Niedziela, 20 wrzesień 2020, Imieniny: Eustachego, Filipiny, Faustyny
Nowy Targ i okolice
Clouds
20°
Wiatr: 9.36 km/h Wilgotność: 51
Clouds
20°
Wiatr: 9.36 km/h Wilgotność: 51
Clouds
20°
Wiatr: 9.36 km/h Wilgotność: 51
Clouds
22°
Wiatr: 14.76 km/h Wilgotność: 52
Clouds
18°
Wiatr: 9.36 km/h Wilgotność: 51
Clouds
17°
Wiatr: 9.36 km/h Wilgotność: 51
Jakość powietrza
Nowy Targ
Bardzo dobra
Zakopane
Bardzo dobra
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
Aktualna sytuacja na Podhalu Koronawirus Ogłoszenia drobne i komunikaty
13.12.2019, 11:24 | czytano: 5091

Nowy Targ zamierza zrobić porządek z reklamami w centrum i wzdłuż zakopianki

zdj. Michał Adamowski

NOWY TARG. Podczas ostatniej w tym roku sesji, radni chcą podjąć uchwałę dotyczącą zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Uchwała ma wprowadzić 3 strefy krajobrazowe: tzw. Stare Miasto, pas dróg krajowych i zakopianki o szerokości 50 m i "pozostały teren".

Tak zwana "ustawa krajobrazowa" z 2015 roku dała gminom możliwość określania w formie samodzielnego aktu prawa miejscowego zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich rozmiarów oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonywane.

"Zastosowane tych przepisów może zapobiec dalszej dewastacji przestrzeni publicznej, z jaką aktuanie mamy do czynienia, poprzez dowolne i nie kontrolowane umieszczanie tablic i urządzeń reklamowych, które niejednokrotnie szpecą krajobraz miasta. Dotyczy to przede wszystkim terenów wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych, w tym zakopianki, które obok m. in. bezpośredniego wjazdu do Zakopanego są niechlubnym przykładem degradacji krajobrazu na skalę kraju" - czytamy w uzasadnieniu uchwały.

- Teraz rozmieszczanie reklam cechuje się dużą przypadkowością i niejednorodnością i pomimo zastosowania w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zapisów dotyczących sytuowania reklam - samorząd nie miał praktycznie narzędzi do ich egzekwowania. Przykład? Podejmowane przez UM działania w obrębie Rynku na podstawie ustaleń planu miejscowego Nowy Targ 22 centrum dały stosunkowo niewielki efekt. Po akcji informacyjnej, niektórzy właściciele kamienic dostosowali reklamy do wymogów planu. Wobec pozostałych właścicieli Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowanego miał przeprowadzić postępowania administracyjne, a efekt tych postępowań widoczny jest dzisiaj na elewacjach kamienic przy Rynku - komentuje burmistrz Grzegorz Watycha.

Dodatkowo, postawienie w sierpniu br. olbrzymiej tablicy reklamowej przy zbiegu ulic Szaflarskiej i Królowej Jadwigi - przesłaniającej prawie całą elewację dwóch budynków uwidoczniło - co przyznają sami urzędnicy - "niemożność egzekwowania przez burmistrza zapisów dotyczących urządzeń reklamowych oraz nieskuteczność egzekwowania decyzji PINB".

Inny przykład to tereny wzdłuż zakopianki na Równi Szaflarskiej, w obrębie planu miejscowego Nowy Targ 26. W tym przypadku ustalenia planu co do lokalizacji reklam nie są w ogóle respektowane.

To drugie podejście nowotarskiego samorządu do porządkowania przestrzeni publicznej. W lipcu 2018 roku powstał projekt uchwały - poprzedzony konsultacjami z mieszkańcami, nie spotkał się jednak z aprobatą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Przygotowano więc kolejny, który znacznie różni się od poprzedniego. Zmiana dotyczy m in. wydzielenia tylko 3 stref krajobrazowych. Pierwsza to centrum Nowego Targu i historyczne przedmieścia, mieszczące się w granicach strefy ochrony konserwatorskiej, druga - to pas dróg krajowych i zakopianki o szerokości 50 m w terenie zabudowanym i 200 m poza nim. Trzecia strefa - to "teren pozostały". W dwóch pierwszych strefach ma obowiązywać całkowity zakaz stawiania reklam, w trzeciej - przepisy będą łagodniejsze.

W kwietniu br. projekt został skierowany do ponownego opiniowania i uzgodnienia. Tym razem wszystkie urzędy i organy zaopiniowały go pozytywnie.

Nowa uchwała regulująca kwestie ładu przestrzennego obejmującego reklamy, ogrodzenia i małą architekturę określać ma także tzw. opłaty reklamowe i kary w przypadku reklam nie spełniających wymogów uchwały. Radni zajmą się tym podczas sesji 27 grudnia.

s/
najnowsze informacje
komentarze
stan07:42, 7 września 2020
wystarczy pobierać przez miasto 1,50 / słownie złoty pięćdziesiąt/ od m/2 dziennie i skutecznie egzekwować i będziemy mieć piękne widoki , po co zakazywać
emi11:18, 16 grudnia 2019
Oj, widzę że niektórzy się robią nerwowi, szczególnie ci "wolni tomkowie," a jakie otoczenie takie samopoczucie.
Zając19:50, 14 grudnia 2019
Już zapomnieli jak Marian nastawiał gdzie się tylko dało za ich przyzwoleniem reklam gorącego potoku i nowej targowicy?
Jednym wolno drugim nie.
mieszkańcy16:34, 14 grudnia 2019
Pani Joanna Iskrzyńska Steg czy postawienie czterech witaczy (jeden rocznie) przerasta Wasze możliwości? Jak coś to proszę podjechać do Jabłonki, Łapsz czy Czorsztyna powiedzą jak to zrobić. Te witacze na rogatkach straszą i szpecą.
KTT09:46, 14 grudnia 2019
Najbardziej szpetne reklamy to te witacze. Miały być nowe. Stegowa konkurs ogłosiła kilka late temu. To kolejny przykład sprawności Watychy i Steg.
Myśli nieuczesane23:37, 13 grudnia 2019
Witacze władzo witacze!!! Katastrofa
Gg19:12, 13 grudnia 2019
Nie zapomnijcie radni umieścić w uchwale kary za nieusunięcie nieaktualnych tablic oraz nakazu odnawiania lub wymiany zniszczonych, wyblakłych lub porwanych
Krzysiek19:04, 13 grudnia 2019
Najbardziej krajobraz szpecą witacze na rogatkach miasta. Są zbrukane. Wstyd dla miasta.Jakie witacze takie miasto.
zz18:20, 13 grudnia 2019
Marzenie współczesnej ludzkości...krajobraz natura- bez reklam :( ...
oli17:21, 13 grudnia 2019
Będąc w Egipcie ,na tle piramid stoi olbrzymia reklama Coca-Coli.Pasuje tam jak pięść do nosa.To samo jest na Podhalu.Paskudztwo!
klio17:17, 13 grudnia 2019
Tych reklam nie da się nawet przeczytać,tyle ich powystawiano.A wyglądają okropnie,zamiast oglądać krajobrazy,oglądamy potworki. Zakazać i usunąć wszystkie.Wystarczy jedna,ładna reklama na pół kilometra.
Zośka16:55, 13 grudnia 2019
Witacze, jak najbardziej witacze. Mam nawet projekt takiego: "NAJBARDZIEJ ZAKOPCONE MIASTO W POLSCE WITA I ZAPRASZA. TRUJMY SIĘ RAZEM"
To jest Prywatne !!!16:46, 13 grudnia 2019
*** dziady Color parkowi to w sylwestra zgodę dali !! A małym firmą i prywatnym właścicielom to chcą zabraniać ???!!!
WON OD PRYWATNEJ WŁASNOŚCI !!!16:41, 13 grudnia 2019
Ludzie to tylko zatruwanie życia małym przedsiębiorcą.Bo większego i siecówki stać na inną formę reklamy. Pomyślcie to szkodnictwo !!! i skok na kasę ,robią wszystko aby przeszkadzać w handlu i uzłgach a z tych podatków się utrzymują to jest skrajny kretynizm aby pod pozorem krajobrazu utrudniać przedsiębiorcą życie wszyscy powinni iść na sesję i protestować !!! To są prywatne tereny!!! Chcą zniszczyć ten Kraj do reszty !!!
Promocja16:32, 13 grudnia 2019
Dobrze że poruszyliście temat witaczy. Jak można przez pięć lat nie postawić nowych wizytówek miasta. Wstyd. Faktycznie powinny one zostać zdemontowane w pierwszej kolejności bo to najbardziej szpetne reklamy jakie są w mieście
alik16:01, 13 grudnia 2019
Miasto to może zrobić sobie na swoim terenie porządek. I tylko tyle?
Jasiński15:47, 13 grudnia 2019
no właśnie dzisiaj stojąc na czerwonym widziałem wielki bilbord na zbiegu Tysiąclecia i Szaflarskiej a na nim Szydło i ta pani co zawsze sie spóżnia na każde spotkania / to taki jej image/ Paluchowa - i sie zastanawiałem czy to pozostałosć po wyborach czy już na nowe wybory...
wyborca15:34, 13 grudnia 2019
I dobrze! Przynajmniej przy najbliższych wyborach samorządowych nie będą na nas z każdej kamienicy patrzyły oczy w okularach, lub bez.
Wstążka15:27, 13 grudnia 2019
Witacze pani burmistrz Steg, witacze!!! Od tego zacznicjcie bo wstyd pięć lat nieróbstwa a straszą
xxx15:19, 13 grudnia 2019
reklamy jak były tak będą taka prawda...
TO SĄ ANTYREKLAMY - nie reklamy !!!!!14:56, 13 grudnia 2019
Ludzie, ale kto patrzy na to badziewie?!?!
Nie można tego nazwać reklamą, BO TO STRASZY :)
Kto teraz patrzy na reklamy przy drodze?!
Wolę popatrzeć na góry niż na to bezguście :)
Jaka reklama taka firma !!!! Popatrzcie sami :)
Bud-Tom14:52, 13 grudnia 2019
Kolega Tom-Bud pewnie nie wie, że te reklamy stoją na prywatnych gruntach.

No ale jak się ogląda tylko rządowe media to co można wiedzieć o świecie?
Jacek Sowa14:09, 13 grudnia 2019
W pierwszej kolejności zjechałbym w dół z Mc Donaldsem, który szpeci całą panoramę Tatr!!!
Tom-Bud13:54, 13 grudnia 2019
Misto powinno powycinac/zdemontowac reklamy wzdluz zakopianki a nie prosic sie wlascicieli o ich usuniecie. Niech sobie na ogrodzeniach posesji wieszaja.
Baca13:50, 13 grudnia 2019
a co może miasto zrobić skoro burmistrz taki niemota??? (z reklamą na szaflarskiej nie może sobie poradzić a będzie się odgrażał /.../)
podatNick13:16, 13 grudnia 2019
Kilka lat temu przeciwko podobnej uchwale wypowiadał się jeden z radnych. Były radny.
szary13:11, 13 grudnia 2019
Do ha...Ale teren miejcowości to tablica ZIELONA
olo12:43, 13 grudnia 2019
Mam to w .... i tak będę miał swoje reklamy . Burmistrz to zwykły urzędnik i niech się zajmie smogiem !
esteta12:38, 13 grudnia 2019
Miasto w pierwszej kolejności niech się zajmie obskurnymi witaczami, które straszą bardziej niż reklamy, które są estetyczne. Pani Steg trzy lata temu zorganizowała konkurs na witacze i co? I nic! Zajmuje się wstążkami i balami a witacze zamiast zachęcać odstraszają. Najłatwiej znowu mścić się na przedsiębiorcach a samemu dawać taki przykład antypromocji.
Marian12:33, 13 grudnia 2019
Tylko dlaczego budynek rogowy naprzeciw dworca autobusowego jest nie objęty tym planem? Ktoś się dogadał?
takitam.12:30, 13 grudnia 2019
gadu, gadu, baju baju... czekam na efekty, bo jak na razie to tylko obiecanki.
Zygmus12:15, 13 grudnia 2019
I zamierza przyjąć plan zagospodarowania przestrzennego dla rowni siatkarskiej dopuszczając prowadzenie działalności usługowych na wyższych kondygnacjach w nowych blokach.jeżeli komuś nie będzie przeszkadzać bawialnia dzieci w lokalu obok lub kawiarnia na dachu.
danka11:46, 13 grudnia 2019
wreszcie!
ha11:27, 13 grudnia 2019
teren zabudowany to taki gdzie obowiązuje 50 km/h
dodaj komentarz
regulamin
Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd.
Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).
reklama
kursy walut
reklama
boks reklamowy
miejsce na reklamę
reklama
reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas
Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Zamknij