Rekordowy ruch w tunelu pod Luboniem Małym - podhale24.pl
Czwartek, 21 listopada
Imieniny: Janusza, Marii, Konrada
Czarny Dunajec
Clouds
-5°
Wiatr: 8.496 km/h Wilgotność: 84 %
Clouds
-4°
Wiatr: 7.524 km/h Wilgotność: 95 %
Clouds
-4°
Wiatr: 6.588 km/h Wilgotność: 79 %
Clouds
-4°
Wiatr: 7.668 km/h Wilgotność: 77 %
Clouds
-2°
Wiatr: 9.504 km/h Wilgotność: 82 %
Clouds
-4°
Wiatr: 11.808 km/h Wilgotność: 87 %
14.08.2024, 09:51 | czytano: 1812

Rekordowy ruch w tunelu pod Luboniem Małym

W minioną niedzielę padł nowy rekord w liczbie przejazdów w tunelu pod Luboniem Małym. Przejechało nim 44 217 aut. Dotychczasowy rekord wynoszący 40 524 samochodów zanotowano 10 września 2023 roku. Jak dotąd tylko w te dwa dni liczba aut jadących tunelem przekroczyła 40 tysięcy.

fot. Krzysztof Nalewajko / GDDKiA
fot. Krzysztof Nalewajko / GDDKiA
Niemal każdego tygodnia tych wakacji średnia dzienna liczba pojazdów jadących przez tunel rośnie:
tydzień 24-30 VI 26,4 tys.
tydzień 1-7 VII 26,5 tys.
tydzień 8-14 VII 28,0 tys.
tydzień 15-21 VII 30,7 tys.
tydzień 22-28 VII 31,0 tys.
tydzień 29 VII – 4 VIII 30,0 tys.
tydzień 5-11 VIII 33,2 tys.

Ogółem przez 7 tygodni wakacji przejechało tą trasą prawie 1,5 mln samochodów. Średnio dziennie było to 29,4 tys. pojazdów. W całym 2023 roku średnia wyniosła ok. 21 tys. aut.

Dla porównania, przez pierwsze 7 tygodni ubiegłorocznych wakacji z tunelu skorzystało niewiele ponad 1,3 mln pojazdów. Ruch w tym okresie wzrósł więc o 8,5%.

2058 metrów w 75 sekund
Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 roku od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebito pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebito nawę tunelu w kierunku Krakowa.

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer.

Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notowane jest w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.

Bezpieczeństwo w tunelu
W tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. System skutecznie zmusza kierowców do przestrzegania przepisów. Ponad 99 proc. kierowców jeździ więc w tunelu zgodnie z przepisami.
Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Niestety, zdarzają się znacznie wyższe przekroczenia, o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymywali mandaty w wysokości 2,5 tysiąca zł, a na ich konto dopisywano 15 punktów karnych.

Aby było bezpiecznie, tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem naszego centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny).

Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które podajemy ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych. 


mat. prasowe GDDKiA
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
Mieszkaniec10:42, 14 sierpnia 2024
Jak informują Przyjaciele Doliny Dunajca ruch ten przekłada się na ilość turystów a to na ilość ścieków płynących Dunajcem a to z kolei powoduje śnięcie ryby.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas