Michał Adamowski z nocną wizytą na stoku narciarskim (zdjęcia) - podhale24.pl
Niedziela, 28 kwietnia
Imieniny: Pawła, Walerii, Ludwika
Nowy Targ
Clouds
13°
Wiatr: 7.02 km/h Wilgotność: 88 %
Clouds
13°
Wiatr: 5.22 km/h Wilgotność: 76 %
Clouds
13°
Wiatr: 6.156 km/h Wilgotność: 89 %
Clouds
14°
Wiatr: 6.84 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
13°
Wiatr: 9.756 km/h Wilgotność: 91 %
Clouds
Wiatr: 10.08 km/h Wilgotność: 89 %
Jakość powietrza
60 %
Nowy Targ
32 %
Zakopane
46 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 30 | 60 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 16 | 32 %
Rabka-Zdrój
Dobra
PM 10: 23 | 46 %
06.01.2011, 15:11 | czytano: 9658

Michał Adamowski z nocną wizytą na stoku narciarskim (zdjęcia)

Wielu amatorów białego szaleństwa zachwyca się warunkami panującymi na stokach. Zwłaszcza rano, kiedy stok jest świeżo przygotowany, śnieg jest miękki i nie ma lodu. Ale pewnie niewiele osób wie, ile trwa przygotowanie stoku do jazdy oraz jaki sprzęt wykorzystuje się do jego utrzymania.

zdj. Michał Adamowski
zdj. Michał Adamowski
W tym celu odwiedziłem wczoraj w nocy stację narciarską w Jurgowie, która posiada dwa nowoczesne ratraki Kässbohrer (Pisten Bully), za pomocą których przygotowuje stok do jazdy. Prace trwają od godziny 22.00 do 6.00 rano. prowadzone są w nocy - ze względów bezpieczeństwa. Poza tym proces technologiczny "rozjeżdżania" śniegu, wymaga 90 minutowego utrwalenia, by nie powstał od razu lód.

W nocy działają również armatki śnieżne, które dośnieżają na bieżąco stok zwiększając jego pokrywę śnieżną, dzięki czemu jeździć można do końca marca, a jeśli pogoda pozwoli - dłużej. Naśnieżanie jest możliwe tylko wtedy, gdy temperatura spadnie poniżej - 5 stopni. Armatka podłączona jest do wody, a wiatrak o dużej mocy rozpyla wodę jednocześnie zmniejszając wielkość kropli, dzięki czemu zaraz po wystrzeleniu woda zamarza i ląduje na stoku jako sztuczny śnieg.

Śnieg powstały z armatki, jest bardzo twardy, dlatego wymaga ratrakowania. Maszyna przejeżdża ciężkimi i ostrymi gąsienicami po śniegu wstępnie go rozbijając na większe kawałki, a następnie tylna część tnie go na dużo mniejsze części (proces nazywa się frezowaniem) i pod wpływem gorąca oraz docisku do podłuża formuje w postaci wąskich pasków, które są bardzo miękkie i grząskie. Dlatego też nie jest zalecane jeżdżenie po takim śniegu, gdyż bardzo szybko nastąpi zlodowacenie, co spowoduje większe niebezpieczeństwo na stoku. Śnieg musi odleżeć około półtorej godziny, aby zmienił swoją strukturę do takiej, która będzie się nadawała do jazdy.

Operator ratraka musi przejechać cały stok, miejsce w miejsce, co zajmuje mu całą noc. Dodatkowo często trzeba rozjeździć miejsca, w których nagromadził się śnieg z armatki i przepchać go w inne miejsce, tam gdzie zalega mniejsza pokrywa śnieżna.

Od tego roku w Jurgowie pracują dwie maszyny, dzięki czemu praca idzie szybciej, ale nowo otwarta trasa zajmuje zyskany czas, który oszczędza się na całym stoku. Najnowszy sprzęt, który został nabyty z dotacji z Unii Europejskiej to ratrak Pisten Bully 400W. Pojazd napędzany jest 6 cylindrowym silnikiem o pojemności 8,9l oraz mocy 370 koni. Pojazd jeździ na olej napędowy, spalanie zaczyna się od 19 litrów na godzinę i uzależnione jest od pracy jaką w danej chwili wykonuje. Bak ma pojemność 260 litrów. Ratrak waży 9 ton i dodatkowo posiada dźwig z liną o długości 1000m i ładowności 1,5 tony. Dźwig można zdemontować i ratrak zyska 2,5 tony ładowności.

Maksymalna prędkość operacyjna to 22 km/h przy której maszyna jest w stanie pokryć 27 akrów. Kokpit jest podobny do małego samolotu, w kabinie znajdują się dziesiątki przełączników,kierownica również podobna jest do wolantu, natomiast joystick operacyjny przypomina ten z samolotów myśliwskich. Operatorzy zaś twierdzą, że obsługa jest bardzo łatwa, a jazda przyjemna, aczkolwiek często monotonna.

W przyszłym sezonie do ratraka zostanie zamontowany i uruchomiony pierwszy na Podhalu moduł do robienia rynny do Half Pipu, oraz powstanie profesjonalny Snow Park na drugim zboczu góry.

Test. i zdj. Michał Adamowski
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
szczureczek23:15, 4 lutego 2011
Zgadzam się ze snołbordzistą, a jazda wieczorem po muldach na jurgowie to porażka. Jak jazda to tylko od rana. nie wiem ile w tym prawdy z ratrakowaniem, ale w zieleńcu ratrakowali od 16 do 18 i dalej jazda do 24. Tu na podhalu Ciężko to zobaczy. Tylko lód i muldy przy w miarę dobrym oświetleniu.
murań15:54, 10 stycznia 2011
Krypotoreklama, jak chłolera....
Eles19:33, 8 stycznia 2011
snołbordzista nie przesadzaj z tymi muldami... sa stoki takie jak np Jurgów na których muldy naleza do rzadkosci.
gazda09:47, 8 stycznia 2011
PKP oddac goralom ,będzie porządek.Wykształceni z wielkiej płyty perony zamiatac.
maja20:45, 6 stycznia 2011
gruntownie wykształcony...
kasa20:38, 6 stycznia 2011
Darmowa, płatna , ukryta Reklama
W.19:32, 6 stycznia 2011
Z tym opisem działania armatki to nie do końca się zgodzę.
Dysze są zaprojektowane tak aby rozpylać wodę na drobne kropelki. Są na tyle małe że woda filtrowana jest w specjalnych filtrach. Podgrzewanie dysz i newralgicznych miejsc zapobiega osadzaniu się lodu i zatykaniu ich podczas skrajnie niskich temperatur. Wiatrak w armatce ma jedynie za zadanie wyrzucić rozpyloną wodę na znaczną odległość a w fazie lotu cząsteczki wody zamarzają i spadają na ziemię jako zamarznięte drobinki.
malopolskie5618:49, 6 stycznia 2011
Niestety nasze stoki narciarskie to biedny kuzyn alpejskich odpowiedników. Dlatego miasto powinno inwestować w narciarstwo biegowe. Ratrakami należy porobić wielokilometrowe trasy wokół lotniska, Gronkowa i Boru na Czerwonem.
snołbordzista15:15, 6 stycznia 2011
Wszytko pięknie, ładnie ale utrzymanie polskich stoków to masakra. Wszędzie muldy, a szybsza jazda przy najechaniu na wielką muldę kończy się konkretną glebą.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas