Ośmiu Niezłomnych - nowotarskie obchody 30-lecia wprowadzenia stanu wojennego w Polsce (zdjęcia) - podhale24.pl
Zakopane
Clouds
16°C
Clouds
16°C
Clouds
17°C
Clouds
17°C
Clouds
16°C
Clouds
15°C
Kartka z kalendarza
09.12.2011, 20:52 | czytano: 3963

Ośmiu Niezłomnych - nowotarskie obchody 30-lecia wprowadzenia stanu wojennego w Polsce (zdjęcia)

NOWY TARG. W programie wydarzeń nawiązujących rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce, w Nowym Targu wręczono medale "Niezłomnym w słowie". Uhonorowano w ten sposób osoby, które w latach 80. ub. wieku, ryzykując represje i uwięzienie, działały na rzecz wolności słowa w Polsce.

zdj. Michał Bachulski
zdj. Michał Bachulski
Odznaczenia przyznano: Franciszkowi Tomaszkowiczowi - współredaktorowi, drukarzowi i kolporterowi niezależnego pisma „Janosik” (razem z Z. Krawczykiem i J. Studentowiczem). W jego domu odbyło się pierwsze spotkanie redakcji. Był odpowiedzialny za kontakty redakcji z NZPS Podhale. Prześladowany przez nowotarskie SB. W 1989 r. był zaangażowany w działalność Komitetów Obywatelskich; Antoninie Ozorowskiej, córce wachmistrza Józefa Czerwińskiego zamordowanego przez NKWD w 1941 r. W latach 80-tych była przewodniczącą Klubu Inteligencji Katolickiej w Nowym Targu, inicjatorka powstania Krzyża Katyńskiego na nowotarskim cmentarzu oraz innych wydarzeń poświęconych pamięci poległych na Wschodzie. Przez szereg lat wytrwale poszukiwała śladów losu swego Ojca, integrowała środowisko nowotarskich Rodzin Katyńskich, utrzymywała kontakty z Instytutem Katyńskim Adama Macedońskiego, później z rosyjskim Memoriałem, wspierała wszelkie formy odtajnienia i upamiętnienia Katynia’40r. Współorganizowała pomoc osobom internowanym w Załężu; Sławomirowi Kuza, który w okresie studiów na KUL był członkiem ROPCiO (1976 – 1980), w stanie wojennym działał w podziemnej „Solidarności”. Zajmował się m.in. drukowaniem „Opinii” i „Spotkań” oraz kolportażem wydawnictw niezależnych. To współredaktor ”Ojcowizny” przy Parafii NSPJ w Nowym Targu (ukazało się 61 numerów w nakładzie ponad 100 tys. egzemplarzy). Prowadził spotkania i prelekcje dla młodzieży w Nowym Targu i sąsiednich miejscowościach poświęcone najnowszej historii Polski i stosowanym w komunistycznych mediach technikom manipulacyjnym; Zofii Łukasz, która w czasie stanu wojennego rozprowadzała prasę niezależną oraz ulotki, uczestniczyła i współorganizowała, tzw. "latające uniwersytety". To współautorka pisma LONT - wydawanego przy pomocy matryc udostępnionych przez nowotarską "Solidarność" (gazeta była adresowana do młodzieży LO im. S. Goszczyńskiego). Szykanowana i zmuszona do zmiany szkoły, potem m.in. zwolniona z pracy nauczyciela ZSZ ZDZ w Czarnym Dunajcu za rozpowszechnianie ulotek przedwyborczych. Prowadziła bibliotekę niezależnych wydawnictw. W 1989r. aktywnie pracowała w Komitecie Obywatelskim "S"; ks. Antoniemu Bednarzowi, dawnemu wikariuszowi w parafii NSPJ. To twórca i redaktor pisma "Ojcowizna", wydawanego bez zgody władz. "Ojcowizna" ukazywała się od 1985 do 1989 r. Inicjator i opiekun duszpasterskiej grupy teatralnej prezentującej teksty przepełnione treściami patriotyczno-społecznymi oraz niezależnej galerii Signum, skupiającej środowiska artystyczne tworzące w opozycji do obowiązującego nurtu. Współtwórca Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej w latach 1984-1986; Marii Starmach, uczestniczce pierwszego protestu pracowników kombinatu NZPS Podhale w 1976 r. W latach 1980-81 była delegatem na Zjazd "S" Regionu Małopolska, uczestniczyła w zjeździe założycielskim Solidarności Wiejskiej w Ludźmierzu. Kolporterka prasy niezależnej, w stanie wojennym pomagała w organizowaniu punktu druku ulotek podziemnej Solidarności w Nowym Targu. Organizowała pomoc dla rodzin i osób internowanych. Za swoją działalność poddawana rewizjom i przesłuchaniom przez SB; Marianowi Gołczyńskiemu, członkowi Komitetu Organizacyjnego i Prezydium Komisji Zakładowej "S" w NZPS Podhale. Był kolporterem prasy niezależnej (m. in. nowotarskiego "Janosika". W stanie wojennym organizował punkt druku ulotek podziemnej Solidarności w Nowym Targu. Organizował pomocy dla rodzin i osób internowanych. Wielokrotnie przesłuchiwany przez SB i prokuraturę, aresztowany w lipcu 1984 za "udział w działalności podziemnych struktur byłego NSZZ Solidarność m.in. poprzez kolportaż nielegalnych ulotek i wydawnictw czy poprzez organizację akcji ulotowych"; Wojciechowi Mrozowi, poecie, pisarzowi i dziennikarzowi. To krakowianin z urodzenia, zakopiańczyk z wyboru. W 1985 roku był współzałożycielem i jedynym redaktorem Biuletynu Podhalańskiego, pisma podziemnej Solidarności. W grudniu 1989 r. współtworzył Tygodnik Podhalański. Był pierwszym redaktorem naczelnym tygodnika, potem jego czołowym felietonistą. Od lat pracuje w Telewizji Polskiej Kraków.

Odznaczenia wręczał kanclerz kapituły medalu "Niezłomnym w Słowie" - senator Mieczysław Gil, przywódca strajku w Nowej Hucie w 1981r.

Podczas spotkania w Euroregionie Tatry odbyła się promocja albumu "13 grudnia stan wojenny. Generałowi dziękujemy" oraz wykład współautora albumu, dr Jarosława Szarka (IPN Kraków) - "Stan Wojenny na Podhalu". Album zawiera zdjęcia i opisy dotyczące stanu wojennego na terenie Małopolski. Autorem zdjęć jest Bogusław Kostka -Dąbrowa.

Na sobotę zaplanowano kolejne uroczystości. Przed południem odprawiona zostanie msza święta w kościele Św. Katarzyny, po niej - Apel poległych pod Krzyżem Katyńskim. O godzinie 12-tej w auli Szkoły Muzycznej zaplanowano uroczyste spotkanie.

W ramach obchodów 30-lecia wprowadzenia stanu wojennego w Polsce odbędą się także pokazy filmu: "Towarzysz generał idzie na wojnę" dla uczniów szkół średnich oraz spotkanie w Liceum Ogólnokształcącym im. Seweryna Goszczyńskiego z senatorem Mieczysławem Gilem.

Imprezy i spotkania organizowane są przy współudziale samorządu powiatowego, IPN, NSZZ Solidarność, Stowarzyszenia NZS 80 i Euroregionu Tatry.

s/

Zdj. Michał Bachulski
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
Myślący11:50, 13 grudnia 2011
Chyba się "wiedzy" coś pomyliło, przecież Obrońca Prawdy pokazał same suche fakty, że p. Łukasz słusznie dostała nagrodę - to wynika niejako z tych faktów, nie wyklucza się to z artukułem. Skąd on to wie - nie mam pojęcia. Jednak w dobie internetu nie jest to jakiś wielki problem. Natomiast pani Lukrecja (z całym szacunkiem) przegięła.
Wg mnie post obrońcy prawdy jest bardzo logiczny, podaje on same suche fakty, nie próbuje nikogo oceniać...
0
Wiedza19:03, 12 grudnia 2011
(niby) Obrońco Prawdy i ty Lukrecjo Borgio! Mam wrażenie,że oboje ,pisząc ten komentarz, wspieracie się nawzajem, a może trzeba się zwracać do was TW? Zastanawiam się, skąd u was ta esbecka wnikliwa znajomość biografii Pani Z.Ł. Czyżbyście Jej czegoś nie zazdrościli? a może macie z Nią (Panią) jakieś zadawnione zatargi i przy takiej okazji zioniecie nienawiścią? A może to wasze poglądy należałoby zweryfikować? Z poważaniem!
0
Ten co wie18:44, 12 grudnia 2011
Czyżby pani Lukrecja była jedną z osób szykanujących p.Z. Ł ,że ma tak dokładne dane osobiste... Przemyk miał 17. lat, jak go zabili....Gruba kreska zrobiła swoje i takie Lukrecje i Franki ciągle nas straszą - kraczące wrony-nie rozumiejące idei ,, Niezłomnym w słowie". Obchodzimy rocznice, tragiczne rocznice- proste aby pamiętać. Likwidują historię abyśmy- zapomnieli. ,,Naród, bez HISTORII, jest narodem bez przyszłości".
0
ten co wie14:24, 12 grudnia 2011
Może wcześniej nazywała się inaczej (ta Z.Ł.) a może działała w konspiracji gdzie ciebie nie było, bo na pewno nie chodziła po mieście z megafonem i nie mówiła na głos że niesie ulotki.
0
Franek5121:43, 11 grudnia 2011
Do pana OBIEKTYWNEGO!
Prawda zależy od punktu siedzenia.Pozdrawiam.
0
Tetmajer19:32, 11 grudnia 2011
A o panu Władysławie Hajnosie, to jakoś nikt nie pamięta/ bo na cmentarzu/a to On organizował, Solidarność Rolników Indywidualnych, a Pan Smarduch to mógłby poświadczyć w końcu to Jemu zawdzięcza stanowisko Wójta, i blisko z nim współpracował. Warto by było pamięć dobra wspomnieć i zachować.
0
jaruzel19:16, 11 grudnia 2011
Dzisiejsza rzeczywistość smutniejsza od stanu wojennego.
Smutne jest pozowanie do zdjęcia dawnych bohaterów na tle wciąż
aktualnych haseł.
Dzisiejsza policja dla obrony "demokracji"potrzebuje broni gładkolufowej.
O panu senatorze z litości nic nie powiem,niech sam się wytłumaczy
z ostatnich dwudziestu lat.
Sumując ,zgadzam się z tym co napisał "MAMONA"
0
działacz17:45, 11 grudnia 2011
Kombatant M. Jachymiak zaangażował się w opozycję jak już się komuna kończyła.
0
śmieszek16:00, 11 grudnia 2011
@Lukrecja Borgia
To sprawdź i napisz jakie są efekty, o ile odczytasz, bo z tego co widzę to masz kłopoty z opanowaniem naszego pięknego Języka Polskiego.
0
Lukrecja Borgia14:59, 11 grudnia 2011
Brrr.
Nie pierwszy raz to błąd kompromitujący nowotarską ?S? nauczycieli z jej przewodniczącą Panią M. Jachymiak. Czytając zasługi Pani Z. Łukasz należącej dopiero od paru lat do ?S? nauczycieli ciarki przechodzą po plecach.
Kto da wiarę jej zasługą, która w latach 80 tych była uczennicą szkoły średniej. Czy wtedy wiedziała co to jest stan wojenny. To co o sobie pisze to Jedno Wielkie Kłamstwo.
Popieram wcześniejszy komentarz ?Rady? bo Pani Z. Łukasz nigdy nie została zwolniona z ZSZ ZDZ w Czarnym Dunajcu, co można zweryfikować!!!!!!
0
obiektywny14:28, 11 grudnia 2011
@Franek 51
Widzę panie Franku, że wasza spiska zazdrość dalej emanuje. To, że ktoś rozprowadzał pisma nie było nigdzie ogłaszane, to była działalność konspiracyjna. Stąd też pana niewiedza. Takich ludzi docenia się po latach. A to że na Spiszu działało najwięcej UB-ków i kapusiów (głównie z tzw. słowackiej strony) to już Pan nie napisze? Wszystko jest w aktach, wszystko. Niech tylko zostaną odtajnione. Po co te insynuacje i sianie zamętu? Gwarantuję Panu, że nagrody zostały dokładnie zweryfikowane. I Pan może mówić co chce, krzyczeć co chce, jednak prawda jest jedna i jej nic nie zaćmi.
Pozdrawiam serdecznie
0
obrońca prawdy14:22, 11 grudnia 2011
@Rada
Panie Zofia Łukasz zaczęła naukę w szkole rok wcześniej niż inne dzieci, urodziła się 20 stycznia 1966 roku, czyli podczas wprowadzenia Stanu Wojennego miała 15 lat, skoro poszła do szkoły rok wcześniej to chodziła do szkoły razem z 16 letnimi dziećmi. Stan wojenny nie trwał też tydzień, tylko około dwóch lat. Obowiązywała szkoła 8 klasowa, nie było gimnazjum, dzieci w szkołach średnich pojawiały się rok wcześniej niż obecnie, a pani Zofia - 2 lata wcześniej, z racji tego iż poszła rok wcześniej do szkoły. Informacje są jak najbardziej prawdziwe, nie wiem dlaczego próbuje się siać sztuczny zamęt, nie sprawdzając wcześniej samemu w RÓZNYCH źródłach informacji.
0
Rada11:38, 11 grudnia 2011
Uroczystości ok ale kto zweryfikował informacje np o p.Zofii Łukasz,czyż nie jest zbyt młoda ?,bo jak liczę miała ok.14-tu lat,gdy wprowadzono stan wojenny.Ponnadto o ile wiem przeniosła sie dobrowolnie ze Szkoły w CzarnymDunajcu do Krempach gdzie mieszka,zreszta za porozumieniem stron.Czyzby nie było godnych do wyróżnienia? tak zaszczytnym medalem.Rada
0
MAMONA09:57, 11 grudnia 2011
SOLIDARNE zwycięstwo,obalili komunę by zadbać o zwykłych ludzi,a zadbali tylko o siebie,unijne stołki i urzędnicze fuchy,pozbawiają dochodów roboli,w imię walki z kryzysem,tak się nienawidzą między sobą,że oślepli i zapomnieli o co rozpoczęli walkę,zwykli mali ludzie
0
xyz09:10, 11 grudnia 2011
No chyba was ludzie pogięło. Gdzie w tym tekscie występuje Jachymiak jako kombatant? A zmęczony ma dużo racji - U nas poza Bozym Narodzeniem i Wielkanocą nie ma radosnych świąt. My się nie umiemy niczym cieszyć - tylko rozdrapujemy, przypominamy, rozpamiętujemy.Wiem, że 30- lecie, że trzeba docenić ludzi - ale w tym wszystkim powinno tez być troche radości - że to za nami. Choć odrobinę równowagi
Reklama
0
kol.08:25, 11 grudnia 2011
A ja chcę pogratulować Sławkowi Kuzie. Bardzo się cieszę, że został wyróżniony.
0
pamiętliwy07:09, 11 grudnia 2011
ojjjj!!zabrakło tam jeszcze Ostatniego sekretarza PZPR w NZPS,Podhale, a także TW. Romana(wiemy o kogo chodzi) i uroczystość jak złoto!:)Kurcze blade-pamietam tamte czasuy dokładnie i jakoś bardziej mi w pamięci utkwiły nazwiska:Tadziu Figiel,Stasiu Kaleciak,Krzychu Owczarek,Rysiu Postawka,Jaś Pawlikowski,Halinka Bańka, i wielu,wielu innych a o ktorych sie dzisiaj nie pamieta:(P.S-no i oczywiście Ś.P Władziu Skalski!
0
klio00:19, 11 grudnia 2011
.....zmęczony.....oglądaj lepiej kiepskich albo Wojewódzkiego,to Twój poziom.
0
instytut pamięci nowotarskiej19:56, 10 grudnia 2011
@Nie pisz jak nie wiesz - bo bredzisz aż żal. I co gorsza nie mając jakiegokolwiek pojęcia o Solidarności lat 80tych oraz walce o wolną Polskę, również w podziemiu i tzw drugim obiegu - relatywizujesz jak stary ubek. Śmiem twierdzić, że działalność Jachymiaka w tym czasie była żadna bo w okresie największej konfrontacji społeczeństwa z komuną był chłopcem w krótkich spodenkach. Później na studiach medycznych raczej również nie był bohaterem narodowym (nawet działając w tym samym NZSie z nazwiskami tego formatu co Rokita, Fijak, Lemke i Kiciński - tak, tak były dyrektor szpitala) bo Ci natychmiast byli relegowani ze studiów lub siedzieli w peerelowskim pie***u. W nagrodę jeszcze mógł trafić do sanatorium w Borach Tucholskich - karna kompania do łamania ludzi. W materiałach IPN również nie ma wzmianki na temat represjonowania tego człowieka. Dlatego nie buduj nowych autorytetów bo dla starych nie masz szacunku. To jest farsa polityczna i nie udawadniaj czegoś czego nie ma. A na koniec zrezygnuj z tępej nienawiści.

Jak już zapytasz kogoś z NZSu to podziel się tymi rewelacjami jak Pan Maciej demontował komunę (trzeba będzie nakręcić nowy filmik w państwie bezprawia ... hahahaha). Może trzeba będzie zweryfikować materiały w IPNie? W dzisiejszych czasach można wszak kupić wszystko
- rodowód, dowód tożsamości, świadectwa i lepszą przeszłość na nowe czasy.
0
Anka M.18:24, 10 grudnia 2011
W chwili wybuchu stanu wojennego Jachymiak miał 14 lat a w mieście nikt nie słyszał o jego działalności opozycyjnej. Dużo się mówiło o komunistycznych korzeniach wicka.
0
wszyscy się podpinają - bez walki ...16:46, 10 grudnia 2011
MF Maziorz to nawet nie wie jak ulotka w tym czasie wyglądała ...
nie mówiąc o KFaberze ...
0
Nie pisz jak nie wiesz16:44, 10 grudnia 2011
f i Oli - co wy wiecie o działalności Macieja Jachymiaka?
NIC
Krytykujecie - widać pretorianie MF jesteście!
Zapytaj działaczy NZS z tamtych lat ... Twój idol MF i "AK-wiec" Widejko działali ... przeciw opozycji ... NIE ma o nich nic z tamtych czasów albo ... w tzw. teczkach ...
Zresztą na Podhalu ... odważni byli tylko działacze SB?
Lista publikowana ... częściowa przez TP, ale niektórzy burmistrzowie i ich zastępcy, wójtowie ... za minione 20 lat jeszcze nie ujawnieni ....
PiS ich też nie ujawni, bo straciliby "dobrych" kolegów ...
0
Ewunia14:47, 10 grudnia 2011
Brawo p. M. Starmach to jest zuch babka
0
Franek 5112:29, 10 grudnia 2011
Pani Zofia Łukasz??? Komu i gdzie rozprowadzała podziemna pisma? Może będzie chciała Nobla za tą wyjątkową działalność!
0
OLi10:17, 10 grudnia 2011
Jachymiak za czerwoną mównicą prezentuje się bardzo autentycznie. Prawie jak Cyrankiewicz.
0
skandal09:55, 10 grudnia 2011
tylko osoba niezrównoważona mogła wpaść na pomysł organizowania obchodów w królestwie byłego I Sekretarza POP PZPR NZPS Podhale.
0
orkan09:52, 10 grudnia 2011
"Zmęczony", odpocznij sobie troszkę, a potem się wypowiadaj. Chyba zatraciłeś poczucie wartości i nie wszystko rozumiesz.
Podzielam Twoje zdanie, że o naszych wielkich zwycięstwach powinno się dużo pisać i mówić. Nadal jednak podręczniki historii i media milczą na temat druzgocącego zwycięstwa Polaków pod Kłuszynem i hołdu ruskiego. Obraz przedstawiający hołd składany przez cara królowi Polski schowany głęboko w magazynach Muzeum Narodowego w Warszawie - dlaczego???
0
f09:41, 10 grudnia 2011
Hasło na focie jest niekompletne. W oryginale brzmiało prasa kłamie ? Jachymiak z Kicińskim mówili prawdę. Jak widzę Jachymiaka na takich uroczystościach to mi się słabo robi.
0
Zuzia07:42, 10 grudnia 2011
Czemu to nierozumiesz któryś garnitur musi się pokazać ,bohaterowie leżą na cmentarzu
0
zmeczony23:37, 9 grudnia 2011
Wiecie co.....rozumiem wszystko....ale jednego nie mogę pojąć. Dlaczego obchodzimy hucznie rocznice ciężkich dla Nas chwil?? Czy z okazji wprowadzenia Stanu Wojennego muszą być pochody, muszą być wręczane odznaczenia?? Czy nie można tego dać w świętach radosnych dla Polaków, jak odzyskanie Niepodległości, rocznica Bitwy Warszawskiej, rocznica Bitwy pod Grunwaldem?? Nie, tylko jak skutki wydarzeń są opłakane....tj. wprowadzenie stanu wojennego, powstanie warszawskie, zduszenie strajków itp., itd.
0
pamięć22:38, 9 grudnia 2011
Jedna z nielicznych niezależnych galerii sztuki w Polsce ówczesnego mrocznego czasu PRL, którą inicjował ks. Antoni Bednarz nazywała się Signum (z łac. - znak).

Dziękuję. Moderator.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
14
06.2025
Nie przegap!
13
06.2025
Nie przegap!
07
06.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
czerwiec
5
Czwartek
Imieniny:Waltera, Bonifacego, Dobromira
Kliknij po więcej