyciecie tych drzew ponosi zarówno burmistrz jak i wydział ochrony środowiska w starostwie, który wydał na to zgodę. Tłumaczenie starostwa, że drzewa zagrażały jest kłamstwem, bo skoro zagrażały należało jej wyciąć wcześniej jak ptaki nie zakładały jeszcze gniazd wylęgowych, a wycięto je przed postawieniem tego kamienia i tylko w tym celu. Tą cała ochronę środowiska w naszym mieście to o kant d..y rozbić. Pan A. Rajski ma rację . To samowola burmistrza.
0
dobra rada przyjaciela z akwarium13:43, 18 maja 2018
Andrzeju Andrzeju oj nie traćwa nadziei
kiedyś i te słońce się rozpromieni
Jak w końcu dojrzejesz
i od rządzenie zbiedniejesz
Nie depcze przeszłości ołtarzy
bo na nich się jeszcze ogień żarzy
lecz chyba czas ustąpić innym
bo sakwa wypchana złotem niewinnym
więc po co się afiszować
lepiej odpuścić i o spokoju emeryturować
wnuki czasem zabawić
a od polityki daleko
czmychać mój drogi kolego
0
XYL13:23, 18 maja 2018
Hej Wielcy Patrioci, prawdziwi Polacy, lepszy sorcie weźcie się do uczciwej roboty, płaćcie uczciwie podatki, a nie żerujcie na na datkach od pisowskiego Rządu z naszych podatków, to będzie wasz patriotyzm prawdziwy, a nie ten malowany na pamiątkowych tablicach. Ojczyznę dojną wymodlił i dał wam wasz prezydent i tak ją skubiecie bezwstydnie., żę ci co za Nią życie kiedyś oddali w grobach się przewracają , co z Nią dziś wyczyniacie. Dzisiaj potrzeba zgody w narodzie, którą pisowski rząd pogrzebał z ofiarami katastrofy smoleńskiej, tak KATASTROFY nie zamachu co wam bębniono od 2010. r. i czym wzbudzono nienawiść wśród narodu. Przestańcie się lansować przy pamiątkowych tablicach, bo Ci co zginęli dla ojczyzny ich nie potrzebuja , ale potrzebowaliby na pewno zgodnej Polski,
0
ddd13:04, 18 maja 2018
Dajcie spokój, Ten pomnik to wstyd. Piękna idea, ale promocja tych trzech panów - to katastrofa. I jeszcze niezgodnie z prawem postawiony - no ręce opadają.
0
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK,WiN13:04, 18 maja 2018
Włodzimierzu, proponuję lepiej koło kina.
0
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK,WiN13:00, 18 maja 2018
Proponuję kolo kina
0
nie Antypolak12:39, 18 maja 2018
Tadeuszu podaj definicję Prawdziwego Polaka.
Czy wystarczy się dopisać do obelisku -jeśli tak to muszę
zdążyć przed 3 cim ! I się dorzeźbić .
Tak to jest gdy konflikt prywatny przenosi się na cały Nowy Targ.
A gdzie wolność słowa ? Obu stron konfliktu !!!
0
Tadeusz Morawa syn żołnierza AK,WiN12:05, 18 maja 2018
Antypolacy dostali kociokwiku
0
staroscina z miasta mima11:33, 18 maja 2018
Pan Rajski to chyba się wściekł bo nie jego nazwisko tam widnieje..jak świat światem stoi to zawsze rządzący są upamiętniani na tak owych tablicach pamiątkowych, pomnikach, itp itd, więc nie wiem o co całe halo
0
kiko10:10, 18 maja 2018
Najlepsze zaplecze polityczne wyborów 2018 to kto ???
Pan Rajski i Pani Nieckarz niczym Don Kichoty próbują walczyć z wiatrem....Ten duet to dobrze nie wróży
0
he,he,he10:03, 18 maja 2018
Długo kombinowali jak zostać w pamięci potomnych i okazja się trafiła. Dla potomnych pięć nazwisk: burmistrza, inicjatorów i tego co kamień dostarczył Buahahaha. Upamiętnili się .
0
waldi09:31, 18 maja 2018
?Stawianie tablic upamiętnienia odnoszące się do okresu II wojny światowej i innych okresów walki o Niepodległość Ojczyzny , o ile dotyczą mieszkańców danej wspólnoty lokalnej, a nie żołnierzy niemieckich i stanowią upamiętnienie ofiar wojny oraz gdy nie zawierają symboli kojarzących się z formacjami wojskowymi III Rzeszy, są akceptowalne. Wystarczającą podstawą ich tworzenia są uchwały rady miasta ?.I Tyle na ten temat .Proszę przestrzegać prawo !
0
gospodarny06:36, 18 maja 2018
Ktoś tu wcześniej napisał o planowanej inwestycji w MOKu za ok. 24 miliony zł. Jeżeli faktycznie nastąpiło takie podniesienie kwoty końcowej tj. z 15 mln zł do 24 mln zł to jest to coś nieprawdopodobnego!!!!!!!!!!!!Można czegoś niedoszacować, ale o 60% to jest przestrzał, który w kronikach miejskich powinien być gdzieś zapisany dla potomnych.Z UE i budżetu państwa dostanie miasto tylko 8 mln zł, a pozostałe 16 mln zł? Ja bym się zastanowił jeszcze nad tą inwestycję, czy nie lepiej za np. 2 mln zł wyremontować salę widowiskową wewnątrz MOKu, może toalety, i z tyłu od strony hotelu istniejącą drogę asfaltową z lekkim jej poszerzeniem, gdzie bym dodał wzdłuż drogi kilka zgrabnych, energooszczędnych latarni??? Budynek z zewnątrz wygląda naprawdę przyzwoicie, plac z przodu również.Zastanówcie się, zanim taki ciężar finansowy położycie na mieście i jego mieszkańcach.
0
Kto zawiadomi?06:21, 18 maja 2018
To jest zwykła samowola budowlana pod patronatem burmistrza, po odpowiednim zawiadomieniu nadzoru budowlanego do 3 czerwca powinna stamtąd zniknąć.
0
?00:39, 18 maja 2018
A co to tak przeszkadza przewodniczącemu RM A. Rajskiemu ta tablica ?
0
Dartanian21:39, 17 maja 2018
We Francji mieli trzech muszkieterów, my mamy trzech oszołomów.
0
Obserwator19:42, 17 maja 2018
do@Do, do wszystkich krytykujących, "Ogień" vel Kuraś był bardzo prawy, najbardziej ze wszystkich na Podhalu. Zapytaj rodziny jego ofiar ci o nim sądzą i wtedy zabieraj głos
0
besala18:25, 17 maja 2018
Rozumiem intencje rzeczywistych inicjatowrów tego pomnika. Oni od wielu lat w różnej formie starają się upamietniać bohaterów, którzy walczyli i ponieśli najwyższe ofiary w walce o Polskę! Jednak burmistrz Watycha znowu sie pogubił! Dywagowanie nad tym, czy jest to pomnik, czy też talica pamiatkowa jest żenujące i ma usprawiedliwić kontrowersyjne działania. Pomnik, według słownika, jest dziełem rzeźbiarskim lub architektonicznym w formie posągu, obelisku, płyty itp. Tak więc postawiono pomnik w formie obelisku czy też płyty pamiatkowej! I tym samym złamano prawo, którego przede wszystkim strzec powinien burmistrz! Całe to zamieszanie związane jest, oczywiście, z nadchodzącymi wyborami samorządowymi i coraz jaśniej zaczynaja sie przedstawiać zawierane sojusze i ustawianie sie na najdogodniejszej pozycji. Burmistrz Watycha wpisując swoje nazwisko na tym pomniku próbuje pozyskać przed wyborami określoną grupę wyborców. Wykorzystywanie pamięci bohaterów dla własnych celów politycznych jest haniebne. Pominę wycinanie w tym celu drzew, co dla wielu jest barbarzyństwem.
0
Aśka16:27, 17 maja 2018
Szkoda tych drzew ładne były. Można było rozciągnąć sznurek od drzewa do drzewa i powiesić wstążki...
0
B. Radwańska16:21, 17 maja 2018
"Obok Kopca Wolności stanął obelisk poświęcony pamięci osób poległych w ostatnim wieku w obronie Ojczyzny"
(...)
więźniom politycznym i stan wojennego, OFIAROM Katynia i SMOLEŃSKA"

Czytanie ze zrozumieniem JPD ;)

@brawo Marek!
0
Emerytka Krótkowzroczna15:47, 17 maja 2018
500+ działa cuda! Ciąże mnożą się jak grzyby po deszczu. Tylko kobiety powinny nosić dłuższe włosy.
0
Gm14:39, 17 maja 2018
Czy ktoś wie dokładnie kiedy wycięto drzewa?
0
Gm14:13, 17 maja 2018
Ja jestem oburzona, że w okresie lęgowym ptaków wycina się drzewa, na których jestem pewna są gniazda już ze złożonymi jajeczkami. To jest czyste barbarzyństwo i złamanie prawa. Nie myślę tego tak zostawić.
0
ako13:27, 17 maja 2018
Tade Morawa już się po mieście chwali, że mu Dyrektor Kowalski sale na wykład wynajmuje w Ratuszu i będzie o obelisku mówił. To się Jadwiga ucieszy
0
jpd13:11, 17 maja 2018
B. Radwańska, a gdzie masz to porównanie?? Więc nie siej propagandy. Są tam wymienieni BO IM TEŻ należy się pamięć!!! A lepiej zrobić to na jednej tablicy, która upamiętnia wiele osób i wydarzeń niż robić kolejną.
0
do th11:45, 17 maja 2018
Jakby nie ta pani asia to Pan Burmistrz mógłby liczyć na drugą kadencję.
0
Partyzant11:38, 17 maja 2018
Wśród inicjatorów to większość podżegaczy i mącicieli którzy z patriotyzmem mają tyle wspólnego co koń ze śledziem....
0
Do, do wszystkich krytykujących10:57, 17 maja 2018
Od "Ognia" się odwal! Tam zadali sobie trud i zrobili wszystko legalnie(nie zmieniaj tematu)!
0
CitiZen10:48, 17 maja 2018
Orzeł nad obeliskiem przypomina Tarapata z bajki o Brombie! Podobno obowiązuje ustawa o symbolach narodowych! Nazwiska fundatorów na tablicy? A co z bohaterami Polski po 1945? No i to bohaterskie LWP! Brawo Wy!
0
th10:08, 17 maja 2018
Za pycha idzie tuż zaraz kleska,nie moralne jest tylko to że na na tym ,pomniku' nie ma nazwiska pani Asi....wstyd i chanba
0
do wszystkich krytykujacych09:36, 17 maja 2018
Gdzie byliście jak stawiali pomnik ogniowi na polanach waksmundzkich?
0
obelisk +09:26, 17 maja 2018
Do @ olsena
Masz całkowitą rację!, chciałem przypomnieć że po Internecie chodzą jeszcze zdjęcia Macieja Downara Zapolskiego który entuzjazmem ściska ręce Naszego Wodza Prezydenta Komorowskiego jakby czerpał z niego moc. Szkoda że jeszcze z nim nie poleciał do Japonii wyszedł na stołek wraz Prezydentem ,oj to by dopiero zaistniał .Nam nie potrzeba takich Ludzi którzy sieją nienawiść i pogardę dla innych ludzi ,a siebie wywyższają .Nowy Targ nie jest dla nich tu Ludzie są mądrzy i umieją dostrzec karierowiczów którzy chcą wypłynąć na plecach swoich tatusiów .A umieszczenie nazwisk swoich na obelisku jest porażką i strzelenie sobie w stopę ,pacha przemawia !Tak robią Ludzie od których się wszyscy odwracają przykład Morawy Zapolskiego i Zapały stanowi epizod porażki zaistnienia Patriotą ! .
Jedyną jak rzecz zrobili to skłócili środowiska Patriotyczne w Nowym Targu , ale na szczęście już nikt ich nie słucha .
0
patriota08:48, 17 maja 2018
@ Jadzia z Moraw:
Najpierw trzeba wykazać że te piersi i ogólnie atrakcyjność Twojej babci faktycznie miała duży wpływ na waleczność legionistów. My wiemy że tak było, ale trzeba ten Twój słuszny wniosek jeszcze pisemnie i drogą urzędową uzasadnić. Proponuję argumentować w kierunku co by było gdyby Twa babcia nie uśmiechała się obiecująco do każdego z osobna żołnierza w tych krytycznych dniach wycofywania się i tak zaborczych wojsk z naszych terenów, że wówczas nie mieliby oni ani celu ani ochoty do walki przez co nie powstałaby Polska, poczym dalej jechać z argumentem o tym że biust podnosił morale bojowe, stymulował do bicia wroga, itp., i to powinno być dobrze. A jak jeszcze nadmienisz że na widok Austriaków i Rosjan zakrywała swój biust i zasłaniała swe wdźwięki gdyż sama będąc wielką patriotką miała je tylko dla Polaków, to zgoda na pomnik murowana. A tak zupełnie poważnie (sic) to nie wiem czy nie lepszy byłby taki pomnik, bo świadczyłby przynajmniej o naszym poczuciu humoru, zamiast czczych frazesów i popisów politycznego próżniactwa.
0
www08:39, 17 maja 2018
Jadzia z moraw,jesteś ***
0
hehe08:39, 17 maja 2018
sonsiad...nie, ale twoja żona ume.
0
B. Radwańska08:23, 17 maja 2018
Ofiarom Smoleńska porównując ich do Katynia?! Panowie, wolne żarty! Przecież to był wypadek jak każdy jeden lotniczy czy samochodowy. Porównywanie do Katynia jest żenujące!
0
pkp08:00, 17 maja 2018
@Ja drzewa wyrabano i to w okresie legowym ptaków i na początku wegetacji bez starostwa!
0
zapalanowy07:41, 17 maja 2018
@harpaganie - Grzegorz "Obelisk" i Joanna "Wstążka" w listopadzie będą mogli na półce kopca rozłożyć leżaki wraz z Morawami i Zapolskimi i zażyć jesiennego słońca
0
Obserwator07:23, 17 maja 2018
do@Grzesiu skończ już i oszczędź sobie wstydu, moim błędem było wcześniejsze głosowanie na MF, to dopiero porażka. Ten człowiek i jego przyjaciele o dwie kadencje za dużo. Co do samowolki, zgadzam się ,jeśli nie było pozwolenia to nie powinno być takiej tablicy, czy pomnika, ale z drugiej strony ile w mieście i kraju jest instytucji np. kościelnych, które o zgodę nie pytają i stawiają co popadnie
0
takietam07:11, 17 maja 2018
do @takitu

Ty też żeś się logiką popisał.. poprawny zapis to 24h/7
0
Jacy bohaterowie tacy potomkowie06:37, 17 maja 2018
Szanowni Państwo!
Nie ruszać " bohaterów" tych przy tablicy, ani tych z tablicy, choć niektórzy byli agentami KBW i UB,zwłaszcza formacji akowskich, bo znajdziecie się w sądzie i będziecie sądzeni do upadłego. Co do burmistrza, to bardzo "dziękuję" temu panu za udostępnienie sali w Miejskim Domu Kultury, kilka tygodni temu, na spotkanie z mieszkańcami miasta, pani dr EWY KUREK. Widać, że to" patriota" i wspomaga ludzi mówiących o polskiej racji stanu.

P.S.
Polecam nową książkę Wojciecha Sumlińskiego "To tylko mafia" (o bohaterach Solidarności)
0
Marek05:06, 17 maja 2018
Upamiętnienie bohaterów WALKI o niepodległą RP - jak najbardziej. Ale co do tego mają ofiary lotu do Smoleńska? Bez względu na to czy ktoś wierzy w teorie laików o zamachu czy ufa specjalistom od katastrof lotniczych, ofiary nie zginęły ani w walce, ani tym bardziej nie walczyły o wolność, większość w ogóle w życiu nigdy nie walczyła. Poza tym przypominam, że pomnik upamiętnia 100-lecie niepodległości, a Smoleńsk to 2010 rok! To w 2010 r. ta niepodległość już była czy nie? A te nieskromne podpisy co mają znaczyć? Trzeba nie mieć krzty wyczucia, żeby na tablicy upamiętniającej tych co najwyższą ofiarę z życia własnego ponieśli dla Polski swoje nazwisko promować. Takie tablice nie wymagają podpisu autora, fundatora, itd. A jeśli już, to trzeba było konsultować z mieszkańcami i tekst i sposób finansowania, a nie w tajemnicy obelisk podrzucić w miejsce publiczne. Skandal!
0
Kupiec00:39, 17 maja 2018
Obserwując zachowanie i swoiste sympatie radnego Rajskiego to burmistrz mądrze postępuje że się już nie pyta.
,
0
jak zwał tak zwał...23:48, 16 maja 2018
Pomnik czy obelisk-nieważne !!!
Ważne- że wyraża idee dążenia do wolności !!!
Wolność jest darem,skarbem !!!!
Idea obiektu jest większa niż "papierologia administracyjna" jak proponują
niektórzy !!!!
0
Jadzia z moraw22:54, 16 maja 2018
Chciałbym postawić pomnik mojej babci. Miała największe piersi wśród koleżanek z rynku przed 1918r. Była pożądana przez niemal każdego mężczyznę. Chciałbym aby pomnik stanął nad Dunajcem.
0
harpagan22:49, 16 maja 2018
Grzegorz "Obelisk" i Joanna "Wstążka" prowadzą miejską nawę bezpiecznie i pewnie do celu, jakim jest wszechstronny rozwój i bogactwo miasta. Jak wiadomo bogactwo mierzy się liczbą pomników na km2 i długością wstążek. Tylko p. Waldemar jeszcze nie ma ksywy, ale ponieważ należy do tego wspaniałego triumwiratu, to pewnie przed końcem kadencji się może jeszcze jakiegoś pseudonimu dorobi.

Ech, płony świat!
0
turysta22:31, 16 maja 2018
Oho, kociołek nowotarski wrze i mamy kociokwik nowotarski
0
Patriota22:13, 16 maja 2018
Tym posunięciem to już na pewno trzeba pakować walizki to już przesada nie zapytać Rady Miasta,masakra.
0
lapidarium22:04, 16 maja 2018
A ja tam byłam zniesmaczona jak na cmentarzu pojawiło się nazwisko ówczesnego burmistrza na ta tabliczce .Teraz kolejny numer .Tracicie rozum przed wyborami .
0
Reksio rekonstruktor21:59, 16 maja 2018
A kiedy postawicie płot przy obelisku żeby pieski nie podsikiwały waszych nazwisk .
0
abc21:49, 16 maja 2018
WYBORY idą to już widać, słychać i czuć.
tylko termin nie podany.
0
olsen21:49, 16 maja 2018
do @Nowotarżanie to stan umysłu
Jeżeli chodzi o upamiętnianie patriotów to robi się to w imieniu całej wspólnoty dumnego Miasta Nowego Targu a nie wywyższa się nazwiskami że ten pomnik postawili , to jest pycha i pogarda dla innych i zaistnienie swojej osoby to nie ma nic z Patriotyzmem wspólnego to jest czysta żądza władzy, nawet flagi nie unią uszanować Akowcy od Komorowskiego .
0
łubudubu21:47, 16 maja 2018
No to ruch pana Przewodniczącego. Może wreszcie odważy się i powie to co już dawno powinien powiedzieć (przewalone dwukrotnie obchody 670 lecie, sporo przepłacone kawiarenki, szantaż z MOK skandaliczny skok na kasę z 15 do 24 milionów, fałszywa strefa relaksu, krzywe ścieżki rowerowe, itd, itd - STOP drogi Burmistrzu! Tak bawić się nie będziemy nawet będąc przyjaciółmi, bo niestety odpowiadamy za całe miasto i za powierzone nam mienie.
0
takitam.21:44, 16 maja 2018
" pilnować? Czyżbyś ty i tobie podobni mieli coś " - a to "tobie podobni" to tak konkretniej, jesli mozna prosic. nie znasz mnie, a oceniasz.
0
Pegi Suu21:43, 16 maja 2018
A nie było na montażu dyrektora moku, którego tak bronili panowie na zdjęciu? Przecież to ich przyjaciel. Ten pomnik to paranoja
0
m-k21:43, 16 maja 2018
rozumiem że Panowie Tadeusz M, Marek Z i Maciej D. Z. a także przedsiębiorca Kazimierz W ufundowali ten pomnik z własnej kieszeni czy jak,,bo nie rozumiem co maja te nazwiska wspolnego z tymi żołnierzami...musiały zaistniec koniecznie te nazwiska?nie mam nic przeciwko upamietnieniu tych Ofiar,może sie czepiam ,,,wybaczcie
0
takitam.21:41, 16 maja 2018
takitu, jezeli nie czujesz ironii, aluzji, coz. chwala bohaterom, a pieniaczom...
0
Reksio rekonstruktor21:39, 16 maja 2018
A kiedy postawicie płot przy obelisku żeby pieski nie podsikiwały waszych nazwisk .
0
Wstążka21:35, 16 maja 2018
Kolejna /.../. Dziecinne tłumaczenie Watychy przejdzie do historii.

Trzymajmy się bohaterów tego wydarzenia. Moderator.
0
wdzięczny Nowotarżanin21:33, 16 maja 2018
Panie Burmistrzu mam kamień wysoki na dwa metry i szeroki na 50 cm ,czy ja mogę postawić koło pomnika Okrana, z tablicą napisem Chwała Bohaterom ziemi Podhalańskiej którzy walczyli i zginęli pod Monte Casino, i napisem fundatora swojej osoby i rodzin których najbliżsi zginęli. Bardzo się cieszę że w Nowym Targu za Pana Rządów nastały nowe prawa stawiania obelisk bez zgody władz ,tym bardziej że w Nowym Targu jest wiele rodzin których najbliżsi przelali krew za Ojczyznę.Ja z swojej strony obiecuję umieścić Pana nazwisko jako Burmistrz Grzegorz Watycha , na pierwszym miejscu złotymi literami jako fundatora i nie omieszkam zapomnieć o firmie Kamieniarskiej która mi to zrobi, to będzie dobra reklama da potomnych . Proszę wszystkich stawiajcie wszędzie tablice na obeliskach póki Burmistrz naszym gospodarzem jest i 100 lat rocznicy Odzyskania Niepodległości !
Co to tylko Morawa ,Zapała i Zapolski może czy my nie mamy swoich bohaterów!
0
Grzesiu skończ już i oszczędź sobie wsytu21:09, 16 maja 2018
Żenująca jest postawa Burmistrza, który twierdzi, że to nie jest pomnik tylko tablica. Porażka i kolejne rozczarowanie wyborców, którzy utwierdzają się w przekonaniu, że popełnili błąd głosując na niego :(
0
Nowotarżanie to stan umysłu20:54, 16 maja 2018
Czy Nowotarżanom wiecznie nic nie pasuje i zawsze jest źle? Ludzoe jesteście tragiczni a Burnistrzowi współczuję takich mieszkańców. Jak widać upamiętnianie patriotów rodzi jedną wielką aferę... Wstydźcie się.
0
Grześ20:48, 16 maja 2018
Panie Burmistrzu ... tablica tablicą, ale pomnik to jest rzeczywiście.
0
Indiana Jons20:47, 16 maja 2018
Wyobrażam sobie jak za jakieś 2 tysiące lat archeologowie wykopią stelę
w zachodnich chinach z pięcioma nazwiskami , ale będzie sensacja .
Już wam całkiem odbiło postawiliście obelisk nie ku pamięci lecz dla siebie z zwykłej pychy .
0
widmo20:29, 16 maja 2018
Panie Morawa a czego to rekonstrukcja? Kiedy była tam jakaś tablica? Chyba wtedy, kiedy tam było nigdy. A podobno Pan kiedyś był radnym ... ręce opadają. Gdzie my żyjemy?
0
paragraf x20:27, 16 maja 2018
Panie burmistrzu, proszę zachowywać się poważnie i równie poważnie traktować urząd, który pan reprezentuje. Żonglowanie słowami nijak nie przysłoni zawłaszczenia tego kawałka ziemi, bo jak można metr kwadratowy to i sto, dwieście ... w imię popularności, łechtania przyszłego elektoratu czy własnych korzyści. Zero wiarygodności! Obelisk jest formą symbolicznego pomnika upamiętniającego i proszę nie używać słów, których nie zna pan znaczenia. Czy ma on kształt słupa, posągu, rzeźby, kolumny, nagrobka, czy tablic wolnostojących jest pomnikiem, bez względu na pana pokrętny punkt widzenia.
0
sonsiad20:13, 16 maja 2018
Do hehe a umis doić paniusiu ?
0
ftu20:11, 16 maja 2018
No prosze jaki piękny sposób znalazł sobie pan Morawa, Zapała i ten trzeci do upamiętnienia własnej osoby. Ej mali ludzie z wielkim ego.
0
potęga20:10, 16 maja 2018
Większych głupot jak te wygłaszane przez burmistrza Watychę nie słyszałem nawet z ust jego poprzednika. No miasto barbarzyńców, jak pragnę zdrowia. Nie wiem tylko czy to objaw niedouczenia i braków intelektualnych, czy zwykłej arogancji, jak w słynnej scenie "Misia" - Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi? - cham się uprze i mu daj! ...
0
takitu20:04, 16 maja 2018
takitam.hmm...jeśli 24h/ dobę to jak może być inaczej niż 7 dni w tygodniu? Taka sama logika jak "cofał się do tyłu.." I niby dlaczego mają pilnować? Czyżbyś ty i tobie podobni mieli coś do upamiętnienia bohaterów i ofiar?
0
mieszkaniec20:03, 16 maja 2018
do @ Ja
osobiście byłem u Pana Rajskiego z prośba o interwencję bo nie może być tak żeby nazwisko Burmistrza ,Morawy, Zapolskiego,Zapały i wykonawcy było umieszczone na tej tablicy , a to że Morawa senior wskrzesił ten kopiec to nie upoważnia syna i innych do reklamowania się gdyż kopiec powstał z składek ludności i jest podziękowaniem za dar niepodległości od społeczności Nowotarskiej i Podhala.Nadmieniam aby zwrócić uwagę na poszanowanie flagi Państwowej, to jest nie dopuszczalne żeby flaga była wykorzystana do zakrycia tablicy i czekała na jej odsłonięcie 3 czerwca i zmiennych temperaturach i pod folią może uleć zapleśnieniu i z stęchnięciu obrzydliwym zapachem to jest nie dopuszczalne i świadczy o wychowaniu i szacunku do flagi narodowej .
0
hehe20:00, 16 maja 2018
niewydojona...toś "błysnęła" wiedzą.....:D:D:D:D
0
mieszkaniec dziwnego miasteczka20:00, 16 maja 2018
@das sad - szkoda tylko, że z rażącym naruszeniem prawa! To po prostu żenujące, gdy burmistrz daje przykład mieszkańcom jak je omijać i łamać.
I co na to Rada? Znów będzie bezradna?
0
baciok@19:57, 16 maja 2018
No to zaczęła się jazda wyborcza
0
tubylec19:53, 16 maja 2018
Zastanawiam się czy to nie jest bałwochwalstwo, no bo jeżeli obelisk to element architektury starożytnego Egiptu to sorry, ale czy atawizm pana Morawy nie poszedł tym razem za daleko? Bez zgody, niszcząc drzewa które wycięto z tego powodu, dodatkowo jeszcze pan Morawa rozmija się z prawdą jeśli to jest obelisk ku pamięci poległych w obronie ojczyzny a ja widzę tam na tym obelisku wyryte coś o tragedii smoleńskiej z 2010 roku - z całym należnym szacunkiem dla ofiar tej katastrofy, ale oni nie bronili ojczyzny tylko zwyczajnie sobie lecieli samolotem, a to dwie różne rzeczy podróżować i bronić zaatakowanej ojczyzny.
Następna sprawa: jakiej to niby ojczyzny bronił I legion Piłsudskiego i powstańcy w 19-tym wieku? Wychodzi że Austro-Węgier, bo przecież nie Polski, gdyż jej wtedy nie było jeszcze na mapie Europy! Bez pomyślunku i przemyślenia w sumie wyrządzono krzywdę samej idei odzyskania niepodległości sto lat temu. Poza tym obelisk to forma obca nam kulturowo. My w cywilizacji rzymsko-katolickiej inaczej zwykliśmy oddawać hołd zasłużonym, prawdziwym Polakom nigdy nie stawiano obelisków.
0
mieszkaniec19:46, 16 maja 2018
To jest arogancja brak jakiejkolwiek moralności ! Uważam że pomnik czy tak jak zwą te dzieło tablica pamiątkowa powinna być wyrazem całej społeczności Nowego Targu .Obrażają Nowotarżan i przypisują sobie swoje zasługi podpisując się swoim nazwiskiem ,nie zważając na innych mieszkańców Nowego Targu. Poza tym chciałem przypomnieć Burmistrzowi prawo które obowiązuje wszystkich:
Informacja na temat działań związanych z umieszczaniem tablic pamiątkowych i małych obiektów upamiętniających
(procedura dla pomników opisana jest odrębnie)
1. Określenie inwestora (alternatywnie):
Osoba fizyczna;
Jednostka posiadająca osobowość prawną i zarejestrowana w KRS (np. stowarzyszenie);
Jednostka samorządowa (np.miejska);
Jednostka rządowa (np. ROPWiM)
2. Etap planowania (pozostający w kompetencjach inwestora):
Wystąpienie inwestora o wstępne uzgodnienia, dotyczące:
przedmiotu upamiętnienia,
formy,
lokalizacji;
Inwestor powinien wystąpić (w zależności od tych trzech elementów) do Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa, Stołecznego Konserwatora Zabytków lub innych jednostek oraz o zgodę zarządzającego obiektem (np. wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia mieszkaniowa, instytucja państwowa, jednostka samorządowa).
Zakres uzgodnień może wskazać Wydział Estetyki Przestrzeni Publicznej BAiPP po zapoznaniu się z konkretną lokalizacją i przedmiotem upamiętnienia.
Na inwestorze spoczywa opracowanie projektu umiejscowienia tablicy z propozycją treści i grafiki. Do dokumentacji inwestor załącza koncepcję finansowania upamiętnienia.
3. Etap proceduralny (pozostający w kompetencjach Biura Architektury i Planowania Przestrzennego):
Złożenie czterech egzemplarzy projektu tablicy wraz z kopiami opisanych wyżej uzgodnień w Wydziale Estetyki Przestrzeni Publicznej BAiPP w celu uzyskania opinii końcowej.
Złożenie trzech egzemplarzy projektu tablicy wraz ze stosownymi uzgodnieniami, opinią Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej BAiPP oraz oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane we właściwym terytorialnie dzielnicowym Wydziale Architektury i Budownictwa w celu dokonania zgłoszenia wykonania robót budowlanych (art. 30 ustawy prawo budowlane).
4. Etap realizacji (w kompetencjach inwestora):
Jeżeli Wydział Architektury i Budownictwa w dzielnicy nie wyda w ciągu 30 dni od dnia złożenia zgłoszenia decyzji o sprzeciwie, Inwestor może przystąpić do montażu tablicy.
0
takitam.19:37, 16 maja 2018
a policja tez bedzie tego cuddziela pilnowac 24h na dobe 7 dni w tygodniu???
0
Prawdziwy Polak19:20, 16 maja 2018
I bardzo dobrze! Jak można mieć pretensje do pomnika upamiętniającego bohaterów?!
0
ja19:19, 16 maja 2018
Nie tylko Rajski ma coś przeciwko. To teren publiczny - dlaczego nikt nie informował wcześniej, że wyrąbane zostaną w tym miejscu piękne drzewa i postawiony zastanie tam jakiś pomnik?
0
Jasiek19:15, 16 maja 2018
No i git. Chyba nikt nie miał by nic przeciwko, oprócz Pana Rajskiego.
0
wikipedia19:15, 16 maja 2018
z wikipedii: Obelisk (łac. obeliscus, gr. obeliskos ? rożen, słup) ? pomnik w formie wysokiego, smukłego słupa, najczęściej o czworobocznej podstawie, wykonanego z jednego bloku skalnego. Zakończenie słupa ma formę ostrosłupa, często obitego złotą blachą. Charakterystyczny element architektury starożytnego Egiptu
0
niewydojona19:08, 16 maja 2018
watycha nie odroznia tablicy pamiątkowej np. na ogrodowej od obelisku 500 kg wagi ciekawem czy odróżni rower od taczek
0
das sad19:04, 16 maja 2018
No nareszcie burmistrz podjął samodzielnie decyzję, bez rady :))))))
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
22
12.2024
Nie przegap!
27
12.2024
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas