Jednym śladem z Turyngii na Podhale - podhale24.pl
Czarny Dunajec
Clear
8°C
Clear
8°C
Clear
8°C
Clear
9°C
Clear
7°C
Clear
6°C
Kartka z kalendarza
11.06.2025, 22:09 | czytano: 537

Jednym śladem z Turyngii na Podhale

170 lat temu w małym miasteczku Suhl w Turyngii, bracia Simsonowie założyli firmę metalową, która uruchomiła produkcję broni strzeleckiej i luf do karabinów. Pod koniec XIX wieku zaczęła się także ich przygoda z coraz popularniejszymi jednośladami.

Jerzy Trznadel /Ural, spełnione marzenie z młodości
Jerzy Trznadel /Ural, spełnione marzenie z młodości
Boom na pojazdy napędzane silnikami spalinowymi spowodował, że firma Simsonów spróbowała produkcji samochodów; w 1908 roku powstał nawet ośmiocylindrowy model "Supra", generujący 90 koni mechanicznych, co na tamte czasy było znaczącym osiągnięciem. Powojenne ustalenia weimarskie nie pozwalały w Niemczech na produkcję militarną, ale wieloletnie doświadczenie zakładu było przydatne do wytwarzania pojazdów, przydatnych dla wojska, które pod hitlerowskimi rządami obrastały w siłę i wymagały mobilności. W 1934 roku mających żydowskie pochodzenie Simsonów wywłaszczono, tworząc fabrykę broni i maszyn BSW, której dziełem były także silnikowe jednoślady. Nie były to motocykle, ale raczej rowery z silnikiem o pojemności 100 ccm.

Pierwsza Mofa

Po klęsce Niemiec w 1945 roku fabryka uległa częściowemu zniszczeniu, a zakłady przejęli sowieci, którzy we wschodniej strefie okupacyjnej wprowadzali swoje porządki. Wznowienie produkcji powierzono SAG Awtowelo z Moskwy, której nakazano pracę przy rozwoju motocykli. W 1950 roku na targach w Lipsku zademonstrowano nowy motocykl AWO 425, którego produkcja trwała ponad dziesięć lat, w międzyczasie dodając fabryce nazwę Simson, co miało także podtekst propagandowy. Zapomniano jednak dodać, że ten model był niemal w całości "zerżniętą" kopią przedwojennego motocykla BMW R23 z 1928 roku...

W międzyczasie, chcąc wyjść naprzeciw potrzebom komunikacyjnym zwykłych obywateli demokratycznego społeczeństwa (jednak z dala od kapitalistycznego blichtru i rozsiadania się na samochodowych kanapach), ruszono z produkcją małych jednośladów, które cieszyły się coraz większą popularnością. Tak powstał pierwszy motorower Simson SR1, który doczekał się następnych modeli SR4 z tzw. "ptasiej serii" tych jednośladów: Wróbel, Szpak, Krogulec, Jastrząb, Jaskółka.

Jastrząb

Krogulec

Wróbel

Kolejne modele były coraz obficiej wyposażane, odchodząc od pierwotnych założeń konstrukcyjnych motoroweru. Montowano w nich nowoczesne elementy zawieszenia czy zapłonu, silnikom dodawano mocy (od 2 KM do niemal 4KM) co sprawiło, że Simsony stały się coraz atrakcyjniejszymi jednośladami o walorach motocyklowych, wkrótce pojawiły się też motocykle i skutery o mniejszej mocy. Jednak zmiany ustrojowe nie pozostały bez śladu na działalności zakładów w Suhl.

Po upadku Niemieckiej Republiki Demokratycznej w 1990 roku, wprowadzone zmiany spowodowały pewne zmiany w profilu produkcyjnym fabryki. Nawiązana została współpraca z tajwańską firmą, powrócono do ptasiego nazewnictwa modeli, lecz był to już tylko łabędzi śpiew historycznych zakładów, które ostatecznie zbankrutowały w 2002 roku. Ale popularność jednośladów z Turyngii spowodowała, że do dziś można liczyć na wciąż dostępne części do wyrobów Simsona, które nadal poruszają się po naszych drogach.

Mieszkający na Szuflowie u stóp nowotarskich Gorców Jerzy Trznadel, jest rówieśnikiem pierwszego motoroweru wyprodukowanego w Suhl. Pochodzi z Podkarpacia z okolic Jasła, gdzie posiadanie własnego środka lokomocji było życiową potrzebą. Jego ojciec miewał różne motocykle, a brat nawet węgierską Panonię; po maturze pojawił się na horyzoncie AWO Simson, wzorowany na kultowym BMW, jednak na takie cacko Jurka stać nie było. Wybrał się zatem za wschodnią granicę, skąd z Tarnopola przywiózł, będącego sowiecką kopią BMW R71, Urala z koszem, stanowiącego niewielka namiastkę młodzieńczych marzeń.

Garderoba pasjonata

Trznadel to niewielki ptak gniazdujący w krzewach; swego motocyklowego "rówieśnika" znalazł w krzakach jakiegoś okolicznego gospodarstwa i tak się zaczęła przygoda Jurka z motorowerami ptasiej serii Simsona.

Ma ich dziś kilkanaście, a ponieważ lubi stare jednoślady, w gospodarczych zabudowaniach domostwa stoi jeszcze wiele innych; ze siedem enerdowskich MZ-tek, jest węgierski Csepel, radziecka Moskwa, czy nasza SHL-ka.

MZetki

Bawi się tym już od ponad dziesięciu lat i nic dziwnego, że najwięcej problemów rekonstrukcyjnych sprawił mu SR4-1 Spatz, czyli wróbel po naszemu. Po latach jest duży problem z częściami, rzecz jasna oryginalnymi, bo do innych nasz pasjonat raczej się nie kwapi. Rekonstrukcja starych jednośladów jest długa i mozolna, ale Jerzy twierdzi, że dopóki zdrowie i kasa mu na to pozwoli, to ma czas...

Jerzy Trznadel

Jerzy Trznadel może długo i barwnie opowiadać o swojej pasji. Ze względu na ograniczone łamy portalu nie będziemy teraz rozwijać tematu enerdowskich jednośladów. Uczyni to osobiście sam kolekcjoner podczas otwarcia swoje wystawy w Muzeum Podhalańskim w nowotarskim Ratuszu - 20 czerwca br. o godz. 17:oo na którą już zapraszamy wszystkich miłośników motoryzacji.

js/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
Trwa do 14.06.2025
Nie przegap!
13
06.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
czerwiec
13
Piątek
Imieniny:Antoniego, Lucjana, Gracji
Kliknij po więcej