Policjanci ostrzegają seniorów - podhale24.pl
Środa, 24 kwietnia
Imieniny: Aleksandra, Horacego, Grzegorza
Czarny Dunajec
Clouds
Wiatr: 6.3 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
Wiatr: 5.976 km/h Wilgotność: 82 %
Clouds
Wiatr: 5.976 km/h Wilgotność: 88 %
Clouds
Wiatr: 5.292 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
Wiatr: 5.796 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
Wiatr: 6.12 km/h Wilgotność: 94 %
Jakość powietrza
24 %
Nowy Targ
16 %
Zakopane
18 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 12 | 24 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 8 | 16 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 9 | 18 %
11.03.2023, 15:48 | czytano: 1352

Policjanci ostrzegają seniorów

Od tygodnia oszuści działający metodą „na wnuczka” i „na policjanta” nieustannie dzwonią do mieszkańców Podhala i próbują wyłudzić pieniądze. Policjanci z Komisariatu Policji w Rabce-Zdroju w trosce o bezpieczeństwo seniorów, przeprowadzili spotkanie profilaktyczne w Gminnym Centrum Kultury w Spytkowicach.

Zdecydowana większość seniorów, od razu zorientowała się, że to oszustwo i nie uwierzyli w przedstawione legendy. Jednak kilka seniorek uwierzyło oszustom i przekazały im swoje oszczędności. Policjanci w trosce o bezpieczeństwo seniorów prowadzą spotkania profilaktyczne, podczas których przestrzegają o metodach i sposobach działania oszustów. Działania prowadzone są w ramach akcji „Bezpieczny Senior”. Spotkanie profilaktyczne policjantów z Rabki-Zdroju z osobami starszymi odbyło się 7 marca br. w Gminnym Centrum Kultury w Spytkowicach. Podczas spotkania i prowadzonych rozmów funkcjonariusze uświadamiali uczestników, jak działają oszuści, jakie metody stosują, na co należy zwracać uwagę w kontaktach z osobami nieznajomymi, aby nie stracić oszczędności swojego życia. Policjanci uczulali, aby pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom obcym. Informowali również o tym, że policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy i nie informuje o prowadzonych przez siebie tajnych akcjach.

Dzielnicowi poinformowali seniorów o możliwości korzystania z dostępnych programów na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa m.in. Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz aplikacji Moja Komenda. Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał ulotkę informacyjną ze wskazówkami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa.



Cechą charakterystyczną działań przestępczych jest podszycie się pod członka rodziny lub przyjaciela, który się znalazł w trudnej sytuacji i potrzebuje natychmiastowej pomocy finansowej. Przestępcy podszywają się również pod przedstawicieli instytucji zaufania publicznego takich jak Policja lub banki informując o zagrożeniu pieniędzy ulokowanych przez klienta i potrzebie podjęcia natychmiastowych działań w celu ich zabezpieczenia przed kradzieżą. Przedstawione powyżej schematy działań przestępców należy traktować jako przykładowe, gdyż przestępcy rozwijając swój proceder tworzą nowe scenariusze działania oparte na fikcyjnych historiach. Cechami wspólnymi tego typu przestępstw są:

kontakt telefoniczny;
stosowanie manipulacji;
podszycie się pod osobę bliską lub wzbudzającą zaufanie;
wprowadzenie w stan silnych emocji wywołujących ograniczone postrzeganie rzeczywistości i błędną ocenę sytuacji;
nakłanianie do wypłaty pieniędzy ze swojego rachunku bankowego.
Poniżej przedstawiamy przykładowe warianty działania przestępców.



Wariant I – „na wnuczka” – osobę bliską

Przestępcy nawiązując kontakt telefoniczny z potencjalną ofiarą, który może trwać nawet kilka godzin, swoje działania dzielą na kilka etapów:

w pierwszym etapie oszust podszywając się pod osobę bliską lub jej znajomego buduje poczucie zagrożenia dla bliskiej osoby i wskazują na konieczność udzielenia bardzo pilnej pomocy finansowej;
w drugim etapie oszust włącza do gry inną osobę, która odbierze pieniądze, aby rzekomo przekazać je zagrożonej osobie bliskiej;
w trzecim etapie ofiara wypłaca pieniądze z kasy w banku i przekazuje je zgodnie z instrukcją podaną przez oszusta;
alternatywnie dla powyższych etapów: drugiego i trzeciego przestępcy mogą wskazywać potrzebę przelania pieniędzy na podany przez nich rachunek bankowy.


Wariant II – „na policjanta” – przedstawiciela instytucji zaufania publicznego

Podobnie jak to ma miejsce w wariancie nr I przestępcy nawiązują kontakt z potencjalną ofiarą z wykorzystaniem telefonu:

w pierwszym etapie oszust podszywając się pod policjanta lub inną osobę reprezentującą instytucję zaufania publicznego kontaktuje się budując poczucie zagrożenia i informując o wysokim ryzyku utracenia pieniędzy;
w drugim etapie oszust wskazuje bezpieczną metodę ochrony pieniędzy przed złodziejami – może to być tzw. „bezpieczne konto”;
w trzecim etapie zmanipulowana ofiara przelewa pieniądze na wskazany przez oszusta „bezpieczny rachunek” lub może dokonać wypłaty pieniędzy w oddziale banku i wpłaceniu ich w bankomacie z wykorzystaniem kodu BLIK lub porzuceniu ich we wskazanym przez przestępców miejscu.


Kiedy ktoś dzwoni i próbuje wywierać na Tobie presję, wymuszając wypłatę pieniędzy, stosuj się do poniższych zasad:

zachowaj spokój;
nie wykonuj ślepo poleceń;
rozłącz się i weź kilka głębokich wdechów;
zweryfikuj opisaną sytuację:
w przypadku scenariusza „na wnuczka” - powiadom najbliższych o zdarzeniu – zweryfikuj przedstawioną Ci historię;
w przypadku scenariusza „na policjanta” – skontaktuj się z najbliższą jednostką policji lub instytucją, pod którą podszył się oszust;
Powiadom Policję o usiłowaniu popełnienia przestępstwa lub o jego popełnieniu.
Powiadom swój bank, dzwoniąc do niego na numer infolinii znajdującej się na stronie internetowej banku – nigdy nie korzystaj z numeru podanego przez oszustów podczas rozmowy.

KPP Nowy Targ
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Adam Wołyński13:31, 7 kwietnia 2023
Słabe akcje powinno się bardziej informować starszych obywateli
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas