Rekordowy ruch w tunelu pod Luboniem Małym - podhale24.pl
Niedziela, 22 grudnia
Imieniny: Honoraty, Zenona, Franciszki
Zakopane
Clouds
-1°
Wiatr: 12.636 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
-0°
Wiatr: 13.572 km/h Wilgotność: 98 %
Clouds
-0°
Wiatr: 7.308 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
Wiatr: 9.144 km/h Wilgotność: 82 %
Clouds
-3°
Wiatr: 12.384 km/h Wilgotność: 87 %
Snow
-2°
Wiatr: 13.536 km/h Wilgotność: 92 %
Jakość powietrza
54 %
Nowy Targ
80 %
Zakopane
14 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 27 | 54 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 40 | 80 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
15.08.2024, 16:36 | czytano: 2424

Rekordowy ruch w tunelu pod Luboniem Małym

W minioną niedzielę padł nowy rekord w liczbie przejazdów w tunelu pod Luboniem Małym. Przejechało nim 44 217 aut. Dotychczasowy rekord wynoszący 40 524 samochodów zanotowano 10 września 2023 roku. Jak dotąd tylko w te dwa dni liczba aut jadących tunelem przekroczyła 40 tysięcy.

zdj. Małgorzata Tarnowska / GDDKiA
zdj. Małgorzata Tarnowska / GDDKiA
Niemal każdego tygodnia tych wakacji średnia dzienna liczba pojazdów jadących przez tunel rośnie:
tydzień 24-30 VI 26,4 tys.
tydzień 1-7 VII 26,5 tys.
tydzień 8-14 VII 28,0 tys.
tydzień 15-21 VII 30,7 tys.
tydzień 22-28 VII 31,0 tys.
tydzień 29 VII – 4 VIII 30,0 tys.
tydzień 5-11 VIII 33,2 tys.

Ogółem przez 7 tygodni wakacji przejechało tą trasą prawie 1,5 mln samochodów. Średnio dziennie było to 29,4 tys. pojazdów. W całym 2023 roku średnia wyniosła ok. 21 tys. aut.

Dla porównania, przez pierwsze 7 tygodni ubiegłorocznych wakacji z tunelu skorzystało niewiele ponad 1,3 mln pojazdów. Ruch w tym okresie wzrósł więc o 8,5%.

2058 metrów w 75 sekund
Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 roku od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer.

Tunel i sama zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notowane jest w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.

Bezpieczeństwo w tunelu
W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. System skutecznie zmusza kierowców do przestrzegania przepisów. Ponad 99 proc. kierowców jeździ więc w tunelu zgodnie z przepisami.

Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Niestety, zdarzają się znacznie wyższe przekroczenia, o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymywali mandaty w wysokości 2,5 tysiąca zł, a na ich konto dopisywano 15 punktów karnych.

Tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny).

Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które podajemy ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych.

mat. prasowe GDDKiA, s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
1
NO P15:02, 16 sierpnia 2024
pis zbudował też tunel pod rzeką świną 180m.,oraz przekop na kosie przed krynicą morską.są to przepiękne i nowoczesne obiekty,ale// trzeba polskę kochac i szanować, i nie pluc na godło//.przepraszam za brak dużych liter.myślę,że w tychobiektach tez padną rekordy.może zamiast chorwacji pokażecie dzieciom przepiękne ,złote plAŻE BAŁTYKU I SZEROKA PANORAMĘ TATR.
4
Prawo i Sowieci10:19, 16 sierpnia 2024
Pp pis tego nie budowal w tym czasie wydawali twoje pieniądze na wille plus czy pikniki partyjne.
1
Janosik07:48, 16 sierpnia 2024
Ciekawe, kiedy tunel ostanie sprzedany? Sławek Nowak wraca do gry.
8
pp21:34, 15 sierpnia 2024
Tunel dzieki determinacji PIS !jesli rzadziliby peowcy to napewno nie byloby tunelu !!!!!!!! piniendzy nie ma ... zlote slowa gargamela
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
22
12.2024
Nie przegap!
06
01.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas