Jacek Sowa: Ślepe zaułki miasta - podhale24.pl
Sobota, 21 września
Imieniny: Jonasza, Mateusza, Hipolita
Jabłonka
Clouds
10°
Wiatr: 3.492 km/h Wilgotność: 73 %
Clouds
10°
Wiatr: 3.06 km/h Wilgotność: 75 %
Clouds
10°
Wiatr: 3.276 km/h Wilgotność: 70 %
Clouds
11°
Wiatr: 5.328 km/h Wilgotność: 74 %
Clouds
Wiatr: 4.608 km/h Wilgotność: 66 %
Clouds
Wiatr: 6.912 km/h Wilgotność: 55 %
20.09.2024, 18:57 | czytano: 727

Jacek Sowa: Ślepe zaułki miasta

Często bywa tak, że gospodarz, przygotowujący wielką ucztę, podjada wcześniej, zaspokajając pierwszy głód kanapkami. Na sałatki już potem nie ma ochoty; czyżby miało tak być z ruchem drogowym w widłach Dunajców?

Pod presją społeczną, a i mediów także (może w tym jest i trochę naszej zasługi!), decydenci z GDKDiA zdecydowali się na wcześniejszy appetiser i otworzyli prowizorycznie zachodnią obwodnicę Nowego Targu bez szampana i striptizerki w torcie. Jest jeszcze Klikuszowa, Lasek, Niwa, Grel – co chwilę przy tym stole brakuje komuś talerzyka lub serwetki…

Dwa miesiące temu pisałem, że zanim politycy wyciągną z szuflad nożyczki do przecięcia wstęgi na zachodniej obwodnicy miasta, należy NATYCHMIAST wziąć się za opracowanie sposobu wyjścia z kryzysu drogowego miasta. Remont Grela w tym roku się nie skończy, pociągi będą dalej jeździć (czasem prawie puste!), a południowej obwodnicy w tej dekadzie na pewno się nie doczekamy. Zostaje to, co jest i więcej nie będzie!

Przez szereg lat, aby uprzyjemnić ceprom dotarcie do stoków narciarskich, przechadzki po Krupówkach czy moczenie tyłków w okolicznych termach, utrudniano życie mieszkańcom miasta i okolicznych wiosek. Dziś już można w mieście trochę odetchnąć, choć nowy problem pojawił się przy wylocie ulicy Szaflarskiej. Bo do zakorkowania miasta wystarczy samochodów z tablicami KNT, KTT oraz tych z „L” na dachu w godzinach szczytu i bez szybkiej reakcji nic się nie zmieni. Stara „zakopianka” od Niwy do Szaflar spowodowała wiele decyzji drogowych, które niebawem można, a nawet trzeba z powodzeniem przywrócić; oby szybko.

System drogowy Nowego Targu i okolic uwikłany jest w konglomerat zależności kilku podmiotów, począwszy od krajowej dyrekcji, przez instancje wojewódzkie, powiatowe i miejskie na końcu. Wszystkie zaś są uwikłane w powiązania z różnymi wykonawcami, którym przede wszystkim zależy na kasie i będą robić wszystko, aby roboty trwały jak najdłużej i za niemałe pieniądze. Ot, choćby spojrzeć na Grel…

Ale swoje brudy trzeba prać na miejscu, a nie liczyć na gest innych. Codzienne korki i trudności dla mieszkańców powiatu i miasta są bliskie decydentom powiatowym i miejskim, zaś bardzo odległe z wierzchołku wojewódzkiego olimpu. Dlatego na starą zakopiankę należy patrzeć jak na szansę, a nie przyszły problem i koszty.

Niechęć do objęcia w posiadanie schedy po generalnej dyrekcji mogłaby jednak nieco dziwić, a wręcz frustrować, gdyż pomysł pozostawienia jednej z głównych arterii miasta w rękach województwa można porównać do dobrowolnego ubezwłasnowolnienia. Niby teren miejski, a przejazdów ciągle brak... Niby sprawa rozproszenia ruchu może nam pomóc, ale to kłopot dla przepustowości drogi. Dlatego moment, w którym teraz jesteśmy, to strategiczna decyzja, którą będą wspominać nasze dzieci - to czy będą mówić dobrze, czy też nas przeklinać - zależy tylko od nas - mieszkańców. Wszak już jedną Ludźmierską mamy i tą kanapką krztusimy się od kilku lat.

Nie wiem, czy jest właściwe na czasie odwoływanie się do skutków powodzi, ale ruch kołowy w Nowym Targu i okolicy w pewnych godzinach przypomina falę kulminacyjną, którą można by rozrzucić na kilka mniej dokuczliwych strumieni.
Skrzyżowanie ulicy Krakowskiej ze Św. Anny, na którym od chwili wyrzucenia „zakopianki” na obwodnicę nadal trzeba kombinować, aby dotrzeć do położonych tam posesji i często zdarza się, że niecierpliwi decydują się na nielegalną nawijkę opodal Lewiatanu.

Niewielkiego nakładu wymaga zaprzyjaźnienie się z dwupasmowym odcinkiem ulicy/szosy Krakowskiej i połączenie jej (rondem?) z ulicą Parkoweą i Obrońców Tobruku, otwarcie skrzyżowań z Kolejową, Królowej Jadwigi czy Podtatrzańskiej, Mickiewicza czy Osiedla Kopernika – to tylko kilka ruchów, które można załatwić szybko i bez większych kosztów. Przy okazji można by się zastanowić nad niektórymi, krytykowanymi rozwiązaniami jak rondo przy Parkowej czy na Alei Tysiąclecia, nieopodal hali „Gorce”; tam zaraz się zacznie kocioł po otwarciu kolejnych, a niepotrzebnych supermarketów.
Takich miejsc, utrudniających życie kierowcom jest w mieście więcej. Powtarzam to z katońskim uporem, ale tym niech się zajmą fachowcy, a nie paniusie z balkonowego monitoringu…Oczywiście drogowe decyzje nie wszystkim się spodobają, bo oznacza przywrócenie ruchu kołowego tam, gdzie przez ostatnie lata mieszkańcy mieli spokój i enklawę parkingową dla własnych samochodów.

Porzućmy mrzonki o tunelu pod przejazdem kolejowym, nasza stacja to nie Koluszki, dołożenie bypassów po obu stronach dworca, przy otwarciu Podtatrzańskiej i Kasprowicza to tylko parę szlabanów, a rozładują się korki na Ludźmierskiej, Tamta część miasta to typowa strefa przemysłowa, która ma … jedno połączenie ze światem! Tam kumulują się biznesy miejscowych przedsiębiorców, którzy mają już dość tego komunikacyjnego impasu. Tutejszy ruch drogowy należy rozpraszać, a nie kumulować.

Ruchy strukturalne na nowotarskich drogach będą wymagać porozumienia Miasta z Powiatem, które bez wątpienia zechcą stanąć po tej samej stronie podczas dialogu z odgórnymi decydentami. Połączone siły włodarzy naszego regionu zachęcam do skumulowania wysiłków w tym kierunku, bo niebawem miejscowi kierowcy znajdą się w ślepym zaułku.

Jacek Sowa
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
Goralka23:29, 20 września 2024
Dlaczego nie ma skrętu bezpośrednio w prawo przy McDonaldzie na Zakopiankę ?! Wszyscy stoją jak barany w korku do ronda.
To samo Sikorskiego wyjazd w kierunku Białki. Burmistrz zamiast obiecywać pałac lodowy za każdym razem przy kampanii był w obowiązku dopilnować najistotniejszych spraw miejskich. Doddajmy do tego niepotrzebne mnóstwo samochodów nauki jazdy z poza Podhala, które tylko powodują korki i spaliny, oraz wsadzone kolejne markety naprzeciw lokalnym przedsiębiorcom
Obecnie jest komunikacyjna patologia.
0
Mieszkaniec Nowego Targu23:14, 20 września 2024
Ciekawy artykuł ale nie rozumie dlaczego udostępniają go nowotarscy radni? zwłaszcza Ci kolejnej kadencji bo to taki strzał w kolano haha No chyba że nadal nie rozumieją, że to od nich uzależnione są właśnie takie inwestycje ehhh pozdrów 70% czytających nie rozumie czytanego tekstu ;)
0
wera21:25, 20 września 2024
Przedłużyć Bohaterów Tobruku do zajezdni lub kombinatu. Ewentualnie można tam zrobić tunel pod torami. A nie jakieś brednie o zamknięciu Ludźmierskiej na 5 lat i kopaniu tunelu.
0
Renia20:55, 20 września 2024
Na Równi też niewypał. Tyle lat było ok i nagle ktoś błysnął pomysłem!
A wystarczyło dać zakaz parkowania po jednej stronie! Jeździmy sobie po mieście zygzakiem, przy okazji spalamy benzynę i tworzymy korki na innych ulicach.
1
Z Podtatrzańskiej właśnie20:39, 20 września 2024
Podejdź pan do mieszkańców Podtatrzańskiej i opowiedz o swym pomyślę otwarcia ulicy do dwupasmówki. Będziesz pan szybciej z powrotem w Warszawie niż pan z Warszawy do miasta powrócił. Mędraś, wybawiciel i znawca się znalazł. Pa,pa. Szczęśliwej drogi już czas.
2
Marek G20:09, 20 września 2024
Jacek coś taki RIP pamiętasz Jarosław targi impra ? Ależ się zmienił kurde
Znalazłeś se zajęcie a "robić nima komu"
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
08
12.2024
Nie przegap!
Trwa do 12.10.2024
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas