Niedziela, 15 wrzesień 2019, Imieniny: Albina, Nikodema, Marii
Jabłonka i okolice
Clear
20°
Wiatr: 16.56 km/h Wilgotność: 45
Clear
20°
Wiatr: 16.56 km/h Wilgotność: 45
Clear
21°
Wiatr: 16.56 km/h Wilgotność: 45
Clear
21°
Wiatr: 27.72 km/h Wilgotność: 43
Clear
21°
Wiatr: 16.56 km/h Wilgotność: 45
Clear
21°
Wiatr: 16.56 km/h Wilgotność: 45
Jakość powietrza
Nowy Targ
Bardzo dobra
Zakopane
Bardzo dobra
30.01.2019, 21:45 | czytano: 5182

Seniorzy stracą bezpłatne przejazdy autobusami MZK?

zdj. Michał Adamowski

NOWY TARG. - To wniosek gminy Nowy Targ, a nie MZK - zastrzega dyrektor Robert Chowaniec i przedstawia radnym koncepcję wprowadzenia "biletów seniora" za złotówkę. Przywilej jazdy za darmo straciliby seniorzy z gminy Nowy Targ.

"Trzysta tysięcy osób" nie znaczy "trzysta tysięcy złotych"

Od kilku lat Miejski Zakład Komunikacji honoruje osoby, które ukończyły 70. rok życia bezpłatnymi przejazdami autobusami komunikacji publicznej. Jak mówi Mateusz Szpórnóg, przedstawiciel Via Vistula - firmy, która wykonała "Analizę funkcjonowania transportu zbiorowego realizowanego przez MZK" - seniorzy niepłacący za przejazd stanowią jedną czwartą pasażerów.

- Na podstawie wykonanych badań ustaliliśmy, że tygodniowo MZK przewozi średnio 11 tysięcy osób, rocznie jest to milion 200 tysięcy. W ciągu roku 300 tysięcy osób - z racji wieku - korzysta z usług MZK bezpłatnie - mówi inżynier Szpórnóg. - Rocznie, niedofinansowanie zakładu wynosi 687 tysięcy. Gdyby wprowadzić tę symboliczną opłatę, czyli "złotówkę" za bilet, to byłaby to realna kwota. Oczywiście nie można mówić, że to będzie oznaczać 300 tysięcy zł wpływu do kasy MZK, bo część osób po wprowadzeniu opłaty - zrezygnuje z usług miejskiej komunikacji - dodaje.

Gmina rozumie, ale pieniędzy nie da

Miejski Zakład Komunikacji świadczy usługi na terenie Miasta Nowy Targ, gminy Nowy Targ oraz gminy Szaflary. Koszty funkcjonowania MZK podzielone zostały proporcjonalnie do ilości pasażerów. Miasto i gminy dotują zakład z budżetów. Udział Miasta to ponad 60 procent, gminy Nowy Targ niespełna 30 procent, a Szaflar - 10 procent.

Koncepcję zmiany cennika usług MZK omawiano podczas posiedzenia miejskiej Komisji Finansów, Gospodarki Komunalnej i Rozwoju. Powodem pojawienia się samego pomysłu jest stanowisko sołtysów oraz radnych gminy Nowy Targ. Gmina zdecydowała, że "ma świadomość rosnących kosztów obsługi mieszkańców", ale nie zgadza się na podniesienie dotacji i zarezerwowała w swoim budżecie kwotę z roku 2018, czyli 472 538. Tymczasem dyr. MZK Robert Chowaniec wnioskował o dotację od gminy na 2019 rok w wysokości 811 287 zł - w wariancie maksymalnym, lub 759 369 - w wariancie optymalnym.

Jak mówi dyrektor Chowaniec - to co proponuje gmina nie wystarczy na obsługę istniejącego rozkładu jazdy. Dlatego skłania się on do likwidacji kursów na terenie gminy Nowy Targ.

Rozwój komunikacji w Mieście, zwijanie komunikacji w gminie

Miejski Zakład Komunikacji w Nowym Targu po wykonanym przez firmę zewnętrzną audycie, który skutkował przygotowaniem nowego rozkładu jazdy oraz wprowadzeniem nowego cennika usług, chce wprowadzić kolejne zmiany - "wychodząc na przeciw oczekiwaniom społecznym".

- Wprowadzenie zmian w rozkładach jazdy ma na celu zwiększenie pracy przewozowej tj. częstotliwości przejazdów przede wszystkim w dni powszednie. Wprowadzenie zmian przyczyni się do zwiększenia oferty przewozowej umożliwiając mieszkańcom i turystom korzystania z usług transportowych MZK, bez konieczności szukania alternatywnych środków transportu - tłumaczy dyrektor Zakładu

Tymczasem sołtysi podczas spotkania w sprawie dalszej współpracy z nowotarskim MZK i ponoszenia kosztów transportu publicznego podnosili, iż "Fundusze Sołeckie nie udźwigną kolejnych zwiększeń dotacji i zaproponowali, by MZK spróbowało poszukać innych rozwiązań, które nie obciążyłyby tak Funduszy Sołeckich". I tu pojawił się pomysł, by seniorzy jednak płacili za bilety. Inne poddane rozwiązanie przez przedstawicieli Gminy Nowy Targ to podniesienie cen biletów gminnych do 3,50 zł. Jak stwierdzili radni gminni i sołtysi - "działania te nie obciążą w sposób znaczący budżetów domowych naszych mieszkańców, a pozwolą na zdobycie dodatkowych środków na funkcjonowanie i rozwój MZK".

Poddano w wątpliwość także sens zwiększania ilości kursów. Przedstawiciel MZK tłumaczył, że "większa liczba kursów wynika z konieczności funkcjonowania regularnych i częstych połączeń autobusowych na terenie Gminy, że jest to czynnik, który przyciągnie większą liczbę pasażerów do MZK". Ale skoro Gmina Szaflary nie chce partycypować w kosztach, to MZK musi zareagować w jeden sposób - zmniejszyć swoją ofertę usług na terenie Gminy Szaflary. Jak podkreślano - "Miasto nie może dopłacać do gmin".

Po kilkugodzinnej dyskusji podczas posiedzenia komisji, burmistrz Nowego Targu zaproponował by kwestii funkcjonowania MZK poświęcić osobne spotkanie, tym razem z udziałem przedstawicieli gminy Nowy Targ i Szaflary, by raz jeszcze omówić sytuację. - Trzeba się zdecydować, czy chcemy rozwijać sieć połączeń MZK, czy zwijać - skwitował Grzegorz Watycha.

Od kwietnia zmiany rozkładu jazdy MZK

MZK podpisał z Gminą Szaflary umowę do końca marca. Co będzie potem - nie wiadomo.

Na razie Robert Chowaniec zapowiada zmiany w częstotliwości kursowania autobusów. Mają się one pojawiać w rytmie 60- 30- lub 15-minutowym.

- Na niektóre liniach nie będzie sztywnego rozkładu jazdy. Pasażerowie będą wiedzieć, że autobus jeździ na przykład co 15 minut i dzięki temu będą mieć świadomość, że nie będą czekać dłużej niż kilkanaście minut. Chcemy także, by każdy autobus jadący ulicą Ludźmierską wjeżdżał w ulicę Kolejową pod dworzec PKP - mówi dyrektor.

Nowy rozkład jazdy wprowadzony ma być od kwietnia.

SPalka
najnowsze informacje
komentarze
marylka jagoda22:04, 2 lutego 2019
Może i MZK zarobiłoby na emerytach, ale wizerunkowo to nie wygląda dobrze... Ja bym na ich miejscu poszukała najpierw innych możliwości. Dopiero w razie, gdy juz nic innego by się nie dało wymyślić, to tylko w ostateczności takie rozwiązanie.
Mieszkaniec11:09, 2 lutego 2019
MZK niech się postara o zdobycie pasażerów. Rozkład jazdy w internecie to jakieś nieczytelne kuriozum. Ja chciałbym wiedzieć jakie i o której mam dziś połączenie np. z rynku do szpitala i co? Muszę sobie przeanalizować rozkład każdej linii. Jeżeli jeszcze wiem, która linia gdzie jedzie to sprawdzam tylko te, ale ataki turysta?? Co to jest rynekI, rynekII? To przecież jest napisane dla urzędników, a nie dla pasażerów. Przydałaby się aplikacja na telefon, więcej kursów w godzinach gdy młodzież jedzie do szkoły, połączenie z Podhalanką.
W ciągu 10 lat może z 4 razy skorzystałem z MZK. Zazwyczaj idę z Podhalańskiej od rynku na nogach, z rynku to samo. Albo jadę samochodem. W Krakowie do głowy mi to nie przyjdzie, ale tam od razu wiem jak sprawdzić rozkład. U nas komunikacja jest dla emerytów, pacjentów szpitala i garstki uczniów. Zróbcie jeden tydzień za darmo jako promocję. Nich inni mieszkańcy spróbują. Może zwiększy się liczba pasażerów.
pustak08:53, 2 lutego 2019
@ Władysław:
I to właśnie pan zachowuje się tak jak elity na Zachodzie. W londyńskim city czy na Manhattanie w Nowym Jorku coraz więcej ludzi rezygnuje z transportu publicznego dla zdrowia. Ale tam mają specjalne drogi wytyczone dla rowerów, bo tam władze o takich rzeczach myślą, a nie o tym jak zorganizować bal burmistrza. Wielka szkoda że młoda generacja polityków u nas w Polsce bezrefleksyjnie przejęła te archaiczne narowy w myśleniu o tym jak powinna być sprawowana władza i zgrywają celebrytów zamiast pracować dla wyborców (władza dzisiaj to służba wyborcom).
Władyslaw18:34, 1 lutego 2019
MZK można całkowicie zlikwidować nie jechałem nigdy i nie pojadę . latem mam rower a zimą sprawne nogi. lat 63. Pozdrawiam.
Ruda10:54, 1 lutego 2019
Cytat: Poddano w wątpliwość także sens zwiększania ilości kursów. Czy mamy rozumieć, że to sołtysi i radni gminni, wójt poddają w wątpliwość sens zwiększania ilości kursów?
Totalny bezwstyd.
Bolek10:43, 1 lutego 2019
A ja myślałem, że gminy dopłacają tylko do kursów nierentownych, czyli dni wolne od pracy, święta. To mam rozumieć, że wszystkie kursy poza miasto są nierentowne? Ale jak mają być rentowne, jak tak rzadko te MZK kursują na wieś?

Analitycy zauważyli, żeby osiągnąć większą rentowność, trzeba zwiększyć ilość przewożonych pasażerów przez zwiększenie częstotliwości kursów na wieś. Teraz trzeba rozwinąć komunikację, później nie trzeba będzie dopłacać. To budujące że miasto i MZK pracują nad rozwojem i rozwiązaniem problemów komunikacyjnych również mieszkańców okolicznych wsi.
Baranek W.10:18, 1 lutego 2019
Gmina wiejska NT ma inne priorytety niż komunikacja miejska, w tym utrzymanie darmowych biletów dla seniorów. Gmina rozumie, ale pieniędzy nie da :). Jakiż przypływ empatii. Wolą dofinansowywać budowę dróg w lesie do promowanych prywatnych atrakcji turystycznych, na których rozwój stawiają. Turysta korzystający z MZK to nie turysta, bo nie zostawi opłaty za parking pod lasem.
Rozwój MZK, a gdzie tam? Przecież herosi gminni raczej nie korzystają z MZK a i starzenie ich nie dotyczy.
pustak09:19, 1 lutego 2019
@ ona:
Korzystasz z przywilejów, ale i ratujesz miasto nie wyrzucając spalin do lokalnego powietrza ze swojego osobowego auta. Ponadto autobusy komunikacji publicznej jeżdżą zapełnione, bo ludzie nie oszczędzają na przejazdach. Pustkami świecą bądź upadają kawiarnie, restauracje, kina, wystawy itp., bo ludzie żeby zaoszczędzić siedzą w domach. W ogóle nasza władza w Polsce wciąż nie rozumie podstawowej rzeczy: jeśli pójdzie w górę cena węgla to rząd nie zarobi ani grosza na tej podwyżce, tylko ludzie ograniczą jego zużycie. Jeśli podniosą ceny alkoholu to zamiast zysku do budżetu z akcyzy ludzie nauczą się pędzić bimber albo ograniczą konsumpcję alkoholu. To samo jest z papierosami.
W ogóle wróciłoby życie i jakaś tam radość z niego, ludzie w ogóle lubią mieć coś za darmo, a tutaj to za darmo wcale ni byłoby za darmo, bo odżyłyby restauracje, kawiarnie, kina czy placówki kulturalne. Coraz więcej miast zachodnioeuropejskich coś takiego wprowadza, a od momentu akcesji do EU w 2004 jesteśmy de facto zachodnią Europą, więc przyjmujmy ich standardy, a porzućmy ideę zaciskania pasa z 1989 roku.
xyz09:18, 1 lutego 2019
Tytuł informacji, choć ze znakiem zapytania, sugerował jednak, że sprawa jest rozważania a jej rozstrzygnięcie może być niekorzystne dla seniorów.
ona23:02, 31 stycznia 2019
Proste gmina Nowy Targ czyli okoliczne wsie nie chcą się partycypować w kosztach tego zwolnienia, to ich 70 latkowie będą musieć płacić. Także 70 latkowie którzy wybrali sobie takich wójtów mogą im podziękować. Miasto Nowy Targ chce ulgi dla 70 latków to będą mieli darmowe autobusy. A tak wszyscy narzekają na Watychę. Oczywiście połowa nie wie o co chodzi ale piszę twardo. Wiele miast wprowadza kartę aglomeracyjną. Płacisz w danej gminie podatki to korzystasz z przywilejów.
kazek22:28, 31 stycznia 2019
sorki...kilka razy mi się zdarzyło, że MZK by mnie potrąciło jak na rowerze jechałem... ale może kierowcy już się zmienili..
Jestem emeryt.20:38, 31 stycznia 2019
Dwa złote za przejazd żadnego emeryta nie zabije. Jestem za.
pracownica16:22, 31 stycznia 2019
A ja proszę o kurs MZK lini nr 6 od szpitala rano, zebym mogła po pracy wrócić do domu, nie jeżdżąc busami,a zasilić nowotarski zakład. O godzinie 7:10-7:15 nie ma czym wrócić na ulicę szaflarską. Ze Szpitala naprawdę cała masa osób wraca w stronę centrum i po godziniei 7 nie ma ani jednego kursu!
Jaga12:21, 31 stycznia 2019
Oczywiście konserwatyzm! Wszystkie miasta rozwijają się ale nie Nowy Targ. I nie powiat. Zmniejszyć ilość kursów, linii, zlikwidować ulgi dla seniorów. A ja proponuję aby całkowicie zlikwidować mzk. Będzie spokój miał i burmistrz i wójtowie. A Nowy Targ będzie jedynym chyba w kraju miastem cofającym się w rozwoju i osiągnie etap zapyziałego zaścianka. żadne kolor parki tego nie zmienią. Wszędzie w Polsce seniorzy mają ulgi na komunikację miejską i jakoś te miasta funkcjonują, ale Nowy Targ? Tu starzy ludzie stają się kulą u nogi. Tu nie można stworzyć ośrodka dziennego pobytu dla starszych i schorowanych osób. Nie da się, nie ma pieniędzy, nie ma personelu. A tak naprawdę nikt nawet nie próbował. Teraz zabierzmy ulgi, zmniejszmy ilość kursów, może jeszcze oficjalnie utrudnijmy leczenie i rehabilitację.Panowie wójtowie , panie burmistrzu wstyd. Starzy ludzie dość się napracowali ,natrudzili. Emeryturki nie są duże. Może więc zachowajcie dla seniorów szacunek i zadbajcie o ich poczucie godności.

Nikt nie zamierza zabrać ulg seniorom z Nowego Targu. Moderator.
Karawana jedzie .....10:48, 31 stycznia 2019
@PASAŻER 12 Widać znawcę tematu komunikacji użyteczności publicznej.
Wprowadzić busy wykurzyć MZK, a potem busy robią co chcą. Jeżdżę często po różnych miastach obsługiwanych przez komunikację miejską małych i dużych tam najtańszy bilet i to dwudziestominutowy 3 zł lub 3,2, a godzinny 4 zł, a w godzinny NT 3 zł. Rozkład jazdy zawsze można dopracować, tylko jak przewidzieć korki na ludźmierskiej jak zdarzają się nie tylko w czwartek czy sobotę. Na pewno dużo zmian trzeba wprowadzić np. Informację pasażerską w czasie rzeczywistym tj. zgodnie wykonywanym przejazdem i to jest wyzwanie dla MZK i Urzędu Miasta. Natomiast odbieranie darmowych przejazdów dla osób pow. 70 roku życia przez sołtysów i radnych to jakiś absurd, niech sobie zabiorą diety i prowizje i przekażą na komunikacje, widać pełen szacunek do wyborców!!
takitam.09:55, 31 stycznia 2019
"- Na podstawie wykonanych badań ustaliliśmy, że tygodniowo MZK przewozi średnio 11 tysięcy osób, rocznie jest to milion 200 tysięcy." - 365/7=52,14 tygodni w roku. jezeli te 52,14 tygodnia pomnozyc przez rzeczone 11 000 to wychodzi cos okolo 573 540 osob... moje liczydlo zle liczy, czy to tamci panowie cos pokrecili?
Zibi09:10, 31 stycznia 2019
Szkoda, że polityka MZK i gmin nie docenia potencjału i korzyści płynących z dobrze rozwiniętego transportu publicznego. Nikt z nich nie chce ponosić kosztów rozwoju, które realnie trzeba ponieść, aby większość miejscowych oraz turystów przesiadła się do komunikacji miejskiej. Jaki rozwój regionu, czy turystyki, o którym wizje roztaczał niedawno niemal każdy komitet wyborczy, jeżeli NT i gminy wiejskie nadal pozostają bez sensownej publicznej komunikacji lokalnej? Decyzja o przywróceniu odpłatności za przejazd dla seniorów też bardzo słaby pomysł, tym bardziej, że będzie ich coraz mniej.
Sprawna, dostosowana do potrzeb, ekologiczna komunikacja publiczna to sposób na rozwiązanie wielu problemów np. z ciągle zbyt małą ilością miejsc parkingowych, z korkami ulicznymi, z wykluczeniem osób starszych, innych niemobilnych z różnych powodów, z dojazdem uczniów, z zanieczyszczeniem środowiska i innymi.
Sprawna komunikacja publiczna jest potrzebna współczesnym tak jak czyste powietrze, woda, gleba.
I moim zdaniem lepiej wydać pieniądze na rozwój komunikacji publicznej, niż na budowanie parkingu wielopoziomowego w NT w dość kiepskiej lokalizacji.
Ja09:10, 31 stycznia 2019
@ile jeszcze ma rację. Najwyższa pora, by każdy płacił za to, co używa!!
nowotarżanka08:20, 31 stycznia 2019
Są miasta w Polsce. w których nie płacą za przejazd już 65-latkowie (np. Toruń, mieliśmy okazję korzystać). Jedziemy nad Bałtyk i tam wczasowicze-seniorzy z całego kraju (i pewno nie tylko kraju) korzystają z darmowego przejazdu komunikacją miejską. Cóż Ci górale są tacy skrupulatni w liczeniu wydatków na ludzi starszych, wszyscy za ileś tam lat będą starsi - co wtedy. Wstyd!
PASAŻER 1207:30, 31 stycznia 2019
Bilety droższe a jakość usługi gorsza, to ta "dobra zmiana"
Wprowadzić na tych liniach konkurencję- np. busy to i bilety będą tańsze i komunikacja bardziej punktualna, a tu nic się nie zmienia, na niektórych liniach spóźnienia ponad 20 minut i nie ma winnych. Jakoś w wielkich aglomeracjach można logistycznie ułożyć rozkład jazdy i nie ma tylu spóźnień i tłumaczenia ,że to niby wina zmieniających się świateł i korków, Ale tu nie da się. Pasażer to dla niektórych kierowców intruz ,który wsiadł do autobusy i chce kupić bilet a łaskawy Pan nie sprzeda , bo nie, bo tak... a co? Problem chyba nie po stronie seniorów jeżdżących bezpłatnie, bo to im gwarantuje prawo- szukać przyczyn problemów gdzie indziej....... !!!!!!!
PKP06:11, 31 stycznia 2019
Może by pan dyrektor odpuścił wjeżdżanie na dworzec kolejowy do czasu skończenia remontu budynku dworca.Tam teraz nie ma jak zawrócić i wyminąć się z drugim samochodem, włącz myślenie
ANTY_LEWAK02:22, 31 stycznia 2019
Czy inz. Sz. ukonczyl wyzsza szkole gotowania gwozdzi w glebokim tluszczu? Z tego co mi wiadomo rok ma mniej wiecej 52 tygodnie, to jakim cudem z dzialania 52*11000 moze wyjsc ok 1200000? Dlaczego z naszych podatkow oplacane sa analizy przeprowadzane przez osoby o watpliwych kompetencjach?
Anna23:40, 30 stycznia 2019
Nie bardzo dobra decyzja, aby osoby po ukończeniu 70 roku życia mieli płacić choćby złotówkę za przejazd, przecież taka ulga jest w całej Polsce dla tej grupy osób. Przecież ci emeryci mają niejednokrotnie bardzo niskie emerytury, muszą kupić leki, zapłacić opłaty i niewiele zostaje tym ludziom na skromne życie. Są to przecież niejednokrotnie osoby z problemem poruszania się i możliwość podjechania autobusem jest dla tych ludzi koniecznością. Jeżeli gminy nie chcą dopłacać do miejskiego transportu to ograniczyć przejazdy do granic miasta i zwiększyć częstotliwość kursowania autobusów w mieście np co 15 minut, co zwiększy liczbę pasażerów. Niech jeszcze raz osoby decydujące zastanowią się nad tymi starszymi ludźmi po 70-ce, których emerytury ze "starego portfela" wystarczają na bardzo skromne życie.
pustak22:49, 30 stycznia 2019
A w Luksemburgu wszyscy mieszkańcy mają całą komunikację publiczną bezpłatną, czyli za darmo, i nikt tam nikogo nie pyta ani o wiek ani o bilet, bo uznali że konsekwencje kosztownej dla ludzi komunikacji publicznej to zmniejszone z niej korzystanie przez mieszkańców (przy praktycznie tych samych kosztach co normalnie), a w zamian więcej ludzi zaczęłoby jeździć swoimi autami, tłok na parkingach, korki na drogach, zatrucie powietrza spalinami, koszty obrotu biletami (nawet jeśli nie są już drukowane na papierze to i tak trzeba je opłacać, rozliczać, przelewy na konta, odliczenia za ulgi, itd., itp.). Im wychodzi taniej puścić wszystko za darmo, bo oni jeszcze wliczają tzw. koszty społeczne i ekologiczne w to wszystko - my nie, my za to mamy bale pana Burmistrza (rozumiem że władza chce się zabawić, ale podstawową jej funkcją jest rozwiązywanie problemów społecznych, służba obywatelom, a nie balowanie; po skończonej kadencji oddasz komu innemu władzę - baluj, ale póki jesteś na świeczniku masz ludziom służyć, a nie balować).
Maria22:40, 30 stycznia 2019
Na pewno byłaby mniejsza strata gdyby autobusy kursowały w wigilię i Wielką Sobotę przynajmniej do 18 a w Swięta kiedy ludzie chcą zostawić samochody , chcąc odwiedzić rodzinę czy znajomych korzystali by z MZK, ale nie mogą bo komunikacja miejska ma wolne.
W związku z istniejącym faktem mam pytanie czy to jest naprawdę miejska komunikacja?
blokówka22:32, 30 stycznia 2019
Ale na pewno, naprawdę ;))))
ile jeszcze22:26, 30 stycznia 2019
skonczmy juz z tym socjalizmem w polsce...
Miodek, ale nie prof.22:18, 30 stycznia 2019
@mod
Biję się w piersi i przepraszam :)
ddd21:53, 30 stycznia 2019
Skoro gmina i wójtowie tak zdecydowali, to mieszkańcy zapłacą. jaki problem
Miodek21:49, 30 stycznia 2019
dyr KROPKA Chowaniec. Naprawdę?! Dyr.?!

Naprawdę. Skrót od "dyrektor" to pierwsze litery skracanego wyrazu, więc jest kropka.
ps. Wybór podpisu - bardzo niefortunny. Proponuję go nie nadużywać.
Moderator.
dodaj komentarz
regulamin
Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd.
Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).
reklama
kursy walut
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Zamknij