Jacek Sowa: Ślepe zaułki miasta - podhale24.pl
Sobota, 7 grudnia
Imieniny: Marcina, Ambrożego, Agatona
Czarny Dunajec
Snow
Wiatr: 4.5 km/h Wilgotność: 96 %
Snow
Wiatr: 5.364 km/h Wilgotność: 98 %
Snow
Wiatr: 3.384 km/h Wilgotność: 97 %
Snow
Wiatr: 4.572 km/h Wilgotność: 97 %
Clouds
-0°
Wiatr: 5.976 km/h Wilgotność: 90 %
Snow
-0°
Wiatr: 2.556 km/h Wilgotność: 97 %
20.09.2024, 18:57 | czytano: 2939

Jacek Sowa: Ślepe zaułki miasta

Często bywa tak, że gospodarz, przygotowujący wielką ucztę, podjada wcześniej, zaspokajając pierwszy głód kanapkami. Na sałatki już potem nie ma ochoty; czyżby miało tak być z ruchem drogowym w widłach Dunajców?

Pod presją społeczną, a i mediów także (może w tym jest i trochę naszej zasługi!), decydenci z GDKDiA zdecydowali się na wcześniejszy appetiser i otworzyli prowizorycznie zachodnią obwodnicę Nowego Targu bez szampana i striptizerki w torcie. Jest jeszcze Klikuszowa, Lasek, Niwa, Grel – co chwilę przy tym stole brakuje komuś talerzyka lub serwetki…

Dwa miesiące temu pisałem, że zanim politycy wyciągną z szuflad nożyczki do przecięcia wstęgi na zachodniej obwodnicy miasta, należy NATYCHMIAST wziąć się za opracowanie sposobu wyjścia z kryzysu drogowego miasta. Remont Grela w tym roku się nie skończy, pociągi będą dalej jeździć (czasem prawie puste!), a południowej obwodnicy w tej dekadzie na pewno się nie doczekamy. Zostaje to, co jest i więcej nie będzie!

Przez szereg lat, aby uprzyjemnić ceprom dotarcie do stoków narciarskich, przechadzki po Krupówkach czy moczenie tyłków w okolicznych termach, utrudniano życie mieszkańcom miasta i okolicznych wiosek. Dziś już można w mieście trochę odetchnąć, choć nowy problem pojawił się przy wylocie ulicy Szaflarskiej. Bo do zakorkowania miasta wystarczy samochodów z tablicami KNT, KTT oraz tych z „L” na dachu w godzinach szczytu i bez szybkiej reakcji nic się nie zmieni. Stara „zakopianka” od Niwy do Szaflar spowodowała wiele decyzji drogowych, które niebawem można, a nawet trzeba z powodzeniem przywrócić; oby szybko.

System drogowy Nowego Targu i okolic uwikłany jest w konglomerat zależności kilku podmiotów, począwszy od krajowej dyrekcji, przez instancje wojewódzkie, powiatowe i miejskie na końcu. Wszystkie zaś są uwikłane w powiązania z różnymi wykonawcami, którym przede wszystkim zależy na kasie i będą robić wszystko, aby roboty trwały jak najdłużej i za niemałe pieniądze. Ot, choćby spojrzeć na Grel…

Ale swoje brudy trzeba prać na miejscu, a nie liczyć na gest innych. Codzienne korki i trudności dla mieszkańców powiatu i miasta są bliskie decydentom powiatowym i miejskim, zaś bardzo odległe z wierzchołku wojewódzkiego olimpu. Dlatego na starą zakopiankę należy patrzeć jak na szansę, a nie przyszły problem i koszty.

Niechęć do objęcia w posiadanie schedy po generalnej dyrekcji mogłaby jednak nieco dziwić, a wręcz frustrować, gdyż pomysł pozostawienia jednej z głównych arterii miasta w rękach województwa można porównać do dobrowolnego ubezwłasnowolnienia. Niby teren miejski, a przejazdów ciągle brak... Niby sprawa rozproszenia ruchu może nam pomóc, ale to kłopot dla przepustowości drogi. Dlatego moment, w którym teraz jesteśmy, to strategiczna decyzja, którą będą wspominać nasze dzieci - to czy będą mówić dobrze, czy też nas przeklinać - zależy tylko od nas - mieszkańców. Wszak już jedną Ludźmierską mamy i tą kanapką krztusimy się od kilku lat.

Nie wiem, czy jest właściwe na czasie odwoływanie się do skutków powodzi, ale ruch kołowy w Nowym Targu i okolicy w pewnych godzinach przypomina falę kulminacyjną, którą można by rozrzucić na kilka mniej dokuczliwych strumieni.
Skrzyżowanie ulicy Krakowskiej ze Św. Anny, na którym od chwili wyrzucenia „zakopianki” na obwodnicę nadal trzeba kombinować, aby dotrzeć do położonych tam posesji i często zdarza się, że niecierpliwi decydują się na nielegalną nawijkę opodal Lewiatanu.

Niewielkiego nakładu wymaga zaprzyjaźnienie się z dwupasmowym odcinkiem ulicy/szosy Krakowskiej i połączenie jej (rondem?) z ulicą Parkoweą i Obrońców Tobruku, otwarcie skrzyżowań z Kolejową, Królowej Jadwigi czy Podtatrzańskiej, Mickiewicza czy Osiedla Kopernika – to tylko kilka ruchów, które można załatwić szybko i bez większych kosztów. Przy okazji można by się zastanowić nad niektórymi, krytykowanymi rozwiązaniami jak rondo przy Parkowej czy na Alei Tysiąclecia, nieopodal hali „Gorce”; tam zaraz się zacznie kocioł po otwarciu kolejnych, a niepotrzebnych supermarketów.
Takich miejsc, utrudniających życie kierowcom jest w mieście więcej. Powtarzam to z katońskim uporem, ale tym niech się zajmą fachowcy, a nie paniusie z balkonowego monitoringu…Oczywiście drogowe decyzje nie wszystkim się spodobają, bo oznacza przywrócenie ruchu kołowego tam, gdzie przez ostatnie lata mieszkańcy mieli spokój i enklawę parkingową dla własnych samochodów.

Porzućmy mrzonki o tunelu pod przejazdem kolejowym, nasza stacja to nie Koluszki, dołożenie bypassów po obu stronach dworca, przy otwarciu Podtatrzańskiej i Kasprowicza to tylko parę szlabanów, a rozładują się korki na Ludźmierskiej, Tamta część miasta to typowa strefa przemysłowa, która ma … jedno połączenie ze światem! Tam kumulują się biznesy miejscowych przedsiębiorców, którzy mają już dość tego komunikacyjnego impasu. Tutejszy ruch drogowy należy rozpraszać, a nie kumulować.

Ruchy strukturalne na nowotarskich drogach będą wymagać porozumienia Miasta z Powiatem, które bez wątpienia zechcą stanąć po tej samej stronie podczas dialogu z odgórnymi decydentami. Połączone siły włodarzy naszego regionu zachęcam do skumulowania wysiłków w tym kierunku, bo niebawem miejscowi kierowcy znajdą się w ślepym zaułku.

Jacek Sowa
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
KUBA08:50, 23 września 2024
plany, strategie rozwoju,koncepcje działań,studium uwarunkowań itp itd
tworzy się przed zaistnieniem danej sytuacji czy zdarzenia...
i nie ma to nic z wspólnego z projektowaniem.
Ale do tego trzeba mieć charyzmę i wizję a nie łatać dziury na bieżąco.
2
Grażyna Mikolajska16:19, 22 września 2024
@ Kuba. Na Yt masz dzisiejszą rozmowę Burmistrza Watychy dotyczącą między innymi tematu dróg w Mieście i obwodnicy południowo-wschodniej. Stara zakopianka ustawowo musi być dopiero przekazana przez GDDKiA Wojewodzkiemu Zarządowi Dróg i dopiero w porozumieniu z WZD Miasto będzie mogło cokolwiek zrobić i juz nad tym myślą . Posłuchaj tej rozmowy. Nie da się tego zrobić ot tak, strzelając palcami. Nad tym musi pracować Policja, Miasto , Wojewodzki Zarząd Dróg, ale dopiero po przekazaniu starej zakopianki. Nie można ot tak nagle otworzyć tych połączeń, weź pod uwagę względy bezpieczeństwa itd. Na pewno nie będą otwarte połączenia dróg miejskich od Alei w stronę
południową.
3
ZYZ-A12:44, 22 września 2024
Ja wiem o co autorowi chodziło w tym "felietonie". Nie było biskupa na otwarciu i to go boli!
0
Max12:33, 22 września 2024
Otworzyć wszystkie zawrotki na Zakopiance i przejazd z Parkowej do boh Tobruku
0
Burok12:02, 22 września 2024
Po co się pluć , wystarczy poczekać jak blokujących budowę odnogi Zakopianki na Białkę wywiozą na taczkach , a "nasze kochane mieszkanka z pięknym widokiem na Tatry" znajdą się w środku osiedla .
0
Kuba11:37, 22 września 2024
Pani Grażyno, a gdzie te plany można zobaczyć i KTO nad nimi pracuje???
bo my już od wielu lat wstrzymani....
0
Niekończąca się opowieść10:55, 22 września 2024
@Pinki; stara zakopianka będzie uruchomiona, ale najpierw musza ją połączyć z nowa... czytajcie zanim cos napiszecie. Z ze skrzyżowaniem grela i św. Anny i tak dalej nic nie będzie bo państwo L. i tak się nie zgodzą na propozycje radnych jakakolwiek by ona nie była... oni maja swoje chore wymysły i tak będą kwic z tym... i później i następny burmistrz będzie obrywał za to wszystko... śp. Marka Fryźlewicza tez obwiniali o to, ze się nie dogadują, teraz jest to samo i później będzie też to samo... z takimi ludźmi nikt się nie dogada bo nikt z takimi nie chce się użerać... ktoś musi być mądrzejszy i to na pewno nie jest ta rodzina...
4
Grazyna Mikołajska08:58, 22 września 2024
Ludzie dajcie sobie na wstrzymanie. W planach jest otwarcie starej zakopianki na niektóre ulice. Wyluzujcie trochę .
0
Kierowca bombowca22:59, 21 września 2024
Ta stara zakopianka przecięła miasto na pół o jest wrzodem komunikacyjnym. O ile bliżej by było gdyby nie trzeba było wszędzie jeździć dookola, generować korki i marnować czas bo aby przejechać z jednej strony ulicy ja drugą zamiast 20 m trzeba jechać 2-3 kilometry.
1
Basia22:38, 21 września 2024
Otworzyć te wszystkie skrzyżowania! Na cito! A na nowej zakopiance niech w końcu ktoś zadba o oznakowanie bo niewiadomo który zjazd prowadzi w która część miasta. Urząd miasta w ogóle nie potrafi zareagować w GDDKiA by było jak należy i przejrzyście
0
z tąd21:15, 21 września 2024
@Renia.Kto teraz zna znaki i ich przestrzega? Zakaz parkowania.Ha ha.
1
ciekawy18:54, 21 września 2024
@Z Podtatrzańskiej właśnie
@Pozor

to wy państwo nie rozumiecie, że to nie wszyscy mieszkańcy miasta mają się dostosowywać do osób mieszkających na wymienionych przez państwa ulicach, a na odwrót...

im szybciej to zrozumiecie tym lepiej dla was
5
Niemiec dla Wandy18:51, 21 września 2024
Puść sobie Wandziu drogę koło swojego domku. Podtatrzańska już przeżywała korki,smród i zatłoczenie. Rozwiązanie z otwarciem tej drogi na starą dwupasmówkę byłoby głupim rozwiązaniem. Przypomniam, że tam właśnie usytuowana jest ścieżka rowerowa. Puszczenie samochodów zagrażałoby bezpieczenstwu rowerzystów ale też spowodowałoby spore utrudnienia dla mieszkańców Podtatrzańskiej oraz Witosa. Droga jest wąska, problemy tak jak na innych ulicach miasta,zastawiona droga pojazdami itp,itd. Widać, że nie znasz specyfiki ulic nowotarskich i głęboko gdzieś masz mieszkańców. Bo ty chcesz mieć wygodę ,spokoj i krótszy dojazd. Obwodnica od Alei do Szaflarskiej działa, Szaflarska działa spokojnie do centrum można dojechać. Weź sobie Wandziu mapę i popatrz na drogowe rozwiązania. A tak naprawdę dzisiejsze korki może odblokować tylko obwodnica polaczonablokowana z tzw nową zakopianka. Ta której fragment wisi w powietrzu i wisieć będzie ponieważ blokowana jest przez radnych posiadających większość w radzie miejskiej. Myślę, że nawet ci nie będą próbować forsować pomysłów pana Jacka z Warszawy chwilowo zamieszkującego Nowy Targ bowiem niektórzy z nich mieszkają w pobliżu ulic które wybitny znawca Jacek S chce otwierać.
1
Też z Podtatrzańskiej15:03, 21 września 2024
Otworzyć wszystkie skrzyżowania z ul. Krakowską! Polaczyć te ślepe uliczki! Jedyne rozwiązanie, które można szybko prowadzić i pozwoli na rozproszenie ruchu!
2
Pinki12:25, 21 września 2024
Panie Jacku! Co do "starej" Zakopianki 100% zgoda. Należy z niej zrobić ulicę miejską z rondem na skrzyżowaniu z ul. Św. Anny chociażby dla rozwiązania problemu wyjazdu z Grela. Pozostałe propozycje są do dyskusji, ale z pewnością należy przywrócić "nawrotki" funkcjonujące na niej kiedyś, a zlikwidowane po kilku nieszczęśliwych wypadkach. Problem w tym, że szanowna "urzędniczość" jak do tej pory nie myślała i nie myśli o tym bojąc się n.p. kosztów odśnieżania i oświetlenia tegoż kawałka drogi.
Pozdrawiam
Pinki
3
KUBA11:21, 21 września 2024
burmistrz jedzie w przyszłym tygodniu do Krakowa na zaproszenie do GDKiA
ciekawe który następny kawałek miasta im odda....
1
Wandzia10:28, 21 września 2024
Do pana z Podtatrzańskiej. Typowe podejście NIMB, czyli Not In My Backyard. Wszystkie rozwiązania są fajne, byle po drugiej stronie kuli ziemskiej od mojego podwórka. Od zaściankowości większości nowotarżan, w tym pana z Podtatrzańskiej mam blizny na twarzy, bo tak mi przez lata chlastała oczy. Oczywiście że nie można otworzyć Podtatrzańskiej do zakopianki, bo dodatkowe auta mogą Panu kurę rozjechać.
12
Pozor09:27, 21 września 2024
Autor i piszący komentarze powinni zapoznać się z układem dróg w mieście i dowiedzieć się która droga komu podlega. Dosyć to nieszczęśliwy układ ale mamy tu drogi którymi zarządzają województwo, powiat i gmina. Proszę więc najpierw się zapoznać znaleźć adresata i do niego kierować pretensje i swoje pomysły. Z tym,że pan Sowa jako tak naprawdę obcy (wyjechał kiedy jeszcze wielu dróg nie było,ba nawet samochodów) powrócił po latach i /.../ wymyśla otwarcia ulic by rozładować korki. Proponuję udać się do mieszkańców tychże i zapytać czy sobie życzą, czy się zgadzają. Choć także są użytkownikami i pojazdów i dróg nie pozwolą na "skróty" czyli otwarcie ulic przy których żyją. Panie Sowa swoim proszę zarządzać. Gdzie to pan mieszka? Może tam uda się otworzyć drogę. Aby mieszkańcy wiedzieli o czym pisze pan Sowa. Np przedłużenie ul. Józefczaka pomiędzy blokami na Wojska Polskiego obok Przychodni, byłej Apteki, terenów zielonych, przez starą Zakopiankę do starej dwupasmówki. Albo otwarcie ulicy Podtatrzańskiej za starą Zakopiankę do dwupasmówki już też starej. Takie otwarcia proponuje wam drodzy mieszkańcy pan Jacek. Panie wróć się pan Warszawę przed korkami ratować.
0
Nowotarżanin08:58, 21 września 2024
Do przemiłej Goralki. Dlaczego nie ma skrętu na Zakopiankę przy McDonaldzie? Ponieważ wtedy stalibyśmy w korku przy McDonaldzie i przy rondzie.
0
Goralka23:29, 20 września 2024
Dlaczego nie ma skrętu bezpośrednio w prawo przy McDonaldzie na Zakopiankę ?! Wszyscy stoją jak barany w korku do ronda.
To samo Sikorskiego wyjazd w kierunku Białki. Burmistrz zamiast obiecywać pałac lodowy za każdym razem przy kampanii był w obowiązku dopilnować najistotniejszych spraw miejskich. Doddajmy do tego niepotrzebne mnóstwo samochodów nauki jazdy z poza Podhala, które tylko powodują korki i spaliny, oraz wsadzone kolejne markety naprzeciw lokalnym przedsiębiorcom
Obecnie jest komunikacyjna patologia.
2
Mieszkaniec Nowego Targu23:14, 20 września 2024
Ciekawy artykuł ale nie rozumie dlaczego udostępniają go nowotarscy radni? zwłaszcza Ci kolejnej kadencji bo to taki strzał w kolano haha No chyba że nadal nie rozumieją, że to od nich uzależnione są właśnie takie inwestycje ehhh pozdrów 70% czytających nie rozumie czytanego tekstu ;)
2
wera21:25, 20 września 2024
Przedłużyć Bohaterów Tobruku do zajezdni lub kombinatu. Ewentualnie można tam zrobić tunel pod torami. A nie jakieś brednie o zamknięciu Ludźmierskiej na 5 lat i kopaniu tunelu.
1
Renia20:55, 20 września 2024
Na Równi też niewypał. Tyle lat było ok i nagle ktoś błysnął pomysłem!
A wystarczyło dać zakaz parkowania po jednej stronie! Jeździmy sobie po mieście zygzakiem, przy okazji spalamy benzynę i tworzymy korki na innych ulicach.
15
Z Podtatrzańskiej właśnie20:39, 20 września 2024
Podejdź pan do mieszkańców Podtatrzańskiej i opowiedz o swym pomyślę otwarcia ulicy do dwupasmówki. Będziesz pan szybciej z powrotem w Warszawie niż pan z Warszawy do miasta powrócił. Mędraś, wybawiciel i znawca się znalazł. Pa,pa. Szczęśliwej drogi już czas.
7
Marek G20:09, 20 września 2024
Jacek coś taki RIP pamiętasz Jarosław targi impra ? Ależ się zmienił kurde
Znalazłeś se zajęcie a "robić nima komu"
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas