Szymon Fatla: "Mieszkańcy muszą wziąć sprawy w swoje ręce" - podhale24.pl
Sobota, 21 grudnia
Imieniny: Tomasza, Piotra, Tomisława
Czarny Dunajec
Clouds
-3°
Wiatr: 7.992 km/h Wilgotność: 92 %
Clouds
-3°
Wiatr: 9 km/h Wilgotność: 95 %
Clear
-1°
Wiatr: 6.66 km/h Wilgotność: 89 %
Clouds
-1°
Wiatr: 7.236 km/h Wilgotność: 90 %
Clear
-2°
Wiatr: 7.488 km/h Wilgotność: 83 %
Clouds
-5°
Wiatr: 6.984 km/h Wilgotność: 94 %
Jakość powietrza
24 %
Nowy Targ
36 %
Zakopane
30 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 12 | 24 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 18 | 36 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 15 | 30 %
03.05.2023, 16:10 | czytano: 7847

Szymon Fatla: "Mieszkańcy muszą wziąć sprawy w swoje ręce"

NOWY TARG. "Wierzę, że uda się zablokować ten szkodliwy przebieg i wypracować inne, akceptowalne rozwiązanie" - pisze Szymon Fatla. Radny zgodnie ze swoją zapowiedzą pokusił się o wyjaśnienie swojego stanowiska w sprawie poprowadzenia południowo-wschodniej obwodnicy Nowego Targu.

radny Szymon Fatla/ zdj. Podhale24
radny Szymon Fatla/ zdj. Podhale24
"Przecież drogi są potrzebne"
"Dzięki temu nie będziemy stać w korkach"
"To odblokuje Aleje Tysiąclecia"
"Ta droga musi tu powstać i nie ma alternatywy"
"Już i tak wszystko przesądzone"

Otóż nie, nie wszystko jest przesądzone.

Szanowni -
te wszystkie argumenty to nieprawda. Będę się starał to wszystko wytłumaczyć.

O przyspieszeniu prac nad budową południowo-wschodniej obwodnicy Nowego Targu zadecydował rządowy program budowy 100 obwodnic. Plany tej drogi istnieją już od wielu lat (to prawda), ale niestety znacznie szybszy był rozwój miasta. Prywatne inwestycje w infrastrukturę mieszkalną oraz usługowo-handlową spowodowały, że miasto urosło w kierunku południowym. W związku z czym planowana obwodnica już nie będzie spełniać w pełni swojej roli! Błąd popełniony w poprzednich kadencjach Rady Miasta polega na tym, że dopuszczono zabudowę mieszkaniową, uruchomiono tereny rekreacyjne (budową kładki i tras rowerowych) a teraz to wszystko zostanie bezpowrotnie zniszczone!

Najważniejsze wady projektowanej drogi: (wszystko na podstawie oficjalnych dokumentów)
- ma być to droga dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Daje to łącznie 25m szerokości, a zajęty przez nasyp i drogi serwisowe teren będzie miał szerokość 30m,
- przebieg drogi powoduje, że nasyp po którym ma biec będzie miał ponad 5m wysokości w okolicy kładki nad Białym Dunajcem. Dodając do tego wysokość ekranów akustycznych wyrośnie 10 metrowy mur,
- odległość od osiedla Polana Szaflarska - najbliżej położone bloki znajdą się w strefie około 70-80m od obwodnicy (zamiast widoku na las, widok na ekrany...),
- odległość od Rezerwatu Bór na Czerwonem (obszar Natura 2000 oraz chroniony Konwencją Ramsarską) wyniesie poniżej 50m (hałas dochodzący do lasu),
- przecięte zostaną ścieżki pieszo-rowerowe. Przejścia pod drogą będzie możliwe tylko i wyłącznie obok kładki nad Białym Dunajcem oraz przy ulicy Szaflarskiej, (to spowoduje konieczność chodzenia "naokoło", by dojść nad rzekę),
- wyburzenie Strefy Relaksu i zamknięcie terenu nad Białym Dunajcem na czas budowy (około 3-4 lat),
- ograniczenie migracji zwierząt w związku z tym, że droga będzie stanowić barierę, (nie przewidziano przejść dla dużych zwierząt).

Trzeba także dodać, że:
- budowa obwodnicy nie spowoduje całkowitego odciążenia Alei Tysiąclecia (z symulacji natężenia ruchu wynika, że ilość pojazdów na Alejach będzie tak, czy tak się zwiększać),
- w symulacji popełniono błędne założenia jakoby ruch tranzytowy jeździł na przejście graniczne Jurgów - Podspády. Nie jest to możliwe ponieważ po słowackiej stronie jest ograniczenie tonażu a ruch tranzytowy na południe Europy porusza się i tak przez przejście graniczne w Chyżnem,
- dwupasmowy przekrój drogi wydaje się być także przesadą - symulacja zakłada nierealny scenariusz, że więcej pojazdów będzie jeździć do Białki/Bukowiny niż do Zakopanego...

Co więc ma mieć Nowy Targ z tej drogi? Bezpowrotne zniszczenie terenów rekreacyjnych oraz hałas? Zaburzenie krajobrazu na kolejnych kilka pokoleń? Zagrożenie dla unikatowej przyrody Rezerwatu Bór na Czerwonem?

Co można zrobić by się temu przeciwstawić?

Niestety, ale władze miasta biernie się temu przyglądają. W czerwcu 2021 roku ostrzegałem już przed proponowanym przebiegiem obwodnicy, ale zostało to kompletnie zignorowane. Mieszkańcy więc muszą wziąć sprawy w swoje ręce.

Koniecznie trzeba będzie:
- przyjść na komisję Rady Miasta, gdzie będzie publiczna dyskusja dot. obwodnicy (o terminie będę informował),
- podpisać petycję, o której poinformuje w osobnym poście,
- poinformować sąsiadów, znajomych, wszystkich korzystających z naszych pięknych terenów, bo niestety nie wszyscy wiedzą co jest planowane!

Wierzę, że uda się zablokować ten szkodliwy przebieg i wypracować inne, akceptowalne rozwiązanie.

Szymon Fatla

opr.s/ Poniżej publikujemy wizualizację przebiegu obwodnicy, przygotowaną przez osoby prywatne.
Ankieta
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
Jarzębina21:55, 19 maja 2023
Do @J&P. Odpowiadam na pytanie "to łosie z boru przychodzą nocą poskubać troszkę trawy ?" - Tak, często można zobaczyć sarny, a nawet dwa razy zdarzyło mi się widzieć jelenie. Przechodzą one poprzez rzekę w nocy. Idąc w ciszy przed świtem można zaobserwować te zwierzęta. Oczywiście nie w pełni dnia, kiedy jest tam dużo ludzi ;) Do tego jest na tych terenach nad rzeką dużo lisów, są łasice, wydra, a także sowy i wiele innego ptactwa, i drobniejszej zwierzyny. Łosie konkretnie w naszym rezerwacie nie występują, ale sarny i jelenie rzeczywiście nie uważają rzeki za jakąś przeszkodę nie do przebycia i chętnie się pasą tam, kiedy ludzi nie ma i jest spokój, czyli nocą. Pan Fatla ma więc rację w tym punkcie, jest to argument merytoryczny jak najbardziej. Do tego chcę nieśmiało zauważyć, że od dziesiątków lat chodził tamtędy pan z baranami. No, ale cóż, dla niektórych wygoda turystów najważniejsza, co tam nasze tradycje wypasu baranów, co tam dzika zwierzyna, co tam wypoczynek mieszkańców Nowego Targu. A i z tego, co zauważam, bynajmniej nie tylko osoby z tej dzielnicy odpoczywają na tych terenach. Starczy popatrzeć na parking (teraz zamknięty, bo budowa drogi) kiedy przyjdzie ciepły słoneczny weekend - ile aut na różnych rejestracjach, niektórzy ludzie oglądają mapki, również ze strzępków rozmów niektórych mijanych przechodniów można wywnioskować, że nietutejsi. Mogą to być oczywiście osoby z N. Targu, ale na pewno nie z tej okolicy, skoro szukają drogi, pokazują sobie lądujące samoloty, robią zdjęcia przy rzeźbie baranka koło mostu itp. Więc nie jest prawdą, że szukają tu rekreacji wyłącznie okoliczni "blokersi". Jeszcze z tego, co zauważam, z roku na rok dróżkami na kładkę walą coraz większe tłumy. Raczej to nie sami tylko ludzie z Polany czy Sikorskiego robią taki tłum w słoneczne weekendy. Zimą narciarze na biegówki, latem robią ludzie spacery, czy też idą poćwiczyć na przyrządy do Strefy Relaksu itp. Rowerów jest też mnóstwo. Dla mnie osobiście to głupi pomysł zarzynać te tereny, które mogłyby się okazać dla miasta kurą znoszącą złote jajka. Przecież już teraz zaczynają się tam kręcić drobni przedsiębiorcy - a to otworzyła się budka z lodami, a to teraz jakaś mała knajpka się otwiera. Te tereny mają potencjał. Miasto powinno postawić w końcu na turystykę i rekreację, a nie na betonozę i ułatwianie turystom omijania miasta. Niestety wśród części ludzi pokutuje myślenie sprzed kilkudziesięciu lat, że jak coś budują - nie ważne co i nie ważne gdzie, i nie ważne jak - to trzeba się cieszyć, myślenie jak z czasów PRL, kiedy nawet materiałow budowlanych nie było i nic nie było, to trzeba było brać cokolwiek z pocałowaniem ręki. Ale czasy się zmieniają. Może dzisiaj warto też pomyśleć o jakości, nie tylko o ilości. Czy ta droga zasili Nowy Targ tylko ilością - będzie więcej dróg o tą jedną, czy zasili go też jakością - Nowy Targ będzie dzięki niej fajniejszym miastem, atrakcyjniejszym dla turystów i dla mieszkańców - ?
0
moim_zdaniem09:38, 10 maja 2023
do @ Obwodnicafan
Niestety ale już przegrałeś flaszkę.
Bloki - hałas z obwodnicy = montaż ekranów.
Strefa relaksu - hałas z obwodnicy = montaż ekranów.

Ekrany będą po całości choćby ze względów bezpieczeństwa.

Czy wyobrażasz sobie TRAGEDIĘ w momencie wystrzelenia opony w aucie które akurat przejeżdza obok strefy relaksu ?? Dachowanie i upadek z wysokości wprost na dzieci będące na strefie ???
WYOBRAŻASZ TO SOBIE ??

Ponadto.... można tylko przewidywać co się stanie gdy wyleje Dunajec.
Strefę relaksu zmyje i wciśnie w nasyp, który też zostanie podmyty i tym samym wygeneruje niemałe koszty naprawy drogi, która zostanie najprawdopodobniej zamknięta (dla tirów napewno) do czasu naprawy.

I proszę mi nie zarzucać czarnowidztwa, bo żyję już na tyle długo by wiedzieć jak szeroko potrafi się rozlać Dunajec w tamtej okolicy.

DLATEGO STANOWCZE NIE, NIE I JESZCZE RAZ NIE OBWODNICY W TAMTEJ OKOLICY !!!!

ps. Panie Fatla całym sercem jestem za panem !!! Proszę działać !!!
Bo to co się wyprawia w tym mieście ta buta i samowolka,
nieliczenie się ze zdaniem, a przede wszystkim ze zdrowiem mieszkańców
to....
To się nadaje do TV poprostu.
0
Obwodnicafan01:36, 8 maja 2023
@ do przewidujący
Jakieś źródła tych informacji które podałeś?
Założę sie o dobra flaszkę ze jeśli obwodnica by powstała to w kontekście smogu w mieście gorzej nie będzie. Druga sprawa znowu biadolenie że nasyp i ekrany będą wysokie na 10 m... Już to widzę jak cała drogę tak podniosą i zagrodzą ekranami. Ludzie drodzy pewnie w niektórych miejscach będzie i nasyp i ekrany ale to raczej w okolicach polany Szaflarakiej a nie po całości.
Nie ma szans na zmianę przebiegu obwodnicy bo już jest wybudowany węzeł Nowy Targ Południe i do niego dociągną obwodnicę czy się komuś podoba czy nie
0
przewidujący13:05, 7 maja 2023
do Obwodnicafan - może i z Twoją geometrią nie jesteśmy na bieżąco, ale z inną więdzą już tak. Tak się składa, że miasto jest przewietrzane z regułu wzdłuż dwóch cieków wodnych okalających zabudowaną część Nowego Targu, czyli wzdłuż Białego i Czarnego Dunajca. A z tych dwóch, tylko jeden jest istotny. Właśnie ten pomiędzy południową a północą częścią miasta, czyli od strony Tatr, w stronę Gorców. Nie wiedzieć dlaczego, wbrew naukowym uzasadnieniom i dokumentom, władza od lat betonuje miasto w poprzek korytarzy napowietrzania, jakby nie dało się orientować obiektów jednak wzdłuż kanałów napowietrzania. Taki mały, ale konsekweny zabieg uchroniłby nas przed nadmiernym zasmogowaniem tej części Kotliny Nowotarskiej. Ale gdzie tam, dzięki mędrasiom powołującym się na "geometrię" mamy to co mamy. Bezdech. Im też się wydawało, że nie ważne jak, byle było. Do tego jeszcze dodaj nasyp i ekrany na wysokości 8-10 metrów, tworzący w tej zielonej części miasta prawdziwe getto z dostępem do całorocznego smrodu, hałasu i pyłu.
0
Tekla22:39, 5 maja 2023
Absolutnie sie nie zgadzam ,ktorzy mowia ze wiedzialam o obwodnicy kupujac mieszkanie na Polanie Szaflarskiej!I absolutnie jestem jej przeciwna!Buduje sie nadal nastepne bloki coraz blizej juz istniejacych!I jeszcze funduja ekrany,waly i highway do Bialki i Waksmunda!To po co zezwolono na budowanie 12 blokow ! sciezki rowerowej,strefy relaksu !Chca zniszczyc piekna zielona czesc Nowego Targu i jedyne miejsce gdzie jeszcze mozna pooddychac w miare swiezym powietrzem!
0
Obwodnicafan17:55, 5 maja 2023
Przepieg obwodnicy jest wytyczony niemal wzorcowo i ktoś kto twierdzi że droga biegnie przez środek miasta to chyba nie jest na bieżąco z geometrią. Przez środek to idzie obecna zakopianka i tak się składa że ma 4 pasy... Ba czesciowo też idzie nasypem i jakoś nie jest zapora dla smogu itd. Droga między sromowcani a krosnica przecina Pieninski Park narodowy a jakoś zwierzęta nie wyzdychały. Zawsze się znajdzie ktoś komu dany wariat nie będzie pasować. Budować za nim jest finansowanie!
0
To ten16:45, 5 maja 2023
Jak donoszą agenci zakonspirowani do sekty zielono-nowoporządkowców , kolaps cywilizacji idustrialnej z wysokim bo 95% prawdopodobieństwem nastąpi w ciągu najbliższych 50 lat ( chociaż szanse , że będzie to skrócone do 1-2 nadchodzących dekad nie są aż tak pomijalne) . W związku z brakiem możliwości zastąpienia komfortów wynikających z kompulsywnego wciągania wyczerpującej się dywidendy termodynamicznej* , panelo-wiatraczkowym ekwiwalentem cała branża zwana "Przemysłem turystycznym ( ang. Hospitality indastry) zostanie zturbulentnowana . Brak bowiem gawiedzi piwogrilokarczkowej , która właśnie dostała świeżego bana na fun w okolicach morskookobiałkowych (manko zdolności do przesiadki z dizlosuvadła na śmigłątesle) powuduje brak lewitacji całego sektora gościnności . W związku z powyższym cały hajp związany z obwodnicami tu czy tam , jawi się jako post-Cult cargo .Do tego wszystkiego , aby ogniska przywołujące wielkie Mzimu nie przygasły potrzebne są od czasu do czasu Grażynko-czirliderki , które w antraktach tego przedstawienia ( echa demokracji widowni : Dawid Lippman ) pomachają pomponami .
* Dywidenda termodynamiczna - całość zasobów energetycznych planety ziemia .
0
Krzyś16:05, 5 maja 2023
@Klaudia - popieram i popieramy z sąsiadami! Już tego partactwa i ignoranctwa mamy dość. Tak trzeba to zakończyć. Im szybciej, tym mniejsze szkody w mieście. Po ośmiu latach to jedna wielka żenada!
0
Do Grażyny Mikołajskiej12:55, 5 maja 2023
Mieszkańcy osiedli w Złocieńcu protestują przeciwko planowanemu przebiegowi obwodnicy Złocieńca- inwestycji rządowego programu premiera Morawieckiego budowy 100 obwodnic.Nie chcą hałasu, spalin, ciągłego ruchu samochodów pod swoimi domami.Bo program zakłada że buduje się obwodnicę wokół miasta a niestety w praktyce bywa różnie. Szkoda że pani nie kuma że obwodnica południowa Nowego Targu nie obwodzi miasta ale biegnie w samym jego centrum w strefie chronionego krajobrazu,rozdzielając ją wysokim nasypem od terenów osiedli mieszkaniowych.Po swoich płomiennych wystąpieniach przeciwko protestującym ludziom,jeżeli będzie pani na listach KO to nikt na panią nie zagłosuje i utopi pani potancjał opozycji w Nowym Targu.Smutne że KO ma takich liderów na Podhalu.
0
Oktawianin12:25, 5 maja 2023
Staszek K., nowotarski strażnik porządku zrobi z tą droga pożądek. On wie co działać, nie będzie tak jak za obecnego burmistrza czy innych dawniej. My tu przejmiemy kontrole i nad tom drogą. Będzie dużo przejść dla pieszych albo nie będzie drogi, albo będzie. To jeszcze musimy ustalić na naszych spotkaniach wyborczych. Musimy zrobić tu w tym mieście pożądek bo na każdym kroku bałagan, w urzędach, u lekarzy, na ulicach na rynku bałagan. Deski, płytki krzywe, butelki na ulicach, prąd kradną. Dość
0
Klaudia10:22, 5 maja 2023
@Kamil
jeżeli nie odwołamy Watychy tu i teraz to jeszcze wiele niespodzianek nas czeka. Wiadomo, że nie sprawdził się jako burmistrz a zgoda na budowę getta nad Dunajcem to jeden z wielu aspektów. Nie ma innego wyjścia. Już tak wiele spraw zawalił, że nie ma na co czekać. Bierzmy sprawy w swoje ręce bo Nowy Targ się degraduje. Nie możemy pozwolić na budowe obwodnicy w takim kształcie bo zniszczy zdrowie i zatruje życie dużej części mieszkańców.
0
Pis może spać spokojnie08:02, 5 maja 2023
Grażyna Mikołajska ostatnio aktywna działaczka Koalicji Obywatelskiej szaleje na forach internetowych i głosi piewy w temacie konieczności budowy obwodnicy południowej miasta z dwoma podwójnymi pasami ruchu na osiometrowym nasypie,która ma przebiegać przez centrum miasta przez sam środek terenów rekreacyjnych,50 metrów od rezerwatu i parę metrów od osiedli mieszkaniowych.Zrozpaczeni nowotarżanie protestują i próbują zatrzymać ten haniebny projekt ale to tylko nakręca panią Mikołajską która wypisuje
coraz większe bzdury bo ją blokowcy nie interesują. No sama mieszka we własnej kurnej chacie. Dla wiadomości wielkiej działaczki KO, obwodnica w Nowego Targu jest projektowana w ramach rządowego programu PIS budowy 100 obwodnic i ich celem jak mów? premier Morawiecki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centra miast.Lista 100 obwodnic na 100 dni rządu premiera Morawieckiego-taka szumna obietnica PIS do której promocji dołączył się również pan Sasin i prezydent Duda.To program PIS jeszcze z poprzednich wyborów, który ma służyć propagandowo również w tych wyborach. Czyżby Grażyna Mikołajska pomyliła partie, bo jej zażartość na to wskazuje? Namawia nas na wyjazd autobusami do Warszawy na marsz 4 lipca z Tuskiem,ale już z nią nie jadę,bo dziwna kobieta i niewiarygodna.Udaje opozycję a walczy jak lwica za realizacją sztandarowej inwestycji pisu nie bacząc na głosy sprzeciwu setek mieszkańców. Jak tak mają zachowywać się ludzie Koalicji Obywatelskiej która ma przejąć władzę to ja się wycofuję z ich poparcia. Mam nadzieję że w sztabie jak dowiedzą się, jak pani wkurza ludzi to pani podziękują za współpracę.
0
Kamil23:09, 4 maja 2023
Ludzie nie dajcie się wpuścić w żadne referendum, bo będzie jak rondem, które miało być obok McDonalda, a jak się później okazało powstało pod Szaflarami i będzie jak ze Strażą Miejską, którą rozwiązali, a teraz by się przydała.
0
orange20:15, 4 maja 2023
estakada i po temacie !!!
0
Kajtek19:25, 4 maja 2023
Zobaczcie jaki jest paradoks z tym Watychą. Jak chciał przekonać mieszkańców do budowy nowej hali lodowej zaczął od pokazywania wizualizacji. Co prawda obiekt umieścił na terenie nienależącym do miasta i dodatkowo miała zniknąć hala Gorce. OK. Rodzi się pytanie dlaczego konsultując przebieg obwodnicy takiej wizualizacji nie wykonano? Czyżby od początku było coś do ukrycia? Tak się zachowuje burmistrz, który na plakacie wyborczym pisał, że Nowy Targ kocha i szanuje? Tak się zachowuje? sami sobie dopowiedzcie kto!
0
Gosia19:08, 4 maja 2023
To niech Fatla przedstawi projekt poprowadzenia drogi przez Szaflary. Niech zacznie głośno o tym mówić. Będę go popierała ale nie obronię przed Szaflarzanami
0
Koko17:15, 4 maja 2023
Skoro można zastosować specustawę za obwodnicą po zaplanowanym 30 lat temu śladzie obwodnicy to można ja zastosować tak aby obwodnica szła bardziej na południe za borem na Czerwonem i Szaflarzanie nic nie mogą. Udajcie się do Paluchowej ona to załatwi. Wiem co mówię.
0
Anka z Podhalańskiej15:40, 4 maja 2023
Dlaczego Watycha jak były konsultacje nie pisnął o wale ziemi i nie przedstawił wizualizacji? To ma być dobry gospodarz? Głosowałam na niego i bardzo tego żałuję. Większość moich znajomych też. Już nie popełnimy tego błędu.
0
rzm14:51, 4 maja 2023
Tak mi się wydaje, że jak zarzucacie Fatli dwuletnią opieszałość to jesteście śmieszni, bo jak wówczas należy traktować zaniechania w tej sprawie i mataczenie samego Watychy od ośmiu lat? No jak? Sami sobie odpowiedzcie! Najlepiej w formie referendum za odwołaniem tych szkodników, którzy chcą nam zgotować niezły bangladesz, chowając się za prawem, racjami wyższymi czy zamiataniem problemów pod dywan. Od ośmiu lat... obiecanek i zmian, które wyszły niestety miastu wyłącznie na gorsze. Zero progresji. Zero! Obiecanki cacanki.
0
PiterQ14:49, 4 maja 2023
Argument pani Weroniki o 154 tysiącach mieszkańców bloków jest równie trafiony co cała reszta. Nowy Targ umiera właśnie przez naszą, mieszkańców, zaściankowość. Nawet w Waksmundzie się nie cackali, tylko w połowie pięknej dolinki wywalili betonozę. I co? I chociaż pieniądze z tego mają!
0
pływaczka12:48, 4 maja 2023
Bravo Panie Szymonie , proszę walczyć w naszym imieniu, niestety radna na którą głosowałam zaspała.
0
demokrata12:44, 4 maja 2023
do Sdsss - ano dlatego teraz, że wcześniej jak był czas na dyskusje, konsultacje i analizy, Watycha i jego bezradni radni nie dopuszczali do głosu rozsądnych wypowiedzi i wątpliwości mieszkańców. Dlatego pretensje do burmistrza a nie radnego Fatli. On robił i robi to co do niego należy. Ma wątpliwości i je zgłasza. Brakuje tylko ze strony władzy odpowiedzi i argumentów dlaczego tutaj i w formie nasypowej. A jedyną reakcją na protesty mieszkańców była arogancja mecenasa Ambrożego... i ucieczka Watychy przed wydaniem opinii środowiskowej... tylko jak widać na to stać naszą władzę.
Jedno jest też pewne. Nic tak nie wzmacnia władzy jak bierność i milczenie społeczeństwa. To klasyczny homo sovieticus.
0
stanlej12:10, 4 maja 2023
Fatla już 2 lata temu pisał o tym, że nam władza chce sprezentować wał ziemny dookoła miasta ale dobrze że poszło to w szeroki eter zanim nie jest za późno.

Obwodnica tak ale nie po terenach zielonych i rekreacyjnych! A tym bardziej nie bo wielkim i szerokim wale ziemi dookoła osiedli!
0
wlaz kotek na płotek11:54, 4 maja 2023
te osoby które niby tak głośno krzyczą że są mieszkańcami niech się przyznają ile jeszcze chcą wybudować bloków że im droga przeszkadza
ODWAGI PANOWIE
0
buli11:46, 4 maja 2023
@Sdsss ciężko się ciebie czyta, aż żal w sercu się pojawia i smutek też
0
Mieszkanka11:31, 4 maja 2023
Do Weronika - skąd ty tylu ludzi na blokach wzięłaś skoro miasto liczy nieco ponad 30 tys mieszkańców xD a miejsce na obwodnicę jest idealne.
0
po sieci leci kabarecik11:15, 4 maja 2023
Czytam sobie niektóre komentarze i włos staje mi na głowie. Po trzydziestu latach samorządności wróciliśmy do komuny, która wiedziała najlepiej jak ustawiać nam życie, gdzie budować, a gdzie nie budować, co mówić, pisać...Otóż te wszystkie schematy przejęła też nasza władza, która stawia mieszkańców wobec faktów dokonanych, tłumacząc im, że plany były już dawno podjęte, że nic teraz się nie da zrobić, że szkoda tych pieniędzy, że kosztem wykluczenia części miasta mamy to wszystko tolerować, bo przecież to odciąży nasze zatłoczone miasto. Nic bardziej karkołomnego ta władza nie mogła wymyślić! Nic bardziej głupiego i prymitywnego, bo przecież to nie my mieszkańcy ustalaliśmy przebieg i paramentry nowej obwodnicy. Ustalał je sam burmistrz z większością uległych radnych, którzy w tej kwestii nie mają żadnego pojęcia, nie mają wyobraźni i wiedzy - przecież jak projektanci rzucą coś na bardzo przeskalowaną mapkę, to jak oni mają się w tym wszystkim orientować? Śmiech na sali. To tak jakby ktoś pokazał nam tekst w języku chińskim i mówił, że zawiera on same dobre rzeczy, a my mamy tylko w to uwierzyć. Burmistrz kazali i tak be. A raczej ani be, ani me, ani kukuryku. Wystarczą im frazesy Watychy i banialuki Wojtaszka o rozwoju. Hahahhaha, na każdym kroku ten rozwój odczuwamy. Szczególnie po realizacji strategicznych dla tej władzy inwestycji, które jak mało kiedy pozostawiły niesmak jednej wielkiej fuszerki i bylejakości. Widać tak już mają. W kwestii obwodnicy jest zupełnie tak samo. Byle się poślizgać po temacie i wypuścić przekaz dnia, jak to władza dba o nasze i tyle robi dobrego, że głowa mała.

Otóż wszystkim zwolennikom budowy obwodnicy w zaprezentowanym przez GDDiA oraz bezwarunkowej akceptacji przez burmistrza Watychę wariancie (wariancie jak popadnie i byle było) muszę powtórzyć dużymi literami, że obwodnica nie jest problemem i nikt nie jest przeciwny jej budowie. Jest natomiast przeciwny:

1. traktowaniu mieszkańców jak głupków, którzy nie potrafią myśleć i przewidywać skutków złych decyzji władzy.
2. prowadzeniu tak dużej inwestycji drogowej w odległości mniejszej niż 100 m (średnia długość boiska piłkarskiego) od zabudowy osiedlowej i rezerwatu przyrody Na Czerwonem.
3. zamknięcia przez nasyp ziemny naturalnych kanałów napowietrzania i tak przyduszonego smogiem miasta - a będzie jeszcze gorzej! Nie łudźcie się, że ta obwodnica zlikwiduje krótszy przebieg tras dla turystów jadących w stronę Jeziora Czorsztyńskiego, Białki i Bukowiny - i z powrotem, i będzie mniejsze zapylenie wzdłuż ul. Waksmundzkiej, Jana Pawła II, Kowaniec, św. Anny.
4. zniszczenia ostatnich w mieście zielonych terenów rekreacyjnych wzdłuż Białego Dunajca.
5. ignorowania wpływu hałasu i zanieczyszczeń powietrza na zdrowie
mieszkańców - gdzie są jakieś badania, analizy, symulacje? Jeżeli zna je burmistrz Watycha, który podejmował decyzje to niech je opublikuje. Jako mieszkańcy wręcz żądamy takiej odpowiedzi, bo to jest jego obowiązek.

Jeszcze zatem jest czas! Możemy wpłynąć zarówno na władzę lokalną jak i Generalną Dyrekcję, która bez naszego społecznego przyzwolenia nie może narzucać nam rozwiązań szkodliwych dla pokoleń. I proszę nas nie straszyć specustawami, zridami i tym podobnymi. Nic o nas bez nas - panie burmistrzu! Wbrew pozorom mamy dość siły, by odrzucić pana słabość administracyjną i arogancję względem mieszkańców!
0
Sdsss11:11, 4 maja 2023
Fatla się odezwał w czasie. Drugi czy trzeci rok było wiadome jak obwodnica ma iść, czemu już na etapie pierwszych szkiców nie było mowy by jednak obwodnicę poprowadzić na południe od rezerwatu? Wczoraj i dzisiaj pokazało nam co się dzieje jak nie ma obwodnicy, poczekajcie za rok jak zrobią dwupasmówkę. Każde odwlekanie to kolejnych kilka lat bez drogi. Zamiast teraz pchać na siłę obwodnicę bardziej na południe, jedynie wywalczyć by zamiast nasypu były słupy jak w klikuszowej.
0
Czytelnik Podhale2411:10, 4 maja 2023
Obwodnica jest wyższym dobrem potrzebnym dla miasta, nawet kosztem niedawno zrobionej strefy relaksu.
0
Weronika10:28, 4 maja 2023
@ Autor
akurat smog zostanie zwiększony a nie zmniejszony, tyle, że zasmrodzi się bloki w których mieszka 154 tysięcy nowotarżan. Postawienie wysokiego nasypu zamknie kanał napowietrzania miasta i zrobi się smogowa przyducha. Pamiętaj w Krakowie zlikwidowali paleniska węglem a smog pozostał. Jest to smog komunikacyjny. I taki los chce Watycha zafundować mieszkańcom bloków? Popieram wszystkie głosy, że czas na zmianę burmistrza. Najlepiej wkrótce w referendum bo to jakaś masakra z tym człowiekiem od wstążek i zabawy za pieniądze podatników.
0
nauczyciel09:54, 4 maja 2023
Pan Watycha i przede wszystkim Pan Łapsa w kolejnej radzie być nie mogą, podobnie z radnymi klakierami podnoszącymi ręce burmistrzowi na zawołanie. Jak ich wybierzecie to znaczy że Wam nie zależy na przyszłości tego Miasta. Trzeba to towarzystwo rozgonić i wybrać nowych , świeżych , mądrych Ludzi
0
Szklana kula09:31, 4 maja 2023
Tak, popieram obwodnicę tam i to jak najszybciej. Malkontentom proponuje przeglądać przyszłe plany zabudowy miasta i reagowanie gdy jest na to czas. Wywoływania kłopotów przed wyborami tylko po to żeby zaistnieć czuć na kilometr.
0
Blokers07:22, 4 maja 2023
Hipokryci to Ci, którzy teraz protestują wiedzieli jak kupowali mieszkanie że będzie tam tędy szła obwodnica. I jakoś wtedy im to pasowało bo jednak kupili mieszkania a teraz głośno krzyczą. Ehh
0
Autor07:08, 4 maja 2023
Bardzo dobra koncepcja została wybrana i nikomu nie będzie zagrażać jej przebieg. Wszystkie te pogaduchy niejakiego Szymona to zbijanie piany przed wyborami do rady miasta lub nie daj Boże jego kandydatury na burmistrza. Od nastu lat oddychamy w Nowym Targu najgorszej jakości powietrzem i kiedy jest szansa żeby zmniejszyć smog to pojawiają się wizjonerzy, chcący wmówić jakie to zło będzie gdy powstanie obwodnica w tym miejscu. Ruch samochodowy w Polsce wzrasta i niestety czy komuś się to podoba muszą powstawać kolejne drogi i obwodnice.
0
Mieszkańcy NT06:39, 4 maja 2023
Mieszkańcu NT
Zrozum. Wszyscy jesteśmy za obwodnicą. kwestią fundamentalną jest korekta jej przebiegu. Myślę, że w tej sprawie mieszkańcy dogadają się z Generalną Dyrekcją, bo burmistrz nie dopilnował interesu miasta. Klepnął co było na stole. On rzadko wyjeżdża bo siedzi za biurkiem i podpisuje umowy za swoich zastępców. Jak już wyjedzie to czuje się zagubiony. Z natury jest człowiekiem nieśmiałym. Wszyscy mieszkańcy są za obwodnicą i nie damy się w tej sprawie podzielić.
0
z bloków00:55, 4 maja 2023
A dzisiaj trójwładza burmistrz Watycha z przewodniczącym Luberdą i wice Łapsą pięknie reprezentowali miasto, wystrojeni z biało czerwoną wiązanką. I to by było na tyle. W sprawie bulwersującej lokalizacji obwodnicy pod nosem budynków mieszkalnych i w ulubionym miejcu rekreacji tysięcy nowotarżan - zgodnie Milczą.Biorą zrozpaczonych mieszkańców na przeczekanie a oni i tak zrobią co chcą. Rdzenni nowotarżanie,pierwszy z Kolejowej,Luberda z Niwy,Łapsa z Kowańca,co im tam blokowcy będą podskakiwać.Ale panowie warto sobie uświadomić że blokowcy też płacą podatki na wasze apanaże.
0
Histeria23:56, 3 maja 2023
Objazd no ok ale to było w 2008 wtedy mniej więcej też kapelan błogosławił Rancho otwierając...
0
Mieszkaniec N.T.23:38, 3 maja 2023
Radni którzy nie będą popierać obwodnicy mogą mieć problem z poparciem, gdyż zwolenników obwodnicy jest więcej niż jej przeciwników bo mamy dość stania w zakorkowanym mieście.
0
U222:58, 3 maja 2023
Smutne, że komentujący troglodyci z Krzywej wszystko sprowadzają do tego kto będzie kandydował. Powinni się skupić na pracy na rzecz mieszkańców i poprawiania jakości życia w mieście. Ich szef zawalił sprawę i się wyłączył. Oni boją się, że stracą apanaże. a dość już się nachapali. Jak można niszczyć największą przyrodniczą wartość tego miasta. No ale u Watychy wszystko jest na odwrót. Na przekór jemu i jego kolesiom mieszkańcy poprowadzą tę obwodnicę na odwrót czyli wokół boru od strony Szaflar. W tej sprawie wszyscy się zjednoczą i pokażą gdzie jest miejsce szkodników bez wizji i konsekwencji. Obwodnica TAK ale w innej formie
0
Wanda22:48, 3 maja 2023
Mieszkańcy muszą wziąć sprawy w swoje ręce, bo burmistrz wystawił ich do wiatru. Taka prawda. A potem się schował za szerokie plecy swojego mecenasa. Kozak z niego po byku!
0
Taczki w gotowości21:54, 3 maja 2023
nicku Marku to mamy spalinami oddychać i spacerować w hałasie w miejscu gdzie chodzimy odpoczywać w strefie pięknej przyrody i ciszy? To nie jest obwodnica tylko 4 km autostrady która narusza obszar rezerwatu który jest pod ochroną a który znajdzie się w jej strefie bezpośredniego oddziaływania. Całe miasto będzie poprzecinane jezdniami autostradami obwodnicami i ogarnięte smogiem i spalinami i nie będzie żadnych miejsc żeby w czasie wolnym złapać oddech i zregenerować organizm.Ten plan to głupota krótkowzroczność i barbarzyństwo! Ale hitem jest, że Watycha nasz wybrany burmistrz ma działki w strefie oddziaływania obwodnicy,umył rączki i wyłączył się z prowadzenia sprawy(???) Radni z klubu Watychy też cicho siedzą jak myszy pod mietłą.Nie ich problem. My też nie będziemy mieć problemu już wkrótce.
0
Burok21:24, 3 maja 2023
Droga i tak powstanie , a Pan możesz se pomącić i pogadać . Najlepiej krzyczeć może się wystraszą i uciekną
0
Osiol21:18, 3 maja 2023
No cóż proponuję w strefie relaksu usypanie kopca powyżej nasypu i ekranów zapewni to chętnym widok na gory a dzieciom zjazd zimą na sankach. lub że dwie wieże widokowe np że zjeżdżalnią dla emerytów dostosowaną(szybkość)
Kopiec proponuję w ramach,, relaksu'' przez mieszkańców zacząć sypac już teraz zlikwiduje to taki bezproduktywny spacer jak obecnie i zakończy spory, nadto zapewni atrakcje miejsko turystyczna
Czek za pomysł przyjmę(wskażę komu wręczyć) sponsorem czeku ma być biuro bezużytecznej promocji miasta oni po studiach nic nie wymyślą ani nie skopiują
0
Objazd21:12, 3 maja 2023
Dla przypomnienia tym,którzy sprawami Nowego Targu żyją i do wiadomości "krzykaczy" wśród których znajdują się radni obecni i marzący o rządzeniu Nowym Targiem kandydaci na burmistrza informacja: w 2008 roku- to nie pomyłka w 2008 roku ówczesne władze miasta wraz z radą miejską po dyskusjach słały pisma do ministerstwa dotyczące budowy "Zakopianki" I doprowadzeniu drogi do Nowego Targu uwzględniając jej połączenie z obwodnicą wzdłuż lotniska w kierunku Białki, Bukowiny, Jurgowa. Ale co o tym może wiedzieć radny Fatla czy kandydat Sięka. Choć ten drugi ma się kogo zapytać przecież.
0
Bravo Szymon20:59, 3 maja 2023
Radny Fatla akurat walczy w tej sprawie już od dawna poczytajcie trochę a potem obrażajcie człowieka, który akurat tutaj wykazał się bardzo dużą merytoryką i zapoznaniem się z tematem, brał udział w konsultacjach i korespondował z GDKiA zanim Wy śniliście o obwodnicy. Po drugie czytajcie że zrozumieniem on nie mówi o niebudowaniu obwodnicy tylko o zmienieniu jej formy i ewentualnie przebiegu żeby stworzyć możliwość ruchów migracyjnych zwierząt jak i Was homo sapiens sapiens. Obwodnica dla Nowotarżan anie dla Białcan i tyle w temacie malkontenci
0
Rancho GIT !!!!!20:52, 3 maja 2023
Radni z opcji ?rządzącej? do wymiany !
0
Opop20:47, 3 maja 2023
Panie Fatla dlaczego dopiero teraz Pan się zorientował co się dzieje czyżby przez cały czas czyli kadencje sprawując mandat nie było czasu zając się sprawa istniejąca od 15 lat. Na czele z burmistrzem radni są na żenująca niskim poziomie w tym mieście. Brama w Gorce co miasto zrobiło nic. Chodnik robiony jest przez rok o długości 300 metrów. Otwarcie inwestycji i ludzie nie maja jak dojechać bo trwa budowa chodnika. Zero działania. Robicie to samo z Dziubasowkami, inwestycjami itp. Kawiarnia w rynku jest przykładem waszej nieporadności i kiedy on w tych sprawach zainterweniuje ? Tez Pan nie wie co się dzieje. Kompromitacja. Wstyd żeby te osoby znowu myślały aby kandydować na swoje stanowiska.
0
Podatnik20:26, 3 maja 2023
Pan Autorytet! Proszę wskazać patrole policji opłacane dodatkowo pomimo ich obowiązku i utrzymania budżetowego przez ministra. Proszę wskazać kto realizuje obowiązki straż gminnych w Nowym Targu. Kompromitacja.
0
Oj20:06, 3 maja 2023
Peany na cześć "znakomitego" radnego nie mają sensu. Radny teraz dowiedział się gdzie i jak ma przebiegać obwodnica ?. Dobrze, że kadencję rady wydłużono bo niczego by się jego znakomitość nue dowiedział. Obwodnica zawsze będzie komuś przeszkadzała, zawadzała i nigdy nie będzie w idealnym miejscu. Miasto potrzebuje tej drogi i musi ona powstać. Chyba, że np kolejnemu kandydatowi na burmistrza zakorkowana droga przy której mieszka nie przeszkadza.
0
Marek20:05, 3 maja 2023
Mieszkańcy tej mieściny stawiają tylko na relaks ,wypoczynek itd.Najlepiej 2 drogi w mieście i tyle.Nic nie budować spalinami oddychać w korkach stać i płakać.
0
miejski20:02, 3 maja 2023
@ radykalny Benek
Nie, ponieważ wykazując się rozumem i godnością człowieka NRŻ zaopiniowała projekt negatywnie.
0
abecede20:01, 3 maja 2023
Nowy Targ widzę na być ewenementem aby obwodnicę budować przy samej zabudowie miasta a za kilka czy kilkadziesiąt lat będzie w jego centrum... Użyjcie wyobraźni, obwodnica ma OMIJAĆ miasto a nie być jego elementrm
0
Loko19:38, 3 maja 2023
Po prostu trzeba wytyczyc nowy wariant poniedzy Nowym Targiem a Szaflarami przez Tewikiel i nie bedzie problemu
0
Uop19:34, 3 maja 2023
Czyli apartamentowce kupione za duże pieniążki pójdą cenowo w dół No cóż... blok socjalny (rozwój inteligencji innej) oraz betonowa obwodnica (aż miło będzie popatrzeć na te piękne nowe auta oraz potrenować ilość przejeżdżających aut). Wiadome że rekreacja że Hej...)
0
mm19:08, 3 maja 2023
Za 5 lat Nowy Targ stanie w korku i całe miasto będzie strefą relaksu. A ta obwodnica jest potrzebna
0
Egon18:54, 3 maja 2023
Wqtycha trzy lata negocjował przebieg drogi z generalną dyrekcją. Nie polazali mieszkańcom wizualizacji ani nie informowali o masypie na 8 meyrów i zrobieniem getta z miejsc rekreacji. Ani słowa też o zamknięciu na czas remi tu stref rekreacji i kładki. Niestety panie burmistrzu odpowoedzialne zarządzanie nie polega na woeszaniu wstążek i organizowaniu balów. Skutki tej bezradności są katastrofalne.
0
hela18:45, 3 maja 2023
weź se pan coś na wstrzymanie
0
Pp18:41, 3 maja 2023
Tak dla obwodnicy i pamiętajmy jeśli ta koncepcja nie odpowiada fatli to pomysł inny będzie nie odpowiadał innemu fatli i tak bez końca a potem taki fatla będzie wychwalać obwodnicę pamiętajmy o tym!
0
Misiek18:10, 3 maja 2023
Panie Szymonie jest Pan jedynym przytomnym radnym który jeszcze myśli o tym mieście i jego mieszkańcach. Ludzie którzy popierają budowanie autostrady w tak unikatowym krajobrazie w terenie rezerwatu, natury 2000,osiedli mieszkaniowych to z pewnością mieszkańcy okolicznych kurortów albo nowotarżan którzy wolny czas spędzają przy kompie albo samochodzie i nic ich nie obchodzi to miasto poza faktem że tu mieszkają.Pisze Pan że obwodnica będzie z czterema jezdniami i będzie miała szerokość 25 metrów!!! Z nasypem będzie na 30m. Gdzie jest miasto,burmistrz,radni?
Krzykacze zmieniają temat i kierują uwagę na cele polityczne. Ale i dobrze bo po co nam tacy nieudacznicy. Życzę Panu siły i wytrwałości w tej walce z takim absurdem. Przyłączamy się do Pana i proszę dawać info o działaniach
0
STAŚ18:03, 3 maja 2023
Warto rozmawiać, wtedy jest szansa, że coś pozytywnego się wykluje!!!
0
Mistrz kierownicy...17:44, 3 maja 2023
Stałem dzisiaj w tych mega korkach i nie wyobrażam sobie, że ta obwodnica nie powstanie!
0
J&P17:34, 3 maja 2023
- Panie Fatla -przestań Pan "siać wrogą propagandę" - nie długo zostanie oddana do użytku nowa zakopianka i będą samochody zapie.. od Myślenic bez korków , postojów co trochę , świateł w Klikuszowej , co przynajmniej w tej chwili troche to wszystko hamuje i .... wszystko co do Białki , Bukowiny , Szczawnicy STANIE W NOWYM TARGU !! - ba! pod samymi oknami nowo pobudowanych bloków na Polanie Szaflarskiej - Mini obwodnica - nowo wybudowana ulica Sikorskiego - część pewnie będzie próbowała Szaflarską , a może jakąś inną ulica w zależności co pokaże nawigacja - wtedy to dopiero będą jaj.. , o dojeździe na przykład do Castoramy to Pan możesz pomarzyć -- pisze Pan jeszcze jakies bzdury że duże zwierzęta nie będą mogły migrować? jakie ? -- to łosie z boru przychodzą nocą poskubać troszkę trawy ?
0
Pinokio17:19, 3 maja 2023
Gdzie jest burmistrz? Schował głowę w piasek w tej sprawie choć znowu nieźle narozrabiał.
0
Oscypek17:14, 3 maja 2023
Ułatwienie dojazdu do Białki i Bukowiny kosztem Nowotarżan.
Droga w tym miejscu to porażka, utrudni życie i wypoczynek, to jest zwykła przelotówka bez żadnych zjazdów. Ona powinna iść po śladzie zakopianki w stronę Szaflar i na rondzie klapka w lewo - po terenach zielonych, gdzie nie ma domów.
Od wielu lat słyszę też o północnej obwodnicy - za szpitalem, ale to chyba będzie już za kolejnej władzy, bo ta jakaś leniwa.
0
Góral17:11, 3 maja 2023
Tak dla straży miejskiej, tak dla obwodnicy miasta. Nie dla niemądrych pomysłów!!!
0
King of the Spisz17:09, 3 maja 2023
Co tu gadać tygodnik robi ankiety pod artykułami i znacznie więcej jest osób które chcą obwodnicy.
Inną kwestią jest to że nie wybrano przebiegu drogi i nie ma jeszcze żadnego konkretnego projektu więc skąd twierdzenie że tylko przy kladce przy Dunajcu będzie się dało przejść obwodnica? Zamiast na bojkocie niech się skupia na tym żeby przed rozpoczęciem budowy pomyślano nad przejściami przez drogę dla ludzi i zwierząt. Jeśli powstanie ta obwodnica(plus obwodnica wakmunda ostrowska i Łopusznej) to zgarnie cały ruch od strony Sącza.
0
tosiek17:02, 3 maja 2023
obwodnica w srodku miasta ewenement na skale swiatowa serio ludzie nie widzicie tej glupoty
0
Pań z bialki16:51, 3 maja 2023
Demokracja Podhala śmiechu warte
0
Mieszkanka16:48, 3 maja 2023
Dlaczego Pan tak nie walczył w 2021 roku ? A no tak, wtedy to nie był czas wyborów. Wybaczcie ale wszyscy radni wykorzystują obwodnicę jako kartę przetargową w nadchodzących wyborach.. A ta obwodnica jest potrzebna i niech działają mają moje pełne poparcie.
0
Szambo -Lot16:46, 3 maja 2023
Zamiast nasypu zrobić na palach taki długi wiadukt i wszyscy zadowoleni.
0
radykalny Benek16:41, 3 maja 2023
A czy będzie też petycja za przyspieszeniem budowy obwodnicy? Pytam dla kolegów z NRŻ.
0
KNT16:22, 3 maja 2023
Zastanawiam się jak dzisiejsze korki w mieście skomentują wielcy obrońcy strefy relaksu i przeciwnicy obwodnicy. Po oddaniu nowej Zakopianki będzie jeszcze gorzej, bo wszyscy wracający z rejonów Białki Tatrzańskiej pojadą przedłużeniem Sikorskiego w stronę nowej Zakopianki. Więc polecam przemyśleć sprawę protestów. Chyba większość mieszkańców miasta jest zmęczonych staniem w korkach i popiera budowę obwodnicy.
0
Agut16:20, 3 maja 2023
Droga po estakadzie tak, po 10 metrowym nasypie z jednym przejściem przy Szaflarskiej i kładce otaczając murem osiedla stanowcze nie!

Druga sprawa, teraz droga jest już przy zabudowie, a za 20 lat? Za 30? Tak samo przetnie miasto na pół jak teraz obecną zakopianka! Nie róbmy sobie strupa na kolejne lata w postaci muru z ziemi i betonu!
0
Maria16:15, 3 maja 2023
Dziś widać jak potrzebna jest ta obwodnica.
0
Objazd16:14, 3 maja 2023
Przyszli kandydaci na burmistrza próbują "pograć" obwodnicą.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
27
12.2024
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas