Długi weekend w tunelu - podhale24.pl
Sobota, 21 września
Imieniny: Jonasza, Mateusza, Hipolita
Jabłonka
Clouds
11°
Wiatr: 4.032 km/h Wilgotność: 71 %
Clouds
11°
Wiatr: 3.996 km/h Wilgotność: 80 %
Clouds
Wiatr: 3.744 km/h Wilgotność: 69 %
Clouds
Wiatr: 6.084 km/h Wilgotność: 74 %
Clouds
Wiatr: 4.932 km/h Wilgotność: 65 %
Clouds
Wiatr: 6.732 km/h Wilgotność: 51 %
23.08.2024, 07:22 | czytano: 1497

Długi weekend w tunelu

Podczas długiego weekendu ruch w tunelu pod Luboniem Małym był bardzo duży, dwukrotnie, w dniach 15 i 18 sierpnia przekroczył 40 tysięcy pojazdów (odpowiednio 41 118 i 40 913), ale rekord z niedzieli 11 sierpnia wynoszący 44 217 samochodów nie został pobity.

fot. arch. Piotr Kuczaj
fot. arch. Piotr Kuczaj
Te dwa weekendowe wyniki to druga i trzecia w kolejności dzienna liczba samochodów, odnotowana od jego otwarcia w listopadzie 2022 roku.

Niemal każdego tygodnia tych wakacji średnia dzienna liczba pojazdów jadących przez tunel rośnie:
tydzień 24-30 VI 26,4 tys.
tydzień 1-7 VII 26,5 tys.
tydzień 8-14 VII 28,0 tys.
tydzień 15-21 VII 30,7 tys.
tydzień 22-28 VII 31,0 tys.
tydzień 29 VII – 4 VIII 30,0 tys.
tydzień 5-11 VIII 33,2 tys.
tydzień 12-18 VIII 35,5 tys.

Ogółem przez 8 tygodni wakacji przejechało tą trasą 1 689 688 samochodów. Średnio dziennie było to 30,2 tys. pojazdów. W całym 2023 roku średnia wyniosła ok. 21 tys. aut.

Dla porównania, przez pierwsze 8 tygodni ubiegłorocznych wakacji z tunelu skorzystało 1 552 673 pojazdóww. Ruch w tym okresie wzrósł więc o 8,8%.

2058 metrów w 75 sekund
Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebiliśmy pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebiliśmy nawę tunelu w kierunku Krakowa.
Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer.
Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.

Bezpieczeństwo w tunelu
W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. System skutecznie zmusza kierowców do przestrzegania przepisów. Ponad 99 proc. kierowców jeździ więc w tunelu zgodnie z przepisami.
Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Niestety, zdarzają się znacznie wyższe przekroczenia, o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymywali mandaty w wysokości 2,5 tysiąca zł, a na ich konto dopisywano 15 punktów karnych.
Aby było bezpiecznie, tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem naszego centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny).
Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które podajemy ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych. 

Dofinansowanie ze środków UE
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt całej inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE 1 299 635 604,11 zł.

źródło: GDDKiA
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas