W przyszłym tygodniu odbędą się kolejne testy, tym razem z pełnym obciążeniem, klimatyzacją, wentylatorami, ogrzewaniem.
Dziś pojazd odbył kilka kursów z Palenicy Białczańskiej do Morskiego Oka i z Zakopanego do Morskiego Oka. Chodziło o sprawdzenie jak sobie poradzi na tych dwóch trasach.
- Chcemy zaproponować tę usługę osobom z niepełnosprawnościami, później włączymy być może użytkowników tej drogi, żeby ograniczyć ruch samochodowy - bo to też jest naszym celem. Ale wszystko zależy od wyników testów. Zobaczymy na ile wystarczy bateria, jak długo trzeba pojazd doładowywać, jak działa tego typu samochód na drodze do Morskiego Oka - mówi Szymon Ziobrowski. Dyrektor TPN dodaje, że "zagadką pozostaje zima, bo wiadomo jakie wtedy panują tu warunki. Jest dużo śniegu, lodu". Dlatego testy prowadzone będą także zimą.
Dyrektor Parku przyznaje, że zgłaszają się kolejni producenci tego typu pojazdów. Prawdopodobnie 12 czerwca będzie tu testowany pojazd oparty o polską platformę, egzemplarz prototypowy. Będą także testy innych producentów - m. in. tureckiego producenta, który chce dostarczyć swój wóz elektryczny.
- Meleksów nie bierzemy w tym momencie pod uwagę, bo potrzebujemy pojazdu, który w trudnych warunkach atmosferycznych będzie mógł komfortowo wozić turystów. Nie wyobrażam sobie meleksów kursujących tutaj w zimie - dodaje Szymon Ziobrowski.
Dla przypomnienia - tego rodzaju testów było na przestrzeni ostatnich lat kilka. Nie sprawdził się autobus Solaris, bo okazał się zbyt duży, próbowano jazdy meleksami, a także pojazdem typu MAN, który woził osoby niepełnosprawne na wycieczki edukacyjne.
TPN zapowiada, że potrzebny jest pojazd na kilkanaście osób, ale nie tak duży, żeby nie kolidował z ruchem pieszych Rocznie drogą do Morskiego Oka pokonuje około miliona turystów. W przypadku dużego zapotrzebowania na transport do tego jeziora tatrzańskiego - być może określona zostanie grupa osób, która będzie miała pierwszeństwo w korzystaniu z przejazdu.
Dyrektor TPN zastrzega, że za wcześnie jest, by mówić o szczegółach, bo do ogłoszenia, że pojawił się alternatywny transport w Tatrach - droga daleka. Samo oczekiwanie na tego typu pojazd to jak mówi producent - mniej więcej rok. Kosztuje on ponad milion.
Jeśli testy zakończą się pozytywnie, trzeba będzie znaleźć pieniądze na zakup pojazdu, potem kilka miesięcy na ogłoszenie i rozstrzygnięcie przetargu. - Mamy obietnicę jednego z polskich producentów, który zobowiązał się, że wyprodukuje dla nas taki pojazd i przekaże nam nieodpłatnie - przyznaje Szymon Ziobrowski.
A co z transportem konnym? Fiakrzy pracują nad wozem hybrydowym, przygotowywana jest modyfikacja wozu, by był lżejszy niż poprzednie modele.
- Dajmy szansę fiakrom, by pewne działania wykonali - podsumowuje ten wątek Ziobrowski.
s/ zdj. Piotr Korczak
Skontaktuj się z nami
- +48 796 024 024
+48 18 52 11 355 - redakcja@podhale24.pl
- m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas