Będą pomiary natężenia hałasu generowanego przez pojazdy na nowej zakopiance. Możliwe, że Miasto samo za nie zapłaci
Ministerstwo zabiera głos w sprawie nadmiernego hałasu przy nowej zakopiance
- Urząd marszałkowski o montażu ekranów przy nowej zakopiance: "Nie można nakładać obowiązków nierealnych do wykonania"
Apele, pisma, prośby, ponaglenia
Minęło owych kilka miesięcy, w tym czasie radni i Urząd Miasta wspierali żądania mieszkańców wysyłając pisma do inwestora. Rada Miasta wystosowała apel do GDDKiA o wcześniejsze zamontowanie barier akustycznych przy zakopiance, poszczególni radni składali interpelacje. W imieniu mieszkańców głos zabierali m. in. Ewa Pawlikowska, czy Grzegorz Luberda, który w imieniu kilkudziesięciu mieszkańców Niwy prosił o zlecenie badań natężenia hałasu na nowej DK 47 w pobliżu terenów mieszkaniowych na Niwie. Prośmy o interwencję wysyłano do Starostwa Nowotarskiego, do Gminy Nowy Targ i do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie.
- Hałas dobiegający z nowej drogi jest uciążliwy i negatywnie wpływa na komfort ich życia. Badanie pozwoli stwierdzić przekroczenia hałasu i zabezpieczyć mieszkańców przed dobiegającym hałasem z nowej drogi. Proszę o pilne potraktowanie problemu mieszkańców i skuteczne interwencje w GDDKiA w Krakowie w celu szybkiego zamontowania ekranów dźwiękochłonnych - mówił radny.
"Musicie poczekać"
Burmistrz Grzegorz Watycha nie wykluczał, że Miasto samo zapłaci za wykonanie badań natężenia hałasu, by mieć pewność, iż poziom hałasu nie przekracza dopuszczalnych norm.
Jak na prośby reagowała GDDKiA?
- Ekrany budowane są tam, gdzie nakazują nam dokumenty związane z decyzją środowiskową. Organ odpowiedzialny za wydanie dokumentów weryfikuje hałas jaki występuje na takiej drodze i jeśli będzie on przekraczał normy, wtedy takie ekrany są budowane. Jeśli na etapie oddania drogi okaże się, że normy hałasu zostaną przekroczone, wtedy na etapie analizy po-realizacyjnej możemy dobudować ekrany, ale to najwcześniej za rok, bo przepisy mówią jasno że taka analiza nie jest przygotowywana zaraz po otwarciu drogi - tłumaczył Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Nie trzeba będzie czekać
Wygląda na to, że przed upływem roku od oddania drogi do użytku - uda się badania przeprowadzić. Drążącemu temat od października radnemu Mariuszowi Wcisło - pomógł Urząd Miasta. Radny skontaktował się z Instytutem Ekologii Akustycznej - ORION, który zajmuje się interwencjami obywatelskimi, które dotyczą nadmiernego hałasu.
"Ważne jest, aby instytucje odpowiedzialne za ochronę środowiska i zdrowia publicznego podjęły skuteczne działania w celu ograniczenia hałasu. /.../ Wierzymy, że nagłośnienie tych spraw zwiększy świadomość problemu i wywrze presję na decydentach, skłaniając ich do podjęcia konkretnych kroków w celu poprawy sytuacji"- tłumaczą członkowie tej pozarządowej organizacji, działającej głównie w oparciu o wolontariat.
Pomiary wykonane będą w kwietniu
- Badania prowadzone będą przez trzy dni, w terminie od 10 do 12 kwietnia br. w rejonie osiedli na Skarpie, na Niwie i Grelu - precyzuje radny Mariusz Wcisło.
Kilkugodzinne pomiary będą nieodpłatne (w ramach działalności statutowej Oriona), z wykorzystaniem sprzętu zakupionego ze środków Narodowego Instytutu Wolności. Wyniki poddane zostaną analizie specjalistów ds. akustyki Politechniki Wrocławskiej i na tej podstawie powstanie raport, a potem rekomendacje przekazane do GDDKiA
s/