Podhalańskich kółek czar. Którędy droga… - podhale24.pl
Niedziela, 8 września
Imieniny: Marii, Adrianny, Klementyny
Czarny Dunajec
Clouds
18°
Wiatr: 3.96 km/h Wilgotność: 79 %
Clouds
19°
Wiatr: 2.484 km/h Wilgotność: 74 %
Clouds
19°
Wiatr: 3.96 km/h Wilgotność: 76 %
Clouds
20°
Wiatr: 4.824 km/h Wilgotność: 71 %
Clear
16°
Wiatr: 7.524 km/h Wilgotność: 74 %
Clouds
15°
Wiatr: 7.956 km/h Wilgotność: 74 %
12.07.2024, 11:44 | czytano: 2459

Podhalańskich kółek czar. Którędy droga…

Korki, korki, korki… W tej materii na ulicach stolicy Podhala nic się nie zmienia, bo co najmniej przez najbliższe kilkanaście tygodni zmienić się nie może. Każdy jednak horror kiedyś musi się skończyć…

Powojenne drogi Waksmundzka/ zdj. Tadeusz Jędrysko
Powojenne drogi Waksmundzka/ zdj. Tadeusz Jędrysko
Aleja Tysiąclecia, Ludźmierska, Waksmundzka, Kowaniec, Św. Anny, Niwa aż do Klikuszowej; to gehenna ludzi zarówno tam mieszkających jak i tkwiących każdego dnia w samochodach, aby dojechać do pracy, urzędu, lekarza czy na zakupy. Spaliny, smog, czas, nerwy i degradacja miasta, którego wizerunek już dawno szlag trafił, mimo hucznych imprez masowych, organizowanych na zasadzie chleba i igrzysk. Kiedyś jednak to się musi skończyć. Co dalej, co potem?

Rozmawiałem na ten temat z wieloma ludźmi: policjantami, urzędnikami starostwa i obu wiceburmistrzami miasta, z fachowcami od infrastruktury miejskiej i ruchu drogowego, wykonawcami robót i przede wszystkim z mieszkańcami. Bez wdawania się w kolejną i niepotrzebną słowną bijatykę, konkluzja jest jedna: na nowotarskie drogi mleko się wylało i trzeba jak najszybciej pomyśleć, aby nie zamieniło się w cuchnący, zapleśniały ser. Zdaniem wielu rozmówców można z tego zrobić nawet zgrabny oscypek, choć nie każdemu w mieście przypadnie to do gustu.

Zanim politycy wyciągną z szuflad nożyczki do przecięcia wstęgi na zachodniej obwodnicy miasta, bez względu czy będzie to za miesiąc czy za trzy, należy NATYCHMIAST wziąć się za opracowanie sposobu wyjścia z kryzysu drogowego. Remont Grela w tym roku się nie skończy, pociągi będą dalej jeździć (i oby jak najczęściej!), a południowej obwodnicy w tej dekadzie na pewno się nie doczekamy.

Przez szereg lat, aby udogodnić ceprom dotarcie do stoków narciarskich, przechadzki po Krupówkach czy moczenie tyłków w okolicznych termach, utrudniano życie mieszkańcom miasta i okolicznych wiosek. Za kilkanaście tygodni będzie można trochę odetchnąć i scedować problem w stronę Szaflar, ale tylko trochę. Do zakorkowania Nowego Targu wystarczy samochodów z tablicami KNT i bez szybkiej reakcji nic się nie zmieni. Zakopianka od Niwy do Szaflar spowodowała wiele decyzji drogowych, które niebawem można będzie z powodzeniem przywrócić, oby szybko.

Skrzyżowanie ulic Krakowskiej ze Św. Anny i dalej Parkowej z Obrońców Tobruku, otwarcie Kolejowej, Królowej Jadwigi czy Podtatrzańskiej, włączenie do ruchu Osiedla Kopernika – to tylko kilka ruchów, które można załatwić szybko i bez większych kosztów. Przy okazji można by się zastanowić nad niektórymi, krytykowanymi rozwiązaniami jak rondo przy Parkowej czy na Alei Tysiąclecia, nieopodal hali „Gorce”; takich miejsc, utrudniających życie kierowcom jest w mieście więcej, ale tym niech się zajmą fachowcy.

Ruchy strukturalne na nowotarskich drogach będą wymagać dialogu Ratusza ze Starostwem, ale to sprawa decydentów tam urzędujących. Dwupasmowa zakopianka niebawem stanie się drogą powiatową, takiej rangi powinna doczekać się ulica Sikorskiego, która przez wiele jeszcze lat będzie wyprowadzać z miasta ruch w kierunku południowo-wschodnim i odwrotnie; miasto w zamian dostałoby Szaflarską.

Oczywiście tego rodzaju decyzje nie wszystkim się spodobają. Bo to wpuszczenie ruchu kołowego tam, gdzie przez ostatnie lata mieszkańcy mieli spokój i enklawę parkingową dla własnych samochodów lub rowerzyści pędzili na oślep, nie bacząc na nikogo. Tu jawi się przykład ścieżki rowerowej na ul. Solidarności przy ogrodzeniu na Witosa, na którą wchodzi się bezpośrednio z osiedlowej furtki; aż dziw, że nie doszło tam jeszcze do tragedii.

Porzućmy na razie mrzonki o tunelu pod przejazdem kolejowym, nasza stacja to nie Koluszki, dołożenie ze dwóch bypassów po obu stronach dworca, przy otwarciu Podtatrzańskiej i Kasprowicza to tylko parę szlabanów, a rozładują się korki na Ludźmierskiej, o ile PKP i GDKDiA za chwilę znów czegoś nie wymyślą.

A przecież ta część miasta to bardzo ważny fragment jego gospodarki, typowa industrie zona, która ma … jedno połączenie ze światem! Tam kumulują się biznesy miejscowych przedsiębiorców, którzy mają już dość tego komunikacyjnego impasu. Tutejszy ruch drogowy należy rozpraszać, a nie kumulować.

Aby więc nie rozpraszać uwagi włodarzy naszego regionu, zachęcam ich do skumulowania wysiłków. Nie ma dróg bez wyjścia…

Jacek Sowa
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
Kolega Królika12:47, 14 lipca 2024
Do War: pewnie wrócił, żeby mógł czytać takie durne komentarze!
3
War17:12, 13 lipca 2024
Już kilka razy ktoś radził aby powrócił pan do Warszawy. Tam czyste powietrze, piękne drogi, brak korków. Rewelacja. Po cóż pan powrócił do śmierdzącego ,zakorkowanego, brudnego małego miasteczka ?. Udanego powrotu.
1
Leszek Kusiak10:04, 13 lipca 2024
Jacku :) , wizje wspaniałe , ale jak to mówili " Jeszcze skóra na baranie , a już kuśnierz pije za nie " . Tak się składa iż obecna Zakopianka nie jest miejska , a po "Upowiatowieniu " być może , też nie będzie miejska , więc daj Boże zdrowie . Co do legendarnego już otwierania przeciętych dróg do obecnej Zakopianki to chciałbym dożyć :) :) . Chętnie zobaczę Urzędnika ze Starostwa który pootwiera wloty dróg miejskich i przeloty przez obecną Zakopiankę , a z racji wieku i miejsca zamieszkania to jak było to mogę opowiedzieć :) :) i pewno nie tylko ja . Więc może poczekajmy do października do otwarcia "nowej zakopianki " , wprawki do wiosny i tak za rok od dzisiaj będziemy gdybać , bo teraz to jedynie wierszówka za twórczość
0
Autor23:01, 12 lipca 2024
Do Jasiek: pozwolę sobie zauważyć,że to słowo oznacza objazd i bardziej pasuje do drogi niż do serca. Ale wezmę sobie do serca rodzime słownictwo. Pozdrawiam.
1
On18:20, 12 lipca 2024
Jak nie połączą Obwodnicy przez lotnisko do białki kttowskiej to rozjeżdża niedługo ul.Sikorskiego
3
po rozum na wieś16:13, 12 lipca 2024
tur nie pieprz bez sensu
deweloperka to dla ludzi na emerytury z Polski
nowa rada zadba o rozwój miasta a nie deweloperke
to jak 0 kredyt dla młodych - zarobi deweloper a straci Polska i młody Polak
1
Ada15:02, 12 lipca 2024
Poczekajmy na otwarcie nowego Lidla i Aldi przy Sikorskiego
2
Jasiek13:26, 12 lipca 2024
Tylko nie bypassów Panie Jacku... Przecież nie chodzi o kardiologa, tylko o budowę dróg. Jest tyle ładnych polskich słów.
5
tur12:40, 12 lipca 2024
Wszystko było by fajnie tylko nowa rada może blokować rozwój miasta , będa problemy z obwodnicą południową i pewnie z rozbudową nowych terenów mieszkaniowych . Młodzi nie maja gdzie mieszakć bo deweloperom kończa sie grunty i cena pewnie pójdzie w górę za własne "M" .
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas