- Gorące apele na sesji, by przeprojektować przebieg obwodnicy Nowego Targu (zdjęcia z sesji i wizualizacja drogi)
- Pomysł mieszkańca na poprowadzenie obwodnicy Nowego Targu
- "Nowy Targ dla Mieszkańców" chce uczestniczyć w procesie wydawania decyzji odnośnie obwodnicy
"Dzięki temu nie będziemy stać w korkach"
"To odblokuje Aleje Tysiąclecia"
"Ta droga musi tu powstać i nie ma alternatywy"
"Już i tak wszystko przesądzone"
Otóż nie, nie wszystko jest przesądzone.
Szanowni -
te wszystkie argumenty to nieprawda. Będę się starał to wszystko wytłumaczyć.
O przyspieszeniu prac nad budową południowo-wschodniej obwodnicy Nowego Targu zadecydował rządowy program budowy 100 obwodnic. Plany tej drogi istnieją już od wielu lat (to prawda), ale niestety znacznie szybszy był rozwój miasta. Prywatne inwestycje w infrastrukturę mieszkalną oraz usługowo-handlową spowodowały, że miasto urosło w kierunku południowym. W związku z czym planowana obwodnica już nie będzie spełniać w pełni swojej roli! Błąd popełniony w poprzednich kadencjach Rady Miasta polega na tym, że dopuszczono zabudowę mieszkaniową, uruchomiono tereny rekreacyjne (budową kładki i tras rowerowych) a teraz to wszystko zostanie bezpowrotnie zniszczone!
Najważniejsze wady projektowanej drogi: (wszystko na podstawie oficjalnych dokumentów)
- ma być to droga dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Daje to łącznie 25m szerokości, a zajęty przez nasyp i drogi serwisowe teren będzie miał szerokość 30m,
- przebieg drogi powoduje, że nasyp po którym ma biec będzie miał ponad 5m wysokości w okolicy kładki nad Białym Dunajcem. Dodając do tego wysokość ekranów akustycznych wyrośnie 10 metrowy mur,
- odległość od osiedla Polana Szaflarska - najbliżej położone bloki znajdą się w strefie około 70-80m od obwodnicy (zamiast widoku na las, widok na ekrany...),
- odległość od Rezerwatu Bór na Czerwonem (obszar Natura 2000 oraz chroniony Konwencją Ramsarską) wyniesie poniżej 50m (hałas dochodzący do lasu),
- przecięte zostaną ścieżki pieszo-rowerowe. Przejścia pod drogą będzie możliwe tylko i wyłącznie obok kładki nad Białym Dunajcem oraz przy ulicy Szaflarskiej, (to spowoduje konieczność chodzenia "naokoło", by dojść nad rzekę),
- wyburzenie Strefy Relaksu i zamknięcie terenu nad Białym Dunajcem na czas budowy (około 3-4 lat),
- ograniczenie migracji zwierząt w związku z tym, że droga będzie stanowić barierę, (nie przewidziano przejść dla dużych zwierząt).
Trzeba także dodać, że:
- budowa obwodnicy nie spowoduje całkowitego odciążenia Alei Tysiąclecia (z symulacji natężenia ruchu wynika, że ilość pojazdów na Alejach będzie tak, czy tak się zwiększać),
- w symulacji popełniono błędne założenia jakoby ruch tranzytowy jeździł na przejście graniczne Jurgów - Podspády. Nie jest to możliwe ponieważ po słowackiej stronie jest ograniczenie tonażu a ruch tranzytowy na południe Europy porusza się i tak przez przejście graniczne w Chyżnem,
- dwupasmowy przekrój drogi wydaje się być także przesadą - symulacja zakłada nierealny scenariusz, że więcej pojazdów będzie jeździć do Białki/Bukowiny niż do Zakopanego...
Co więc ma mieć Nowy Targ z tej drogi? Bezpowrotne zniszczenie terenów rekreacyjnych oraz hałas? Zaburzenie krajobrazu na kolejnych kilka pokoleń? Zagrożenie dla unikatowej przyrody Rezerwatu Bór na Czerwonem?
Co można zrobić by się temu przeciwstawić?
Niestety, ale władze miasta biernie się temu przyglądają. W czerwcu 2021 roku ostrzegałem już przed proponowanym przebiegiem obwodnicy, ale zostało to kompletnie zignorowane. Mieszkańcy więc muszą wziąć sprawy w swoje ręce.
Koniecznie trzeba będzie:
- przyjść na komisję Rady Miasta, gdzie będzie publiczna dyskusja dot. obwodnicy (o terminie będę informował),
- podpisać petycję, o której poinformuje w osobnym poście,
- poinformować sąsiadów, znajomych, wszystkich korzystających z naszych pięknych terenów, bo niestety nie wszyscy wiedzą co jest planowane!
Wierzę, że uda się zablokować ten szkodliwy przebieg i wypracować inne, akceptowalne rozwiązanie.
Szymon Fatla
opr.s/ Poniżej publikujemy wizualizację przebiegu obwodnicy, przygotowaną przez osoby prywatne.